Amsterdam

27-11-2019 13:13 323 berichten
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken :-) Ik vond het toch best grappig.
Alle reacties Link kopieren
Want de Kalverstraat en andere winkelstraten zijn representatief voor ‘Amsterdam’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind je OP een beetje onduidelijk, wat bedoel je met de Kalverstraat? Want volgens mij is helemaal niemand daar lyrisch over.
Dus in die korte tijd en het zien van de Kalverstraat ben jij tot de conclusie gekomen dat Amsterdam helemaal niets is.

Okay, bedankt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Amsterdam is wel wat meer dan de Kalverstraat.
Toch herken ik wel wat je schrijft. Ik snap ook echt niet waarom zoveel mensen in die stad willen wonen.
Vooral de constante drukte en de prijzen vind ik iets teveel van het goede.
hamerhaai schreef:
27-11-2019 13:16
Dus in die korte tijd en het zien van de Kalverstraat ben jij tot de conclusie gekomen dat Amsterdam helemaal niets is.

Okay, bedankt.
Nee we zijn op meer plekken geweest, en ik hoor mensen altijd over de Kalverstraat ja.
Ik vond de 9 straatjes en Jordaan altijd leuk, als ik naar amsterdam ging. Naar die grote commerciële winkels in bijv Kalverstraat ging ik niet naartoe.
Voor iedereen een groene tuin
Welke mensen hoor je wat zeggen over de Kalverstraat?
Als ik met uitwisselingen naar Amsterdam ga, met een horde pubers, dan is de Kalverstraat fantastisch. Als ik zelf naar Amsterdam ga, loop ik een andere kant op en vind ik het nog steeds, ondanks alle drukte, een heel charmante stad.
Ik heb in Amsterdam gewoond, kwam nauwelijks in het toeristische centrum. Doe mij maar de Pijp, de Bijlmer, de Jordaan, oud-Zuid met al zijn juppen en leuke winkeltjes.

Als je denkt dat Amsterdam de Kalverstraat is... jammer.
Het grachtengordelgebied is prachtig hoor.

En waarom mensen er willen wonen, tja ergens snap ik het wel, je zit toch daar waar het allemaal gebeurt, de hoofdstad. Als je daar gevoelig voor bent, oke... voor mij hoeft het ook echt niet. Leuker om er af en toe eens naartoe te gaan.
Ik ken niemand die lyrisch is over de Kalverstraat.
RégineFilange schreef:
27-11-2019 13:27
Het grachtengordelgebied is prachtig hoor.

En waarom mensen er willen wonen, tja ergens snap ik het wel, je zit toch daar waar het allemaal gebeurt, de hoofdstad. Als je daar gevoelig voor bent, oke... voor mij hoeft het ook echt niet. Leuker om er af en toe eens naartoe te gaan.
Voorbeelden?
Er zijn genoeg andere plekken waar artiesten komen en festivals zijn, en andere bijzondere dingen (historische gebouwen, musea etc) zijn.
Waarmee ik niet zeg dat het helemaal niet leuk is, maar niet meer dan andere plaatsen/steden.
Ik woon in Amsterdam en ik ben al meer dan een jaar niet in de Kalverstraat geweest. Dat gebied vermijd ik zoveel mogelijk. Jammer dat je niet de leuke plekjes van Amsterdam hebt opgezocht.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
pipootje schreef:
27-11-2019 13:34
Voorbeelden?
Er zijn genoeg andere plekken waar artiesten komen en festivals zijn, en andere bijzondere dingen (historische gebouwen, musea etc) zijn.
Waarmee ik niet zeg dat het helemaal niet leuk is, maar niet meer dan andere plaatsen/steden.
Ik bedoelde dat meer in het algemeen, het gevoel dat je in het 'centrum' van het land woont, de hoofdstad, alles bij de hand.
Maar dat geldt ook wel voor meer steden, ja.
Voordeel is dan weer dat je als je er woont er zo in en uit bent, in de Kalverstraat.
Leve de nz lijn, je wipt eruit bij Rokin, hebt daar allerlei enorme flagshipstores.
Even wat authentiek Chinees halen op de zeedijk, koek halen bij van stapele, lunchen bij de drie greafjes en dan weer door.
Ik prijs me zeer gelukkig dat ik dat allemaal ' in de buurt' heb.
Als ik dan in zo'n stadskern kom met een mini Blokker, Kruidvat en een Terstal (dol op Terstal, daar niet van) lijkt me dat dan weer moeilijk, ik ben gewend aan veel keuze en grotere winkels.
Ook qua boodschappen, directe omgeving enorme supermarkten, maar ook een Poolse, enorme Chinese supermarkt, diverse toko's, vers aanbod, markten.
Een enorme rommelmarkt ook bijvoorbeeld.
Alleen al het culturele aanbod, leuk met de kinderen naar de Paradiso bijvoorbeeld.
Mijn kind heeft in Carré opgetreden, ander kind maakt nu kunstwerk voor light festival.
Ik heb op fietsen loopafstand leuke restaurants (als in meervoud) plus waar ik woon kun je zomers ook nog eens naast de deur zwemmen.
Ik vind het kortom leuk en edgy bedacht dat aMsTerDaM iS SaAI maar het klinkt een beetje als 'new York is echt niks want Times square is niks voor mij'. Ehhhh dan ga je daar dus niet naartoe?
Er is toch helemaal niemand lyrisch over de Kalverstraat? Dat was men 30 jaar geleden ook al niet en volgens mij komen er in de Kalverstraat geen Amsterdammers en ook geen Nederlandse toeristen. Waarom de buitenlandse toeristen er wel komen is me een raadsel, waarschijnlijk omdat men een meute achterna aan het lopen is...
Het-groepje schreef:
27-11-2019 13:43
Voordeel is dan weer dat je als je er woont er zo in en uit bent, in de Kalverstraat.
Leve de nz lijn, je wipt eruit bij Rokin, hebt daar allerlei enorme flagshipstores.
Even wat authentiek Chinees halen op de zeedijk, koek halen bij van stapele, lunchen bij de drie greafjes en dan weer door.
Ik prijs me zeer gelukkig dat ik dat allemaal ' in de buurt' heb.
Als ik dan in zo'n stadskern kom met een mini Blokker, Kruidvat en een Terstal (dol op Terstal, daar niet van) lijkt me dat dan weer moeilijk, ik ben gewend aan veel keuze en grotere winkels.
Ook qua boodschappen, directe omgeving enorme supermarkten, maar ook een Poolse, enorme Chinese supermarkt, diverse toko's, vers aanbod, markten.
Een enorme rommelmarkt ook bijvoorbeeld.
Alleen al het culturele aanbod, leuk met de kinderen naar de Paradiso bijvoorbeeld.
Mijn kind heeft in Carré opgetreden, ander kind maakt nu kunstwerk voor light festival.
Ik heb op fietsen loopafstand leuke restaurants (als in meervoud) plus waar ik woon kun je zomers ook nog eens naast de deur zwemmen.
Ik vind het kortom leuk en edgy bedacht dat aMsTerDaM iS SaAI maar het klinkt een beetje als 'new York is echt niks want Times square is niks voor mij'. Ehhhh dan ga je daar dus niet naartoe?
Maar veel van die dingen die jij noemt, kunnen ook buiten Amsterdam. Dus waarom zou Amsterdam dan zo speciaal moeten zijn? Zoals sommige mensen zeggen? Daar ging het mij om.
NYC schreef:
27-11-2019 13:44
Er is toch helemaal niemand lyrisch over de Kalverstraat? Dat was men 30 jaar geleden ook al niet en volgens mij komen er in de Kalverstraat geen Amsterdammers en ook geen Nederlandse toeristen. Waarom de buitenlandse toeristen er wel komen is me een raadsel, waarschijnlijk omdat men een meute achterna aan het lopen is...
Ik kom er wel weer hoor.
De nz lijn is super wat dat betreft. Wip even de uniqlo, Zara, pull and bear, scheltema ofzo in. Een dagje doe ik niet meer inderdaad.
Vroeger wel, donderdagavond met vriendinnen en dan op de zeedijk eten of later bij de v&d, en zaterdag ook vaak ook nog om iets te kopen wat je donderdag had gezien.
En je kwam de halve school tegen dus wel degelijk dat Amsterdammers daar kwamen. Nu nog, mijn leerlingen werken er of shoppen er.
NYC schreef:
27-11-2019 13:44

Ik kom wel in de Kalverstraat hoor. Als ik met dochter naar H&M, Zara, Bershka of primark wil, gaan we gewoon naar de Kalverstraat.
nouschi wijzigde dit bericht op 27-11-2019 13:59
0.09% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het-groepje schreef:
27-11-2019 13:52
Ik kom er wel weer hoor.
De nz lijn is super wat dat betreft. Wip even de uniqlo, Zara, pull and bear, scheltema ofzo in. Een dagje doe ik niet meer inderdaad.
Vroeger wel, donderdagavond met vriendinnen en dan op de zeedijk eten of later bij de v&d, en zaterdag ook vaak ook nog om iets te kopen wat je donderdag had gezien.
En je kwam de halve school tegen dus wel degelijk dat Amsterdammers daar kwamen. Nu nog, mijn leerlingen werken er of shoppen er.
Ah toch wel dus. Ik zie/zag verder niet zoveel mogelijkheden behalve winkelen of eten.
pipootje schreef:
27-11-2019 13:50
Maar veel van die dingen die jij noemt, kunnen ook buiten Amsterdam. Dus waarom zou Amsterdam dan zo speciaal moeten zijn? Zoals sommige mensen zeggen? Daar ging het mij om.
Je vroeg wat men te zoeken heeft in de Kalverstraat, dat dus. Makkelijk te bereiken megagrote winkels en daarnaast ook wat specifiek kleinere zaken en op loopafstand de zeedijk, 9 straatjes
Heel compact.
iedere stad heeft winkels, alleen woon ik hier en ben blij met de makkelijke bereikbaarheid voor mij.
En met name de geschiedenis die je in Amsterdam toch nog veel hebt
(zelfs in de Kalverstraat, prachtig Amsterdam museum bijvoorbeeld, begijnhof) is toch wel specifiek van hier.
pipootje schreef:
27-11-2019 13:50

Jij hoeft het toch niet speciaal te vinden? Andere mensen wonen liever aan zee, of zijn lyrisch over het Limburgse heuvellandschap, of de Veluwe, Jij vindt Amsterdam niets. Prima toch, of moeten we je gaan overtuigen dat het toch echt geweldig is in Amsterdam?

En ja, ook buiten Amsterdam is er meer dan genoeg cultuur, leuke winkeltjes en mooie panden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vond Amsterdam ook niks want overal toeristen en ik vind het heel irritant om steeds na te moeten denken van: Kan ik Nederlands praten of moet het Engels zijn in winkels en restaurants etc. Maar mijn laatste trip Amsterdam was eigenlijk wel leuk lekker om 9 uur smorgens in alle rust door de stad wandelen en toen het echt druk begon te worden weer lekker op de trein stappen naar huis. Maar toen ben ik eigenlijk bijna niet in de kalverstraat geweest maar andere straatjes.

En de Kalverstraat is naar mijn idee niet meer wat het geweest is maar goed ik ben zo iemand die in een andere stad graag naar winkels gaat die je in mijn woonplaats niet hebt. Tja dan ben je er snel doorheen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 27-11-2019 14:05
27.71% gewijzigd
Ik ga vaak even naar de Kalverstraat als ik voor werk in Amsterdam ben, maar alleen voor de Uniqlo :proud:
Volgens mij is er geen enkele inwoner van Amsterdam die lyrisch is over de Kalverstraat. Dat kunnen bijna alleen maar mensen zijn die geen benul hebben van Amsterdam.

Amsterdam is een waanzinnig leuke, mooie en charmante stad. Je kunt er - als je weet waar je zijn moet - ook goed winkelen, goed uit eten .

Maar er wonen wil ik niet meer. Te druk, te duur, teveel toerisme.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven