'feest'budget

12-12-2013 10:05 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gezellig met de buurvrouw een kopje thee aan het drinken toen we het over de feestdagen hadden. Ze vroeg aan mij wat ik voor de sinterklaas had gekocht voor de kinderen, dus ik liet het haar zien.

Haar reactie: Is dat alles ?

Ik schrok een beetje van deze reactie aangezien zoon van ons een duplo boerderijset heeft gekregen met beestjes en een tractor en dergelijk. Daarnaast nog wat kleine dingetjes (leesboekje, wat kleine auto's van de hotwheels en wat nuttige cadeautjes zoals een pyjama, badjasje en slofjes) Voor dochter hadden we een rubens barn pop met een speen en een flesje en ook een leesboekje, pyjama, badjasje en slofjes. Oh en een tandenborstel met een pinguïn erop

Ze zijn 1.5 en 3 jaar oud, ik vond dit prima cadeautjes dacht ik zo !

De buurvrouw vond het nogal karig allemaal en vroeg of we een vast budget hanteren voor de feestdagen en de kinderen. Jawel, dat doen we: ongeveer 50-, voor de sint, ongeveer 50-, voor verjaardagen en ongeveer 50-, voor de kerst. Met pasen doen we altijd een klein cadeautje van de paashaas voor ongeveer 10-,

Het budget staat niet 'vast' maar is een beetje onze houvast. Afgelopen kerst kreeg zoon een wishbone bike, welke nu nog dagelijks gebruikt wordt. Komende kerst krijgt zusje een duurder poppenbedje voor haar pop. Zoon is vandaag jarig en we hebben samen met de opa's en oma's een driewieler voor hem gekocht, na lang zoeken hebben we deze voor 90-, nieuwprijs gevonden ipv de 156-, winkelprijs. Voor 30-, een prachtcadeau dus !

Maar nu waar ik eigenlijk naartoe wil: Wat denken jullie ? Is ons uitgaven patroon wat betreft cadeautjes nu echt zo laag ? Of dat van de buurvrouw nu zo belachelijk hoog (kerst: 500-, sint 250-, verjaardag 250-,). Nu weet ik ook dat je uitgeeft wat je hebt, maar we hebben een ongeveer gelijk inkomen en de buurvrouw spaart dus echt voor de feestmaand. Wij leggen hiervoor ook geld op zijn want hebben binnenkort 3 kindjes ipv 1 maar dan nog ?

Wat geven jullie uit voor de feestdagen voor zulke kleine kinderen ? En als ik zo onbeleefd mag zijn wat vinden jullie een leuk bedrag voor ouders en schoonouders waar goed contact mee is. Evenals (schoon)broers en (schoon)zussen als neefjes en nichtjes (daar hebben we er pas 1 haha).
Gefeliciteerd met je zoontje vandaag!

En dat bedrag hielden wij thuis ook altijd aan!! Is een prima bedrag, kinderen verwennen is ook niet goed en ik vind het sowieso een hoop geld hoor. Het is speelgoed, het is geen levensbehoefte. En het gaat erom dat iemand zich even speciaal voelt dat kan ook met iets van minder dan 50 euro hoor!

Die buurvrouw van jou is een opschepster.

Voor overige familie verjaardag en goede vrienden doe ik meestal ongeveer 20 euro.
Wat onbeleefd en primitief.
Tactloos met je geld wapperen is helemaal uit.
Of dat een kind van 1 en 3 door heeft hoe duur een kado is. Dat komt pas later wanneer ze ouder zijn.

Ik vind dat je verstandig met je geld omgaat. Liever een goedkoper kado wat een kind leuk vindt en het geld houden om te sparen of uit te geven aan andere belangrijke dingen. Dan perse ¤50 uitgeven omdat dit hoort. Kinderen worden nog duur genoeg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat een raar mens, die buurvrouw van jou. Wat gaat haar het nou aan hoeveel jij aan cadeautjes besteedt? De één heeft nou eenmaal meer te besteden dan de ander. Daarbij vind ik 100 euro of meer voor sinterklaas flink overdreven.. Als het nou toevallig iets is dat kind écht heel graag wil hebben en wat ook echt leuk is, dan is het wat anders, maar met die megadure cadeaus kweekt buuf gewoon verwende kindertjes. Bah.

50 euro is een prima bedrag, ik vind zelfs 20 euro per kind gewoon normaal, vooral voor die leeftijd. Sinterklaas draait toch niet om dure cadeaus, maar juist om de gezelligheid.

Ik zou buuf laten kletsen en zeker geen voorbeeld nemen aan de bedragen die zij uitgeeft. Die zijn namelijk flink overdreven.
quote:jazzypop schreef op 12 december 2013 @ 10:07:

Gefeliciteerd met je zoontje vandaag!

En dat bedrag hielden wij thuis ook altijd aan!! Is een prima bedrag, kinderen verwennen is ook niet goed en ik vind het sowieso een hoop geld hoor. Het is speelgoed, het is geen levensbehoefte. En het gaat erom dat iemand zich even speciaal voelt dat kan ook met iets van minder dan 50 euro hoor!

Die buurvrouw van jou is een opschepster.

Voor overige familie verjaardag en goede vrienden doe ik meestal ongeveer 20 euro.

Dankjewel Jazzypop :D

Ik vond het ook erg veel, mijn broer geeft echter ook voor zulke bedragen aan zijn dochter dus begon een beetje aan mezelf te twijfelen. Niet dat ik opeens meer zou geven, maar zou mezelf wel een gierige aap vinden haha

Nee, ik vind inderdaad ook dat het leuk moet blijven. Opa's en oma's komen ook nog eens met cadeautjes aanzetten en ze wisten nu al niet meer waar ze moesten kijken. Heb een gedeelte dan ook direct na bedtijd in de speelkast geruimd zodat de keuze wat kleiner was de volgende dag.

Met oudere kinderen ga je denkelijk wel vanzelf meer uitgeven ? Bijvoorbeeld omdat ze graag die ene broek willen of een smartphone of dergelijke. Of houdt je je dan ook vast aan je budget ?

Wij doen voor verjaardagen inderdaad 25-, voor (schoon)ouders en 15-, voor (schoon)broers en (schoon)zussen. Voor de kerst houden we 50-, aan voor schoonouders, en 25-, voor (schoon) broers en zussen. Mijn ouders doen niet meer aan kerstcadeaus maar we gaan uiteten met alle kinderen en kleinkinderen. Ik maak voor hen altijd een pakketje met lekker dingen. Vaderdag en moederdag doen we ook rond de 15-,

Onderling geven we wisselend, de ene keer krijg ik een mi moneda muntjesketting en de andere een nieuwe badjas. Net hoe het ons uitkomt. Wel gaan we altijd samen de laatste zaterdag voor kerst shoppen en dan lekker uiteten zonder kinderen. En dat is eigenlijk het leukste cadeau dat er is :D
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 10:23:

[...]Niet dat ik opeens meer zou geven, maar zou mezelf wel een gierige aap vinden haha

Doe je het omdat je je kinderen een plezier doet met Sinterklaas- en verjaardagscadeautjes of doe je dat voor de buitenwereld?

Kinderen die verwend worden met dure cadeau's worden daar geen leukere kinderen van.

(Ik vind Sinterklaas- en Kerstcadeaus allebei persoonlijk ook een beetje veel, ik ben helemaal niet gewend dat er met Kerst weer aan cadeaus wordt gedaan)
quote:hamerhaai schreef op 12 december 2013 @ 10:19:

Of dat een kind van 1 en 3 door heeft hoe duur een kado is. Dat komt pas later wanneer ze ouder zijn.

Ik vind dat je verstandig met je geld omgaat. Liever een goedkoper kado wat een kind leuk vindt en het geld houden om te sparen of uit te geven aan andere belangrijke dingen. Dan perse ¤50 uitgeven omdat dit hoort. Kinderen worden nog duur genoeg.We proberen duurzame, leuke cadeautjes te kopen waar ook gezamenlijk mee gespeeld kan worden. Als ze ouder zijn willen we sinterklaas een gezelschapsspel voor allemaal ( onze kinderen schelen zich steeds 1.5jr) en een klein cadeautje wat gewenst kan worden.
Prima cadeaus hoor. Buurvrouw moet zich met haar eigen zaken bemoeien.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:LoiseauCoureur schreef op 12 december 2013 @ 10:19:

Wat een raar mens, die buurvrouw van jou. Wat gaat haar het nou aan hoeveel jij aan cadeautjes besteedt? De één heeft nou eenmaal meer te besteden dan de ander. Daarbij vind ik 100 euro of meer voor sinterklaas flink overdreven.. Als het nou toevallig iets is dat kind écht heel graag wil hebben en wat ook echt leuk is, dan is het wat anders, maar met die megadure cadeaus kweekt buuf gewoon verwende kindertjes. Bah.

50 euro is een prima bedrag, ik vind zelfs 20 euro per kind gewoon normaal, vooral voor die leeftijd. Sinterklaas draait toch niet om dure cadeaus, maar juist om de gezelligheid.

Ik zou buuf laten kletsen en zeker geen voorbeeld nemen aan de bedragen die zij uitgeeft. Die zijn namelijk flink overdreven.

Het gesprek kwam er toevallig op, maar ze is inderdaad wel iemand van status en uiterlijk vertoon. Liever nieuwe laarzen dan een gevulde koelkast zeg maar. Maar ze is wel aardig hoor, en onze meisjes spelen graag samen (voor zover dat gaat met 2 anderhalf jarige haha).

Vind het wel leuk om de verschillen te zien tussen ons, we zijn het enige gezin met kinderen in onze straat, in ongeveer dezelfde leeftijd en een ongeveer gelijk inkomen. En dan toch zulke grote verschillen, haar kindje altijd in merk en mag niet op de grond spelen want dan gaat het stuk. Onze zoon in een overal in de zandbak terwijl hij zijn regenlaarzen vult met zand haha.
Wat je (uit)geeft lijkt me (meer dan) voldoende!

Voor zulke kleine kindertjes wordt het al snel onoverzichtelijk, veel cadeautjes.

En te veel verwennen lijkt me inderdaad ook niet goed; daar worden het geen leuke kinderen van...

Ook oudere kinderen zou ik trouwens niet vol stoppen met (dure) dingen hoor... Dan is al snel niets meer bijzonder.

Af en toe iets moois, bijzonders krijgen is leuk; maar leren dat je niet zomaar alles altijd kunt krijgen of kopen, is net zo belangrijk.
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 10:30:

[...]

Onze zoon in een overal in de zandbak terwijl hij zijn regenlaarzen vult met zand haha.

Prachtig.

Zie je wel; helemaal geen dure cadeaus nodig om zich te vermaken
Wat een onsympathieke en bemoeizuchtige buurvrouw heb je. Je hebt prachtige kado's voor je kinderen gekocht. Het gaat niet om hoeveel geld je uitgeeft maar om de intentie en bij kinderen ook om de verrassing en het eindeloze speelplezier. Zo'n Duploset is geweldig speelgoed, daar kan jullie andere kind straks ook mee spelen. Ook voor het samen spelen is zo'n set ideaal.

Wat jullie aan cadeaus uitgeven per kind en gelegenheid vind ik ook helemaal niet weinig trouwens. Ouders in de WW, bijstand of WIA zouden ontzettend jaloers zijn op zo'n budget.
Meid, al geef je 5 euro uit, als jij, je kind en je portemonnee blij zijn is het toch goed? Snap niet dat de reactie van je buurvrouw je raakt. Ik kreeg denk ik rond de 50 euro voor sinterklaas, 50 voor mijn verjaardag (soms wat meer) en dat was het. Vond ik prima!

Toen ik het huis uit ging bleken mijn ouders een hoop geld voor mij gespaard te hebben en wat was ik daar blij mee. Liever dat, dan die dure spelcomputer of merkjas toen ik jonger was.
quote:hannah1980 schreef op 12 december 2013 @ 10:40:

Wat een onsympathieke en bemoeizuchtige buurvrouw heb je. Je hebt prachtige kado's voor je kinderen gekocht. Het gaat niet om hoeveel geld je uitgeeft maar om de intentie en bij kinderen ook om de verrassing en het eindeloze speelplezier. Zo'n Duploset is geweldig speelgoed, daar kan jullie andere kind straks ook mee spelen. Ook voor het samen spelen is zo'n set ideaal.

Wat jullie aan cadeaus uitgeven per kind en gelegenheid vind ik ook helemaal niet weinig trouwens. Ouders in de WW, bijstand of WIA zouden ontzettend jaloers zijn op zo'n budget.

Dat is helemaal waar ! Mijn moeder was een alleenstaande bijstandsmoeder, en wij kregen geweldige cadeaus voor sint, kerst en verjaardagen. Pas veel later kwamen we erachter dat mijn moeder al in de zomer begon met koopjes jagen en iedere maand een klein bedrag opzij probeerde te leggen zodat we ook een mooi cadeau kregen. Vond dat zo mooi en lief !

De jaren erna durfde ik nooit iets duurder dan 15-, te vragen ook al werkte ze toen al fulltime en had ze het beduidend breder.

Het mooiste vind ik altijd wanneer ik zie dat iemand echt moeite heeft gestoken in een cadeau. Zo is mijn vader (op leeftijd, wat slechter te been en een hekel aan de stad) helemaal alleen naar de stad gegaan om een flesje van mijn favoriete parfum te kopen en een voor mijn afstuderen kreeg ik van mijn vriend en kinderen een zelfgebakken taart. Wilde hem bijna niet opeten haha
Laat je niet onzeker maken door je buurvrouw hoor. Volgens mij doe je het prima!

Wij doen het ongeveer hetzelfde. (Dochter 4 jaar en zoon 1,5)

Moet zeggen dat het dit jaar iets duurder werd omdat dochter een nieuwe schooltas moest en we maar meteen een goede hebben gekocht. Dat kwam er dus extra bij, maar had ze anders ook gekregen.

Zoon had dit jaar nog wat minder, hij snapt het nog niet zo en was erg tevreden met een paar kleine cadeautjes. Maar vanaf volgend jaar zullen we ze ongeveer even veel moeten geven.
Zulk soort mensen moet je negeren.. Je doet het prima!
Ik vind 100 euro in 3 weken eigenlijk nog wel veel
Ik vind het prima hoor! Bij mij zal de kleine (opkomst) niet snel cadeaus krijgen voor ¤200 hoor. Zal inderdaad ook tussen de ¤50-¤100 zijn.

En daarbij hoe groter/duurder de cadeaus hoe minder tevreden ze steeds worden. Want ze willen steeds meer denk ik als ze dat gewend zijn.

En als ze dan straks als ze ouder zijn een keertje iets heel graag willen. Want iets boven budget ligt zijn ze daar veel meer tevreden mee.
quote:justmaartje schreef op 12 december 2013 @ 10:42:

Meid, al geef je 5 euro uit, als jij, je kind en je portemonnee blij zijn is het toch goed? Snap niet dat de reactie van je buurvrouw je raakt. Ik kreeg denk ik rond de 50 euro voor sinterklaas, 50 voor mijn verjaardag (soms wat meer) en dat was het. Vond ik prima!

Toen ik het huis uit ging bleken mijn ouders een hoop geld voor mij gespaard te hebben en wat was ik daar blij mee. Liever dat, dan die dure spelcomputer of merkjas toen ik jonger was.

Ben soms nogal wat onzeker, wil het graag 'goed' doen zeg maar. Als ik het er met schoonmoeder over heb, dan vind ze dat we teveel kopen en dat we onze kinderen het beste kunnen kleden in zeeman en wibra. Wanneer ik mijn vader vraag dan zegt hij dat we maar gewoon wat minder moeten kopen en moet gaan voor kwaliteit (zoals een jas van de anwb haha). Mijn beste vriendin is nogal van het shoppen, en koopt alleen kleren vd feestdagen voor haar kinderen. Andere vriendin koopt alleen 2ehands en is erg bezig met consuminderen. Mijn vergelijkingsmateriaal loopt nogal ver uit elkaar zeg maar

Denk dat wij er tussen in zitten ? Vinden jullie het trouwens kunnen om een 2e hands cadeau te geven voor sint/kerst ? Heb flink wat auto's op de kop weten te tikken voor erg weinig geld, wilde die in leuke kist inpakken en bij de andere cadeautjes van zoon onder de boom leggen. Mijn vader zegt dat kun je toch niet maken. Ik weet het niet.

Sorry nogal onzeker tiepje
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 december 2013 @ 10:49:

Ik vind 100 euro in 3 weken eigenlijk nog wel veel

Ja het is eigenlijk ook heel zielig voor zoon ! Hij snapt er niets van dat hij vandaag jarig is. Gisteren samen een appeltaart gebakken (zijn keuze) en kaarsjes gekocht voor op de taart. Hij vroeg gister of hij nu ook zijn schoen moest zetten haha.

Vandaag komen de opa's en oma's ivm het gezamenlijke cadeau en eten we een stukje taart. Morgen mag hij trakteren op de psz (wederom appeltaart, het kind houdt van appels ) en zondag is zijn feest. De week erna is het al bijna kerst en ben ik uitgerekend van ons 3e kind. Het is allemaal wat veel voor hem ! Sneu ook weer voor de baby die in deze periode geboren wordt die zal dezelfde verwarring hebben de eerste jaren. Ik ben zelf van eind november, en kreeg daarom van oma altijd een kleiner cadeau dan mijn broer: want de sint bracht mij volgende week toch al wat. Dat vond ik altijd zo flauw !
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 10:53:

[...]

Denk dat wij er tussen in zitten ? Vinden jullie het trouwens kunnen om een 2e hands cadeau te geven voor sint/kerst ? Heb flink wat auto's op de kop weten te tikken voor erg weinig geld, wilde die in leuke kist inpakken en bij de andere cadeautjes van zoon onder de boom leggen. Mijn vader zegt dat kun je toch niet maken. Ik weet het niet.

Kan wat mij betreft zeker. Zoon hier heeft voor zijn eerste verjaardag de Little People garage gehad. Ik had voor dertig euro een hele vuilniszak LP speelgoed van marktplaats. Op zolder liggen nog de trein en de brandweerkazerne te wachten op zijn verjaardag.

Waarom niet? Als het maar heel en compleet is en goed gereinigd kan worden.
Waar bemoeit buuf zich mee.
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 10:53:

Vinden jullie het trouwens kunnen om een 2e hands cadeau te geven voor sint/kerst ? Heb flink wat auto's op de kop weten te tikken voor erg weinig geld, wilde die in leuke kist inpakken en bij de andere cadeautjes van zoon onder de boom leggen. Mijn vader zegt dat kun je toch niet maken. Ik weet het niet.

Natuurlijk kan dat wel. Wat voor reden geeft je vader erbij? Als het voor jou goed voelt en je zoontje is er blij mee, dan maakt het toch niet uit wat iemand anders ervan vindt?

Zo jammer, die onzekerheid. Nergens voor nodig. Niet vergelijken met de wereld om je heen. Doe wat goed voelt voor jou en waar je kind blij mee is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven