1 wc in huis voor gezin, gedoe altijd, oplossingen?

20-08-2019 18:58 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen

Ik ben net terug van een paar weken logeren bij mijn ouders die 2 toiletten in huis hebben en dat voelde als een 'luxe'. Geen rij voor de deur, geen stress als je buikpijn hebt en een ander moet heel erg dringend.
Vroeger hadden we altijd 2 toiletten in huis.
Nu ben ik weer thuis (flat) en deel 1 toilet met mijn kinderen van 10 en 12 jaar.
Ik merk dat dat echt een gedoe is
en stress geeft.
Vandaag had ik buikpijn en de kinderen moesten dringend naar de wc. Hup opstaan, laten gaan en weer terug.
Nu stel ik me voor dat we eens alle 3 met een flinke buikgriep zouden kunnen zitten. Dat lijkt me echt een probleem. Mijn dochter en ik hebben allebei hele lastige darmen en laatst ben ik maar naar de bibliotheek gegaan om daar naar de wc te kunnen. Dit is niet altijd een optie.
Toen ze wat jonger waren had ik een potje voor ze voor als de wc bezet was. Daar zijn ze nu ook te oud voor natuurlijk.
Maar hoe doen andere gezinnen het met 1 wc in huis? Wat als iedereen tegelijk aan de diarree zit, hoe los je dat op?
aloha66 schreef:
20-08-2019 19:13
Mijn zoon met darm problemen zit wel lang op de wc. Dat is niet slecht maar nodig. En heel simpel, voordat hij gaat vraagt hij of er nog iemand moet plassen :lightbulb:

Ik heb ziekte van Crohn en een spastische darm :lightbulb: Soms is het heus nodig, dat weet ik echt wel. Maar als het niet meteen komt, is het beter om er weer van af te gaan en even te wachten of een stukje te lopen o.i.d.
Klein chemisch camping toilet plaatsen voor noodgevallen.
Op de grootste slaapkamer/ zolder een sanibroyeur installeren.
Oké ik lees hier dat er mee te leven valt :-).
Op zich is dat ook wel zo, maar aangezien dochter en ik vaak tegelijk moeten vind ik het lastig. Ik moet wachten, enorme steken in mijn buik omdat ik moet wachten. Intussen zit mijn dochter ook lang met pijn en steken op de wc. Laatst heel snel naar de bibliotheek gefiets, ik kon niet meer van de pijn
Als het echt zo'n probleem is kun je wellicht onderzoeken of het mogelijk is zo'n Sanibroyeur in de badkamer erbij te laten installeren? Ik heb geen ervaring trouwens. Wij hebben net zoveel toiletten als huisbewoners :yes:
Keep on dreaming!
Hanaa schreef:
20-08-2019 19:20
Op zich is dat ook wel zo, maar aangezien dochter en ik vaak tegelijk moeten vind ik het lastig. Ik moet wachten, enorme steken in mijn buik omdat ik moet wachten. Intussen zit mijn dochter ook lang met pijn en steken op de wc. Laatst heel snel naar de bibliotheek gefiets, ik kon niet meer van de pijn
Hoe doe je dat op je werk dan? Of heb je daar een toilet voor jezelf?

Bij '1 wc in huis voor gezin' denk ik aan gezin met 5 of 6 ofzo. Maar met z'n 3-en moet zelfs met darmproblemen makkelijk kunnen lijkt me. Degene op de pot schiet gewoon op en de ander wacht een momentje. Lijkt mij niet dat fietsen naar de bieb sneller is dan.
Of ander chemisch toilet neer zetten.
Een portable toilet (zo'n ding dat je ook mee kan nemen voor als je gaat kamperen met de tent).

Mij lijkt 1 toilet nou echt geen wereldramp eigenlijk (maar ik heb makkelijk kletsen met 3 wc's...)
Hanaa schreef:
20-08-2019 19:20

De stress dat je niet naar de wc kan, kan juist triggeren dat je naar de wc moet. Het kan best zijn dat als je een tweede optie hebt (bijvoorbeeld die emmer in de badkamer), de stress weg is en je helemaal niet hoeft
nerdopviva schreef:
20-08-2019 19:26
De stress dat je niet naar de wc kan, kan juist triggeren dat je naar de wc moet. Het kan best zijn dat als je een tweede optie hebt (bijvoorbeeld die emmer in de badkamer), de stress weg is en je helemaal niet hoeft
Dit klopt ook, soms doordat ik niet naar de wc kan krijg ik meer steken.
Voorlopig dan de emmer in de douche. Ik zag net ook de optie van draagbare wc (camping achtig). Die kan ik in de douche zetten. Dat kan al wat rust geven.
Zo'n potta potti idd, chemisch toilet voor caravan of boot.
Kost ongeveer euro.( excl. vloeistof en speciaal wc papier) Als je hem op een laag krukje zet, staat hij gelijk op hoogte.
lientje69 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 19:53
0.82% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Oudblond schreef:
20-08-2019 19:15
Zo ging dat in ons gezin ook.
Bij ons ook, nog steeds trouwens. En anders moest iemand even wachten.
Wij wonen in een oud huis, ook maar 1 wc.
Nooit allemaal tegelijk buikgriep gehad (wonen er ruim 15 jaar)
Wel eens dat je even wachten moet, vooral 's morgens half zeven, is het spitsuur
Hanaa schreef:
20-08-2019 19:09
Nou met mijn darmproblemen (prikkelbare darm) soms heel erg lang en dochter idem dito.
Balkon heb ik niet. Heb wel laatst een hele grote emmer uit de Action gehaald en in de douche gezet voor de zekerheid.
Maar de meeste mensen bij wie ik thuis kom hebben 2 wc's en zijn daar best ontspannen over. Terwijl ik nu merk dar 1 wc best gedoe geeft
Luxe hoor. In de grote steden zijn er maar een paar huizen met 2 toiletten, de rest gewoon 1.
Whatsinaname1988 schreef:
20-08-2019 19:38
Bij ons ook, nog steeds trouwens. En anders moest iemand even wachten.
Hoe kan jij nog posten?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik had vorig jaar nog 1 wc met twee andere huisgenoten en eigenlijk ging dat best goed? Zelfs ondanks dat de douche in dezelfde ruimte was. Ik zie het probeem niet zo.
Hello, can you hear me?
Wanneer jullie beide zo'n slechte stoelgang hebben, dan is het misschien zinvol om eens langs de huisarts of diëtiste te gaan. Met goede voeding kan je vaak je darmen rustiger krijgen. Ook kan meer bewegen helpen op de peristaltiek (darmbewegingen) te verbeteren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bij ons heeft iedereen een eigen emmer in zijn kamer staan.

Bij mijn moeder thuis waren ze met zestien kinderen en daar was ook maar één toilet en die stond ook nog in een apart hokje achter op het erf.
Niet geschoten is altijd mis
Wees dan slim en koop een echte wc-emmer, dat zit net wat prettiger.
En als het om een grote boodschap gaat: Koop ook een rol pedaalemmerzakken. Dat scheelt een hele hoop! :proud:

https://duckduckgo.com/?q=wc+emmer&atb= ... &ia=images
Wij zijn nu met 3 op vakantie in een vakantiehuis met natuurlijk maar 1 wc, waar we gewend zijn aan 4 (belachelijk luxe, daar ben ik me zeer van bewust, zaten al in het huis) en ik vind 1 echt wel onhandiger. Vooral aangezien man zeker 3 maal per dag 20 minuten op de wc zit. Hij vraagt ook niet of er iemand nog moet plassen of zo, want is dat ook niet gewend (ook vanuit jeugd in Duitsland meerdere wc’s gewend), dus ik loop nu toch wat vaker m’n plas op te houden. Dus ik ben straks wel weer blij met de luxe thuis. Maar bij allebei buikgriep hebben we volgens mij nooit tegelijk gesprint voor een wc, dus daar zou ik nou weer niet zo over in zitten.
hamerhaai schreef:
20-08-2019 19:48
Wanneer jullie beide zo'n slechte stoelgang hebben, dan is het misschien zinvol om eens langs de huisarts of diëtiste te gaan. Met goede voeding kan je vaak je darmen rustiger krijgen. Ook kan meer bewegen helpen op de peristaltiek (darmbewegingen) te verbeteren.

Dit!
Pak de darmproblemen aan, pak het gedoe aan, of verbouw je huis.

Eerste twee oplossingen zijn het goedkoopst.

Hier twee wc's nooit gedoe. Kinderen zijn inmiddels 21, 19 en 16 en pas voor het eerst een kritiek momentje. Ik had buikgriep zat boven op de wc. Zoon zat beneden even net op zijn gemak en toen kwam dochter thuis met hoge nood nadat ze in de file had gestaan. Dan maak je dus even plaats voor elkaar.
In jouw geval zou ik een porta potti aanschaffen. Kan me voorstellen dat het idee dat er een is al veel scheelt.
Hier ook 1 wc met 3 personen en ik heb een spastische darm en dus idd ook vaak kramp en dan moet ik ook snel gaan. Gelukkig is dochter een snelpoeper, die is met 2 minuten klaar :) hier dus nooit een probleem. Ik moet meestal ‘s morgens, man ‘s avonds. En hij heeft idd wel ooit in bad staan plassen ja.
Zo’n chemisch toilet lijkt me wel veel gedoe. Je kan de inhoud er niet weken lang in laten zitten natuurlijk. Dus dan moet je hem regelmatig legen en opnieuw vullen met dat spul. Dat chemische spul voor afbraak van de ontlasting werkt een dag of 3 a 4. Je moet hem dus om de zoveel dagen legen. En je mag die chemische zooi niet zomaar in je wc storten. Dit moet op speciale plekken.
aikidoka schreef:
20-08-2019 20:07
Wij zijn nu met 3 op vakantie in een vakantiehuis met natuurlijk maar 1 wc, waar we gewend zijn aan 4 (belachelijk luxe, daar ben ik me zeer van bewust, zaten al in het huis) en ik vind 1 echt wel onhandiger. Vooral aangezien man zeker 3 maal per dag 20 minuten op de wc zit. Hij vraagt ook niet of er iemand nog moet plassen of zo, want is dat ook niet gewend (ook vanuit jeugd in Duitsland meerdere wc’s gewend), dus ik loop nu toch wat vaker m’n plas op te houden. Dus ik ben straks wel weer blij met de luxe thuis. Maar bij allebei buikgriep hebben we volgens mij nooit tegelijk gesprint voor een wc, dus daar zou ik nou weer niet zo over in zitten.
Euhm, wat?! Die zou zeker even naar de dokter moeten. Of wat doet hij daar eigenlijk?
clemance schreef:
20-08-2019 20:11
Euhm, wat?! Die zou zeker even naar de dokter moeten. Of wat doet hij daar eigenlijk?
Vroeg het me ook al af ;-D
Whomi schreef:
20-08-2019 20:10
Hier ook 1 wc met 3 personen en ik heb een spastische darm en dus idd ook vaak kramp en dan moet ik ook snel gaan. Gelukkig is dochter een snelpoeper, die is met 2 minuten klaar :) hier dus nooit een probleem. Ik moet meestal ‘s morgens, man ‘s avonds. En hij heeft idd wel ooit in bad staan plassen ja.
Zo’n chemisch toilet lijkt me wel veel gedoe. Je kan de inhoud er niet weken lang in laten zitten natuurlijk. Dus dan moet je hem regelmatig legen en opnieuw vullen met dat spul. Dat chemische spul voor afbraak van de ontlasting werkt een dag of 3 a 4. Je moet hem dus om de zoveel dagen legen. En je mag die chemische zooi niet zomaar in je wc storten. Dit moet op speciale plekken.

Want? Op de camping gaat het toch ook gewoon het riool in?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven