Autovraag: motor valt uit

11-02-2024 16:00 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Autokenner gezocht :)

Mijn auto viel gisteren tijdens het rijden ineens uit (hikte even een paar keer en toen was het klaar). Ventilator, radio enz bleven draaien. Auto startte weer en reed meteen weer normaal.
In december wilde de auto 1x niet starten, na uitlezen bleek dat een storing in het startblokkeringssysteem te zijn.

Het is een oud beestje van 17 maar hij was verder altijd nog top (komt fluitend door de keuring). Nu hikt hij af en toe en ik merk dat ik'm gewoon niet vertrouw met rijden.

Bougies zijn vervangen. Nu twijfel ik om de bobine te vervangen en injectorreiniger door de benzine te doen.
Auto heeft overigens al heel lange tijd een motorstoringslampje branden, maar omdat de auto (behalve brandstofmengsel te arm) geen foutcode's geeft, geeft de garage aan dan alles 1 voor 1 te moeten vervangen. Dat is'ie uiteraard niet meer waard.
Maar, is dit een mogelijke oplossing? Ik heb geen zin honderden euro's voor een oplossing uit te geven, dan ga ik liever voor een nieuwere occasion kijken. Anderzijds ben ik ook weer gehecht aan de auto en rijd ik er het liefst nog een tijdje in (liefst nog 2 jaar tot ik geen 7zitter meer nodig heb ivm rijbewijs oudste kind :mrgreen: )
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer, de auto gaat dus in noodloop. Dan moet er toch een foutcode worden opgeslagen. Laat de auto uitlezen, de foutcode wijst je in een richting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit probleem jaren geleden met een oude Fiat gehad, toen was er nog geen E10 benzine dus daar lag het niet aan.

De krukassensor bleek kapot te zijn. Heb toen op de sloop een andere krukassensor gehaald, die zelf vervangen (klusje van 5 minuten) en het probleem was verholpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben de auto uitgelezen met obd2scanner. 1 foutcode: p0171 ofwel de bekende 'brandstofmengsel te arm'code. Deze gewist en daarmee verdween het lampje. Na een aantal minuten verscheen er weer een lampje (auto met moersleutel) en daar geeft de scanner geen foutcode van.
Auto blijft in noodloop gaan, maar wel pas als we gereden hebben, motor uitgezet hebben en daarna weer starten. Gisteren zijn we dus van vakantie teruggereden zonder een probleem met noodloop. Thuis tassen uit de auto en toen ging ik boodschappen doen; auto in noodloop.
Vanmorgen weer: klein stukje rijden zonder problemen, auto even uit, daarna weer naar huis: noodloop.

Zonder foutcode wordt het wel lastig zoeken 🫤
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
24-02-2024 15:16
We hebben de auto uitgelezen met obd2scanner. 1 foutcode: p0171 ofwel de bekende 'brandstofmengsel te arm'code. Deze gewist en daarmee verdween het lampje. Na een aantal minuten verscheen er weer een lampje (auto met moersleutel) en daar geeft de scanner geen foutcode van.
Auto blijft in noodloop gaan, maar wel pas als we gereden hebben, motor uitgezet hebben en daarna weer starten. Gisteren zijn we dus van vakantie teruggereden zonder een probleem met noodloop. Thuis tassen uit de auto en toen ging ik boodschappen doen; auto in noodloop.
Vanmorgen weer: klein stukje rijden zonder problemen, auto even uit, daarna weer naar huis: noodloop.

Zonder foutcode wordt het wel lastig zoeken 🫤
Met deze foutcode 0171 moet je het hele inlaadsysteem laten controleren op lekkage. Als er echt geen lekkage gevonden is, zeer waarschijnlijk zijn de egr kanalen van het inlaadspruitstuk verstopt. Dat kunnen ze zien door het inlaadspruitstuk te demonteren.
Als dat het is, schoonmaken, nieuwe pakking en dan is het als het goed is klaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dankjewel Winterkoud!
Ondertussen met een ander apparaat nog 2 foutcodes uit de auto gevist.
P1116 (Coolant sensor out of range)
P0340 (Camshaft position sensor A-bank 1 - circuit malfunction)
P0171 is gewist, motormanagementlampje is uit en komt tot op heden nog niet terug.

Maandag maar even in overleg met de garage, maar misschien weet man Winterkoud nog iets? ;-) Volgens mij kan die nokkenassensormelding ook nog de krukassensor zijn.
Lastig dat er geen hapklare oplossing is helaas (althans, die is er vast wel, maar daar moeten we nog achter zien te komen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
24-02-2024 20:29
Dankjewel Winterkoud!
Ondertussen met een ander apparaat nog 2 foutcodes uit de auto gevist.
P1116 (Coolant sensor out of range)
P0340 (Camshaft position sensor A-bank 1 - circuit malfunction)
P0171 is gewist, motormanagementlampje is uit en komt tot op heden nog niet terug.

Maandag maar even in overleg met de garage, maar misschien weet man Winterkoud nog iets? ;-) Volgens mij kan die nokkenassensormelding ook nog de krukassensor zijn.
Lastig dat er geen hapklare oplossing is helaas (althans, die is er vast wel, maar daar moeten we nog achter zien te komen)
Zijn het echt 3 verschillende storingen die los staan van elkaar, wissen en nog eens uitlezen kijken wat er dan nog komt.
Of gewoon echt weer terug naar de garage en het daar nogmaals laten uitlezen, en aangeven welke codes jullie er uit hebben gekregen.

Soms is het voor mijn man ook een hele uitzoekklus om de juiste storingscode eruit te halen die opgelost moet worden. Soms is namelijk een foutcode een gevolg van de echte storingscode die eerst opgelost moet worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben de foutcodes gewist. P1116 komt weer terug, de rest blijft tot op heden weg maar we hebben nog geen grote afstand gereden.
Thermostaat op het oog even gecontroleerd en ziet er, qua bedrading, netjes uit. Wel bedacht ik me, dat op de heenweg naar vakantie, tijdens de noodloop de kachel het niet leek te doen. Dat zou natuurlijk met de koeling te maken kunnen hebben. Doet het nu overigens gewoon prima.
Temperatuur koelvloeistof lijkt ook netjes op te lopen, maar nog niet lang uitgelezen tijdens een rit.

We wachten het nog even af nu we dat uitleesapparaat hebben, dan kunnen we het zelf even in de gaten houden welke storing er eventueel terugkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Noodloop is verdwenen na het vervangen van de nokkenassensor :) Hopelijk blijft het zo, nog even vertrouwen terugwinnen :)

P1116 blijft terugkomen met af en toe p0171 dus daar gaan we nog even verder mee rommelen. Koelvloeistofsensor al vervangen maar die was het niet dus. Overigens geven deze 2 storingen geen motorlampje, alleen te zien bij uitlezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
28-02-2024 11:14
Noodloop is verdwenen na het vervangen van de nokkenassensor :) Hopelijk blijft het zo, nog even vertrouwen terugwinnen :)

P1116 blijft terugkomen met af en toe p0171 dus daar gaan we nog even verder mee rommelen. Koelvloeistofsensor al vervangen maar die was het niet dus. Overigens geven deze 2 storingen geen motorlampje, alleen te zien bij uitlezen.
Die P1116 was volgens mij kapotte thermosstaat wat mijn man zei. Ik zal nog eens navragen, fijn dat de noodloop weg lijkt te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterkoud schreef:
28-02-2024 11:17
Die P1116 was volgens mij kapotte thermosstaat wat mijn man zei. Ik zal nog eens navragen, fijn dat de noodloop weg lijkt te zijn.
Ja ik denk ook dat we het in die hoek moeten zoeken. Het lijkt erop dat hij open blijft staan waardoor de temperatuur niet tot 105 komt dus teveel blijft koelen. Ondertussen heb ik net een nieuwe thermostaat besteld die als het goed is vrijdag binnen komt, dan kunnen we die 't weekend op ons gemak vervangen. Hopelijk dan helemaal opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blijven wel echt 2 verschillende storingen, de P1116 is inderdaad thermostaat, die moet dan vervangen worden.
Die P0171 staat wel los van de storing P1116, dus waarschijnlijk blijft die dan wel terugkomen.

De P0340 is inderdaad die nokkenassensor geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterkoud schreef:
28-02-2024 18:00
Blijven wel echt 2 verschillende storingen, de P1116 is inderdaad thermostaat, die moet dan vervangen worden.
Die P0171 staat wel los van de storing P1116, dus waarschijnlijk blijft die dan wel terugkomen.

De P0340 is inderdaad die nokkenassensor geweest.
Ja daar was ik al bang voor inderdaad, dat 0171 er niets mee te maken heeft. Al lees ik her en der dat het soms samenvalt met de thermostaat maar ik leg die link niet helemaal.
De 0171 zit er ook al heel lang in, omdat het zóveel verschillende dingen kunnen zijn is het lastig zoeken.
Zou de bobine nog de moeite waard zijn Winterkoud, voor de 0171 melding? Of moeten we het niet in die hoek zoeken?

Blij met je reacties steeds, dankje! :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens komt de 0171 alleen bij lange stukken terug, bij snelwegrijden zeg maar. Stadsverkeer blijft ie weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
24-02-2024 15:16
We hebben de auto uitgelezen met obd2scanner. 1 foutcode: p0171 ofwel de bekende 'brandstofmengsel te arm'code. Deze gewist en daarmee verdween het lampje.
Dit rijmt niet echt met de openingszin van de OP :mrgreen:


Nu het hier toch vol met automonteurs zit: mijn auto (2010) begint onregelmatig te lopen boven de 100 km/u, maar als ik euro 98 tank doet 'ie dat meestal niet. Is er een andere oplossing voor dit probleem dan dure euro 98 tanken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
28-02-2024 19:21
Dit rijmt niet echt met de openingszin van de OP :mrgreen:
Ik ben nog steeds geen autokenner hoor, hoewel ik me ondertussen een halve automonteur voel :lol: maar een uitleesapparaat kan iedereen kopen en gebruiken, dat heb ik dus afgelopen week gedaan :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
28-02-2024 19:21
Dit rijmt niet echt met de openingszin van de OP :mrgreen:


Nu het hier toch vol met automonteurs zit: mijn auto (2010) begint onregelmatig te lopen boven de 100 km/u, maar als ik euro 98 tank doet 'ie dat meestal niet. Is er een andere oplossing voor dit probleem dan dure euro 98 tanken?
Een reiniger door de benzine gooien? Bij het tankstation ook te koop. Deden wij ook regelmatig (maar tegen een nokkenassensor valt niet op te reinigen :mrgreen: )
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
28-02-2024 19:26
Ik ben nog steeds geen autokenner hoor, hoewel ik me ondertussen een halve automonteur voel :lol: maar een uitleesapparaat kan iedereen kopen en gebruiken, dat heb ik dus afgelopen week gedaan :)
Ah, dat verklaart het, de laatste paar posts zijn chinees voor mij ;)

Ik zal tankreiniger proberen. Ik meen me te herinneren dat ze dat bij een servicebeurt ook in de tank hebben gegooid, maar na een week of twee kwam dat geschok gewoon weer terug helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
28-02-2024 19:33
Ah, dat verklaart het, de laatste paar posts zijn chinees voor mij ;)

Ik zal tankreiniger proberen. Ik meen me te herinneren dat ze dat bij een servicebeurt ook in de tank hebben gegooid, maar na een week of twee kwam dat geschok gewoon weer terug helaas.
Je kunt ook wat sterker geconcentreerd proberen, op een halve tank bijvoorbeeld ipv op een hele tank. En anders even laten uitlezen 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
28-02-2024 19:00
Ja daar was ik al bang voor inderdaad, dat 0171 er niets mee te maken heeft. Al lees ik her en der dat het soms samenvalt met de thermostaat maar ik leg die link niet helemaal.
De 0171 zit er ook al heel lang in, omdat het zóveel verschillende dingen kunnen zijn is het lastig zoeken.
Zou de bobine nog de moeite waard zijn Winterkoud, voor de 0171 melding? Of moeten we het niet in die hoek zoeken?

Blij met je reacties steeds, dankje! :)
Nee de bobine heeft er niks mee te maken. Thermostaat heeft ook geen link met deze storing.
Man blijft bij het inlaadspruitstuk, dat het daar moet zitten. Kan goed zijn dat het inderdaad op lange stukken, autosnelweg voorkomt.
Deze storing kan ook echt heel lang sudderen voordat hij problemen geeft.

Geen probleem 😉 kan alleen even duren de reacties aangezien ik niet de automonteur ben 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
28-02-2024 19:21
Dit rijmt niet echt met de openingszin van de OP :mrgreen:


Nu het hier toch vol met automonteurs zit: mijn auto (2010) begint onregelmatig te lopen boven de 100 km/u, maar als ik euro 98 tank doet 'ie dat meestal niet. Is er een andere oplossing voor dit probleem dan dure euro 98 tanken?
Wat voor auto is het? Lastig / onmogelijk om daar zo antwoord op te geven zonder autotype/merk etc.

Er zijn een aantal auto’s types die niet tegen E10 kunnen, maar de meeste moeten daar gewoon op kunnen rijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thermostaat vanmiddag vervangen en de foutcodes zijn nu allemaal verdwenen. P0171 zal nog wel terugkomen denk ik, de auto bokt in 2e en 3e versnelling nog wat af en toe, alleen met lage toeren, dus daar moeten we nog verder naar zoeken wat daar de oorzaak van is.
Winterkoud, nogmaals dank voor de tips!
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn! En mocht deze 0171 weer terugkomen weet je waar de oplossing verder kan liggen 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Winterkoud, nog een vraagje aan jouw man, weet hij toevallig wat de juiste waarde voor de MAF sensor is? De senor geeft stationair met warme motor een waarde aan van ongeveer 1.82 g/s, zonder extra verbruikers aan (dus geen ventilator oid aan)
Alle reacties Link kopieren Quote
De waardes van de maf sensor weet hij niet, want daar kun doen ze ook niks mee. Waarom wil je deze weten was hij benieuwd naar?
Als het om de P0171 melding gaat, dan moet je de tijdelijke en permanente brandstofcorrecties controleren. Daaraan kun je zien of hij luchtlekkage heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Garage geeft aan lambdasonde en mafsensor te willen vervangen om te kijken of dit p0171 oplost. Wij kunnen de auto geen week missen ivm woonwerk, en garage heeft geen garantie dat ze in 1 dag de reden kunnen vinden.
Als het nut heeft om die sensoren te vervangen doe ik dat liever zelf, bevalt me eigenlijk wel :mrgreen: vooral kostentechnisch, maar vind het ook nog wel leuk om te doen.
Inlaatspruitstuk en lekkages controleren zit (deels) onder t kleppendeksel denk ik dus dat zullen we niet zelf kunnen doen?

Auto rijdt zo goed als helemaal zuiver, alleen op lage toeren in z'n 3 wil 'ie af en toe een hik geven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven