Afdingen bij aankoop van een bank

04-03-2012 10:18 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister zijn wij voor de tweede keer op zoek geweest naar een nieuwe bank. De bank die we de vorige keer mooi vonden en goed vonden zitten vonden we nog steeds mooi en goed zitten. Ofwel, eigenlijk willen we vandaag een bank gaan kopen, maar nu vroegen we ons af hoe gebruikelijk het is om nog te onderhandelen over de prijs van de bank.

We komen uit op een bank die rond de 700 euro kost. Hoe kunnen we het beste onderhandelen, op prijs? Of moeten we kijken of we ook nog een lamp kunnen meekrijgen ofzo?
Wij hebben laatst 300 euro afgedongen, maar op een bank van 700 zal niet veel af te dingen zijn denk ik. Ligt er ook aan waar je hem hebt gezien.
Heeft man wel gedaan.

Ikzelf ben niet zo een afding held. Gelukkig mijn man wel.

Als je het zelf niet zo goed kan, neem iemand mee die het wel kan dan.
Hangt af van de soort winkel en verkoper. Maar iets van tien tot dertig procent moet te doen zijn.
Ik heb ooit ¤500 van een bank afgekregen maar ik durfde dat alleen maar omdat ik dezelfde bank bij een andere winkel voor ¤250 goedkoper had gezien.
Maar hoe pak je dat dan aan dat afdingen?

We hebben de bank gezien bij Sanders, volgens mij is het een goed verkopende bank.
Is het een showmodel? Kan je korting vragen omdat het een showmodel is. Is hij compleet in orde (geen naden waarvan er eentje los is, of geschuurde plekken bv)? Zelfs als ze nieuw zijn wilt er soms een foutje inzitten, kan je daar ook op afdingen. Zo deed mijn moeder het altijd. Of je kan zoals al gezegd is, idd zeggen dat je hem ergens anders goedkoper hebt gezien. Of dat dit niet het enige is dat je er zal kopen, mits alles goed verloopt ofzo? Heb ik mijn vader ooit zien doen.
Ja, en doen alsof je twijfelt tussen deze en een andere uit een andere winkel. Deed m'n moeder wel eens.
Gewoon zeggen: valt er nog iets met de prijs te doen? Ben je duidelijk en netjes.

Ik vermoed dat het bij Sanders mogelijk is, het zal geen 200 euro zijn, maar alles is meegenomen, jullie een blij gevoel dat je er iets af hebt weten te krijgen en zij weer iets verkocht.

Dat de bank goed verkoopt staat er los van, vaak zit er een marge op van inkoop x2 of zelfs 2,5.
quote:Strawberrie schreef op 04 maart 2012 @ 10:52:

Gewoon zeggen: valt er nog iets met de prijs te doen? Ben je duidelijk en netjes.

....Zo doen wij het eigenlijk met alle grote aankopen, en vaak is er inderdaad wel wat af te krijgen. Niet geschoten is altijd mis toch?
Gewoon zeggen: 'Die wil ik, maar niet voor die prijs.' Doe ik met alles! Beetje leuk lachen erbij, dus niet te bot zeggen.

Beroep je ook op een eerdere kortingsactie. Dan zeggen ze natuurlijk dat die actie nu voorbij is, maar dan kun je terugzeggen dat die bank evenveel heeft gekost in het maken. Dus of je hem dan deze week koopt of vorige maand toen die actie was, dat blijft dan hetzelfde.

En lukt het na lang vijfen-en-zessen niet, dan probeer je er iets gratis bij te krijgen. Een kleedje, kussen, etc. Succes!
quote:molly74 schreef op 04 maart 2012 @ 13:31:

Gewoon zeggen: 'Die wil ik, maar niet voor die prijs.' Doe ik met alles! Beetje leuk lachen erbij, dus niet te bot zeggen.

Beroep je ook op een eerdere kortingsactie. Dan zeggen ze natuurlijk dat die actie nu voorbij is, maar dan kun je terugzeggen dat die bank evenveel heeft gekost in het maken. Dus of je hem dan deze week koopt of vorige maand toen die actie was, dat blijft dan hetzelfde.

En lukt het na lang vijfen-en-zessen niet, dan probeer je er iets gratis bij te krijgen. Een kleedje, kussen, etc. Succes! Precies. Het heeft ons al behoorlijk wat bespaard. Zeker als je meerdere aankopen tegelijk in dezelfde winkel doet, werkt het goed.
Afdingen niet gelukt.... ik weet niet of ze het gewoon echt niet doen ofdat we alsnog in het ootje zijn genomen. Maar goed, het was mooi meegenomen en niet het uitgangspunt. Wel blij met mijn mooie nieuwe bank.
Ik was ook een keer zo stoer om korting te vragen op een bank. De verkoopster vertelde mij dat ze dit niet doen om dat ze niet op provisiebasis werkten. Zij hadden een vast loon en dan valt er niet af te dingen. Als mensen op provisiebasis werken kun je wel afdingen.

Ik durf ook nooit af te dingen en als ik dan wel durf dan lukt het niet
Wat een kletsverhaal Maylea, die provisiebasis heeft er niets mee van doen. Laat je niet afschepen hoor.

Kaaaatje, jammer dat het niet gelukt is. Laat je niet ontmoedigen, volgende keer gewoon weer doen. Heb het zelfs ooit met een tas gedaan, dus je kunt het overal proberen!
Oh en Maylea: dat het niet lukt kan ook te maken hebben met je onzekerheid. Je moet het met iets meer bravoure brengen.
quote:molly74 schreef op 05 maart 2012 @ 11:43:

Oh en Maylea: dat het niet lukt kan ook te maken hebben met je onzekerheid. Je moet het met iets meer bravoure brengen. Ja, ik denk vast dat dat er mee te maken heeft. Ik vind het eng en als het dan ook nog afgewezen wordt voel ik me helemaal zo'n Jan Doedel
Haha, Maylea, een 'Jan Doedel'. Veel oefenen. En denken: die mensen zie ik toch nooit meer, dus wat kan mij het schelen.

Ik had laatst laminaat nodig voor mijn toekomstige praktijkruimte. Wilde zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar wel iets wat mijn smaak was. En dat bleek moeilijk. Na een paar weken rondkijken en diverse keren naar Praxis, Carpet Right, etc. te zijn geweest, kwam ik toch weer bij de Praxis uit. Ik had voor mezelf besloten dat ik niet meteen naar de prijs keek (uiteraard moest het wel in de richting van mijn budget zijn) en enkel naar de kleur te kijken. Toen kwam ik op een laminaat dat per m2 een paar Euro te duur was. Dat zou al gauw zo'n 100 Euro in totaal schelen.

Eerst had ik al drie keer iemand van het personeel geroepen, maar er kwam niemand. Toen er uiteindelijk iemand verscheen, zei ik: "Deze wil ik, maar niet voor die prijs!" Hij schrok van mijn helder klinkende stem en overtuiging. Toen zei hij stamelend dat ze er nog wel eentje hadden in de aanbieding, daarginds. Dus ik: "Nee, dan had ik daar wel bij gestaan, ik wil déze. En dus niet voor die prijs. Het is hetzelfde hout, enkel een andere kleur. En een kleur is een kleur, daar kan de prijs niet inzitten."

Hij weer: "Misschien is deze toch ook wel van de actie, maar is het kaartje ervan af gevallen, ik ga even kijken." Toen ie terugkwam bleek dat dus niet het geval, dus zei hij dat het toch echt die prijs was. Hij zei erbij: "In principe doen wij geen korting tussendoor." Dus ik: "In principe? Dus soms wel? Anders hoef je dat er niet bij te zeggen!"

Maar hij zei dat het echt niet kon, ik kreeg geen korting. Waarop ik zei: "Ja hoor eens, ik heb nu al drie keer iemand moeten roepen, meer dan een half uur staan wachten (was ook echt zo), dus ik vind dat ik wel recht heb op die korting. Daarbij, vorige week stond ik ook al hier en toen zag ik ook al niemand. En vorige week was er een aanbieding."

Nou had ik geen flauw benul of er vorige week een aanbieding was, maar aangezien dat bij bouwmarkten altijd wel het geval is, kon ik dat gerust zeggen. Antwoordt hij: "Ja, maar dat was vorige week, dan had je het toen moeten kopen." En ik: "Het laminaat is precies hetzelfde als vorige week, en die korting en dat laminaat weten echt niet welke week het is. Daarbij: zoals ik al eerder zei, toen heb ik ook al een tijdje gestaan. Dus nu ben ik terug en wil het graag nu wel kopen, want nu staat er personeel bij."

Ik zei er verder niet bij dat ik toen helemaal niemand geroepen had, maar ik had er wel degelijk gestaan (staan treuzelen over wat ik nou moest doen, maar goed, ik loog dus niet). Toen zei hij: "Vorige week was toch een keuzekorting met 20%?" Dus ik: "Geen idee hoe die actie heette, maar dat percentage klopt geloof ik wel."

Nogmaals, ik had geen flauw idee en hij blijkbaar ook niet.

Toen zei hij: "Nou vooruit, we doen het normaal niet hoor, dit is echt een uitzondering, maar vorige week was het dan 20%, dan kom ik u nu tegemoet en krijgt u 10% korting."

En ik ging blij de winkel uit.
Haha, dat doe je goed Molly. Ik durf dat echt niet. Wel toen ik in Thailand en Turkije was. Wat ze daar voor spullen durven te vragen was zo achterlijk veel dat zelfs ik durfde af te dingen. Mijn man is er ook al geen held in. Dus wij betalen altijd de volle mep. Ik denk dat wij ook betalen voor mensen die wel kunnen en durven afdingen
quote:maylea schreef op 05 maart 2012 @ 15:53:

Haha, dat doe je goed Molly. Ik durf dat echt niet. Wel toen ik in Thailand en Turkije was. Wat ze daar voor spullen durven te vragen was zo achterlijk veel dat zelfs ik durfde af te dingen. Mijn man is er ook al geen held in. Dus wij betalen altijd de volle mep. Ik denk dat wij ook betalen voor mensen die wel kunnen en durven afdingen In het buitenland wellicht wel. In Nederland hoop ik toch van niet, anders voel ik me wel een beetje schuldig.
handig topic,

ik ga ook zeker proberen af te dingen als ik toe ben aan het kopen van een bank
quote:molly74 schreef op 05 maart 2012 @ 15:34:

Haha, Maylea, een 'Jan Doedel'. Veel oefenen. En denken: die mensen zie ik toch nooit meer, dus wat kan mij het schelen.

Ik had laatst laminaat nodig voor mijn toekomstige praktijkruimte. Wilde zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar wel iets wat mijn smaak was. En dat bleek moeilijk. Na een paar weken rondkijken en diverse keren naar Praxis, Carpet Right, etc. te zijn geweest, kwam ik toch weer bij de Praxis uit. Ik had voor mezelf besloten dat ik niet meteen naar de prijs keek (uiteraard moest het wel in de richting van mijn budget zijn) en enkel naar de kleur te kijken. Toen kwam ik op een laminaat dat per m2 een paar Euro te duur was. Dat zou al gauw zo'n 100 Euro in totaal schelen.

Eerst had ik al drie keer iemand van het personeel geroepen, maar er kwam niemand. Toen er uiteindelijk iemand verscheen, zei ik: "Deze wil ik, maar niet voor die prijs!" Hij schrok van mijn helder klinkende stem en overtuiging. Toen zei hij stamelend dat ze er nog wel eentje hadden in de aanbieding, daarginds. Dus ik: "Nee, dan had ik daar wel bij gestaan, ik wil déze. En dus niet voor die prijs. Het is hetzelfde hout, enkel een andere kleur. En een kleur is een kleur, daar kan de prijs niet inzitten."

Hij weer: "Misschien is deze toch ook wel van de actie, maar is het kaartje ervan af gevallen, ik ga even kijken." Toen ie terugkwam bleek dat dus niet het geval, dus zei hij dat het toch echt die prijs was. Hij zei erbij: "In principe doen wij geen korting tussendoor." Dus ik: "In principe? Dus soms wel? Anders hoef je dat er niet bij te zeggen!"

Maar hij zei dat het echt niet kon, ik kreeg geen korting. Waarop ik zei: "Ja hoor eens, ik heb nu al drie keer iemand moeten roepen, meer dan een half uur staan wachten (was ook echt zo), dus ik vind dat ik wel recht heb op die korting. Daarbij, vorige week stond ik ook al hier en toen zag ik ook al niemand. En vorige week was er een aanbieding."

Nou had ik geen flauw benul of er vorige week een aanbieding was, maar aangezien dat bij bouwmarkten altijd wel het geval is, kon ik dat gerust zeggen. Antwoordt hij: "Ja, maar dat was vorige week, dan had je het toen moeten kopen." En ik: "Het laminaat is precies hetzelfde als vorige week, en die korting en dat laminaat weten echt niet welke week het is. Daarbij: zoals ik al eerder zei, toen heb ik ook al een tijdje gestaan. Dus nu ben ik terug en wil het graag nu wel kopen, want nu staat er personeel bij."

Ik zei er verder niet bij dat ik toen helemaal niemand geroepen had, maar ik had er wel degelijk gestaan (staan treuzelen over wat ik nou moest doen, maar goed, ik loog dus niet). Toen zei hij: "Vorige week was toch een keuzekorting met 20%?" Dus ik: "Geen idee hoe die actie heette, maar dat percentage klopt geloof ik wel."

Nogmaals, ik had geen flauw idee en hij blijkbaar ook niet.

Toen zei hij: "Nou vooruit, we doen het normaal niet hoor, dit is echt een uitzondering, maar vorige week was het dan 20%, dan kom ik u nu tegemoet en krijgt u 10% korting."

En ik ging blij de winkel uit. Hahaha, die is goed zeg ! Je lijkt mijn man wel, die flikt dat soort dingen ook om de haverklap. Maar ja, het scheelt uiteindelijk teveel om het niet te proberen. Blijkt ook wel weer uit jouw verhaal. Met een beetje bluf kom je heel ver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven