'feest'budget

12-12-2013 10:05 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gezellig met de buurvrouw een kopje thee aan het drinken toen we het over de feestdagen hadden. Ze vroeg aan mij wat ik voor de sinterklaas had gekocht voor de kinderen, dus ik liet het haar zien.

Haar reactie: Is dat alles ?

Ik schrok een beetje van deze reactie aangezien zoon van ons een duplo boerderijset heeft gekregen met beestjes en een tractor en dergelijk. Daarnaast nog wat kleine dingetjes (leesboekje, wat kleine auto's van de hotwheels en wat nuttige cadeautjes zoals een pyjama, badjasje en slofjes) Voor dochter hadden we een rubens barn pop met een speen en een flesje en ook een leesboekje, pyjama, badjasje en slofjes. Oh en een tandenborstel met een pinguïn erop

Ze zijn 1.5 en 3 jaar oud, ik vond dit prima cadeautjes dacht ik zo !

De buurvrouw vond het nogal karig allemaal en vroeg of we een vast budget hanteren voor de feestdagen en de kinderen. Jawel, dat doen we: ongeveer 50-, voor de sint, ongeveer 50-, voor verjaardagen en ongeveer 50-, voor de kerst. Met pasen doen we altijd een klein cadeautje van de paashaas voor ongeveer 10-,

Het budget staat niet 'vast' maar is een beetje onze houvast. Afgelopen kerst kreeg zoon een wishbone bike, welke nu nog dagelijks gebruikt wordt. Komende kerst krijgt zusje een duurder poppenbedje voor haar pop. Zoon is vandaag jarig en we hebben samen met de opa's en oma's een driewieler voor hem gekocht, na lang zoeken hebben we deze voor 90-, nieuwprijs gevonden ipv de 156-, winkelprijs. Voor 30-, een prachtcadeau dus !

Maar nu waar ik eigenlijk naartoe wil: Wat denken jullie ? Is ons uitgaven patroon wat betreft cadeautjes nu echt zo laag ? Of dat van de buurvrouw nu zo belachelijk hoog (kerst: 500-, sint 250-, verjaardag 250-,). Nu weet ik ook dat je uitgeeft wat je hebt, maar we hebben een ongeveer gelijk inkomen en de buurvrouw spaart dus echt voor de feestmaand. Wij leggen hiervoor ook geld op zijn want hebben binnenkort 3 kindjes ipv 1 maar dan nog ?

Wat geven jullie uit voor de feestdagen voor zulke kleine kinderen ? En als ik zo onbeleefd mag zijn wat vinden jullie een leuk bedrag voor ouders en schoonouders waar goed contact mee is. Evenals (schoon)broers en (schoon)zussen als neefjes en nichtjes (daar hebben we er pas 1 haha).
quote:bibaatje schreef op 12 december 2013 @ 10:59:

[...]

Kan wat mij betreft zeker. Zoon hier heeft voor zijn eerste verjaardag de Little People garage gehad. Ik had voor dertig euro een hele vuilniszak LP speelgoed van marktplaats. Op zolder liggen nog de trein en de brandweerkazerne te wachten op zijn verjaardag.

Waarom niet? Als het maar heel en compleet is en goed gereinigd kan worden.

Heb ze stuk voor stuk alle 52 gewassen in een sopje met dettol haha. Koop tussendoor wel regelmatig op rommelmarkten en ook 2e hands kleding vind ik niet stom of raar (geen ondergoed, sokken, pyjama's of zwemkleding en liever ook geen schoenen tenzij bijvoorbeeld van vriendin). Maar nog nooit iets 2e hands gegeven voor een 'feest'dag. Op zoek naar een leuke kist dus ! Was aan het denken er zelf eentje te maken van 2 autobanden, maar dat redden we denk ik niet meer wat betreft de tijd.

Oh en little people is zo leuk he ?! Ook al ben ik eigenlijk van het houten speelgoed maar ze spelen er zo leuk mee ! Dochter heeft de ark, het theehuis, de kermis en een deel van de dierentuin (allemaal marktplaats) en ze kan zich er uren mee vermaken. Zo lief !

Ik heb de kerststal van LP hahahha
quote:dymo9 schreef op 12 december 2013 @ 11:05:

[...]

Natuurlijk kan dat wel. Wat voor reden geeft je vader erbij? Als het voor jou goed voelt en je zoontje is er blij mee, dan maakt het toch niet uit wat iemand anders ervan vindt?

Zo jammer, die onzekerheid. Nergens voor nodig. Niet vergelijken met de wereld om je heen. Doe wat goed voelt voor jou en waar je kind blij mee is.

Mijn vader is iemand die liever 2 truien van een degelijk merk in de kast heeft hangen, dan verschillende van de h&m. Echt zo iemand die zijn vlees bij de slager haalt, zijn groente bij de groenteboer enzovoorts. Tweedehands staat voor hem een beetje gelijk aan armoe of aan dingen willen die je budget eigenlijk niet toelaten.

Maar het is wel een schat van een vent hoor ! Een keer in de zoveel tijd koopt hij 2 of 3 mooie, duurdere setjes voor de kinderen en als hij langs een hema komt, koopt hij altijd wat setjes ondergoed of rompers hahah. Of van die oerdegelijke gebreide sokken, die de kinderen vreselijk vinden want geen leuke figuurtjes maar die met sneeuw en kou wel heel erg fijn zijn !
Voor een kindje van die leeftijd maakt het echt niet uit hoe duur iets is, het zijn vaak de volwassenen die erop letten. Ik heb voor mijn kinderen vaak speelgoed gekocht voor Sint (kerst doen we geen cadeau's) zowel tweedehands als nieuw voor een budget van 30-50 euro. Je kan zoveel leuke spulletjes kopen tweedehands die er nog echt mooi uitzien, soms met doos en al erbij en als de doos er niet meer bij zit verpak je het toch leuk in plasticfolie? Doen ze in winkels ook als de verpakking kapot is en ze het niet terug kunnen sturen, let er maar eens op

Verjaardag wordt wat duurder maar max 100-200 euro, maar dat is vaak dan ook gelijk een "bruikbaar" cadeau: denk aan een nieuw bed bijvoorbeeld. Dan kunnen de opa's oma's weer leuks voor de aankleding kopen: leuke kussens voor op bed, dekbedovertrek, knuffels, etc.

Overigens spaar ik wel elke maand voor dit soort gelegenheden een bedrag zodat het niet als een verrassing komt.
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 11:09:

[...]

Heb ze stuk voor stuk alle 52 gewassen in een sopje met dettol haha. Koop tussendoor wel regelmatig op rommelmarkten en ook 2e hands kleding vind ik niet stom of raar (geen ondergoed, sokken, pyjama's of zwemkleding en liever ook geen schoenen tenzij bijvoorbeeld van vriendin). Maar nog nooit iets 2e hands gegeven voor een 'feest'dag. Op zoek naar een leuke kist dus ! Was aan het denken er zelf eentje te maken van 2 autobanden, maar dat redden we denk ik niet meer wat betreft de tijd.

Oh en little people is zo leuk he ?! Ook al ben ik eigenlijk van het houten speelgoed maar ze spelen er zo leuk mee ! Dochter heeft de ark, het theehuis, de kermis en een deel van de dierentuin (allemaal marktplaats) en ze kan zich er uren mee vermaken. Zo lief !

Ik heb de kerststal van LP hahahha

LP is zeker leuk. Mijn kinderen spelen er eindeloos mee, ook dochter van 4 nog. In zijn schoen heeft zoon de Sint en piet en paard gekregen haha :-)

Pee de kerststal is leuk! Helaas heb ik al een hele mooie houten (paar jaar geleden van de Hema) anders had ik hem gekocht

Kerststal spelen ze nu trouwens superveel mee.
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 10:05:

Wat geven jullie uit voor de feestdagen voor zulke kleine kinderen ? En als ik zo onbeleefd mag zijn wat vinden jullie een leuk bedrag voor ouders en schoonouders waar goed contact mee is. Evenals (schoon)broers en (schoon)zussen als neefjes en nichtjes (daar hebben we er pas 1 haha).

1) Wij geven een kado waarvan we weten dat het op dát moment gewaardeerd wordt. De prijs is ondergeschikt, maar we zwemmen niet in het geld dus als Dochter iets wil hebben dat heel duur is, kijk ik voor een tweedehands versie (nintendo, wii). Zo heeft ze voor een kerst al eens een set strijkkralen gekregen en voor een verjaardag een fiets.

2) Voor verjaardagen van ouders en schoonouders geldt in principe hetzelfde, schoonmoeder wilde voor haar verjaardag een setje beeldjes dat 40 euro kostte, prima. Mijn moeder wilde een fles coubergh van 12 (?) euro. Ook prima.

3) Voor neefjes en nichtjes ligt het bedrag rondom de 15 euro. Maar als het kind in kwestie iets graag wil hebben dat een tientje kost dan zeuren we daar niet over, en als het een keer 18 euro kost, zeuren we ook niet.

4) (schoon) Broers en Zussen doen wij inmiddels niks meer voor, behalve met de bijzondere getallen (30, 40, 50), geldt ook voor vrienden. Het keerpunt was toen mijn halve trouwboek van een vriendin een kaartje met tien euro erin kreeg, en we 2 dagen later datzelfde tientje in een andere kaart weer teruggaven. Je komt op een gegeven moment op een punt dat je eigenlijk niets meer nodig hebt, je huis vol hebt staan en echt niet meer weet wat je allemaal nog zou willen hebben voor tien of twintig euro. Wat meteen aangeeft welke bedragen er aan besteed werden .

En mijn dochter was een beetje jaloers op een vriendin, die voor haar verjaardag een nieuwe mobiele telefoon kreeg (400 euro). Maar tegelijkertijd is het bedrijf van Pa failliet en kunnen ze zich dergelijke bedragen helemaal niet meer permitteren. De ouders van het bewuste vriendinnetje hebben bijna dagelijks ruzie en overwegen een scheiding.

Het is maar net wat je belangrijker vindt. Wij kiezen voor rust in de hut. Als het kan, dan kan het. Kan het niet, pech gehad.
quote:Exces schreef op 12 december 2013 @ 11:33:

[...]

1) Wij geven een kado waarvan we weten dat het op dát moment gewaardeerd wordt. De prijs is ondergeschikt, maar we zwemmen niet in het geld dus als Dochter iets wil hebben dat heel duur is, kijk ik voor een tweedehands versie (nintendo, wii). Zo heeft ze voor een kerst al eens een set strijkkralen gekregen en voor een verjaardag een fiets.

2) Voor verjaardagen van ouders en schoonouders geldt in principe hetzelfde, schoonmoeder wilde voor haar verjaardag een setje beeldjes dat 40 euro kostte, prima. Mijn moeder wilde een fles coubergh van 12 (?) euro. Ook prima.

3) Voor neefjes en nichtjes ligt het bedrag rondom de 15 euro. Maar als het kind in kwestie iets graag wil hebben dat een tientje kost dan zeuren we daar niet over, en als het een keer 18 euro kost, zeuren we ook niet.

4) (schoon) Broers en Zussen doen wij inmiddels niks meer voor, behalve met de bijzondere getallen (30, 40, 50), geldt ook voor vrienden. Het keerpunt was toen mijn halve trouwboek van een vriendin een kaartje met tien euro erin kreeg, en we 2 dagen later datzelfde tientje in een andere kaart weer teruggaven. Je komt op een gegeven moment op een punt dat je eigenlijk niets meer nodig hebt, je huis vol hebt staan en echt niet meer weet wat je allemaal nog zou willen hebben voor tien of twintig euro. Wat meteen aangeeft welke bedragen er aan besteed werden .

En mijn dochter was een beetje jaloers op een vriendin, die voor haar verjaardag een nieuwe mobiele telefoon kreeg (400 euro). Maar tegelijkertijd is het bedrijf van Pa failliet en kunnen ze zich dergelijke bedragen helemaal niet meer permitteren. De ouders van het bewuste vriendinnetje hebben bijna dagelijks ruzie en overwegen een scheiding.

Het is maar net wat je belangrijker vindt. Wij kiezen voor rust in de hut. Als het kan, dan kan het. Kan het niet, pech gehad.

Mooie instelling exces !

Vond het hier ook weer enorm lastig om iets te bedenken voor in huis. Heb dus geld gevraagd voor zowel mijn verjaardag als de kerst om bij mijn nieuwe eetkamerstoelen te leggen. Kreeg van ouders en schoonouders 50-, voor verjaardag en 50-, voor de kerst. Hoef nu zelf nog 'maar' 130-, te sparen en dan heb ze bij elkaar. Aan vriend heb ik 1 stoel gevraagd voor de kerst haha. En voor mijn verjaardag had ik aan hem een houten jaloezie gevraagd maar in plaats daarvan een prachtig houten horloge gekregen dat ik al heel erg lang graag wilde hebben. Hij vond dat ik ook maar eens wat voor mezelf moest kopen ipv altijd voor in huis. God je wit mijn verlanglijstjes niet zien (maatbekers, pollepels, theedoeken )

Mijn broers doen ook niks voor mij met kerst of verjaardag. Ik doe het met kerst wel, maar echt een kleinigheidje. Zo woont de broer boven mij nog niet zolang op zichzelf dus die krijgt een wasmand gevuld met wasmiddel, vlekkenmiddel enzovoorts. Andere broer en schoonzus hebben sinds kort een stacaravan dus heb voor hen een heel fout camping pakketje bij elkaar gesprokkeld. Voor mijn nichtje vind ik het erg moeilijk, erg verwend en helaas niet snel tevreden.
Met sint kregen ze hier beiden 35 euro aan dingen van ons. Meer dan zat.

Daarnaast kregen ze van tante en oom nog dingen en opa en oma ook dus prima.

Met kerst krijgen ze nog een kleinigheidje van 10 euro en allebei een nieuw setje kleding.

Ik heb het voor het eerst dit jaar naar beneden geschroefd het budget en dat bevalt prima.
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 12 december 2013 @ 11:45:

[...]

Voor mijn nichtje vind ik het erg moeilijk, erg verwend en helaas niet snel tevreden.

Dat zijn doorgaans niet de leukste kinderen

Wij hebben zelf een tijd financieel erg moelijk gezeten en hoewel dat geen leuke tijd was, is het voordeel dat Dochter zelfs nog blij wordt van een fijne fles shampoo.

Als je voor een kind echt niks meer kunt bedenken (en ik koop voor neefjes/nichtjes echt geen cadeaus van 80 euro), kun je altijd nog gewoon kiezen voor een setje van vogue. Dat zit vaak in een leuke geschenkverpakking. Pakje gelpennen erbij en klaar. Als ze dan toch niet blij worden, zou ik er ook niet al te gek veel moeite voor doen.

En de action voorziet prima in basisdingen. Ik heb er eens een leuke schaal gekocht, die gevuld met snoepjes, doorzichtig papier eromheen. Klaar voor minder dan een tientje. De tijd dat het allemaal meermooiergroterbeterduurder moet zijn, is voorbij hoor. Je buurvrouw is gewoon vreselijk ouderwets.
Hier eigenlijk een beetje hetzelfde als exces.

Zeker bij familie. Ene keer is het een tientje, andere keer 50 euro.

Zoon hier is nu weg van vtechDino switch of zoiets haha.

Kleintjes kosten 20 euro, grote 50 euro.

Hij is in november jarig en heeft toen een grote gekregen (wel met korting gekocht). Jaar ervoor kreeg ie een fiets (110euro).

Sint hadden we niet echt een budget maar wilde het liefst wel onder de 200 euro blijven. 1grote doos playmobile, 2 wii spelletjes (partner en ik hadden al een wii voor zoon geboren werd met volwassen spelletjes waar hij niet mee mag spelen). Nu heeft ie Diego gekregen en Mario party .

Een pyjama, handschoenen, angry birds tshirt, angry birds space spel en 2 kleine dino's van vtech.

Vond t genoeg zo.

De dino's zijn zwaar favoriet. Hij slaapt er nog net niet mee.

In de rest van t jaar kijken we gewoon wat ie nodig heeft.

Dingen zoals kleurboeken, knutselspullen e.d. zorg ik altijd voor maar soms eens een kleisetje of een nieuw setje auto's gaat bij ons gewoon tussendoor.

2e hands krijgt hij ook gewoon al dat vaker van neef/nicht is dan echt van MP.
Not my circus, not my monkeys
quote:bibaatje schreef op 12 december 2013 @ 10:47:

Laat je niet onzeker maken door je buurvrouw hoor. Volgens mij doe je het prima!

Wij doen het ongeveer hetzelfde. (Dochter 4 jaar en zoon 1,5)

Moet zeggen dat het dit jaar iets duurder werd omdat dochter een nieuwe schooltas moest en we maar meteen een goede hebben gekocht. Dat kwam er dus extra bij, maar had ze anders ook gekregen.

Zoon had dit jaar nog wat minder, hij snapt het nog niet zo en was erg tevreden met een paar kleine cadeautjes. Maar vanaf volgend jaar zullen we ze ongeveer even veel moeten geven.En dan reken met evenveel : evenveel cadeaus. Kinderen van die leeftijd zien wel dat de ander 5 pakjes heeft en zijzelf maar 3, maar zien niet dat die 3 pakjes veel duurder zijn in totaal
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik heb geen kinderen, maar jouw budget lijkt mij prima TO.

Voor verjaardagen doen we het ongeveer zo, naaste familie rond de ¤25,- ( dus moeder, vader, broers/zussen) Alles daarbuiten valt ¤15,- of minder als het zo uitkomt ( vrienden, ooms/tantes/neven/nichten).

Sint en kerst vieren we altijd met mijn naaste familie. En dan stellen we gezamenlijk een budget vast. Het Sintbudget is ¤15,- per persoon ( lootjes doen we altijd). En met kerst reken ik ¤25,- per persoon ( we kopen dan voor 4 mensen iets, we zijn totaal met zijn 6en). Zo redden wij het perfect en vinden we altijd een leuk passend kado.
Ik vind jouw budget prima!

Mijn ervaring is dat je ongemerkt toch altijd meer besteed dan je denkt. Ik heb afgelopen jaar toch bijna 100 per kind uitgegeven voor de Sint.

Maar daar zaten ook een aantal nuttige dingen bij.

Zoals voor beiden een dekbedhoes en een pyama. Verder voor beiden een leesboek. En een doucheschuim. Qua speelgoed ieder 1 duur ding. Zoon skylanders spel en dochter dolfijnenboot van Lego. Verder nog wat knutselspullen van de action.

Met verjaardagen is het wisselend qua bedrag. Soms een fiets (van marktplaats). En afgelopen jaar een opblaasboot van 25 euro. Was echt een schot in de roos!
Ik vind jouw budget best ruim eigenlijk. Ik moet zeggen dat mijn zoon ook wel eens een heel duur cadeau krijgt maar gewoon omdat dat zo uitkomt. Hij krijgt met sint en kerst eigenlijk alleen maar kleinigheidjes omdat we het meestal niet weten. Weten we dan wel iets mag dat wat duurder kosten. Per saldo kom ik dan misschien wel lager uit dan jij en ik vind het prima zo.

Vind wel dat hele nuttige lang blijvende cadeaus iets duurder mogen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven