2e konijn aanschaffen, 1e twee jaar oud

24-12-2011 12:58 16 berichten
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen.

Ik heb nu een 2 jaar oud hangoorkonijntje, een vrouwtje. Echt een schatje, ze luisterd supergoed en is helemaal zindelijk. Ik merk nu ze ouder wordt het toch iets minder naar haar zin krijgt in haar uppie en wil daarom graag een tweede konijntje aanschaffen en het liefste ook weer een vrouwtje.

Ik heb nu een jong middelgroot hangoorkonijntje op het oog van 16/17 weken oud ook een vrouwtje.

Verder ben ik deze week vrij en komt het dus heel goed uit als ik een tweede konijntje erbij neem, nu heb ik veel tijd om het zo goed mogelijk te laten verlopen.

Op dit moment heeft mijn konijntje de volgende kooi:

Ferplast dwergkonijnen- en caviakooi Casita 100

Praktische knaagdierkooi Casita 100 met verchroomd tralies inclusief basisuitrusting

Afmeting: L 96 x B 57 x H 56 cm

Nu heb ik de volgende vragen:

Is deze kooi groot genoeg voor twee konijntjes?

Kan ik gemakkelijk een tweede konijn bij haar plaatsen of gaat dit mis? En hoe kan ik dit het beste doen?

Kunnen ze gerust uit een bakje eten en uit dezelfde fles drinken?

Zoals jullie zien een aantal vragen, hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Alvast hartelijk dank!
Of de afmeting van de kooi groot genoeg is weet ik niet, konijnen gaan wel vaak vechten in het begin als ze bij elkaar worden gezet. Een hele goeie tip die ik eens heb gehad is om op beide konijnen een wolkje parfum te sprayen als je ze bij elkaar zet, dan zijn ze hun eigen geur en dus terratoriumdrift kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Als je aangeeft dat je konijn zindelijk is ga ik ervanuit dat ze vaak los mag lopen in huis? Dus dan is die kooi prima lijkt me!
Dank al voor de snelle reacties!

Mijn konijnt mag inderdaad veel in huis rondlopen. Iedere avond vanaf een uurtje of zes tot een uurtje of half elf en in het weekend ook overdag.

Is een toiletje ook voldoende voor twee konijntjes?, dat was ik net vergeten erbij te zetten.

PS: ik ben even weg voor de kerstboodschappen, maar blijf aub reageren. Ik wil eerst alles weten voordat ik in mijn enthousiasme een tweede konijn aanschaf.
De kooi lijkt me voor twee konijnen wat aan de kleine kant.

Zou je niet een mini rennetje aan de kooi vast kunnen maken?

Zodat ze een in-de-kooi en uit-de-kooi ruimte hebben.

Dan kunnen ze in een 'aparte' ruimte zitten als ze even weg willen van elkaar.

Ik denk trouwens dat je voor de aanschaf van een nieuw konijn sowieso een tweede kooi erbij moet hebben. Je kunt ze namelijk niet zomaar bij elkaar zetten en dan weggaan.

Ze moeten eerst aan elkaars geur wennen zonder dat ze bij elkaar mogen, anders gaan ze vechten.

Je moet ze onder toezicht steeds een paar minuutjes bij elkaar zetten zodat je kan ingrijpen als het mis gaat. Ze moeten uitmaken wie de baas is, daar zal veel rennen en bijten aan te pas komen. (wat niet betekend dat ze daarna geen dikke vriendjes kunnen worden). Anyway er staat veel over op internet dus zoek maar op.
Deze week lijkt misschien handig omdat je vrij bent maar als je vandaag nog een konijntje wilt kopen en ze kunnen niet in 1 kooi dan zijn de winkels pas dinsdag weer open.

Je kan ook een 2e konijntje (of een cavia) bij een konijnenopvang kopen. Dan kunnen ze daar voor je kijken welk konijn het beste bij de jouwe past.
Geen idee of je soms in de buurt van Riddekerk woont maar daar zit een knaagdierencentrum waar je met je konijn heen kunt.

Je kunt dan kijken met welk konijn het goed lijkt te klikken en dat konijntje kopen.

Misschien niet meteen jouw keus maar wel de keus van je konijn.
De kooi is veel te klein voor 2 konijnen. Ook al mogen ze veel los lopen. Stiekem zitten ze toch langer in het hok dan je denkt. Ik heb voor 2 konijnen een hok van 1,3m x 55cm x 1,10 met daar aan een ren van 2,5m bij 1,5m. Waar ze dag en nacht in kunnen.

Voor konijnenkoppelen zou ik naar een knaagdieren asiel gaan. Daar hebben ze veel ervaring met koppelen. En voor informatie is de site www.bunnybin.nl een hele goeie!
Je zegt dat ze het minder naar haar zin heeft in haar uppie. Kan het niet gewoon zo zijn dat ze zich wil voortplanten? En dat het daardoor lijkt of ze eenzaam is?
Dank jullie wel voor de informatie.

Winkelfanaat: dat denk ik niet, ze heeft eerder nesteldrang gehad en toen was nog gewoon wel eh lekker vrolijk :-). Nu is ze stiller en ze komt minder enthousiast haar kooitje uit. Echt een verschil met normaal.

Ik heb contact opgenomen met huize pluis, zij koppelen konijnen en ik wordt gebeld als ze een gecastreerd rammetje hebben. Mijn konijn kan ik daar dan naar toe brengen om te checken of ze bij elkaar passen of niet. Meteen ook informatie gekregen over de kooi en diegene die ik nu heb blijkt voor twee konijnen echt te klein te zijn. Dus ik ben alvast op zoek naar een andere grotere kooi :-)
Ik heb zelf vroeger ook konijnen gehad, als die nesteldrang hadden waren het toch echt kleine mormeltjes . Goeie oplossing heb je gevonden, ik hoop dat je konijntje weer wat vrolijker wordt met een vriendje erbij.
Twee konijnen kun je vaak ook niet zomaar bij elkaar zetten! Net zoals in de 'mensenwereld' mag ook niet elk konijn een ander konijn. Misschien dat je kan vragen of je ze even bij elkaar mag zetten om te kijken hoe ze op elkaar reageren?

Op google valt ook veel te vinden over konijnen koppelen.

Wel leuk dat je een tweede konijn erbij neemt! Ik wil dat zelf ook heel graag maar vriendlief valt moeilijk te overtuigen. Veel plezier met het tweede nijntje!
Oh ik zie dat je al enige informatie hebt gekregen
Natuurlijk is het beter wanneer ze met z'n tweetjes zijn. Maar ik vroeg me af of ze momenteel niet alleen last van eenzaamheid heeft maar misschien ook wat ziekjes??
Doen!!! Je hebt zoveel meer plezier van een konijnenstelletje, omdat ze zo diepgelukkig en hecht zijn met z'n tweeen. Goed dat je advies vraagt van de konijnenopvang. Koppelen is moeilijk en zij weten wat het beste werkt. Die kooi moet echt groter. En kan je konijn niet naar buiten in het voorjaar?
quote:JoniJoni schreef op 24 december 2011 @ 13:01:

Of de afmeting van de kooi groot genoeg is weet ik niet, konijnen gaan wel vaak vechten in het begin als ze bij elkaar worden gezet. Een hele goeie tip die ik eens heb gehad is om op beide konijnen een wolkje parfum te sprayen als je ze bij elkaar zet, dan zijn ze hun eigen geur en dus terratoriumdrift kwijt.hele slechte tip. Parfijn is irriterend voor de ogen en de konijnen ruiken echt het andere konijn wel. Het beste advies krijg je bij de opvang. De eerste koppeling moet altijd op neutraal terrein gebeuren en soms duurt een koppeling weken, dus zorg voor twee kooien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven