Alleen wonen met 18?

12-12-2012 10:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb alleens eerder een topic hier neergezet maar op het moment weet ik het niet meer.

Na een flinke ruzie met mijn ouders wat ik dus al in dat andere topic allemaal heb verteld, moet ik dus met mijn 18e het huis uit.

Ook iets wat ik wou om eerlijk te zijn, maar nu dat ik echt moet komt het ineens allemaal zo dichtbij.

Nog nooit heb ik zoveel liggen piekeren. Opzicht kan ik niks, ja ik kan afwassen, ja ik kan strijken en vouwen, ja ik kan opruimen, stofzuigen, dweilen en afstoffen. (Nee, de was kan ik niet, maar dat leer ik wel.)

Hoe moet ik alles regelen als ik 18 ben? Wat komt er op me af met ziekenkosten?

Dit zijn allemaal kleine vragen.

Nu komen de grote, als ik 18 ben, zou ik het kunnen redden om op me eigen te wonen?

Op het moment voel ik me radeloos.

Ik moet nu leren mijn spaarrekening te beheren, mijn moeder deed normaal namelijk altijd voor mij sparen.

Als ik loon kreeg ging 1/3 op een spaarrekening waar ik op mijn 18e bij kon. Deze spaarrekening krijg ik wel gewoon want dat is mijn geld.

Ik moet dus nu leren daarop te storten, eigenlijk heb ik nooit wat zelf gedaan en hebben mijn ouders altijd alles voor me gedaan.

Mijn beste vriendin zegt dat het onmogelijk is voor mij om op mezelf te wonen.

Ook wil ik het liefste blijven wonen in de streek waar ik nu zit in Limburg, in de zelfde stad.

Ik dacht aan zoiets: Nu zou ik zoiets willen, is dit iets goeds? http://www.marktplaats.nl ... usPage=lr&pageNum=1&pos=2

Ik ben nog jong dus ik wou eigenlijk pas met een 19/20 weer terug naar school, beter laat dan nooit.

Zodat ik iniedergeval een opleiding heb. Ik hoop dat ze in de opleiding wat ik wil gaan doen BBL hebben, 4 dagen werken + 1 dag school zodat ik mezelf alsnog kan onderhouden.

Terug op die kamer, 900 borg heb ik al bijmekaar, tuurlijk moet ik nu krappe tijden tegemoet gaan om meer te kunnen sparen.

Qua eten geef ik echt geen 120 euro in de maand uit.

Ik ben een echte rijst eter, rijst kan ik de hele week door eten, bamisoep ook.

Rijst met kipfilet, nasi, bami etc.

Nou is een grote zak rijst bij de toko niet zo duur, alleen het vlees.

Ook drink ik alleen maar water en melk. (Ik lust geen prik).

Elke week snoep kopen vind ik geen must, maar wel wat in de kast hebben voor vrienden.

Qua meubels, ik heb een eigen tv + bureau + bed. Mijn bed is een hoogslaper dus daarvoor moet ik een nieuwe.

Ook heb ik een stoelletje en een tafeltje.

Tuurlijk zou ik dan bij de kringloop voor een bank kijken, maar een tafel, al is het een tafeltje, heb ik al.

Ik hoef niks mega groots en geweldigs, als ik maar wat heb en rond kan komen.

Nu weet ik niet of dit een naïve gedachte is want voorbereid op zelfstandig wonen hebben ze me nooit. Ook heb ik nooit het initatief genomen om alles uit te zoeken.

Om eerlijk te zijn, ben ik hardstikke bang.

Ik wil niet afhankelijk zijn van het gezin van mijn beste vriendin. Hardstikke lief dat ik daar terecht kan natuurlijk, maar ik wil ook zo snel mogelijk weg.

Zo snel mogelijk op twee benen staan.

Zijn er meer mensen op vroege leeftijd uit huis gegaan ( denk het wel ).

Denk ik te naïef?

Is er een kans dat ik dit ga redden etc? Of moet ik op kamertraining gaan, wat me eigenlijk niks lijkt!
Hmm, kamers lijkt me nog niet zo'n heel slecht plan.

Zolang ik maar niet mijn private space hoef te delen zeg maar, zoals woonkamer bijv. of keuken.

Ik hou van koken en kan het ook, vind het erg leuk maar hoef niet weet ik veel hoeveel man om me heen.

Sittard is nog geen groot probleem trouwens.

Maar ik weet niet waar ik op moet letten als ik online voor een kamer kijk, er zijn er namelijk "genoeg" die goedkoop lijken, aangezien ik niet weet waar ik naar moet kijken of wat ze precies bedoelen.

Ook ben ik misschien vroeg aan het kijken voor kamers? Maar dan heb ik tenminsten al een idee voor dalijk.

De tips zijn allemaal hardstikke goed en ik hou dit forum ook open zodat ik terug kan kijken op de tips als ik dichtbij m'n 18e kom.

Begeleid wonen? Ik heb dit eens online bekeken maar is dit niet voor mensen met meer problemen dan ikzelf?

Ook deel ik hierbij mijn personal space.
Mirrex, ik dacht dat bij jeugdzorg het traject gewoon stopt op je achttiende verjaardag. Dus dat leek me minder handig. Het geeft namelijk redelijk veel gesodemieter voor maximaal een paar maanden woonruimte. Als het traject doorloopt na je achttiende (?) dan is dat natuurlijk een goede optie.

@rjb keuken delen is (helaas) wel redelijk normaal. Een eigen keuken (blokje) is echt een luxe. Als je budget beperkt is omdat je ouders weinig bijdragen en je zelf niet al te veel inkomen hebt, vraag ik me af of je een eigen keuken kan betalen.

Voor kamers, waar ik op zou letten:

*vierkante meters, vanaf 11 vierkante meter is is leefbaar, vanaf 15 vierkante meter is het riant, 25 vierkante meter is errrg luxe!

*hoeveel ramen kunnen open? Kan je ramen tegen elkaar open zetten zodat het lekker door kan waaien

*is er buitenruimte (balkon/tuin)

*eventueel: hoe zit het met roken/huisdieren

*hoeveel huisgenoten heb je? Als het er meer dan 2 zijn, zijn er dan ook meerdere douches/keukens/wc's?

*hoe is de isolatie? Mijn eerste kamer voelde je de wind dwars door de kieren in de kozijnen heen

*waar zit het knopje dat de verwarming bedient (soms zit dat centraal ergens voor het hele huis, soms kan je je eigen verwarming bedienen)

*hoe is het gas, water licht geregeld. Is dat een voorschot, en krijg je dus aan het eind van het jaar geld terug (of moet je bijbetalen??) of is het gewoon een vast bedrag ongeacht de kosten. Als het een voorschot is, betaal jij dus vaak ook een deel van het energiegebruik van je huisgenoten. Dus als je een huisgenoot hebt die altijd de verwarming vol aan heeft staan en alle lichten laat branden, terwijl jij hartstikke zuinig bent, betaal jij dus wel mee aan zijn warme kamertje.

*zijn er dingen die je kan/moet overnemen van de vorige bewoner. Denk aan bed/lampen/vloer. Wil de vorige bewoner daar nog wat voor hebben?

*hoe zijn de boodschappen geregeld? Dus koopt iedereen zijn eigen wc-papier? Of wordt dat betaald vanuit een gezamenlijke pot? Of is het gewoon een beetje om-en-om

*is het een huis wat vaak samen gaat eten en gezamenlijke activiteiten doet? Of wordt er langs elkaar heen geleefd?

*vraag aan de huisgenoten hoe zij hun spullen naar boven hebben gekregen (via de trap??) ik heb ooit eens een bank naar drie hoog lopen takelen omdat de trappen te smal waren

*wat voor indruk heb je van de huisbaas, vraag dat eventueel ook aan je aankomend huisgenootjes. Reageert hij bijvoorbeeld snel en adequaat wanneer er lekkage is? Of negeert hij het een beetje en moet je constant achter hem aan bellen.

*hoe zit het met internet en TV-abo? Wie betaald dat? Hoeveel kost dat extra per maand?

*je hebt aan het eind van het jaar vaak gemeentelijke belastingen, das soms wel een paar honderd euro. Wie betaald dat? De huisgenoten of is dat in de huur inbegrepen?

*is er een schoonmaakschema?

*zijn er nog dingen die jij moet aanschaffen. als bijvoorbeeld de huisgenoot die weggaat de stofzuiger meeneemt, wordt aan de nieuwe huisgenoot gevraagd een stofzuiger te kopen.

een laatste en dan hou ik op:

*kunnen alle deuren op slot? Dus ook de deur van jouw kamer. Is handig ivm diefstal & inboedelverzekering.
Waar is je werk / school? Ik zou toch ook kamers in Sittard bekijken, daar wonen veel meer studenten dan waar je nu woont. Dus er zijn veel meer studentenkamers. Ook kan je daar makkelijker een (bij)baan vinden, mocht je nog meer willen werken. Er zijn daar kamers voor rond de 200 - 250 euro (zitten ook piepkleine kamers tussen, maar als je bijv gezamenlijke woonkamer hebt kan je daar ook nog gezellig zitten met de andere studenten)
quote:rjb_x schreef op 12 december 2012 @ 13:13:

Zolang ik maar niet mijn private space hoef te delen zeg maar, zoals woonkamer bijv. of keuken.

Ik hou van koken en kan het ook, vind het erg leuk maar hoef niet weet ik veel hoeveel man om me heen.

Maar ik weet niet waar ik op moet letten als ik online voor een kamer kijk, er zijn er namelijk "genoeg" die goedkoop lijken, aangezien ik niet weet waar ik naar moet kijken of wat ze precies bedoelen.

Ook ben ik misschien vroeg aan het kijken voor kamers? Maar dan heb ik tenminsten al een idee voor dalijk.

De tips zijn allemaal hardstikke goed en ik hou dit forum ook open zodat ik terug kan kijken op de tips als ik dichtbij m'n 18e kom.

Begeleid wonen? Ik heb dit eens online bekeken maar is dit niet voor mensen met meer problemen dan ikzelf?

Meid, ik denk dat je het nu iets te makkelijk ziet. Je kunt niets anders dan op kamers gaan, een appartement kun je niet betalen. Dat is al gauw voor een simpel appartementje 350 per maand, dat is jou salaris... Bij de huur moet je nog alle verzekeringen ,telefoon, fiets, studie, eten, drinken betalen en een zakcentje hebben voor als er wat kapot gaat.. Ook is een appartement meestal kaal en zal je er voor een duizendje of 2 wel vloer, behang e.d in moeten doen! Dat kun jij niet betalen... Wil je een beetje fatsoenlijk klein appartement hebben zul je al gauw een salaris van 500 á 600 per maand moeten hebben wil je rondkomen, en da is het nog maar krap krap, want leven is echt duurder dan je denkt!

Een kamer heb je al vanaf 150, dat is wat jij kan betalen.. maar dan moet heb je alleen een eigen slaapkamer, rest moet je delen.. maar dat is toch niets anders nu!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
http://kamernet.nl/kamer- ... ard&maxPrijs=300&minOpp=6
mmm zo dat is een hele lijst. Nu moet je niet op zoek gaan naar een kamer van 25 vierkante meter, die perfect geïsoleerd is met een verwarming die je zelf kan bedienen, met 1 huisgenoot... Die bestaan namelijk niet voor ¤250 inclusief

Maar kijk even wat je zelf belangrijk vind.
Bij de meeste studentenhuizen deel je inderdaad wel alles. Vaak als je reageert op een kamer wordt je eerst uitgenodigd om te gaan kijken. Je ontmoet dan ook meteen de anderen die er al wonen. Soms ga je met meerdere kandidaten kijken en dan kiezen de huidige bewoners iemand uit.

Ja het is nu wel vroeg om te kijken als je niet nu per direct een kamer nodig hebt, maar dan weet je alvast waar je je op kan instellen.

Dus ga er maar vanuit dat je gewoon een slaapkamer huurt en de rest van het huis deelt met anderen.

Hoe de dingen binnen het studentenhuis geregeld zijn is per huis verschillend. Sommige koken vaak gezellig samen, maar bij anderen huizen is het meer ieder voor zich. Als er een gezamenlijke woonkamer bijzit, is het wel fijner denk ik. Dan hoef je niet de hele dag op je kamertje te zitten, maar kan je ook wat 'ruimer' zitten in een woonkamer.

Schoonmaakschema's zijn ook normaal, gewoon per ruimte bijvoorbeeld. Pietje doet deze week de keuken, Klaasje de wc en Katrien de douche, volgende week doet Pietje de wc, Klaasje de douche en Katrien de keuken enz.

Je merkt vanzelf bij een bezichtiging of dit ook daadwerkelijk gerealiseerd wordt, maar dan hangt het er ook vanaf hoe belangrijk jij het vindt dat alles schoon is.
En het interesseert niemand hoelaat en of jij thuis komt slapen. Beetje rustig doen als het heel laat is, is wel netjes natuurlijk.
Ohja, een eigen keuken is wel luxe, maar een wastafeltje is wel redelijk normaal. Vond ik altijd wel fijn, dan kan je gewoon je tanden poetsen op je kamer.
Ik snap ook wel dat ik het te makkelijk zie, maarja..

Totale huurprijs is Eur 400 per maand maar huur subsidie is meer dan Eur 150 per maand afhankelijk van uw inkomen dus zo betaald u rond de Eur 250 netto voor de gehele appartement

Wat word hiermee bedoelt? 750 euro p/mnd?
Dat als je huursubsidie krijgt, het appartement goedkoper is. Het is natuurlijk even duur, maar je krijg dan huursubsidie. Dus je betaalt 400 aan de verhuurder en krijg 150 huursubsidie. Klinkt als een verkooppraatje, dit stukje.

Ik zou eerst uitzoeken of je uberhaupt recht hebt op huursubsidie.
quote:rjb_x schreef op 12 december 2012 @ 13:13:

Ik ben ook erg op mezelf, maar feit is dat ik geen appartement voor mezelf kan betalen. En jij ook niet, dus je zult moeten accepteren dat je een huis met anderen moet delen. Overigens kan het erg meevallen, ik vind het inmiddels wel fijn dat ik mensen om me heen heb om mee te kletsen als ik me alleen voel.

Nettel geeft goede tips. Vraag altijd wat er inbegrepen is bij de huur (gas water licht en internet zijn dat vaak niet, bijvoorbeeld). En maak altijd een afspraak om de kamer te bekijken voordat je iets tekent.

Je bent nooit te vroeg. Nu heb je nog de tijd om rustig te kijken wat het aanbod is en wat je wilt.

Dat weet je niet als je het niet nader onderzoekt. En volgens mij heb jij aardig wat problemen thuis, dus het zou iets voor je kunnen zijn.

Wederom: totdat je genoeg verdient zal je hiermee moeten leren leven. Vrijwel iedereen die op zichzelf woont begint op kamers, tenzij ze gaan samenwonen of tot de gelukkigen behoren die een goed inkomen hebben. Het is wennen, maar kan ook fijn zijn. Je hoeft niet alles zelf uit te zoeken, er zijn mensen om je heen die je met dingen kunnen helpen.
Om recht te hebben op huurtoeslag mag je appartement niet duurder zijn dan 361,66 euro (kale huur+servicekosten).

http://www.belastingdiens ... 18_of_ouder_jonger_dan_23

(en nog wat andere eisen).
Ah, dan lijkt het me idd ook een verkoopspraatje, in dat appartement had ik eigen keuken, slaapkamer, badkamer etc voor 250 euro..

Lijkt me niet.

Dit leek me wel wat http://kamernet.nl/Kamer- ... en/details.html?id=895219

Ach, ik denk/hoop dat ik het wel red, ook denk ik dat de moeder van mijn beste vriendin me wel zal helpen (:
Twee dingen:

je krijgt geen huurtoeslag als je jonger bent dan 23, als je huur & servicekosten hoger zijn dan ¤374,44. Jij bent 18, dus je zou geen cent huurtoeslag krijgen omdat 400 euro "te duur" is.

over de huur en servicekosten moet je nog betalen voor het gas/water/licht/internet/TV. Voor op kamers wonen is dat meestal minimaal 75 euro per maand.
Huursubsidie bestaat al lang niet meer. Het heet huurtoeslag. Op de link www.toeslagen.nl kun je alles hierover vinden.

Verhuurders doen dit om het appartement interessanter te maken. Echter zij weten helemaal hoe hoog de huurtoeslag is die jij gaat ontvangen. Dit is afhankelijk van je inkomen.

Vergeet ook niet dat je in een appartement ook nog gas/water en licht nodig hebt. Dat je gemeentelijke belasting betaald en verzekering. Deze bedragen zijn hoger dan bij een kamer. Net als de inrichting. Hoewel je voor weinig geld een prima inrichting bij elkaar kunt scharrelen heb je voor een appartement nu eenmaal meer nodig dan een kamer.

Ga eerst op kamers. Je hebt dan lagere vaste lasten dan bij de huur van een appartement. Je leert dan inzien in wat je financieel wel en niet kunt betalen. Blijkt bijvoorbeeld na een jaar dat je voldoende inkomen hebt voor een grotere woonruimte dan kun je hier altijd nog verhuizen. Maar begin met relatief lage lasten, dat voorkomt veel stress.
Huurtoeslag kan wel onder bepaalde voorwaarden, zie mijn link van de belastingdienst. Zijn net iets andere voorwaarden voor huurders tussen de 18 en 23 jaar.
Eigen keuken, Slaapkamer, en badkamer voor 250 euro per maand?

Ik denk dat je dat verkeerd gezien hebt meid. Je hebt nog alle tijd, bereid je voor, spaar lekker verder. Je bent goed bezig, en verstandig!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik wil nog even opmerken dat 'op kamers' ook verschillende vormen kent. Je kunt een kamer huren bij een hospita/echtpaar/gezin dat een kamer over heeft en waarbij je evt. kunt meedraaien in hun leven, in een groot studentenhuis waar je met 8-12 personen een compleet gebouw bewoont, of een klein studentenhuis waar je met 1-3 anderen een woning/apartement deelt, vaak liggen deze tussen 'normale' woningen en is de sfeer rustiger dan in de typische studentenhuizen.

Zelf heb ik altijd een woning gedeeld met 1 of 3 andere mensen, en dat was goed te doen. We leefden vooral langs elkaar heen en als we toevallig tegelijkertijd thuis waren, was dat alleen maar gezellig. Ik ben ook erg gesteld op mijn privacy en netheid, en dat was nooit een probleem (vergelijkbaar met wonen in een gezin, soms ff wachten tot je de badkamer in kunt oid, of ff een pan die je nodig hebt met de hand afwassen - jaja we hadden een vaatwasmachine!).
quote:rjb_x schreef op 12 december 2012 @ 14:06:

Ah, dan lijkt het me idd ook een verkoopspraatje, in dat appartement had ik eigen keuken, slaapkamer, badkamer etc voor 250 euro..

Lijkt me niet.

Dit leek me wel wat http://kamernet.nl/Kamer- ... en/details.html?id=895219

Ach, ik denk/hoop dat ik het wel red, ook denk ik dat de moeder van mijn beste vriendin me wel zal helpen (:

Dat ziet er inderdaad uit als een mooie starterskamer 9m2 is wel weer erg krap, als het om dat soort ruimtes gaat is het vaak wel handig om van te voren te berekenen hoe groot je bed en je kast zijn. Dan weet je zeker dat ze er in passen.

Fijn dat je iemand hebt die mee kan denken. Wellicht willen je ouders hier ook wel mee helpen hoor! Maak voor jezelf een to-do-list met allemaal dingen die je moet regelen, en bespreek dat met je ouders.
Let je wel op dat je geen studie gaat doen waarbij je geen enkel vooruitzicht hebt op een baan?

de studie die je nu hebt uitgekozen klinkt als een pretstudie zonder dat daar ook echt voldoende banen in beschikbaar zijn.

Orienteer je daar alsjeblieft goed op, voordat je daarna alsnog werkeloos op de bank beland.

Heel veel succes met voorbereiden. maatschappelijkwerk kun je tegen die tijd ook altijd nog naartoe, zij kunnen je doorverwijzen naar een instelling in jouw buurt die ambulante woonbegeleiding verzorgt. Zo een stukje ondersteuning zou voor jou wel wenselijk kunnen zijn.
Hoi rjb,

Ook ik ben op mijn 18e uit huis gegaan, en het meeste leer je echt gaandeweg, dat gaat goed komen! Ik zou je niet aanraden tegen die tijd misschien je huisarts/maatschappelijk werk in te schakelen. Voor begeleid wonen, ambulante begeleiding etc. is vaak een wachtlijst, en dat wachten kan heel lang voelen als je er niet alleen uitkomt.

Begeleid wonen is niet persé voor mensen met (ernstige) psychische problemen. Het is ook juist bedoeld voor mensen zoals jij, die wegens omstandigheden (heb je vorige topic nog niet gelezen) niet meer thuis kunnen wonen.

http://www.ribw.nl/index. ... t&view=frontpage&Itemid=1 is de RIBW in Geleen, misschien eens op die site rondkijken?

Verder denk ik inderdaad dat het niet realistisch is om als 18-jarige meteen een zelfstandig appartementje te betrekken. Dat is een stuk duurder dan een kamer of studio, de huur, maar je moet bijvoorbeeld ook een koelkast, gasfornuis etc. aanschaffen vaak. Huisgenoten hebben heeft, ik denk vooral in jouw situatie, ook voordelen. Je bent nooit helemaal alleen, je kan hulp vragen als je dat nodig hebt etc.

Qua verzekeringen, ik heb bij ING een studentenverzekering. Betaal 30-35 euro per jaar, en heb dan een inboedel, aansprakelijkheid en ongevallen verzekerd. Bij een MBO-opleiding heb je volgens mij vanaf je 18e recht op stufi. Zal dan een uitwonendenbeurs worden, is zo'n 250 euro. Daarnaast kun je, afhankelijk van het inkomen van je ouders, een aanvullende beurs krijgen. Ook kun je je lening aanzetten, maar ik zou je aanraden dat zoveel mogelijk te voorkomen. Starten met een hoge studieschuld is niet fijn. Houd er wel rekening mee dat je in 2013 maximaal ¤13 530 mag bijverdienen en je anders je stufi terug moet betalen!

Daarnaast heb je waarschijnlijk recht op zorgtoeslag. Dit jaar is dat maximaal ¤70, maar volgend jaar iets meer dacht ik. Afhankelijk van je zorgbehoefte, kun je dan al voor ¤20 per maand netto verzekerd zijn (basisverzekering, geen vrijwillig eigen risico). Dat is trouwens iets waar je rekening mee moet houden, je verplicht eigen risico. Dat wordt ¤350 in 2013. Zorg dus dat je een spaarpotje hebt waar je dat soort bedragen mee kunt opvangen.

Verder zijn er bijvoorbeeld ook speciale studentenkookboeken waarin makkelijke en goedkope, maar toch gezonde gerechten staan. En waarin zelfs staat uitgelegd hoe je aardappelen moet koken, want ook moet je nog leren.
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een kamer die:

- een beetje gunstig ligt (dus niet héél ver verwijderd van ov/voorzieningen)

- zo'n 12 m2 is (3 bij 4 is echt prima om mee te starten)

- met leuke huisgenoten (dat zie je pas zodra je er gaat kijken maar is echt wel belangrijk)

Een eigen keuken of 'personal space' kan je vergeten, dat heeft niemand op z'n 18e.

Het is gebruikelijk bij kamers dat je inclusief huurt, en dan betaal je dus inderdaad ook voor verbruik van je huisgenoten, en zij voor jouw gebruik. Een kamer met gescheiden meters lijkt me absoluut een illusie (ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord).

Bedenk je dat je huur ongeveer één derde van je inkomen moet zijn, want anders kom je niet uit met je andere lasten (zoals eten, verzorgings- en schoonmaakproducten, zorgverzekering, wa-verzekering, telefoon, kleding). Dus wanneer je zo'n 600 euro denkt te kunnen verdienen per maand, ga dan op zoek naar een kamer die niet duurder is dan 200 euro per maand.

Huursubsidie zou ik niet op rekenen. Je zou dan een heel goedkope woonruimte moeten vinden (want onder de 23 is de maximale huurprijs voor toeslag heel laag) die ook nog eens volledig zelfstandig is (dus niets delen). Ik kan je nu al vast vertellen; die bestaan gewoon niet.
Zeg maar Spijker.
@Spijk-er, bij sommige kamers heeft elke CV een aparte meter. Mijn "studio" van 20m2 had een volledig eigen meter trouwens. Het bestaat dus wel maar is idd zeldzaam...
Nou, ik heb gister eens met mijn vriend gepraat, die me dus vertelde dat zijn vader iemand kon die deed verhuren, appartementen, wel kleine.

Via hem zou ik dan een klein appartementje voor een lage prijs kunnen krijgen.

Maar ook dit moet ik eerst bekijken hoe en wat.

Iniedergeval, dankjewel voor al de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven