Baan, opleiding. Iets met dieren?
woensdag 7 september 2011 om 11:04
Ik heb mijn leven lang al een droom: Werken met dieren. Enige wat ik niet zou kunnen is bijv. met proefdieren.
Nu wil ik toch proberen de daad bij het woord te voegen. Van huisdieren heb ik behoorlijk veel verstand, van rat tot hond. Van boerderijdieren bijv minder, maar ik vind werken met dit soort dieren echt leuk.
Heeft iemand tips voor een niet te lange, dure opleiding en waar ook nog een beetje werkgelegenheid in is?
Nu wil ik toch proberen de daad bij het woord te voegen. Van huisdieren heb ik behoorlijk veel verstand, van rat tot hond. Van boerderijdieren bijv minder, maar ik vind werken met dit soort dieren echt leuk.
Heeft iemand tips voor een niet te lange, dure opleiding en waar ook nog een beetje werkgelegenheid in is?
woensdag 7 september 2011 om 11:16
Het ligt er toch wel redelijk aan wat je precies wilt gaan doen. Wil je in een dierentuin werken of als dierenarts(assistente) of misschien wel iets heel anders...? Wat je denk ik het beste kunt doen is contact opnemen met een bedrijf waar je graag wilt werken en hen vragen welke opleidingen ze vragen. Dan kun je specifieker aan de slag.
woensdag 7 september 2011 om 11:17
Aan de ene kant moet je voor je dromen gaan in je leven, maar aan de andere kant moet je beseffen dat er echt werkelijk waar heel weinig werk is te vinden in deze branche...
Wel kan je veel vrijwilligersbanen vinden, dus werken met dieren kan altijd, maar meestal onbetaald...
Ik heb zelf ooit een dierverzorgingsopleiding gedaan (een hele goede, bekendstaande opleiding) maar van de hele klas werken er 2 in de betaalde dierverzorging...
Wel kan je veel vrijwilligersbanen vinden, dus werken met dieren kan altijd, maar meestal onbetaald...
Ik heb zelf ooit een dierverzorgingsopleiding gedaan (een hele goede, bekendstaande opleiding) maar van de hele klas werken er 2 in de betaalde dierverzorging...
woensdag 7 september 2011 om 11:17
woensdag 7 september 2011 om 11:24
quote:L0r schreef op 07 september 2011 @ 11:19:
Al heb ik wel begrepen dat er tegenwoordig niet veel hoefsmids meer zijn, dus daar zal wel werk in te vinden zijnEn gisteren las ik in de krant dat er ergens in Gelderland een heuse paardenwijk wordt gebouwd, waar ook een werkruimte komt voor een smid.
Al heb ik wel begrepen dat er tegenwoordig niet veel hoefsmids meer zijn, dus daar zal wel werk in te vinden zijnEn gisteren las ik in de krant dat er ergens in Gelderland een heuse paardenwijk wordt gebouwd, waar ook een werkruimte komt voor een smid.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 7 september 2011 om 11:35
Er is inderdaad zeer weinig werk in te vinden.
Afhankelijk van de regio waar je woont en welk niveau opleiding je wilt doen kan je naar Barneveld, Maasland, Leeuwarden, Dronten, Den Bosch of Wageningen kijken.
Er zijn er vast nog meer maar die ken ik niet.
De opleidingen zijn vaak vrij algemeen, en er zijn veel mensen die dieren leuk vinden er er iets mee willen doen dus bedenk goed wat je echt wil gaan doen voordat je er aan begint
Afhankelijk van de regio waar je woont en welk niveau opleiding je wilt doen kan je naar Barneveld, Maasland, Leeuwarden, Dronten, Den Bosch of Wageningen kijken.
Er zijn er vast nog meer maar die ken ik niet.
De opleidingen zijn vaak vrij algemeen, en er zijn veel mensen die dieren leuk vinden er er iets mee willen doen dus bedenk goed wat je echt wil gaan doen voordat je er aan begint
a docter a day keeps the apple away
woensdag 7 september 2011 om 11:36
quote:Starshine schreef op 07 september 2011 @ 11:24:
je kunt ook zelf een hondenuitlaatservice beginnen bijvoorbeeld. Of honden trimmen inderdaad.
of als je veel ruimte hebt een dierenpension.
of een combi met de zorg: werken op een zorgboerderij.
Werken in een dierenwinkel kan ook.
Ja bijvoorbeeld.
Of een dierenservice starten, een hondenschool met opvang, beheerder kinderboerderij, beheerder asiel, gedragstherapeut voor dieren, dierentrainer etc.
Opleidingen als diermanagement, diergezondheidszorg, veehouderij (kun je ook afstuderen in iets anders dan vee) e.d. Dat is HBO. Op MBO ook redelijk wat te vinden met bijv paarden (Deurne) en nog meer. Google gewoon zelfs eens daarop.
Maar het is lastig in de dierenwereld hoor...en dan ook niet te lang en niet te dure opleiding, dan wordt het soms nog lastiger.
je kunt ook zelf een hondenuitlaatservice beginnen bijvoorbeeld. Of honden trimmen inderdaad.
of als je veel ruimte hebt een dierenpension.
of een combi met de zorg: werken op een zorgboerderij.
Werken in een dierenwinkel kan ook.
Ja bijvoorbeeld.
Of een dierenservice starten, een hondenschool met opvang, beheerder kinderboerderij, beheerder asiel, gedragstherapeut voor dieren, dierentrainer etc.
Opleidingen als diermanagement, diergezondheidszorg, veehouderij (kun je ook afstuderen in iets anders dan vee) e.d. Dat is HBO. Op MBO ook redelijk wat te vinden met bijv paarden (Deurne) en nog meer. Google gewoon zelfs eens daarop.
Maar het is lastig in de dierenwereld hoor...en dan ook niet te lang en niet te dure opleiding, dan wordt het soms nog lastiger.
woensdag 7 september 2011 om 11:56
woensdag 7 september 2011 om 12:02
Ik heb een kattenoppasservice. In de randstad heel veel vraag naar, dus ben er fulltime mee bezig. Combineer ik met chippen van katten en gedragstherapie voor katten. Is erg leuk! Heb dus wel de opleiding tot gedragstherapeut gevolgd en als vrijwilliger jarenlang katten verzorgd in een zwerfkattenopvang.
woensdag 7 september 2011 om 12:20
Het is een heel goed idee, zolang je realistisch bent over het harde werken, het gebrek aan vacatures en het lage salaris.
Mijn advies: denk eerst na wat je leuk lijkt bijv. een dierenasiel of een kinderboerderij en wordt daar alvast vrijwilliger. Dan merk je vanzelf of het iets is of dat het tegenvalt. En je vrijwilligersplek kan ook vaak gelijk als stageplek dienen, dus dat scheelt dan zoeken.
Wat zijn je opties:
- dierenverzorger (bijv. asiel, pension, kinderboerderij, veehouderij): hier zijn diverse opleidingen voor, de meesten op MBO-niveau en een paar op HBO-niveau.
- beheerder asiel/pension: hier heb je nu nog de opleiding Honden- en Kattenbesluit voor nodig.
- Beheerder kinderboerderij: een aparte opleiding voor.
- Hondentrainer: diverse cursusssen voor.
- Honden- of kattengedragstherapeut: aparte opleidingen voor.
- Fokker van honden of katten: diverse cursussen.
- hondenuitlater: vooral een netwerk nodig.
- Managemedewerker (van instructeur tot staluitmester): ervaring met paarden, diverse cursussen.
- Hondentrimsalon openen:diverse cursussen
- Dierenarstassistente: aparte opleiding voor.
enz.
Het is lastig deze droom te verwezelijken, maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt proberen. Sterkte en veel plezier!
Mijn advies: denk eerst na wat je leuk lijkt bijv. een dierenasiel of een kinderboerderij en wordt daar alvast vrijwilliger. Dan merk je vanzelf of het iets is of dat het tegenvalt. En je vrijwilligersplek kan ook vaak gelijk als stageplek dienen, dus dat scheelt dan zoeken.
Wat zijn je opties:
- dierenverzorger (bijv. asiel, pension, kinderboerderij, veehouderij): hier zijn diverse opleidingen voor, de meesten op MBO-niveau en een paar op HBO-niveau.
- beheerder asiel/pension: hier heb je nu nog de opleiding Honden- en Kattenbesluit voor nodig.
- Beheerder kinderboerderij: een aparte opleiding voor.
- Hondentrainer: diverse cursusssen voor.
- Honden- of kattengedragstherapeut: aparte opleidingen voor.
- Fokker van honden of katten: diverse cursussen.
- hondenuitlater: vooral een netwerk nodig.
- Managemedewerker (van instructeur tot staluitmester): ervaring met paarden, diverse cursussen.
- Hondentrimsalon openen:diverse cursussen
- Dierenarstassistente: aparte opleiding voor.
enz.
Het is lastig deze droom te verwezelijken, maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt proberen. Sterkte en veel plezier!
woensdag 7 september 2011 om 15:43
Hey TO,
Mag ik vragen wat je leeftijd is?
Ik werk zelf wel met dieren ( betaald, 23 jaar, 10,10 euro per uur)
Ik werk zelf op een ( vmbo/mbo) groenschool.
Dit is dan wel alleen weekend/ vakantie werk.
misschien heb je ook zo'n school in de buurt, en kun je eens vragen of je een dag / weekend mee mag lopen, om te kijken hoe je het vind.
Ik heb deze zomer ( 6 weken ) samen met mijn collega alle dieren verzorgd ( Eten/ drinken/ hokken verschonen/ medicijnen geven enz) Maar na die 6 weken ben je echt helemaal gesloopt.
Het lijkt altijd heel erg leuk ( is het ook hoor!) Maar het is ook erg zwaar werk.
Ik heb zelf ook op een groenschool gezeten ( vmbo)
Maar kon hier terecht zonder mbo-dierverzorging diploma.
Dus probeer gewoon te informeren wat ze precies voor diploma's willen zien.
Of probeer meerdere dagen in een bedrijf mee te lopen.
Het zou zonde zijn om een diploma te gaan halen terwijl je het achteraf misschien toch niet zo leuk vind.... Want ga er maar van uit dat je weinig tijd hebt om met de dieren te 'knuffelen'
Mag ik vragen wat je leeftijd is?
Ik werk zelf wel met dieren ( betaald, 23 jaar, 10,10 euro per uur)
Ik werk zelf op een ( vmbo/mbo) groenschool.
Dit is dan wel alleen weekend/ vakantie werk.
misschien heb je ook zo'n school in de buurt, en kun je eens vragen of je een dag / weekend mee mag lopen, om te kijken hoe je het vind.
Ik heb deze zomer ( 6 weken ) samen met mijn collega alle dieren verzorgd ( Eten/ drinken/ hokken verschonen/ medicijnen geven enz) Maar na die 6 weken ben je echt helemaal gesloopt.
Het lijkt altijd heel erg leuk ( is het ook hoor!) Maar het is ook erg zwaar werk.
Ik heb zelf ook op een groenschool gezeten ( vmbo)
Maar kon hier terecht zonder mbo-dierverzorging diploma.
Dus probeer gewoon te informeren wat ze precies voor diploma's willen zien.
Of probeer meerdere dagen in een bedrijf mee te lopen.
Het zou zonde zijn om een diploma te gaan halen terwijl je het achteraf misschien toch niet zo leuk vind.... Want ga er maar van uit dat je weinig tijd hebt om met de dieren te 'knuffelen'
donderdag 8 september 2011 om 07:02