Achteraf blij met shutters?

05-04-2019 09:40 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort worden bij ons een aantal ramen aangepast (groter gemaakt) en ik krijg tuindeuren.
De kozijnen worden allemaal zwart, de raambedekking wordt dat ook. Nou ben ik altijd erg weg geweest van shutters, dus we zijn ons gaan orienteren op de diverse systemen.
Maar ik realiseer me ook dat ik dan altijd tussen de lamellen naar buiten moet kijken. En juist uitzicht op de tuin is voor mij belangrijk. We denken er nu over om brede houten luxaflexlamellen te nemen, zodat we die ook naar boven kunnen trekken. Wie heeft er shutters en is daar juist heel blij mee of is er achteraf niet zo blij mee.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Ik zelf geen shutters, maar vrienden van mij waren achteraf toch wat teleurgesteld omdat hun (donkere) shutters meer licht wegnemen uit de kamer dan ze hadden verwacht.
Ik heb ze zelf niet, maar zou ze ook niet willen. Ik vind het prachtig als het past bij de woning waar ze in hangen, maar het schoonhouden lijkt me echt een ramp.
wij zijn er super blij mee maar hebben het aan de voorkant van ons huis en dus ook tegen de inkijk. Je gebruikt trouwens allemaal woorden die voor mij hetzelfde inhouden; shutters, lamellen en luxaflexlamellen. Bedoel je ook herzelfde of zit hier verschil tussen waar ik niks van weet haha.

Ik weet niet of ik het aan mijn tuinkant van het huis zou doen, daar kijk ik idd graag recht de tuin in en ik doe de onze eigenlijk nooit helemaal omhoog, ik zet ze alleen volledig open en dan kan ik prima naar buiten kijken eigenlijk.
Ik heb ze zelf niet maar vind ze wel mooi. Het neemt alleen echt veel licht weg en helemaal als je ze in het zwart neemt lijkt mij.
I like being a mess. It's who I am.
Ik vind dat ze vreselijk veel licht wegnemen uit de kamer. Ze zijn prachtig in tropische landen, waar het verrukkelijk is om de kamer in het schemerduister te hebben als buiten de zon constant hoog aan de hemel staat. Maar in Nederland zijn ze mijns inziens vaak misplaatst.
Dan kun je inderdaad veel beter houten horizontale jaloezieën kiezen.
Ik heb in het hele huis vitrages.
Ideaal, je kunt goed naar buiten kijken, maar niemand naar binnen ;-)
Dank voor jullie reacties.
Met shutter bedoel ik dat ze een vaste ombouw hebben. Een omlijsting waar elke lat/lamel in zit. En die lat/lamel kun je dus dicht zetten of meer open. Maar je kunt niet alles omhoog trekken zoals bij een luxaflex.
lalala1992 schreef:
05-04-2019 09:54
wij zijn er super blij mee maar hebben het aan de voorkant van ons huis en dus ook tegen de inkijk. Je gebruikt trouwens allemaal woorden die voor mij hetzelfde inhouden; shutters, lamellen en luxaflexlamellen. Bedoel je ook herzelfde of zit hier verschil tussen waar ik niks van weet haha.
.
Een shutter kan niet omhoog, het is meer een soort houten raamwerk met latjes. Het kan vaak wel open en dicht (net als een raam) en de latjes kan je soms ook bewegen (kantelen) zodat ze helemaal op elkaar liggen en geen licht doorlaten of juist open kantelen en wel licht doorlaten. Alleen dit laatste is hetzelfde als wat je kan doen met luxaflex.

Afbeelding

Afbeelding
Voobeelden van shutters die op verschillende manieren openen

Jij hebt meer een luxaflex constructie zo te lezen, iets wat je omhoog en omlaag kan trekken.
Afbeelding
Luxaflex lijkend op shutters

Shutters vind ik echt heel mooi staan, maar zou ik zelf nooit nemen (tenzij tegen inkijk) omdat ze zo veel licht uit de ruimte wegnemen. En als je ze helemaal open zet dan nemen ze ruimte in en heb je juist niet het mooie van de shutters, dus schiet het het esthetische doel voorbij.
Ik zou geen shutters nemen. Ze nemen zo veel licht weg. Luxaflex achtige horizontale lamellen zijn een betere keuze, want die kun je tenminste nog omhoog doen.

Het is zoals gezegd wel een crime met schoonmaken. Als je zwarte neemt tenminste. Je ziet er echt alles op en zodra je klaar bent, zijn ze weer stoffig. Nou ja, niet direct natuurlijk, maar wel een dagdeel later. Daar moet je tegen kunnen.
Wij hebben zelf een raam van 260 cm met houten jaloezieen. Probleem is nu dat dat zo zwaar is dat ik ze zonder hulp van mn man ze niet helemaal omhoog krijg.
Dus ze zijn ook konstant omlaag.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
05-04-2019 10:21
Wij hebben zelf een raam van 260 cm met houten jaloezieen. Probleem is nu dat dat zo zwaar is dat ik ze zonder hulp van mn man ze niet helemaal omhoog krijg.
Dus ze zijn ook konstant omlaag.
Tot zo ver mijn ‘houten jaloezieën kun je makkelijk open doen’ ;-)

Ik heb ze zelf niet, maar een vriendin wel. Zij wordt gek van het schoonmaken. Ik zal eens vragen of zij ze zelf kan openen.
Bedankt voor de foto's T1uinhek, maakt het duidelijker inderdaad.
Madeliefjees, ons meest brede raam is 2 meter breed maar ook net zo hoog.

We dachten dat kunststof jaloezieen (bedankt Ninanoname) lichter in gewicht zouden zijn maar dat viel ook tegen. Goede kwaliteit kunststof was bijna net zo zwaar als hout.
Ik had luxaflex maar inderdaad het schoonmaken is geen doen dat lijkt me nou juist bij shutters veel makkelijker omdat het stevig hout is en je er goed met een doekje over kan.
Ik neem ze in ieder geval niet weer in ons nieuwe huis, wat een drama schoonmaaksgewijs. Ik kreeg ze wel omhoog want het waren 3 stuks van een meter, kan me voorstellen dat bijna 3 meter heel zwaar is die zou je elektrisch moeten hebben dan.
I like being a mess. It's who I am.
AllyMcBeal schreef:
05-04-2019 10:32
Ik had luxaflex maar inderdaad het schoonmaken is geen doen dat lijkt me nou juist bij shutters veel makkelijker omdat het stevig hout is en je er goed met een doekje over kan.
.
Swiffer duster :lightbulb: :heart:
Ik boud van veel licht in mijn huis, dus ik zou ze nooit nemen. Al helemaal niet aan de tuinkant. Een paar markiezen en/of uitvalscherm aan de tuinkant vind ik zelf veel mooier en praktischer. In afstoffen zou ik ook geen zin hebben, dat lijkt me een enorm gedoe.

Wellicht dat die nadelen wegvallen als je het echt mooi vindt, maar ik vind het dus ook nog eens ontzettend lelijk (dat maakt mijn post wat vertekend denk ik).

Ik weet niet wat jullie voor een huis hebben, maar zwarte of donkere markiezen vind ik vaak wel mooi.
Ik sluit me aan bij de rest. Heb shutters gehad in mijn vorige huis en vind ze nog steeds prachtig, maar nooit meer. Het neemt echt veel te veel licht weg.

Wij hebben overigens nu ook houten jaloezieën en behoorlijk brede ramen (bijna 3 meter aan 1 stuk), die gaan heel gemakkelijk omhoog, dus wat madeliefjees aangeeft, herken ik niet.
Schoonmaken vind ik ook niet zo'n punt. Ik ga er geregeld met de Swiffer duster over en zo nu en dan met een natte lap (even helemaal dicht doen, beide kanten op en dan gaat dat vrij snel).
Nummer*Zoveel schreef:
05-04-2019 09:48
Ik heb ze zelf niet, maar zou ze ook niet willen. Ik vind het prachtig als het past bij de woning waar ze in hangen, maar het schoonhouden lijkt me echt een ramp.
Ik heb ze en ook nog in het wit en schoonhouden is echt een ramp inderdaad.
AllyMcBeal schreef:
05-04-2019 10:32
Ik neem ze in ieder geval niet weer in ons nieuwe huis, wat een drama schoonmaaksgewijs. Ik kreeg ze wel omhoog want het waren 3 stuks van een meter, kan me voorstellen dat bijna 3 meter heel zwaar is die zou je elektrisch moeten hebben dan.
Precies.
Ok, dank voor jullie ervaringen. Het lastig of anders naar buiten kunnen kijken is dus niet het grootste minpunt, maar dat zijn het verlies aan lichtinval en het schoonhouden.
Zijn plisségordijnen dan niet wat voor jullie?
Afbeelding

Zoiets dus.
Ja, die ken ik. En ik heb ook die rolgordijnen met dichte en doorzichtige stroken overwogen. Maar ik vind shutters beter passen bij de sfeer en uitstraling die we hebben in ons huis (Landelijk/stoer)
Ik heb over de hele breedte ramen van boven naar beneden.
Heb dus wel van die rolgordijnen, je kan er dus mooi mee spelen.
Overdag helemaal naar boven, nemen maar weinig ruimte in en kun je de hele tuin in kijken.En dan het zonnescherm naar beneden.(tuin op zuiden)
Soms helemaal naar beneden maar dan zo dat de transparante gedeeltes over elkaar heenvallen.
En S'avonds helemaal dicht en dan gebruik ik ze als gordijnen.
Maar ik heb geen inkijk van achter in de tuin.
Ik heb witte brede luxaflex. Sommige ramen zijn 1.60 breed en hoog maar geen moeite met ze omhoog te krijgen en makkelijk schoon te houden met swiffer.Soms doe ik ze dicht,vochtige doek erover heen en klaar. Ik heb ze al jaren. Ze zijn ook van het merk luxaflex en zien er nog goed uit. Met de ene kant verduisteren ze en met de andere kant houden ze zonlicht tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven