Amsterdam
woensdag 27 november 2019 om 13:13
Ik was maandag voor het wetenschapsgala in Amsterdam, ik was er een tijd niet meer geweest, en ik dacht ik zal eens waar iedereen zo lyrisch over is. De Kalverstraat, niet echt bijzonder dus. Verder vond ik niets heel bijzonder eigenlijk, of in ieder geval niet meer bijzonder dan dingen in steden in de rest van het land. Waarom zou je er willen wonen voor zoveel geld (in de binnenstad dan) je kan er niet eens normaal fietsen/lopen. De winkelstraten vind ik echt niets bijzonder ook, lelijk nog zelfs sommige straten.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
Ik vond het toch best grappig.
Maar goed, blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken
donderdag 28 november 2019 om 10:58
donderdag 28 november 2019 om 11:00
Maar het is toch helemaal geen probleem? Het was eigenlijk gewoon iets dat ik mij afvroeg, of dat klopte.SallySpectra* schreef: ↑28-11-2019 10:53Dat geldt voor mensen die rust en ruimte nodig hebben toch net zo goed? Waarom problematiseer je nou alleen de behoefte aan reuring en activiteiten?
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 28-11-2019 11:01
10.78% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 11:01
Oh echt? Misschien is het wel diezelfde man die vroeger veel in west skatete (hoe spel je dat?). Ik heb hem al zeker 10 jaar niet gezien.
You can never have too many hats, gloves and shoes
donderdag 28 november 2019 om 11:02
Serieus? In Den Haag? Had ik niet verwacht... zal in veel kleinere plaatsen dan wellicht ook wel gebeuren?patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 10:58Nee hoor, maar het is lekker dat het aanbod er wel is, op loop- of fietsafstand, als je zin hebt.
Voor mij is het vooral de sfeer van de stad en het type mensen dat hier woont, en dat je hier het meest jezelf kan zijn. In Den Haag word ik nagestaard, gaan mensen helemaal stilstaan met hun mond open als ik met een vrouw hand in hand loop. Hier niet.
donderdag 28 november 2019 om 11:04
Maar dan moet je daarna weer terug met die bus die maar 1x per uur gaat. Of met je auto, waardoor je dus niet teut kan worden terwijl je danst bij dat leuke muziekfestivalletje. En dan moet je betalen voor het parkeren.nerdopviva schreef: ↑28-11-2019 10:30En daarvoor de provincie uit moeten is natuurlijk ook onzin. Soms moet je je dorp uit, maar elke provincie heeft meerdere grote steden waar al die dingen te vinden zijn (in meer of mindere mate).
Ik vind het juist zo heerlijk om dat allemaal op de fiets of te voet te kunnen doen.
donderdag 28 november 2019 om 11:10
Trouwens grappig dat deze vraag over wat er nou zo leuk is aan het stadse, die met verbijstering lijkt te zijn gesteld, komt uit de mond van iemand die zichzelf "NYC" noemt.NYC schreef: ↑28-11-2019 10:04Ik krijg wel een beetje de indruk dat het wonen in de hoofdstad (of andere grote steden) nu voornamelijk erom gaat dat er "iets te doen" is. Of het nou gaat om eten, terrassen, cultuur, bioscoop, museum, cultureel aanbod, muziek, winkelaanbod etc. Of zelfs bos/park op loopafstand. Dat alles heel snel voor handen is.
Klopt dat? Hebben jullie het idee steeds "vermaakt te moeten worden/beziggehouden moeten worden door het aanwezige aanbod?" (Klinkt oneerbiediger dan ik het bedoel trouwens).
donderdag 28 november 2019 om 11:13
Ik ben niet verbaasd hoor, ik begrijp het juist heel goed! Zou zelf ook overal gebruik van maken als ik in de stad zou wonen. Heerlijk juist!patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 11:10Trouwens grappig dat deze vraag over wat er nou zo leuk is aan het stadse, die met verbijstering lijkt te zijn gesteld, komt uit de mond van iemand die zichzelf "NYC" noemt.
donderdag 28 november 2019 om 11:14
Ja, dat is dezelfde. In de jaren '90 woonde (skatetete?) hij ook in oost. !0 jaar geleden in west, nu weer in oost, blijkbaar. Heb 'm laatst nog gezien.patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 11:01Oh echt? Misschien is het wel diezelfde man die vroeger veel in west skatete (hoe spel je dat?). Ik heb hem al zeker 10 jaar niet gezien.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 28 november 2019 om 11:15
Mijn vriendenkring bestaat voornamelijk uit singles of stellen zonder kinderen. De meesten van ons hebben ook geen standaard baan die loopt van maandag tot vrijdag.
Ons sociale leven speelt zich daardoor voornamelijk af buitenshuis. Dan is het wel erg fijn dat je op bv. een maandagavond überhaupt kunt uit eten, de kroeg gezellig druk is en bijna alles op loop/fiets/tram/metro afstand is. Die ene Artiest die in Nederland alleen Paradiso aandoet is makkelijk mee te pikken en ieder stadsdeel heeft zijn eigen ‘hidden gem’.
Ik geloof zeker dat meerdere steden van enige omvang dit hebben, maar ik heb nu eenmaal mijn hartje verpand aan Amsterdam
Zelf kom ik uit een prima provinciestadje uit het zuiden. Daar kun je in de winter op zondag in het centrum uren ronddwalen zonder iemand tegen te komen, maandag/dinsdag zijn winkels en/of horeca gesloten en als je een beetje ‘anders’ bent met argwaan of meelijwekkende blikken wordt bekeken. Familie en vrienden die daar wonen zijn daar met geen stok weg te krijgen en vinden het heel prettig wonen. Zij zouden zéker niet met mij willen ruilen. En dat snap ik. Ruime woningen, alle ruimte voor kinderen, de wegen zijn minder druk, dus altijd een auto voor de deur of in de carport. Zij willen niet met mij ruilen en ik niet met hun. Wél heb ik tijdens mijn reizen altijd een schema met mensen die dolgraag een tijdje op mijn huisje willen passen en ben ik daar altijd welkom voor wat rust.
Ons sociale leven speelt zich daardoor voornamelijk af buitenshuis. Dan is het wel erg fijn dat je op bv. een maandagavond überhaupt kunt uit eten, de kroeg gezellig druk is en bijna alles op loop/fiets/tram/metro afstand is. Die ene Artiest die in Nederland alleen Paradiso aandoet is makkelijk mee te pikken en ieder stadsdeel heeft zijn eigen ‘hidden gem’.
Ik geloof zeker dat meerdere steden van enige omvang dit hebben, maar ik heb nu eenmaal mijn hartje verpand aan Amsterdam
Zelf kom ik uit een prima provinciestadje uit het zuiden. Daar kun je in de winter op zondag in het centrum uren ronddwalen zonder iemand tegen te komen, maandag/dinsdag zijn winkels en/of horeca gesloten en als je een beetje ‘anders’ bent met argwaan of meelijwekkende blikken wordt bekeken. Familie en vrienden die daar wonen zijn daar met geen stok weg te krijgen en vinden het heel prettig wonen. Zij zouden zéker niet met mij willen ruilen. En dat snap ik. Ruime woningen, alle ruimte voor kinderen, de wegen zijn minder druk, dus altijd een auto voor de deur of in de carport. Zij willen niet met mij ruilen en ik niet met hun. Wél heb ik tijdens mijn reizen altijd een schema met mensen die dolgraag een tijdje op mijn huisje willen passen en ben ik daar altijd welkom voor wat rust.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 28 november 2019 om 11:18
[quote=patsy--stone post_id=30673732 time=1574935093 user_id=237951
Voor mij is het vooral de sfeer van de stad en het type mensen dat hier woont, en dat je hier het meest jezelf kan zijn. In Den Haag word ik nagestaard, gaan mensen helemaal stilstaan met hun mond open als ik met een vrouw hand in hand loop. Hier niet.
Trouwens wel grappig dat zo'n vraag over waarom een stad dan zo leuk is, komt van iemand met als nickname "NYC".
[/quote]
Nagestaard?
Dat zou je zelfs niet in mijn heerlijke provinciestad.
Beweer je nu dat alleen in Amsterdam vrouwen hand in hand kunnen lopen?
Trouwens wel grappig dat zo'n vraag over waarom een stad dan zo leuk is, komt van iemand met als nickname "NYC".
[/quote]
Nagestaard?
Dat zou je zelfs niet in mijn heerlijke provinciestad.
Beweer je nu dat alleen in Amsterdam vrouwen hand in hand kunnen lopen?
donderdag 28 november 2019 om 11:19
Echt? Dat verbaast mij best. Den Haag is toch ook niet bepaald een provinciestadje. Ik zou zoiets verwachten in de biblebelt, maar niet in de rest van Nederland eerlijk gezegd.patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 10:58Nee hoor, maar het is lekker dat het aanbod er wel is, op loop- of fietsafstand, als je zin hebt.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
donderdag 28 november 2019 om 11:23
donderdag 28 november 2019 om 11:25
Tja helaas is het toch echt zo.
En in Rotterdam en Amsterdam kun je ook naar je hoofd geslingerd krijgen: "Hee lesbisch!" of "Ah lekker, mag ik in het midden?". Dat klinkt voor een buitenstaander misschien grappig en onschuldig maar het is gewoon hartstikke intimiderend, en tegen een heterostel zouden ze het nooit durven zeggen.
En ook in Amsterdam kunnen mannen niet hand in hand over straat hoor. Alleen tijdens Pride en in de buurt van de gaykroegen, maar ook daar zijn ze vaak voorzichtig.
Hetero's denken altijd dat we wel klaar zijn met de homo-emancipatie. Echt niet hoor.
Een beetje net zoals iedereen dacht dat het wel meeviel met racisme.
Maar dan voel ik me in Amsterdam toch nog het meest op mijn gemak van heel Nederland.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 28-11-2019 11:29
24.25% gewijzigd
donderdag 28 november 2019 om 11:27
patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 09:25En waar lekkere wilde paradijsvogels wonen en bijvoorbeeld in string door de stad skaten, op een bloemenfiets zingend rondgaan, of wat dan ook.
Goh, daar heb ik nou helemaal geen behoefte aan.
donderdag 28 november 2019 om 11:29
Bijna niets van waar ik behoefte aan heb en wat ik mijn kinderen mee wil geven is op 1 plek te vinden buiten Amsterdam met het publiek zoals je dat in Amsterdam hebt en waar ik een grote klik mee heb. Bijna elke cursus, kindertoneel of wat dan ook levert mij een nieuwe kennis of vriendschap op, allemaal op loop/fietsafstand.
Ik heb ook op verschillende plekken buiten A’dam gewoond dus ik weet wat het verschil is.
donderdag 28 november 2019 om 11:31
NYC schreef: ↑28-11-2019 10:04Ik krijg wel een beetje de indruk dat het wonen in de hoofdstad (of andere grote steden) nu voornamelijk erom gaat dat er "iets te doen" is. Of het nou gaat om eten, terrassen, cultuur, bioscoop, museum, cultureel aanbod, muziek, winkelaanbod etc. Of zelfs bos/park op loopafstand. Dat alles heel snel voor handen is.
Klopt dat? Hebben jullie het idee steeds "vermaakt te moeten worden/beziggehouden moeten worden door het aanwezige aanbod?" (Klinkt oneerbiediger dan ik het bedoel trouwens).
Ik vind dat element altijd best wel overdreven worden. Ook als het gaat over bijvoorbeeld wonen in/bij het centrum of, god verhoede, in een (vinex)wijk wat verder weg.
Laten we wel wezen, het grootste deel van je week werk je, en doe je thuis je ding. Dan merk je niet eens waar je precies woont.
donderdag 28 november 2019 om 11:33
Ik ben een introvert persoon, maar woon toch al mn hele leven gelukkig in Amsterdam. Ik hoef niet altijd vermaakt te worden, en veel hebben de kroegbazen en concertorganisatoren ook niet aan me. En toch houd ook ik van Amsterdam, want:
- Ik werk er. En dat blijft zo want er is veel werk in mijn gebied in Amsterdam. En fietsen naar je werk is een luxe.
- Buiten de grote grachten kan het zo heerlijk stil zijn. Alsof de tijd stilstaat. Gister fietste in naar een vriendin die aan de Falckstraat woont, middenin het centrum, een dorpje
- Ik houd van klassieke muziek en het aanbod is reuze hier.
- Ik houd ervan (of hield, woon niet meer aan de gracht) om bij het raam te zitten op een regenachtige dag en buiten alles en iedereen te zien bewegen, altijd iets nieuws, nooit saai.
- Eten. Er is veel keuze in heerlijk eten. En goede markten, speciaalzaken en kookwinkels. Ik word er gelukkig van (en dat ik niet de enige klant ben, betekent vooral dat de winkel wrs nog wel even blijft bestaan).
- Voor (niet al te kleine) kinderen is het erg fijn. Genoeg te zien, veel speelplekken, veel vrijheid, alles makkelijk bereikbaar.
- Ik werk er. En dat blijft zo want er is veel werk in mijn gebied in Amsterdam. En fietsen naar je werk is een luxe.
- Buiten de grote grachten kan het zo heerlijk stil zijn. Alsof de tijd stilstaat. Gister fietste in naar een vriendin die aan de Falckstraat woont, middenin het centrum, een dorpje
- Ik houd van klassieke muziek en het aanbod is reuze hier.
- Ik houd ervan (of hield, woon niet meer aan de gracht) om bij het raam te zitten op een regenachtige dag en buiten alles en iedereen te zien bewegen, altijd iets nieuws, nooit saai.
- Eten. Er is veel keuze in heerlijk eten. En goede markten, speciaalzaken en kookwinkels. Ik word er gelukkig van (en dat ik niet de enige klant ben, betekent vooral dat de winkel wrs nog wel even blijft bestaan).
- Voor (niet al te kleine) kinderen is het erg fijn. Genoeg te zien, veel speelplekken, veel vrijheid, alles makkelijk bereikbaar.
donderdag 28 november 2019 om 11:37
Nou ja, op zich snap ik wel hoor dat mensen genieten van dat diverse aanbod, maar misschien begrijp ik minder van het gevoel van "missen" als het aanbod niet meer (makkelijk) voorhanden zou zijn, omdat het aanbod er dan nog steeds wel is. Snappen jullie wat ik bedoel, of ben ik nou te wazig?RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:31Ik vind dat element altijd best wel overdreven worden. Ook als het gaat over bijvoorbeeld wonen in/bij het centrum of, god verhoede, in een (vinex)wijk wat verder weg.
Laten we wel wezen, het grootste deel van je week werk je, en doe je thuis je ding. Dan merk je niet eens waar je precies woont.
Maar kan je in een vinexwijk in Etten-Leur een poké bowl of een Koreaanse afhaalmaaltijd regelen als je uit je werk komt? Of wandelend naar het muziekfestivalletje dat op donderdagavond in het park verderop plaatsvindt? Of even op dinsdag na je werk op de fiets naar een cabaretvoorstelling van een van de topcabaretiers uit de wereld of op woensdag naar een concert van Blondie in Paradiso, fietsend naar huis en de volgende dag weer naar je werk?RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:31Ik vind dat element altijd best wel overdreven worden. Ook als het gaat over bijvoorbeeld wonen in/bij het centrum of, god verhoede, in een (vinex)wijk wat verder weg.
Ik heb hem ook al heel lang niet gezien.handigmetgeld schreef: ↑28-11-2019 11:14Ja, dat is dezelfde. In de jaren '90 woonde (skatetete?) hij ook in oost. !0 jaar geleden in west, nu weer in oost, blijkbaar. Heb 'm laatst nog gezien.
Heeft hij nog steeds dat mooie gespierde lijf?
donderdag 28 november 2019 om 11:42
patsy--stone schreef: ↑28-11-2019 11:37Maar kan je in een vinexwijk in Etten-Leur een poké bowl of een Koreaanse afhaalmaaltijd regelen als je uit je werk komt? Of wandelend naar het muziekfestivalletje dat op donderdagavond in het park verderop plaatsvindt? Of even op dinsdag na je werk op de fiets naar een cabaretvoorstelling van een van de topcabaretiers uit de wereld of op woensdag naar een concert van Blondie in Paradiso, fietsend naar huis en de volgende dag weer naar je werk?
Wellicht niet, maar dat is dus wat ik zei: het grootste deel van je week doe je die dingen toch überhaupt niet? Als je in Amsterdam wel wekelijks afhaalt of naar een cabaretvoorstelling gaat dan snap ik niet hoe mensen het leven daar kunnen betalen, met die huizenprijzen er nog bovenop
Nee, maar tuurlijk is het fijn dat er veel opties zijn. Ik ben zelf opgegroeid in een erg dorps gebied met niets en woon nu in een stad, dus ik ken het verschil. Maar alsnog, je leven is toch niet 24/7 een aaneenschakeling van concerten, etentjes, festivals en vertier? Dat hoeft helemaal niet.
(En wat iemand anders al zei, als je die drang in Amsterdam wel hebt dan ben ik denk ik blij dat ik daar niet woon qua de contante Fomo
donderdag 28 november 2019 om 11:46
RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:31Ik vind dat element altijd best wel overdreven worden. Ook als het gaat over bijvoorbeeld wonen in/bij het centrum of, god verhoede, in een (vinex)wijk wat verder weg.
Dat klopt. Toen ik even de stad verlaten had leefde ik ook zo. Voelde me totaal niet verbonden met de plek waar ik woonde.
Gelukkig zijn we terug in de stad, waar ik me wél bewust ben van waar ik woon als ik uit mijn werk kom, er wel meer is dan werk en thuis, ik verbinding voel met mijn woonomgeving. Ik ben veel meer op een gewone werkdag op pad en ‘uit’ dan buiten de stad omdat alles om de hoek is, altijd open is, mensen om me heen ook uitgaander zijn.
donderdag 28 november 2019 om 11:48
Voor jou is dat element dat misschien minder belangrijk. Voor anderen kan dat wel degelijk belangrijk zijn.RégineFilange schreef: ↑28-11-2019 11:31Ik vind dat element altijd best wel overdreven worden. Ook als het gaat over bijvoorbeeld wonen in/bij het centrum of, god verhoede, in een (vinex)wijk wat verder weg.
donderdag 28 november 2019 om 11:49
Jazeker