Aankoop woning, bod?!

15-10-2013 23:01 18 berichten
Hoihoi,

Na het ontzettend leuke topic 'bod gedaan op huis' waar ik in spanning heb meegelezen gaan wij nu zelf een bod uitbrengen. Eerder hebben we met een aankoopmakelaar gewerkt maar we zijn tot de conclusie gekomen dat die geen toegevoegde waarde heeft voor ons (vooronderzoek doen we toch al zelf, hoogte van bod hadden we meestal zelf ook al bedacht).

Maar ik vind het wel leuk om even jullie mening te peilen, zeker als we straks hopelijk in onderhandeling gaan.

Het betreft een woning met een vraagprijs van 239.000. Vergelijkbare huizen in de omgeving zijn de afgelopen drie jaar voor rond de 200.000 verkocht (bron: kadaster). Een vrijwel identiek huis (dat moderner is en uitgebouwd) is in 2010 voor 212.500 verkocht. Scheelt dus nogal. Ook in vergelijking met andere verkoopprijzen is de vraagprijs gewoon veel te hoog. Het huis staat al 2,5 jaar te koop. Daar staat tegenover dat recent in de omgeving veel huizen worden verkocht en we in die zin dus niet al te veel risico kunnen nemen als we het huis willen kopen.

Gezien de verkoopprijzen van de andere huizen willen we ¤ 209.000 bieden. Uiteraard onder voorbehoud van financiering, bouwkundig rapport en NHG. We willen op zich best hoger als het nodig blijkt, kunnen we ook betalen. Maar liever niet natuurlijk, we willen niet duizenden euro's meer betalen dan (vrij letterlijk) de buren.

Wat is jullie idee? Goede startprijs? Lager bieden, hoger bieden? Ik deel graag in jullie wijsheid en ervaring!
quote:alfirin schreef op 15 oktober 2013 @ 23:01:

Hoihoi,

[...]

Het betreft een woning met een vraagprijs van 239.000. Vergelijkbare huizen in de omgeving zijn de afgelopen drie jaar voor rond de 200.000 verkocht (bron: kadaster). Een vrijwel identiek huis (dat moderner is en uitgebouwd) is in 2010 voor 212.500 verkocht. Scheelt dus nogal. Ook in vergelijking met andere verkoopprijzen is de vraagprijs gewoon veel te hoog. Het huis staat al 2,5 jaar te koop. Daar staat tegenover dat recent in de omgeving veel huizen worden verkocht en we in die zin dus niet al te veel risico kunnen nemen als we het huis willen kopen.

Gezien de verkoopprijzen van de andere huizen willen we ¤ 209.000 bieden. Uiteraard onder voorbehoud van financiering, bouwkundig rapport en NHG. We willen op zich best hoger als het nodig blijkt, kunnen we ook betalen. Maar liever niet natuurlijk, we willen niet duizenden euro's meer betalen dan (vrij letterlijk) de buren.

Wat is jullie idee? Goede startprijs? Lager bieden, hoger bieden? Ik deel graag in jullie wijsheid en ervaring!Je schrijft dat een vrijwel identiek moderner en uitgebouwd huis in 2010 voor ¤ 212.500 is verkocht.

Als jullie dan openen met ¤209.000 dan lijkt mij dat je na een paar rondes onderhandelen zo om en nabij ¤ 212.500 zit.

Stel dat je nu een minder modern en niet uitgebouwd huis zou kopen tegen ¤ 212.500. Betaal je dan niet te veel vergeleken met de transactie van 2010 van een moderner en uitgebouwd huis?

Mijn mening en your guess is as good as mine.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie strategie niet. Jullie willen dus een minder mooi en minder groot huis kopen voor hetzelfde bedrag als dat huis dat in 2010 is verkocht. Ik zou verwachten dat je 1. Minder biedt omdat de prijzen lager liggen dan in 2010 2. Minder biedt omdat het huis minder groot is (en minder modern als modern een voordeel is). Ik vind een bod van ietsje minder dan 10% onder de vraagprijs voor een huis dat al 2,5 jaar te koop staat (tegen dezelfde vraagprijs?) wel heel riant. Ik heb in 2011 mijn appartement verkocht voor een bedrag iets meer dan 12,5% onder de oorspronkelijke (en al heel scherpe) vraagprijs. Ik zou eerder een openingsbod van 190.000 neerleggen oid.
Waarom willen die mensen het verkopen?

Willen ze er graag vanaf?
Eens met Modus. In 2010 waren de huizenprijzen hoger en als dat huis ook nog moderner en groter is zou ik minder willen betalen dan dat, in ieder geval zeker niet meer.

Als je start met 209 kom je nooit meer uit op 212 denk ik, ze gaan echt niet meteen je eerste bod accepteren maar sowieso een tegenbod doen. Ik zou als eerste bod zeker onder de 2 ton gaan zitten, eventueel kan je het bod onderbouwen met de verkoopprijzen van rond de 2 ton de afgelopen jaren voor de zelfde woningen.

Bedenk wat je maximaal zou willen betalen voor de woning
Dus een moderner en groter huis in dezelfde buurt is in 2010 verkocht voor 212,5 en nu in 2013 wil je 209 bieden voor een huis in dezelfde buurt, maar dan kleiner en minder modern?

Dat snap ik niet? De huizenprijzen zijn sinds 2010 zo'n 10-15% gedaald, plus dat je een minder waardevol huis op het oog hebt. Andere huizen zijn de afgelopen drie jaar voor rond de 200 verkocht, ik denk dat de laatste transacties waarschijnlijk duidelijk onder de 200 waren. Als ik het zo snel inschat is het huis waar je op gaat bieden ergens tussen de 180 en 190 waard, als je er 209 voor gaat bieden ben je een dief van je eigen portemonne en krijg je de hypotheek waatrschijnlijk niet rond. Je krijgt nooit een taxatiewaarde van 209 voor een huis dat veel minder waard is.

Je zegt dat je geen aankoopmakelaar nodig hebt, omdat je het zelf wel kan, maar ik denk dat je er de ballen verstand van hebt.
Die mensen zullen in hun handjes klappen. Ik snap je redenering niet helemaal.....soortgelijke huizen worden verkocht voor 2 ton, dus jij biedt gewoon alvast 9000 meer. Ze zijn gek als ze dit niet accepteren.

Ik zou lager inzetten en voor jezelf een maximum afspreken. Er zijn meer mooie huizen op de wereld. Besef ook dat een hoge koopprijs t.z.t. betekent dat je ook weer hoog zou moeten verkopen.
Ik begrijp niet dat er kopers zijn die zich volledig richten op de vraagprijs. Er zijn zoveel huizen op de maarkt die veel te hoog geprijst zijn, daar ga je toch neit in eme? Je wilt toch neit emer betalen dan het waard is?

Dit huis staat al 2,5 jaar te koop, logisch, het is veel te hoog geprijst., niet vijfduizend of tienduizend, want dan was een verkoper er allang uitgekomen met een koper, maar veel meer, in dit geval waarschijnlijk meer dan vijftigduizend.

Staar je niet blind op dit ene huis. Geen hand vol, maar een land vol met huizen staan er momenteel te koop.
En TO, wat vind je van de reacties?
Bedankt voor al jullie reacties. Sorry dat ik nog niet heb gereageerd, dat lastige werk ook altijd

Ik ben het zo'n beetje eens met alles wat jullie zeggen: het huis is duidelijk te hoog geprijsd, het staat al heel lang te koop en de markt is alleen maar gekrompen. Waarom we dan toch 209 zouden willen bieden?

De laatste tijd hebben we 4 gelijkwaardige woningen bezocht, zelfde straat. Zonder uitzondering stonden ze per stuk langer dan een jaar te koop, allemaal een hogere vraagprijs dan degene die we nu op het oog hebben (wel iets meer gemoderniseerd qua indeling) . In de week dat wij hebben bezichtigd zijn er uiteindelijk, voordat wij toekwamen aan een tweede bezichtiging, drie verkocht. Niet overdreven, echt waar. Wat er uiteindelijk geboden is weten we niet. Wel weten we dat er van de 16 huizen die wij oorspronkelijk hebben bekeken, inmiddels 12 zijn verkocht. Het lijkt alsof bij ons de verkoop-treintjes (waar mensen op elkaar wachten voor verkoop, zodat ze zelf kunnen kopen) volop in beweging zijn. In 2010 lagen de verkoopprijzen dus duidelijk lager dan de vraagprijzen nu, maar waren de vraagprijzen toen daar ook meer naar. Hier in de regio lijkt er dus een lift in te zitten. Dan is 30.000 minder bieden al behoorlijk afdingen.

We willen wel minder bieden, maar hebben tot nu toe twee keer meegemaakt dat eigenaren niet eens in onderhandeling wilden treden (dit was incl. begeleiding aankoopmakelaar). Paar weken later; huis verkocht. Dat zegt mij dat er dus mensen zijn die wel hoger bieden. Dit gecombineerd met de stijgende lijn in de verkopen lokaal maakt dat we wel een realistisch bod wilden uitbrengen in relatie tot de aankoopprijs. Als je dan nog meeneemt dat deze verkopers zijn begonnen met een vraagprijs van >275 zitten we dus echt wel laag. Vind ik de verkopers onrealistisch? Ja, maar je kunt ze moeilijk dwingen om de realiteit onder ogen te zien.

Overigens betreft het gepensioneerden die kleiner willen wonen.

Maar het moge duidelijk zijn dat we hier wellicht nog niet scherp genoeg in zijn geweest. We zullen ons dus nog moeten beraden.
quote:markovic schreef op 16 oktober 2013 @ 10:22:

Je zegt dat je geen aankoopmakelaar nodig hebt, omdat je het zelf wel kan, maar ik denk dat je er de ballen verstand van hebt.

Klopt als een bus! Qua bieden en onderhandelen heb ik idd de ballen verstand er van. Ik ben meer van het vooronderzoek. Maar hopelijk heb ik de denkwijze hierboven wel iets toegelicht.

Het is natuurlijk ook gewoon heel teleurstellend dat je veel geld neerlegt voor een aankoopmakelaar die niet alleen met adviezen komt die je zelf al had bedacht, maar ook nog eens niet succesvol is in de onderhandeling. Per keer dat het niet lukt leggen we een vast bedrag neer en dat kan aardig oplopen, plus nog de courtage als het wel lukt.
Als je dit perse wilt hebben en het geld er voor over hebt, kún je het doen. Of het verstandig is kan een aankoopmakelaar je vertellen. Of een taxateur.
Ik krijg er een punthoofd van!
Nog even een nabrander; ik ben heel blij met jullie reacties, want dat zet mij ook weer met beide voeten op de grond.

We hebben ook al doorlopend contact met de hypotheekverstrekker, die ga ik sowieso raadplegen of het echt wel zo is dat het aantrekt in onze regio.

En we gaan mogelijk alsnog de aankoopmakelaar weer inschakelen en in ieder geval lager zitten. Als ze het afwijzen; jammerdebammer! Ik zit goed in mijn huurhuis.

Vinden jullie het nog leuk als ik updates post?
Begin in ieder geval met een lager bod. 20% onder de vraagprijs is in deze tijd helemaal niet raar als startbod.

Zoek uit voor welke prijs de andere woningen uiteindelijk zijn verkocht en pas hierop je maximale prijs die je zou willen betalen aan, maar bied niet meteen je maximale prijs natuurlijk! En mocht de verkoper je bod afwijzen en er niet op in gaan laat je ze even wachten en kan je eventueel altijd nog opnieuw een bod doen toch?

Ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan bieden dus hou ons op de hoogte!
Thanx. Ik denk dat we ons ook een beetje gek laten maken omdat er in onze regio zoveel huizen zijn verkocht in zo'n korte tijd. Doet je bijna geloven dat er samenzweringstheorieën (rijke buitenlanders kopen alle huizen op) bewaarheid worden

Niet serieus natuurlijk!

Maar dan is zo'n keiharde reality check wel prettig (ondanks klein beetje au )

En nog gefeliciteerd met je succesvolle bod!
Je kan waarschijnlijk bij je makelaar opvragen wat de andere huizen hebben opgeleverd. Hj kan dat voor ong. 4 euro per huis opvragen. Zelf kan je dat ook doen maar dan kost het iets meer. Er is een speciale site voor, iets van het kadaster...
Een aankoop makelaar hoef je toch alleen te betalen als de koop doorgaat?
En misschien zetten die oude mensen hoog in omdat ze niet op de schopstoel zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven