Alleen wonen met 18?

12-12-2012 10:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb alleens eerder een topic hier neergezet maar op het moment weet ik het niet meer.

Na een flinke ruzie met mijn ouders wat ik dus al in dat andere topic allemaal heb verteld, moet ik dus met mijn 18e het huis uit.

Ook iets wat ik wou om eerlijk te zijn, maar nu dat ik echt moet komt het ineens allemaal zo dichtbij.

Nog nooit heb ik zoveel liggen piekeren. Opzicht kan ik niks, ja ik kan afwassen, ja ik kan strijken en vouwen, ja ik kan opruimen, stofzuigen, dweilen en afstoffen. (Nee, de was kan ik niet, maar dat leer ik wel.)

Hoe moet ik alles regelen als ik 18 ben? Wat komt er op me af met ziekenkosten?

Dit zijn allemaal kleine vragen.

Nu komen de grote, als ik 18 ben, zou ik het kunnen redden om op me eigen te wonen?

Op het moment voel ik me radeloos.

Ik moet nu leren mijn spaarrekening te beheren, mijn moeder deed normaal namelijk altijd voor mij sparen.

Als ik loon kreeg ging 1/3 op een spaarrekening waar ik op mijn 18e bij kon. Deze spaarrekening krijg ik wel gewoon want dat is mijn geld.

Ik moet dus nu leren daarop te storten, eigenlijk heb ik nooit wat zelf gedaan en hebben mijn ouders altijd alles voor me gedaan.

Mijn beste vriendin zegt dat het onmogelijk is voor mij om op mezelf te wonen.

Ook wil ik het liefste blijven wonen in de streek waar ik nu zit in Limburg, in de zelfde stad.

Ik dacht aan zoiets: Nu zou ik zoiets willen, is dit iets goeds? http://www.marktplaats.nl ... usPage=lr&pageNum=1&pos=2

Ik ben nog jong dus ik wou eigenlijk pas met een 19/20 weer terug naar school, beter laat dan nooit.

Zodat ik iniedergeval een opleiding heb. Ik hoop dat ze in de opleiding wat ik wil gaan doen BBL hebben, 4 dagen werken + 1 dag school zodat ik mezelf alsnog kan onderhouden.

Terug op die kamer, 900 borg heb ik al bijmekaar, tuurlijk moet ik nu krappe tijden tegemoet gaan om meer te kunnen sparen.

Qua eten geef ik echt geen 120 euro in de maand uit.

Ik ben een echte rijst eter, rijst kan ik de hele week door eten, bamisoep ook.

Rijst met kipfilet, nasi, bami etc.

Nou is een grote zak rijst bij de toko niet zo duur, alleen het vlees.

Ook drink ik alleen maar water en melk. (Ik lust geen prik).

Elke week snoep kopen vind ik geen must, maar wel wat in de kast hebben voor vrienden.

Qua meubels, ik heb een eigen tv + bureau + bed. Mijn bed is een hoogslaper dus daarvoor moet ik een nieuwe.

Ook heb ik een stoelletje en een tafeltje.

Tuurlijk zou ik dan bij de kringloop voor een bank kijken, maar een tafel, al is het een tafeltje, heb ik al.

Ik hoef niks mega groots en geweldigs, als ik maar wat heb en rond kan komen.

Nu weet ik niet of dit een naïve gedachte is want voorbereid op zelfstandig wonen hebben ze me nooit. Ook heb ik nooit het initatief genomen om alles uit te zoeken.

Om eerlijk te zijn, ben ik hardstikke bang.

Ik wil niet afhankelijk zijn van het gezin van mijn beste vriendin. Hardstikke lief dat ik daar terecht kan natuurlijk, maar ik wil ook zo snel mogelijk weg.

Zo snel mogelijk op twee benen staan.

Zijn er meer mensen op vroege leeftijd uit huis gegaan ( denk het wel ).

Denk ik te naïef?

Is er een kans dat ik dit ga redden etc? Of moet ik op kamertraining gaan, wat me eigenlijk niks lijkt!
quote:Liquorice schreef op 12 december 2012 @ 10:41:

Ik heb even je oude topic bekeken en ik snap de situatie nu beter. Jee meid, je hebt het niet makkelijk. Het zal goed voor je zijn als je op jezelf gaat wonen en loskomt van je familie. Maar het zou ook fijn zijn als iemand je helpt de boel op te starten. Ik ben er niet zo in thuis, maar ik denk dan in de richting van maatschappelijk werk. Alleen heb ik geen idee hoe dat zit. Iemand anders misschien?

ik heb wel een idee, iets van ambulante woonbegeleiding zou wel wat kunnen zijn. dan moet je wel even naar je gemeente om te vragen hoe je dat kunt regelen wat dan weet ik niet.

qua huishouden: daar hoef je echt geen ervaring mee te hebben, dat leer je echt vanzelf wel.

toen ik net op mezelf ging kon ik nog niet echt goed koken.

dat leer je echt alleen maar door het te doen.

net als schoonmaken en wassen, daar moet je gewoon een beetje rimte in krijgen. (al snap je waarschijnlijk zelf ook wel dat 2 x per jaar je bed verschonen en 2 x per half jaar de plee en de badkamer een beetje weinig is...)

sterkte!
Misschien is er wel een vrijwilliger die jou op weg kan helpen

http://www.vrijwilligerscentrale-wm.nl/

Je kan daar zelf een advertentie/vacature plaatsen.
quote:rjb_x schreef op 13 december 2012 @ 12:32:

Nou, ik heb gister eens met mijn vriend gepraat, die me dus vertelde dat zijn vader iemand kon die deed verhuren, appartementen, wel kleine.

Via hem zou ik dan een klein appartementje voor een lage prijs kunnen krijgen.

Maar ook dit moet ik eerst bekijken hoe en wat.

Iniedergeval, dankjewel voor al de tips!

Wat goed dat hij je wilt helpen. Ik hoop dat het inderdaad zo is, het klinkt wel heel mooi.Spreek van te voren met jezelf af wat je kunt missen per maand. En besef wel dat niet alleen de huur duurder is.

Je betaalt je eigen internet/tv abonnement in plaats dat je de kosten deelt met kamergenoten. Je betaalt in je eentje de gemeentelijke belastingen. En een groter oppervlakte is vaak duurder om te verwarmen, dus je hebt een hogere energierekening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven