Amsterdam
woensdag 27 november 2019 om 13:13
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
Ik vond het toch best grappig.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
donderdag 28 november 2019 om 14:08
MadameJean schreef: ↑28-11-2019 13:59Ik denk dat niet, ik vind veel andere plaatsen ook leuk. Althans ze lijken me leuk. Maar ik ben in Amsterdam geboren en vind het hier fijn dus blijf graag.
Dat Amsterdam bashen van sommige mensen snap ik niet zo: is het zo lastig om toe te begrijpen dat sommige mensen het leuk vinden om te wonen waar de actie is?
Het is alsof je tegen een bierliefhebber zegt 'je hoeft toch niet naar een cafe met 100 verschillende bieren te gaan? Mijn cafe heeft 3 bieren, waarvan 2 op de tap. Dat is genoeg, zoveel meer kun je niet drinken en deze bieren zijn hartstikke lekker, en hoevaak ga je nou naar een cafe, dus je kunt mijn cafe toch prima bezoeken?' Die bierliefhebber vindt echter een cafe met 100 bieren leuker. Niet omdat hij er 100 wil zuipen maar de keuze, de sfeer, de hele entourage. Zoiets.
Oh ik hoop niet dat mensen mij nu zien als Amsterdam-basher hoor. Ik vind het een mooie en leuke stad om af en toe naartoe te gaan, en ik snap ook zeker waarom mensen er willen (blijven) wonen. Voor mij hoeft het alleen niet, en ik vermaak me ook prima in mijn middelgrote stad (zelfs in mijn semi-vinexwijk
donderdag 28 november 2019 om 14:08
Dank. Ik ben zelf meer een wijndrinker dus hoe ik hierbij kom weet ik ook niet.
Maar ook voor 1 glas ga ik liever naar een wijnbar met veel keuze, reuring, andere wijn-fans en een gezellige drukke sfeer dan naar een cafe met 1 (goeie) fles rood en wit onder de toog.
donderdag 28 november 2019 om 14:09
Vinex wordt idd wel erg afgezeken ja. Ik woon in een semi-vinex (nieuw stukje Ams Noord) en mis de oude binnenstad erg, maar eerlijk is eerlijk slapen met de ramen open zonder herrie, vloerverwarming, genoeg bergruimte, geen muizen, ik houd er van.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 14:08Oh ik hoop niet dat mensen mij nu zien als Amsterdam-basher hoor. Ik vind het een mooie en leuke stad om af en toe naartoe te gaan, en ik snap ook zeker waarom mensen er willen (blijven) wonen. Voor mij hoeft het alleen niet, en ik vermaak me ook prima in mijn middelgrote stad (zelfs in mijn semi-vinexwijkDat op Viva ongeveer net zo erg wordt gevonden als de goelag
)
donderdag 28 november 2019 om 14:10
Amsterdam is het cafe, de 100 bieren zijn de 100 verschillende activiteiten op loopafstand.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 28 november 2019 om 14:11
Hier sluit ik mij bij aan (en dan niet in een Vinex, maar in een heel erg stil klein dorpje ver bij alle reuring vandaan). Ik snap bashing in het algemeen niet. Of het nou over (de Kalverstraat in) Amsterdam gaat, een uitgestorven dorp, een Vinexwijk. Waar je komt neem je tenslotte ook je eigen ideeën mee.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 14:08Oh ik hoop niet dat mensen mij nu zien als Amsterdam-basher hoor. Ik vind het een mooie en leuke stad om af en toe naartoe te gaan, en ik snap ook zeker waarom mensen er willen (blijven) wonen. Voor mij hoeft het alleen niet, en ik vermaak me ook prima in mijn middelgrote stad (zelfs in mijn semi-vinexwijkDat op Viva ongeveer net zo erg wordt gevonden als de goelag
)
donderdag 28 november 2019 om 14:12
Ja weet ik!handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 14:10Amsterdam is het cafe, de 100 bieren zijn de 100 verschillende activiteiten op loopafstand.
donderdag 28 november 2019 om 14:14
Dan snap ik je opmerking niet.
Wat bashing betreft: Ik zie vooral veel mensen beschuldigd worden van bashen. Iemand zegt 'ik zou daar doodongelukkig worden', en een ander noemt het meteen bashen. Of iemand zegt 'ik snap niet wat er zo leuk of speciaal aan is'. Volgens mij hebben mensen vooral nogal snel een oordeel over het oordeel van de ander. Laat 't los! Ik zou dooongelukkig worden in een vinex-wijk. Iemand anders in Amsterdam. Prima toch? Dat is geen bashen, dat is gewoon zo.
donderdag 28 november 2019 om 14:14
NYC schreef: ↑28-11-2019 14:11Hier sluit ik mij bij aan (en dan niet in een Vinex, maar in een heel erg stil klein dorpje ver bij alle reuring vandaan). Ik snap bashing in het algemeen niet. Of het nou over (de Kalverstraat in) Amsterdam gaat, een uitgestorven dorp, een Vinexwijk. Waar je komt neem je tenslotte ook je eigen ideeën mee.
Ik weet dat hier de overgrote meerderheid helemaal fan is van sfeervolle oude huizen in oude stadscentra, maar ik persoonlijk kan ook erg genieten van nieuwe Vinex-wijken. Dan wandel ik er doorheen en dan heeft iedereen zijn container- en papierbak op de stoep staan, heerlijk georganiseerd
donderdag 28 november 2019 om 14:20
Maar hoe weet je dat nou? Of beter gezegd: waarom werkt het zo?handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 14:14Dan snap ik je opmerking niet.
Wat bashing betreft: Ik zie vooral veel mensen beschuldigd worden van bashen. Iemand zegt 'ik zou daar doodongelukkig worden', en een ander noemt het meteen bashen. Of iemand zegt 'ik snap niet wat er zo leuk of speciaal aan is'. Volgens mij hebben mensen vooral nogal snel een oordeel over het oordeel van de ander. Laat 't los! Ik zou dooongelukkig worden in een vinex-wijk. Iemand anders in Amsterdam. Prima toch? Dat is geen bashen, dat is gewoon zo.
Ik heb helemaal niet het gevoel ergens doodongelukkig te worden. Niet in een Vinexwijk, niet in een boerderij, niet in een stil dorp, niet in een drukke stad. Ik heb als ik op kampeervakantie ook nooit het gevoel: "Zat ik nou maar in een luxe hotel" of in een luxe hotel "Doe mij de volgende keer maar de buitenlucht van het kamperen hoor."
Wat betreft bieropmerking bedoel ik: Als ik zelf niet (op loopafstand) van het speciale cafe met de 100 bieren zit, dan betekent dat niet dat er niemand op loopafstand van de speciaalbieren zit. En dat ik heel goed begrijp dat diegene als bierliefhebber daar ook heel graag gebruik van maakt. Maar dat als bierliefhebber die op afstand zit, het voldoende is om te weten dat speciaalbiercafes bestaan zonder dat je ze zelf heel actief mist.
donderdag 28 november 2019 om 14:22
Omdat iedereen nu eenmaal anders is.NYC schreef: ↑28-11-2019 14:20Maar hoe weet je dat nou? Of beter gezegd: waarom werkt het zo?
Ik heb helemaal niet het gevoel ergens doodongelukkig te worden. Niet in een Vinexwijk, niet in een boerderij, niet in een stil dorp, niet in een drukke stad. Ik heb als ik op kampeervakantie ook nooit het gevoel: "Zat ik nou maar in een luxe hotel" of in een luxe hotel "Doe mij de volgende keer maar de buitenlucht van het kamperen hoor."
Wat betreft bieropmerking bedoel ik: Als ik zelf niet (op loopafstand) van het speciale cafe met de 100 bieren zit, dan betekent dat niet dat er niemand op loopafstand van de speciaalbieren zit. En dat ik heel goed begrijp dat diegene als bierliefhebber daar ook heel graag gebruik van maakt. Maar dat als bierliefhebber die op afstand zit, het voldoende is om te weten dat speciaalbiercafes bestaan zonder dat je ze zelf heel actief mist.
donderdag 28 november 2019 om 14:23
Het gaat dus niet om op loopafstand zitten van een speciaalbiercafe, maar op tapafstand zitten van 100 biertjes. Ik woon in dat cafe, en als ik moest wonen in een cafe met alleen bavaria en een 0.0 op de tap, een palm in de koelkast en een lauwe leffe van 'achter', dan werd ik ongelukkig. Niet omdat ik in zo'n cafe geen goede avond kan hebben, maar er wonen? Elke dag? Ik zou gek worden.
donderdag 28 november 2019 om 14:23
Daar gaat het niet om, maar dat ophemelen van iets en denken dat er elders in Nederland niets is, is vervelend.MadameJean schreef: ↑28-11-2019 13:59Ik denk dat niet, ik vind veel andere plaatsen ook leuk. Althans ze lijken me leuk. Maar ik ben in Amsterdam geboren en vind het hier fijn dus blijf graag.
Dat Amsterdam bashen van sommige mensen snap ik niet zo: is het zo lastig om toe te begrijpen dat sommige mensen het leuk vinden om te wonen waar de actie is?
Het is alsof je tegen een bierliefhebber zegt 'je hoeft toch niet naar een cafe met 100 verschillende bieren te gaan? Mijn cafe heeft 3 bieren, waarvan 2 op de tap. Dat is genoeg, zoveel meer kun je niet drinken en deze bieren zijn hartstikke lekker, en hoevaak ga je nou naar een cafe, dus je kunt mijn cafe toch prima bezoeken?' Die bierliefhebber vindt echter een cafe met 100 bieren leuker. Niet omdat hij er 100 wil zuipen maar de keuze, de sfeer, de hele entourage. Zoiets.
En er zijn ook genoeg nadelen in Amsterdam, die zomaar weggewuifd worden soms.
donderdag 28 november 2019 om 14:25
Wie doet dat dan? Ik zie allerlei mensen anderen daarvan beschuldigen, maar ik zie het niet gebeuren? (Beide kanten op).
donderdag 28 november 2019 om 14:25
Dat gebeurt echt niet alleen in Amsterdam, dat is iets universeels.
Daarbij vind ik dat voordelen noemen niet hetzelfde is als ophemelen.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 14:27
9.36% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 14:27
En dat café heeft meerdere kamers en een eerste verdieping met leuke leren banken en spelletjes enzo. Maar de mensen die er voor het eerst komen blijven alleen in het eerste kleine entreekamertje hangen waar het propvol is en waar de deur telkens open gaat en tocht binnenlaat. En gaan dan weer naar huis en zeggen: wat een kutcafé, zo druk en je kan elkaar niet eens verstaan, en het tocht.handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 14:10Amsterdam is het cafe, de 100 bieren zijn de 100 verschillende activiteiten op loopafstand.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Dat begrijp ik op zich nog wel, maar het lijkt heel vaak óf óf te zijn, voor veel mensen. Niet dat ik dat verkeerd vind overigens, maar ben wel benieuwd hoe dat zo komt. Vanuit beide kanten overigens hoor, ook de mensen dus die zeggen: neee, ik zou echt nooooooit in Amsterdam (of een andere drukke stad) kunnen wonen hoor.
Wat ik vervelend vind: het minderwaardigheidscomplex van sommige niet-Amsterdammers, die daar de Amsterdammers de schuld van geven.
Such fun!1
donderdag 28 november 2019 om 14:29
Geboren Amsterdammer hier maar blij dat ik er weg ben. Het is niet meer wat het was, te druk, veel arrogante indeweglopers. Allemaal import, de echte Amsterdammers bestaan bijna niet meer. Boeren en buitenlui die denken dat ze stadsmens zijn in de 'Stad waar alles kan'.
Ben altijd blij dat ik weer naar de rust ga wanneer ik er een keer weer ben geweest.
Ben altijd blij dat ik weer naar de rust ga wanneer ik er een keer weer ben geweest.
donderdag 28 november 2019 om 14:30
donderdag 28 november 2019 om 14:30
Ik heb meer het idee dat de Amsterdammers het zelf zien als een minderwaardigheids-complex bij de niet-Amsterdammers ('het is hier zo geweldig, je moet je waarschijnlijk wel een beetje een loser voelen als je hier niet woont')
Maar ik weet niet of we hier uit gaan komen.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 14:32
14.25% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 14:34
Nou ja... die opmerking hoor ik in mijn piepkleine dorp ook wel hoor...