Andijvie: welk dweilsysteem?

24-01-2021 10:07 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na beide dweilsystemen te hebben gesloopt (superhandig tijdens een lockdown :facepalm: ) ben ik op zoek naar een nieuwe. En dan meteen eentje die wél fijn is.

Ik heb had zo'n mop met stroken van Vlieda, met een wringer, die vind ik niet fijn omdat die eigenlijk maar een klein oppervlak heeft (ik wil niet te nat dweilen).

De andere was er zo'n langwerpige waar je een microfiber hoes omheen kunt doen, maar dat kliksysteem werkte niet lekker (action kwaliteit). En nu is de telescoopsteel stuk waardoor ik alleen nog in kaboutermodus kan dweilen.

Voor ik weer een miskoop doe: wat is een fijn en goed dweilsysteem?
Nandina* schreef:
24-01-2021 10:15
Haha, bij mij linkt hij door naar een dvd-speler. Dat is gek!

Bij mij een blender :lol:
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
24-01-2021 10:32
Oké, maar die doek wordt toch vies en die wil je dan toch wel graag uitspoelen? Met zo'n sproeisysteem maak je de boel alleen maar nat voor mijn gevoel??
Omdat de dweil van (professionele) microvezel is neemt hij enorm veel vuil op en heb je maar een beetje water nodig. Ik heb thuis veel honden, dus mijn vloer wordt écht vies. Dus ik heb echt een goede dweil nodig.
Na het dweilen gaat de dweil in de was en klaar is Kees.
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
24-01-2021 10:22
Voor degenen die zoiets hebben:

Afbeelding

Het dweiloppervlak lijkt me klein en ik heb het idee dat het minder snel/effecient is dan zo'n brede/langwerpige. Is er iemand die de twee systemen heeft gehad en die me daar iets over kan vertellen?
Volledig uit de tijd, een dergelijke mop... en ook onhygiënisch
Chachachaa schreef:
24-01-2021 10:34
https://www.bol.com/nl/p/leifheit-profi ... 5NEALw_wcB

Ik heb deze, al een jaar of 20, vind het top. Lekker groot dweil oppervlak. Uitwringen doe je door met je voet op de pendaal van de emmer te staan.
Je klikt aan één kant, ook met je voet je dweil los zodat hij in de pers kan. Niet met je handen in het vieze dweilwater of aan je dweil.
Ik heb een vergelijkbare maar dan een iets kleinere emmer. Wel ook van Leifheit. Vind het een prima ding. Lekker groot en je handen worden. Jet vies of nat.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig dat ik me de afgelopen weken ook verdiept heb in een nieuwe systeem. Ik ben uitgekomen bij thuisschoonmaken.nl. Niet goedkoop maar fantastisch. Ik heb de telescoopsteel met een “mond” gekocht waar je vanalles op kunt klikken. Dus een schrobbertje en een microvezel-vloerdweil, een droger enz. Het werkt snel en goed.

Hun doeken zijn ook super. Ik heb tevens een glas- en droog-doek aangeschaft.... alleen met water reinigen en het is streeploos schoon. Ps. Ik ik geen aandelen.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
24-01-2021 13:41
Toevallig dat ik me de afgelopen weken ook verdiept heb in een nieuwe systeem. Ik ben uitgekomen bij thuisschoonmaken.nl. Niet goedkoop maar fantastisch. Ik heb de telescoopsteel met een “mond” gekocht waar je vanalles op kunt klikken. Dus een schrobbertje en een microvezel-vloerdweil, een droger enz. Het werkt snel en goed.

Hun doeken zijn ook super. Ik heb tevens een glas- en droog-doek aangeschaft.... alleen met water reinigen en het is streeploos schoon. Ps. Ik ik geen aandelen.
Die zijn idd geweldig! De enige manier waarop ik fatsoenlijk en streeploos de ramen kan wassen.
De Inhibitor ontkalker is ook heel fijn voor oa de badkamer.
Ik heb ook geen aandelen 😉
lizenlotte schreef:
24-01-2021 12:38
ik werk in de thuiszorg als schoonmaakster en vind zo'n rond sliertgeval niet fijn, liever een rechte doek waarmee je meer kracht kunt zetten en grotere oppervlakken kunt pakken. ik las dat iemand schreef dat je daarmee niet zulk heet water kunt gebruiken omdat je met je handen moet uitwringen, maar je moet sowieso niet warm dweilen. warm water verdampt veel sneller dan koud water waardoor de schoonmaakmiddelen achter blijven op de vloer wat plakschoenen oplevert.
Dus dweilen met koud water?
Dat voelt heel tegenstrijdig 😅
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
24-01-2021 13:41

Hun doeken zijn ook super. Ik heb tevens een glas- en droog-doek aangeschaft.... alleen met water reinigen en het is streeploos schoon. Ps. Ik ik geen aandelen.

Die heb ik van een ander merk en die doeken zijn inderdaad geweldig! Met een soms kwijlende en altijd waterspetterende hond blijven de ruitjes van mijn deuren en ramen prachtig schoon in een handomdraai. En het werkt ook goed op andere vlek-streepgevoelige oppervlakten zoals RVS, hoogglans, enz.
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
24-01-2021 14:19
Dus dweilen met koud water?
Dat voelt heel tegenstrijdig 😅
Het klopt dat schoonmaakmiddel in een filmpje achterblijft op de vloer als je de vloer niet goed nadroogt (terwijl hij nog nat is), en dat filmpje plakt en trekt juist vuil aan.

Heet dweilen kan wel, maar dan liever alleen heet water zonder schoonmaakmiddel gebruiken of (als je vloer er tegen kan) alleen een beetje schoonmaakazijn (wat oude zeepresten oplost). Of meteen nadrogen.
Nummer*Zoveel schreef:
24-01-2021 14:28
Het klopt dat schoonmaakmiddel in een filmpje achterblijft op de vloer als je de vloer niet goed nadroogt (terwijl hij nog nat is), en dat filmpje plakt en trekt juist vuil aan.

Heet dweilen kan wel, maar dan liever alleen heet water zonder schoonmaakmiddel gebruiken of (als je vloer er tegen kan) alleen een beetje schoonmaakazijn (wat oude zeepresten oplost). Of meteen nadrogen.
Ok bedankt voor de tip!
Het viel me al wel op bij de vloer die ik nu heb, dat ik constant strepen en vlekken bleef zien.
Het is laminaat, kan dat tegen schoonmaakazijn?
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
24-01-2021 14:32
Ok bedankt voor de tip!
Het viel me al wel op bij de vloer die ik nu heb, dat ik constant strepen en vlekken bleef zien.
Het is laminaat, kan dat tegen schoonmaakazijn?

Die strepen komen idd door teveel schoonmaakmiddel dat in een filmpje achterblijft.

Laminaat kan tegen schoonmaakazijn.

Laminaat moet je sowieso altijd zo droog mogelijk dweilen (tenzij je speciaal waterdicht laminaat hebt) om te voorkomen dat het eventueel achtergebleven water je laminaat beschadigt.
Alle reacties Link kopieren
Woooh ik had een bestekset :cheer:

En idd nadrogen voor t mooiste resultaat
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
24-01-2021 11:36
Ik heb wel een hond en het is echt ongelooflijk hoeveel rotzooi die kan maken! 😂 Zonder hem vond ik eens per maand wel genoeg.
Dat verklaart een hoop.

Hier ook geen huisdieren en schoenen uit bij de deur. Ik dweil denk ik zo eens in het kwartaal en zelfs dan is mijn sop niet smerig zwart.
Voor boven (laminaat) pak ik van die vochtige doekjes van swiffer of eigen merk van de supermarkt.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
24-01-2021 16:06
Dat verklaart een hoop.

Hier ook geen huisdieren en schoenen uit bij de deur. Ik dweil denk ik zo eens in het kwartaal en zelfs dan is mijn sop niet smerig zwart.
Voor boven (laminaat) pak ik van die vochtige doekjes van swiffer of eigen merk van de supermarkt.

Afbeelding

Die heb ik ook nog in huis :facepalm: voor even snel tussendoor als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
24-01-2021 13:52
Die zijn idd geweldig! De enige manier waarop ik fatsoenlijk en streeploos de ramen kan wassen.
De Inhibitor ontkalker is ook heel fijn voor oa de badkamer.
Ik heb ook geen aandelen 😉
Welke doeken zijn dat precies? Want zoiets zoek ik nog. Maar op de site zie ik niet precies welke ik moet hebben :)
Haha nou die swifferdoeken kan je toch niet fatsoenlijk mee poetsen, gebruik ik inderdaad ook voor tussendoor. Vind het niet fijn in ieder geval. Ik dweil de benedenverdieping sowieso iedere week.
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
24-01-2021 17:33
Haha nou die swifferdoeken kan je toch niet fatsoenlijk mee poetsen, gebruik ik inderdaad ook voor tussendoor. Vind het niet fijn in ieder geval. Ik dweil de benedenverdieping sowieso iedere week.
Kijk eens bij de doeken-set van thuisschoonmaken.nl
Alle reacties Link kopieren
Naniene schreef:
24-01-2021 17:33
Haha nou die swifferdoeken kan je toch niet fatsoenlijk mee poetsen, gebruik ik inderdaad ook voor tussendoor. Vind het niet fijn in ieder geval. Ik dweil de benedenverdieping sowieso iedere week.
Werkt prima. Niet voor beneden, maar boven komt al helemaal niemand met schoenen aan en ligt vooral stof. Dus echt dweilen is daar niet eens nodig.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
24-01-2021 16:09
Welke doeken zijn dat precies? Want zoiets zoek ik nog. Maar op de site zie ik niet precies welke ik moet hebben :)
Deze https://www.thuisschoonmaken.nl/nl/gree ... 40-cm.html
Via de zoekfunctie kun je ook de bijbehorende droogdoek vinden.
Alle reacties Link kopieren
snowdogs schreef:
24-01-2021 23:01
Deze https://www.thuisschoonmaken.nl/nl/gree ... 40-cm.html
Via de zoekfunctie kun je ook de bijbehorende droogdoek vinden.
Dank je!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een stoomdweil van Vileda .
Ideaal! Niet meer met emmers in de weer en wringen. Enige "nadeel" is dat je er geen geurtje in kan doen. Het werkt sneller en schoner zonder drukken of poetsen en streeploos. Wel even kijken of het geschikt is voor je vloer.

Daarvoor had ik een systeem met bak die zelf wringt, een.langewerpige ipv mop.
Nummer*Zoveel schreef:
24-01-2021 14:35
Die strepen komen idd door teveel schoonmaakmiddel dat in een filmpje achterblijft.

Laminaat kan tegen schoonmaakazijn.

Laminaat moet je sowieso altijd zo droog mogelijk dweilen (tenzij je speciaal waterdicht laminaat hebt) om te voorkomen dat het eventueel achtergebleven water je laminaat beschadigt.
Dank je. Ik heb helaas al op plekken gemerkt dat ik te nat heb gedweild toen ik hier net was komen te wonen. Sindsdien droog ik alles gelijk na.
Even off topic, maar waarom staat er 'andijvie' in de titel?

Ik snapte de titel niet en heb toen uit nieuwsgierigheid geklikt en ben vervolgens blijven hangen omdat mijn dweil ook kapot is, maar ben nu eigenlijk wel benieuwd 😅
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
24-01-2021 10:13
Ik heb deze van blokker :
https://www.blokker.nl/blokker-vloerwisser/1622225.html
Ik ben helemaal teleurgesteld nu want ik krijg dus een.... Blokker vloerwisser te zien!!

Zelf heb ik een Kärcher stoomreiniger voor de tegels. En een Leifheit clean twist voor laminaat.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
25-01-2021 00:39
Even off topic, maar waarom staat er 'andijvie' in de titel?

Ik snapte de titel niet en heb toen uit nieuwsgierigheid geklikt en ben vervolgens blijven hangen omdat mijn dweil ook kapot is, maar ben nu eigenlijk wel benieuwd 😅

Als ik het goed begrepen heb, staat Andijvie voor "vraag van huishoudelijke aard".
Waarschijnlijk zien mensen het als een beetje oubollig om vragen te stellen zoals 'hoe lang moet andijvie koken' en andere huishoudelijke dingen (Viva is immers een blad 'voor de moderne jonge vrouw'), maar toch wel willen weten/vragen....

Dat soort vragen heeft blijkbaar ooit de toevoeging 'andijvie-vraag' gekregen; kun je dus gewoon overheen lezen maar de 'waarschuwing' is dus: gaat over huishoudelijke/huisvrouw zaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven