Alleen wonen met 18?

12-12-2012 10:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb alleens eerder een topic hier neergezet maar op het moment weet ik het niet meer.

Na een flinke ruzie met mijn ouders wat ik dus al in dat andere topic allemaal heb verteld, moet ik dus met mijn 18e het huis uit.

Ook iets wat ik wou om eerlijk te zijn, maar nu dat ik echt moet komt het ineens allemaal zo dichtbij.

Nog nooit heb ik zoveel liggen piekeren. Opzicht kan ik niks, ja ik kan afwassen, ja ik kan strijken en vouwen, ja ik kan opruimen, stofzuigen, dweilen en afstoffen. (Nee, de was kan ik niet, maar dat leer ik wel.)

Hoe moet ik alles regelen als ik 18 ben? Wat komt er op me af met ziekenkosten?

Dit zijn allemaal kleine vragen.

Nu komen de grote, als ik 18 ben, zou ik het kunnen redden om op me eigen te wonen?

Op het moment voel ik me radeloos.

Ik moet nu leren mijn spaarrekening te beheren, mijn moeder deed normaal namelijk altijd voor mij sparen.

Als ik loon kreeg ging 1/3 op een spaarrekening waar ik op mijn 18e bij kon. Deze spaarrekening krijg ik wel gewoon want dat is mijn geld.

Ik moet dus nu leren daarop te storten, eigenlijk heb ik nooit wat zelf gedaan en hebben mijn ouders altijd alles voor me gedaan.

Mijn beste vriendin zegt dat het onmogelijk is voor mij om op mezelf te wonen.

Ook wil ik het liefste blijven wonen in de streek waar ik nu zit in Limburg, in de zelfde stad.

Ik dacht aan zoiets: Nu zou ik zoiets willen, is dit iets goeds? http://www.marktplaats.nl ... usPage=lr&pageNum=1&pos=2

Ik ben nog jong dus ik wou eigenlijk pas met een 19/20 weer terug naar school, beter laat dan nooit.

Zodat ik iniedergeval een opleiding heb. Ik hoop dat ze in de opleiding wat ik wil gaan doen BBL hebben, 4 dagen werken + 1 dag school zodat ik mezelf alsnog kan onderhouden.

Terug op die kamer, 900 borg heb ik al bijmekaar, tuurlijk moet ik nu krappe tijden tegemoet gaan om meer te kunnen sparen.

Qua eten geef ik echt geen 120 euro in de maand uit.

Ik ben een echte rijst eter, rijst kan ik de hele week door eten, bamisoep ook.

Rijst met kipfilet, nasi, bami etc.

Nou is een grote zak rijst bij de toko niet zo duur, alleen het vlees.

Ook drink ik alleen maar water en melk. (Ik lust geen prik).

Elke week snoep kopen vind ik geen must, maar wel wat in de kast hebben voor vrienden.

Qua meubels, ik heb een eigen tv + bureau + bed. Mijn bed is een hoogslaper dus daarvoor moet ik een nieuwe.

Ook heb ik een stoelletje en een tafeltje.

Tuurlijk zou ik dan bij de kringloop voor een bank kijken, maar een tafel, al is het een tafeltje, heb ik al.

Ik hoef niks mega groots en geweldigs, als ik maar wat heb en rond kan komen.

Nu weet ik niet of dit een naïve gedachte is want voorbereid op zelfstandig wonen hebben ze me nooit. Ook heb ik nooit het initatief genomen om alles uit te zoeken.

Om eerlijk te zijn, ben ik hardstikke bang.

Ik wil niet afhankelijk zijn van het gezin van mijn beste vriendin. Hardstikke lief dat ik daar terecht kan natuurlijk, maar ik wil ook zo snel mogelijk weg.

Zo snel mogelijk op twee benen staan.

Zijn er meer mensen op vroege leeftijd uit huis gegaan ( denk het wel ).

Denk ik te naïef?

Is er een kans dat ik dit ga redden etc? Of moet ik op kamertraining gaan, wat me eigenlijk niks lijkt!
Ga bij je bank langs. zij hebben vaak goeie alles in 1 verzekeringspaketten. Dan hou je ook alles overzichtelijk...
Dubbel
Ik mag bij mijn ouders wonen tot mijn 18e.

Dan au revoir.

Helaas zijn al die kamers in Sittard maar dat moet denk ik niet zo'n groot struikelpunt zijn..

Over kamers gevraagt, zijn daar wel of geen regels. Zoals 11 uur thuis bijv. etc?

Thuis slapen doordeweeks.

&Schnitzel, ik weet het niet. Het leek er niet op dat ze me gingen steunen..
Schnitzel, klopt helemaal wat je zegt. Maar tussen theorie en praktijk zit soms een enorm gat. In dit geval betekend het waarschijnlijk dat TO een rechtszaak tegen haar ouders aan moeten spannen om dit gelijk te krijgen. Het is de vraag hoever je hierin moet gaan. TO kan haar ouders aanspreken op hun verantwoordelijkheid, maar als zij dat gewoon niet doen is het lastig voor TO haar recht te krijgen.

TO, ik denk dat het goed is als jij eens een gesprek met maatschappelijk werk aangaat. Zij kunnen je goed helpen. Via google kun je maatschappelijk werk in Geleen vinden. Van dit bezoek hoeven je ouders niets te weten.
Was 't niet zo dat ouders financieel voor je verantwoordelijk blijven officieel tot je 21?

Vind het echt bespottelijk dat ze je het huis uit zetten zonder iets.
quote:rjb_x schreef op 12 december 2012 @ 11:54:

Ik mag bij mijn ouders wonen tot mijn 18e.

Dan au revoir.

Helaas zijn al die kamers in Sittard maar dat moet denk ik niet zo'n groot struikelpunt zijn..

Over kamers gevraagt, zijn daar wel of geen regels. Zoals 11 uur thuis bijv. etc?

Thuis slapen doordeweeks.In de meeste gevallen is de regel dat je je netjes gedraagt, 's nachts stil bent en zorgt dat het huis schoon is. Vaak zijn er afspraken mbt schoonmaken van de gezamelijke ruimtes. Huisdieren mag ook lang niet altijd. En logees is ook niet altijd toegestaan. Maar hoelaat je thuis bent en of je er wel of niet slaapt maakt niet uit.
Je gaat het best redden hoor!!

Ben ook met 18 uit huis gegaan en ach ja er gaat wel eens iets mis, maar je loopt niet in zeven sloten te gelijk

Wonen: idd probeer een kamer op de kop te tikken, is goedkoper en met huisgenoten is het wat gezelliger wonen (vaak kun je ook afspraken maken over samen eten, om de beurt koken, schoonmaken e.d.)

Studie: studiefinanciering aanvragen!

Zorgverzekering: veel aanbieders hebben een studentenpakket, of je kunt via je studie/opleiding korting krijgen via een collectieve zorgverzekering.

Huishouden: regelt zich vanzelf wel! Bij de action kun je voor weinig geld veel goede producten halen.

Meubeltjes: Marktplaats, kringloop en aan mensen in je omgeving laten weten wat je zoekt en nog nodig hebt, je zult eens zien wat dat vaak nog oplevert.

Succes ermee, snap dat de reden waarom je weg moet niet fijn is, maar je zult zien, als je eenmaal gewend bent lekker je eigen ding te doen, bevalt je dat vast prima!
quote:schnitzel schreef op 12 december 2012 @ 11:45:

Hallo, je ouders kunnen jou niet zomaar zonder geld op straat zetten! De financiële verantwoordelijkheid van ouders stopt niet op je 18de . Volgens Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek zijn ouders verplicht tot het 21ste jaar te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Of dat is in de vorm van kost & inwoning of een financiele toelage voor zelfstandig wonen, is aan hen, maar gewoon op straat zetten mag niet.

Klopt. Als TO nu schulden maakt, komen ze bij de ouders van TO aankloppen tot de 21. In principe mag het inderdaad niet wat ze doen, alleen in dit verhaal is het zo. Dat TO ook uit huis wil dus dat TO er geen bezwaar tegen gaat maken..

Wat je in principe wel kan eisen is dat je ouders dadelijk als je uit huis bent, je maandelijks geld wat geld geven. Als jij het dadelijk niet red en schulden maakt, kunnen je ouders er voor opdraaien! Dus ik vind het niet slim wat je ouders doen, Jou het maar uit laten zoeken, uiteindelijk zijn zij de sjaak als het fout gaat.. daar zou ik ze ook even op een nette manier op wijzen!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:Rary schreef op 12 december 2012 @ 11:50:

Ga bij je bank langs. zij hebben vaak goeie alles in 1 verzekeringspaketten. Dan hou je ook alles overzichtelijk...Maar niet altijd de goedkoopste, dus zeker eerst uitzoeken voor je het gaat afsluiten..
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wonen de ouders van je beste vriendin ruim? Misschien kun je daar 'n jaartje kost en inwoning tegen 'n vriendenprijsje krijgen.

En zou proberen officieel 'n maandelijkse bijdrage van je ouders te krijgen, je hebt er recht op tot je 21e dat zij in je levensonderhoud voorzien! Je moet je niet middels 'n lening in de schulden gaan steken, want dan blijf je achter de feiten aan lopen.
Eens met Elninjoo.

Jou ouders donderen je het huis uit, op je 18e. Maar dat gaat zo gemakkelijk nog helemaal niet, ze laten jou het uitzoeken, zo werkt het ook niet. Krijg je nu per maand, wel wat van je ouders? Zakgeld, kleedgeld of spaargeld?
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
hoii , ik ben 17 jaar en ik moet als ik 18 ben ook het huis uit. okee ik ben het huis al uit ik woon in een instelling maar als ik 18 ben ga ik naar hvo querido dat is 18+ , begeleid wonen. daar helpen ze je met zelfstandig wonen ze helpen je met je geld en inkomen en alles. ze komen dan 1 keer per week langs met je praten enzoo , daar zou je je voor moeten aanmelden , xxx succes
Ok, ik ben met mn 17e uit huis gegaan, dat ging prima. Maar ik werd niet het huis uitgezet. Mijn tips:

*Als je er naast gaat studeren, vraag je ouders inderdaad om een vergoeding in de kosten. Ongeveer 200 euro per maand lijkt me een redelijk bedrag... Alleen als je ouders het kunnen missen natuurlijk. Als ze zelf in de bijstand zitten, is 200 per maand niet realistisch. Die 200 euro is voor instellingsgeld, boekengeld, en een kleine bijdrage voor de huur van je kamer.

*Als je niet gaat studeren, ga er dan meer bij werken.

*je hebt nu een best luxe kamer/appartement uitgezocht. Op marktplaats alleen al vind ik kamers van 350 inclusief. Dat scheelt bijna ¤1500 op jaarbasis!! Kijk ook op kamernet.nl studentenkamers.nl funda.nl en meer van dat soort websites..

*maak een lijstje met al je kosten (verzekering, studie, levensonderhoud, abo's) en laat dat lijstje aan meerdere mensen lezen

*ga na welke toeslagen je kan ontvangen (zorgtoeslag in ieder geval, misschien ook huurtoeslag)

*maak je niet druk: ik kon nog geen ei koken toen ik op kamers ging, en de wasmachine was ook vrij nieuw voor me. Maar uiteindelijk heb ik het heus overleefd, ga jij ook gewoon doen.
Meid, ik vind je al goed voorbereid. Maar overweeg op kamers te gaan want dan heb je nietzoveel rekeningen en verzekeringen nodig dus dat is altijd goedkoper. Een studentenhuis is nog leuker want iedereen kloot in het begin flink aan. Ga meteen een studie doen a. je krijgt een studiebeurs b. je gaat eerder meer geld verdienen c. je leert nieuwe mensen kennen. Je spaargeld kun je gebruiken voor je studiegeld. Het geld voor bijbaantje voor huur, ziektekostenverzekering en eten. Een studentenhuis heeft meestal een wasmachine en anders naar de wasserette waar je zelf je was kan doen. Je boodschappen doe je bij de Lidl en tandpasta en shamppo bij de Acion of het kruidvat.

Let op dat je ook een WA verzekering afsluit.(die is niet duur).

Laat de moeder van je vriendin je helpen als je iets niet snapt. Ik was op mijn 18 op kamersen en kleddernat achter mijn oren en toch op mijn pootjes terecht gekomen. Het zal ook echt beter gaan tussen je moeder en jou want je zit dan minder op elkaars lip en door een beetje afstand gaat iedereen beter nadenken. Succes meisie. En vraag inderdaad aan iedereen als ze potten,pannen, bestek, borden enz. overhebben om het aan je te geven.
Wat betreft verzekeringen zou ik regelen

* WA verzekering (wettelijke aansprakelijkheid, als je bijvoorbeeld perrongelijk iets kapotmaakt)

* goedkope inboedelverzekering (studentenhuizen zijn niet het best beveiligd, veel mensen hebben je huissleutel)

* zorgverzekering

Ga voor de eerste twee naar je bank toe. Vaak hebben ze aparte verzekeringen voor mensen die op kamers wonen en niet zoveel kostbare bezittingen hebben. Zorgverzekering kan je na je achttiende afsluiten google op "zorgverzekering vergelijken" en je krijgt gigantisch veel opties..

*als je gaat studeren, kijk op de website van de DUO. Als je er niet uitkomt, bel de helpdesk. Je bent niet de enige die er niks van begrijpt
Ik zou geen inboedelverzekering nemen. Alles is 2e hands dus je bent goedkoper uit zonder.
Heb niet alles gelezen, maar heb je wel eens gedacht aan een kamertrainingscentrum? Je krijgt dan begeleiding bij alles wat je opnoemt. Je moet hiervoor naar de toegang van bureau jeugdzorg bellen. Je kunt daar een afspraak maken voor een intake. In eerste instantie hoeven je ouders niet mee. In een later stadium wel.
quote:waterplant schreef op 12 december 2012 @ 12:46:

Ik zou geen inboedelverzekering nemen. Alles is 2e hands dus je bent goedkoper uit zonder.Inboedelverzekering wordt berekend naar de waarde van je spullen. En met kleding, computer/laptop, tv/dvd-speler, dvd's etc. etc. kom je toch wel aan 'n aardig bedrag wat je niet zomaar uit je zak kunt schudden als de toko afbrandt.
quote:waterplant schreef op 12 december 2012 @ 12:46:

Ik zou geen inboedelverzekering nemen. Alles is 2e hands dus je bent goedkoper uit zonder.

En je laptop dan? De meeste studenten hebben wel iets liggen dat meer waard is dan 5 tientjes. Daarnaast wordt er vaak ook gedekt bij brand, vandalisme en waterschade.

Ik betaalde voor mijn inboedelverzekering 20 euro per jaar. (speciale studentenverzekering) dat vind ik zeker het overwegen waard. In het uitzonderlijke geval dat je huis in vlammen opgaat, moet je nieuwe meubels kopen, een nieuwe computer, maar ook een compleet nieuwe garderobe. Das veel geld, en een risico dat veel studenten niet kunnen dragen.
quote:Mirrex schreef op 12 december 2012 @ 12:47:

Heb niet alles gelezen, maar heb je wel eens gedacht aan een kamertrainingscentrum? Je krijgt dan begeleiding bij alles wat je opnoemt. Je moet hiervoor naar de toegang van bureau jeugdzorg bellen. Je kunt daar een afspraak maken voor een intake. In eerste instantie hoeven je ouders niet mee. In een later stadium wel.jeugdzorg is tot 18 jaar.
Ze is toch 17...
Over dat je ouders tot je 21e financieel verantwoordelijk zijn, klinkt heel leuk, maar zoals Dahlia al schrijft, in de praktijk sleep je niet je ouders voor de rechter.

Overigens, ik heb het andere topic niet gelezen, maar waarom blijf je tot je 18e thuis wonen als de sfeer zo enorm verziekt is?
quote:Mirrex schreef op 12 december 2012 @ 12:59:

Ze is toch 17...

maar ze moet op haar achttiende pas het huis uit, dat is in mei, dus tot die tijd heeft ze onderdak

Om in aanmerking te komen voor begeleid kamer wonen moet er vaak wel wat aan de hand zijn, daarnaast is er vaak wel een wachtlijst.
Als nu de indicatie wordt geschreven en er is een wachtlijst, dan zal ze rond de zomer (gokje) geplaatst worden. Net voor haar achttiende. De indicatie loopt vervolgens gewoon door tot na haar achttiende (plaatsing 6 tot 12 mnd). Verder krijgt ze dan wel de begeleiding die ze waarschijnlijk nodig heeft.

Verder krijg ik de indruk dat er veel speelt in het gezin. Maar goed, ik heb het andere topic niet gelezen dus het is mijn invulling. Als er geen verdere problemen in het gezin zijn dan zal er inderdaad geen indicatie afgegeven worden.
Aanvulling: ik wil alleen meedenken, moet geen welles/nietes worden... :Imao:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven