Zwemmen als sport/doel

02-08-2018 12:15 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Ik zit er aan te denken om te gaan starten met zwemmen (baantjes, misschien eens aquarobics proberen) als sport en om fit te worden en een paar kilo's te verliezen (max. 5).
Wie heeft hier ervaring mee of wil het ook doen?
En iemand misschien nog een goed schema om te volgen?
Ik zat ook te kijken voor een fitbit oid om hartslag in de gaten te houden en ook om mijn stappen te tellen. Maar ik vind ze erg prijzig. En de goedkopere vertrouw ik niet op waterdichtheid.

En dan denk ik: ja wat moet ik ook met zo'n ding...
Je hartslag tijdens het zwemmen?

Ik zou het gewoon op gevoel doen. Dat is een stuk goedkoper dan een waterdicht horloge. En voor conditie opbouwen heb je niet zo'n hoge hartslag nodig (dat je hem steeds in de gaten moet houden, bedoel ik).
anoniem_370025 wijzigde dit bericht op 25-10-2018 19:12
12.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
25-10-2018 18:15
Ik zat ook te kijken voor een fitbit oid om hartslag in de gaten te houden en ook om mijn stappen te tellen. Maar ik vind ze erg prijzig. En de goedkopere vertrouw ik niet op waterdichtheid.

En dan denk ik: ja wat moet ik ook met zo'n ding...
Ik heb een polara370 was rond de 170 euro en ben er zo enorm blij mee! Hartslag in het water, stappen tellen, meerdere trainingen koppelen met elkaar en per dag proberen de 100% van je eigen ingestelde doel behalen.
Is ook best prijzig maar vind hem iedere euro waard.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
pisa schreef:
25-10-2018 17:46
Ik kan ook alleen schoolslag, maar ben enkele weken geleden begonnen met een 12-weekse cursus borstcrawl. En dat overtreft echt al mijn verwachtingen, ik vind het ontzettend leuk om te doen! Ik hoop dat het me gaat lukken de slag onder de knie te krijgen, want ik vind het niet gemakkelijk. Maar we bouwen hem in onderdelen op en ik heb pas een paar lessen gehad, dus nog veel te leren. Ik ben eraan begonnen omdat ik de borstcrawl wilde kunnen zwemmen (het resultaat), maar dat ik zoveel plezier zou hebben aan het leren zelf (de weg erheen), dat had ik niet verwacht.

Geen idee of het je leuk lijkt om een nieuwe slag te leren, maar ik kan het zeker aanbevelen!
Dat heb ik ook gedaan, de beginners- en de gevorderdencursus. Daarvoor kon ik het helemaal niet, nu best goed. Ook met links en rechts ademen enzo. Ik heb ook cursussen schoolslag en vlinderslag gedaan.

Nu zwem ik 5 banen schoolslag, dan 1 baan vlinderslag, dan 5 banen borstcrawl en dan weer 1 baan vlinderslag. En dat 3x in een half uur of 4x in 45 min.
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen is in ieder geval een prima sport om te doen als je op zoek bent naar iets waar je je hele lichaam gebruikt. Je geeft aan dat je fit wil worden en een paar kilo kwijt wil met zwemmen. Fit(ter) worden moet zeker lukken. Ik zwem al zeker 25 jaar (praktisch geen andere sport gedaan) en vind het nog altijd heerlijk. De rust van het ruisen van het water om mijn oren, het ritme van mijn slagen en mijn ademhaling als het enige wat telt, dat maakt dat ik zwemmen mis als ik het een week of wat niet doet. Het is bijna meditatief ;)
Wel kan ik je aanraden om techniek trainingen te volgen als je banen wil gaan zwemmen. Hier heb je echt plezier van en het vergemakkelijkt en intensiveert tegelijkertijd je training.
Ik vind het lastig om te beoordelen of je van zwemmen echt gespierd wordt en kilo's kwijt raakt, maar zoals ik al aangaf: je gebruikt wel je gehele lichaam, zonder het extreem te belasten.
Succes en veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Darkside, mijn sporthorloge is niet geschikt voor hartslagmeting in het water. Volgens mij doordat deze een optische sensor heeft. Wel kan ik er banen mee tellen en zo, maar dat doe ik alleen in het buitenbad (50 m). Door de afstand dwalen mijn gedachten vaak af en dan weet ik niet meer hoever ik was. ;-) Nee, hoor, ik kan het altijd terugrekenen adv de tijd.

Ik heb bij de Decalthlon deze gekocht: https://www.decathlon.nl/p/digitaal-spo ... mc=8239777
Ik heb hem al een jaar of 4-5 en de batterij is nog altijd niet leeg.
Heel basic, maar waterdicht! Ik ben er ook al mee wezen duiken.
Ik zet dan de stopwatch aan om te zien hoe lang ik bezig ben. Maar er is ook een soort interval optie, die gebruik ik dan als ik bijvoorbeeld elke 50 sec 2 banen wil zwemmen. Hij geeft dan een piepje als het tijd is om te gaan. En wat ik nog het leukste vind, is dat je beiden programma's tegelijkertijd kunt laten lopen. Dat kan bij dure horloges vaak niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bedankt voor de tip.!
Ik raak ook altijd de tel kwijt :hihi:
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
26-10-2018 18:27
Ik raak ook altijd de tel kwijt :hihi:

Het ergste is dat ik echt al mijn hele leven zwem, dus je zou denken dat ik ondertussen wel weet hoe het werkt. :sarcastic:
Toen ik nog een echte training volgde was het meestal wel makkelijker, omdat de afstanden die ik achter elkaar zwom korter waren. Daarnaast waren er een aantal zwemmers die veeeeeel sneller waren, dus bij sets met lange afstanden kon ik meestal de laatste toch niet afmaken.
Nu ik voor mijzelf zwem, zwem ik meer lange afstanden, dus dan is tellen ineens belangrijker. In het begin telde ik elke baan, tegenwoordig per 50 m. En soms gaat het nog verkeerd. Gelukkig kan ik het dan nog terugrekenen met mijn horloge. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zwemmen doe ik regelmatig omdat deze sport meerdere spieren van je lichaam tegelijk traint. Vooral het bovenlichaam: borst, biceps en schouders worden goed ontwikkeld. Meestal zwem ik zelf ongeveer een half uurtje flink door in crawl om ook cardio te doen.
Helaas zwem ik deze week niet. Op de dagen dat ik kan ben ik ongesteld en de andere dagen moet ik werken. Ter compensatie maar flinke einden met de hond gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Snik ben al anderhalve week niet gaan zwemmen. Ik ben gevallen met mijn fiets en mijn knie ligt open. Nou ja sinds gisteren is het dicht maar ik ben bang dat ik het weer open/los week als ik ga zwemmen.

Hoop volgende week alsnog weer te kunnen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Aflopen week ook niet geweest. Was onwijs ongesteld. o_o Last van mijn rug/buik en dan helpt dat koude water gewoon niet. En op mijn trainingsdag moest ik mijn vriend ophalen van het vliegveld, die was een week weg geweest voor zijn werk. Had hem gemist. Ter compensatie ben ik 2x een half uur extra gaan hardlopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Afgelopen week 2 x gezwommen. Vandaag kan je alleen van 7 tot 9 vrijzwemmen en ik had me verslapen. Morgen na het werk ga ik weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook altijd fanatiek zwemmer. Maar helaas kon ik steeds minder goed tegen chloor en werd ik continue verkouden.

Zwemmen is een goede sport. Maar zwem wel goed door. Rustig baantjes zwemmen is wel oke, maar doet verder weinig voor je. Stevig doorzwemmen, het liefst borstcrawl- is beter.

Je wordt er heel fit van! Maar afvallen.... als je echt wil afvallen is vooral goede voeding belangrijk. En zwemmen is dan een prima aanvulling.

maar net zoals met elke andere sport: in het begin is het effect groot. Daarna went je lichaam er weer aan

Hè, ik krijg ook zin om te zwemmen nu.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
12-11-2018 12:21
Ik was ook altijd fanatiek zwemmer. Maar helaas kon ik steeds minder goed tegen chloor en werd ik continue verkouden.

Zwemmen is een goede sport. Maar zwem wel goed door. Rustig baantjes zwemmen is wel oke, maar doet verder weinig voor je. Stevig doorzwemmen, het liefst borstcrawl- is beter.

Je wordt er heel fit van! Maar afvallen.... als je echt wil afvallen is vooral goede voeding belangrijk. En zwemmen is dan een prima aanvulling.

maar net zoals met elke andere sport: in het begin is het effect groot. Daarna went je lichaam er weer aan

Hè, ik krijg ook zin om te zwemmen nu.
Nee, hoor. Borstcrawl is alleen maar efficienter, dus je gaat sneller. Schoolslag zwemmen is misschien langzamer, maar wel intensiever. Het vergt meer van zowel de armen en benen. En doordat de meeste mensen de schoolslagtechniek wel redelijk onder de knie hebben en borstcrawl niet is het beter te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
12-11-2018 13:19
Nee, hoor. Borstcrawl is alleen maar efficienter, dus je gaat sneller. Schoolslag zwemmen is misschien langzamer, maar wel intensiever. Het vergt meer van zowel de armen en benen. En doordat de meeste mensen de schoolslagtechniek wel redelijk onder de knie hebben en borstcrawl niet is het beter te doen.
Precies. En even als aanvulling voor de beginner: Ik denk dat het veel uitmaakt of je het kúnt (die borstcrawl, bedoel ik). Ik haal bijvoorbeeld efficiënt door en ben met 1 armdoorhaal zo iemand voorbij.
Efficiënt voortbewegen kost weinig moeite. Schoolslag is per definitie minder efficiënt. Bij borstcrawl ben je zo smal mogelijk en alle armbewegingen verplaatsen het water naar achteren. Bij schoolslag, ook al doe je het goed, ben je op bepaalde momenten breed en bij het benen intrekken verplaats je water in de verkeerde richting. Als ik 1km schoolslag doe, ben ik dus ook op een rustig tempo veel harder aan het werk dan 1km borstcrawl glijden.
Iemand die de techniek niet goed beheerst, is echter bij de borstcrawl ook al flink aan het werk, omdat hij ofwel geen goede ligging heeft en daar heel veel energie in moet steken, of doordat de armdoorhaal niet efficiënt is, enzovoort. Veel mensen steken te vroeg in, gaan te vroeg naar beneden, of halen onder hun lichaam verkeerd door, waardoor zij bijvoorbeeld 4 armdoorhalen nodig hebben om dezelfde afstand af te leggen als ik in 1 slag. Als ze dan ook nog eens verkeerd ademen, zijn ze heel ingespannen bezig, terwijl ze uiteindelijk minder meters kunnen halen dan in schoolslag. Als je maar moe wordt is het goed, denken ze dan, maar in heel veel gevallen schiet je er niks mee op. Het hangt heel erg van je doel af. Wil je moe worden, ploeter dan gerust voort met borstcrawl. Wil je sneller worden, dan zou ik het anders aanpakken. Wil je een uur volmaken en ben je bij 25 minuten al kapot, stap dan over op schoolslag... enzovoort. Een beetje afwisseling in slag en tempo is sowieso het beste.
Ik kan bortscrawl inderdaad maar matig. Ik wil tzt wel slagtraining doen om dit te verbeteren.
Schoolslag deed ik eerst zoals je dat als kind leert met je hoofd boven water. Maar daar kreeg ik nekpijn van en toen ik andere zwemmers zag die steeds onderdoken ben ik eens gaan googlen.
Nu doe ik dat ook zo en dat bevalt verl beter. Ook omdat je dan gedwongen bent je ademhaling goed te doen.
Ik ga verder niet voor snelheid.
Alle reacties Link kopieren
Darkside, een goede slag is eigenlijk belangrijker dan snel. Mijn slag is technisch heel goed, waardoor ik andere zwemmers met meer spierkracht (mannen) vaak vrij goed bij of voor kan blijven.

3thee, goede toevoeging.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje, maar vind het enigszins overdreven om hier een nieuw topic over te starten. Laat ik daarom maar even hier op in haken. Na een tijd met fysieke/mentale problemen gekampt te hebben heb ik het advies gekregen om te gaan sporten.

Uit alle mogelijkheden leek zwemmen mij wel leuk, dus ik heb bedacht om 2x in de week even stevig wat banen te trekken. En dat bevalt prima. Echter valt mij een ding erg op, ik ben namelijk veruit de jongste en krijg daarom voor mijn gevoel schuine blikken. Ondanks dat het bad is opgedeeld in banen moet ik telkens mensen inhalen en kan ik meestal niet eens door zwemmen. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 60. Hetgeen ik (misschien onterecht) vreemd vind omdat er net zo goed een senioren uur staat ingepland naast het banenzwemmen. Voor wat context, ik ben 21.

Nu is mijn vraag: zijn er ook tijden, of zwembaden waar wel jongeren zwemmen? Of is dit de reguliere gang van zaken?
In mijn zwembad zwemmen wel jongeren. Maar daar heb jij niet zoveel aan denk ik ;-D

Op welke tijd zwem je? Als je overdag zwemt dan zou ik inderdaad meer oude mensen verwachten dan ´s ochtends vroeg of ´s avonds na werktijd. Ga gewoon eens op een andere tijd, of bv op zaterdagochtend en kijk hoe het dan is.

Overigens zie ik niet in waarom je schuine blikken zou krijgen. En als als die mensen werkelijk zo langzaam zwemmen, is inhalen toch geen ramp? Je zou eventueel aan de badmeester kunnen vragen of er onderscheid gemaakt kan worden tussen de verschillende banen. Bij ons is het vrij zwemmen, langzaam, snel en met zwemvliezen.
Ik zie ook niet zoveel mensen van begin 20 banen zwemmen, maar ik ga overdag. Het is dan meer van 30 tot 90 jaar. Op sommige momenten zijn er veel borstcrawlers - heb je die helemaal niet bij jou dan? - maar een (oud-)wedstrijdzwemmer van 70 zwemt een schoolslaggende 20'er er nog steeds finaal uit natuurlijk, dus leeftijd maakt niet zoveel uit.

Maar misschien is het wel niet je leeftijd. Ik heb bijvoorbeeld vanmorgen nog iemand vreemd aangekeken omdat die in een bikini in de snelle baan ging zwemmen. Sowieso is een touwtjesbikini niet iets om banen in te zwemmen, maar in de snelle baan sta je echt voor joker. Dus als je iets afwijkends (van wat ze gewend zijn) aan hebt is het misschien dat wel?
Alle reacties Link kopieren
Cloudyday, ik weet niet op welke tijden je gaat zwemmen. Maar overdag zijn er bijna alleen ouderen of moeders, want de rest is aan het werk en op school.
Als ik 's avonds ga, dan zijn het vooral ouderen, mannen van middelbare leeftijd (45+) en vrouwen (vaak moeders) van 30-40.

Jongeren die wel zwemmen, zwemmen toch vaak een vereniging of niet meer. Je ziet vaak dat als ze naar de vervolgopleiding gaan, dat veel jongeren stoppen bij de vereniging en ook niet gaan vrijzwemmen. Zwemmen is namelijk een relatief dure sport. De enige keer dat ik wel jongeren zie, is als er een keertje geen training is bij de vereniging bv tijdens de korte vakanties.

Maar ik zou mij niet druk maken, de meeste mensen letten niet zo op andere zwemmers qua leeftijd. Wel, als je veel spettert of hard zwemt. Want de meesten komen voor hun rust. :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zag dit topic voorbij komen en dacht 'jeuj, nog even en het buitenbad gaat weer open, dan ga ik ook weer zwemmen!

Ik vind de post van 3thee over techniek en dat crawl minder vermoeiend zou moeten zijn dan schoolslag erg interessant, maar ik ervaar het dus niet zo. Ik heb vorig jaar bij de badmeester van mijn kinderen een les genomen, om eens te kijken wat ik kon verbeteren aan mijn crawl, en toen dachten ze dat ik vroeger had wedstrijdgezwommen (wat dus niet zo is) en konden niks aanmerken op mijn crawl. Toch ben ik na een baantje crawl altijd veel meer buiten adem dan na schoolslag.
Een gewone badmeester weet ook niet zoveel van crawl, want voor C ligt de lat niet zo hoog. Als jij veel te laag ligt met je heupen en enorm veel energie kwijt bent aan omhoog blijven en vooruit komen, ziet een gewone badmeester dat waarschijnlijk niet eens. Idem voor verkeerd ademen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven