Badkamer tips

05-07-2014 17:52 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan een nieuwe badkamer kopen en hebben al rond gekeken in de winkels. Ook al een prijs indicatie.

Maar ervaringen van anderen zijn altijd prettig, want de verkoper kan het nog zo leuk vertellen, ik wil praktijk ervaringen.

Wat vind je fijn in jouw badkamer en zou je me willen aanraden?

En wat zou je anders doen, als je de kans had?

Bijv:

Is zo'n softclose toilet nou echt een meerwaarde of gebruik je het nauwelijks? Veel nisjes bij het bad handig, of vooral leuk in theorie? Zo'n afvoerplaat in de douche prettig of alleen maar een verzamelplek voor haar? Een stripje mozaiektegeltjes achter het toilet leuk, of een ramp om de voegen schoon te houden? Zou je nooit meer voor die lichte of juist donkere kleur tegels kiezen omdat je er alles op ziet? Dat soort ervaringen zoek ik.
Soft close toilet is een echte aanrader. Wij doen het deksel van het toilet dicht na gebruik. Op vakantie geen soft close en ik schrok mij een ongeluk met wat voor klap het deksel dichtviel. Even niet bij nagedacht en niet meer aan gewend dat je het deksel gewoon dicht kan laten vallen.
Zorg dat je tegels neemt die tegen azijn kunnen. Azijn is een goed en goedkoop antikalkmiddel, maar niet geschikt voor alle soorten tegels.

Zelf vond ik genoeg stopcontacten in de badkamer erg belangrijk.

In het zicht zit een wcd met een schakelaar voor de spiegelverlichting. Achter het meubel zit ook een wcd waar een stekkerdoos in zit die in de la ligt. Genoeg stopcontacten om gelijktijdig te gebruiken voor bv, oplader tandenborstel, epileerapparaat en föhn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb een heel diep bad, dat vind ik echt een aanrader! Je zit echt in bad, ipv half boven het water. En een aparte douche, heerlijk! Maar die glazen douchedeur doe ik nooit meer. Vol met kalk en sluit aan beide muren niet meer goed aan. Is scheef gezakt en krijg hem niet meer recht.
Wat douchedeuren betreft: je hebt soorten die alleen met 2 scharnieren aande muur vastzitten en soorten die met een frame aan de muur vastzitten en daarbij dan ook steunen op de vloer. De eerstgenoemde zakt sneller scheef .
Matte tegels zijn ook fijner dan glanzende, ik poets graag met chloor en bij glanzende tegels schuur je de voegen of de tegels heen en worden ze matter.

Ik weet dat het niet goed is om met chloor te poetsen maar ik vind het erg fijn!
Als je de ruimte hebt: dubbele wastafel, diep en groot bad, aparte douche.

Wij hebben een enorme ruimte voor de badkamer, dus we hebben alles erg ruim (dubbele wastafel, diep en groot bad, aparte (inloop)douche, sauna). Ik zou niet meer anders willen.
Als ik nu moest kiezen dan zou ik trouwens ook liever een inloopdouche hebben zonder douchedeur.
Als je moet kiezen tussen dubbele wastafel en douchen in bad of een enkele wastafel en dan wel een aparte douche dan zou ik voor de enkele wastafel gaan.
Bedankt, wat een fijne recaties!

Hm zitten al wat dingen bij waar we nog niet over na hadden gedacht, zoals de stopcontacten.

Qua doucheruimte zijn we beperkt tot een gewone 90x90 variant, i.v.m. een schuin plafond dat daarna begint. Een variant zonder glazen wand wordt dus wel erg lastig ben ik bang. We hebben een afkeer van (witte) douchebakken, dus we kijken nu vooral naar varianten die rechtstreeks op de tegelvloer aansluiten met (toch) een glazen deur. Maar dan zou ik dus eens goed moeten kijken naar of de deur alleen met twee scharnieren zit bevestigd of ook met een steun.

@desperate housewive: hoe diep is dat bad dan? Dat zijn dus geen standaard afmetingen? Ik wist niet dat daar nog variatie in is, focuste meer op de lengte, breedte en type.

Nog iemand ervaring met type ligbad? Bijv. is een hoekvariant praktisch of juist niet? En zijn voetensteunen (het bestaat..) erin lekker, of gebruik je die toch nooit?

@HelgaV: waarom vind je een dubbele wastafel fijn? En gaat het dan vooral om twee kranen hebben (dat kan nl. ook nog met 1 wasbak) of ook echt om de losse wasbakken?
quote:sugarmiss schreef op 05 juli 2014 @ 19:02:

Als je moet kiezen tussen dubbele wastafel en douchen in bad of een enkele wastafel en dan wel een aparte douche dan zou ik voor de enkele wastafel gaan.

Oh ja, ik heb niet eens vermeld wat we nemen!

Er is in principe ruimte voor alles, dat wil zeggen: toilet, douche, apart bad, radiator en dubbele wastafel.

Alleen hebben we wel te maken met een schuin plafond, waardoor de douche qua ruimte dus beperkt is tot een 90x90 ruimte, zo ongeveer.
quote:HelgaV schreef op 05 juli 2014 @ 18:57:

Als je de ruimte hebt: dubbele wastafel, diep en groot bad, aparte douche.

Wij hebben een enorme ruimte voor de badkamer, dus we hebben alles erg ruim (dubbele wastafel, diep en groot bad, aparte (inloop)douche, sauna). Ik zou niet meer anders willen.

Hier 2 enkele wastafels incl meubel met een hangkastje en handdoekbeugels er tussen.

Ideaal als je beiden tegelijk in de badkamer moet zijn. Geen last van ellenbogen, lekker de ruimte om de wasbak.
Oh, en een afzuiging die aan gaat als je het licht aan doet, en een paar minuten aan blijft na uitschakelen licht.
Wat ik niet zou aanraden is een spiegel in je badkamermeubel die tot achter je kraan loopt. M'n moeder raadde het me af maar hé ik ben maar een beetje eigenwijs en nu heb ik spijt dat ik niet naar haar geluisterd heb. Ik word knettergek van de druppels die steeds op de spiegel zitten net achter de kraan door bv. het handenwassen
Wij hebben een inloopdouche zonder deur maar 2 sproeiers, één uit het plafond en de ander aan een gelijkstang aan de muur. Zo blij dat we niet voor een deur hebben gekozen
Of 2 wasbakken fijn zijn ligt denk ik vooral aan je zelf.

Ik was mij nooit bij de wastafel. Ga dan liever even onder de douche.

Voor mijn gevoel voegt een dubbele wastafel dan niet zoveel toe.

Ja je kan met twee personen tegelijk tandenpoetsen maar of dat nou zoveel tijdswinst oplevert. Je moet dan ook 2 wasbakken schoonmaken.

Bovendien houdt ik van privacy in de badkamer en heb liever niet iemand naast me.

Als je meerder kinderen hebt is het misschien handig als ze dan geen ruzie gaan maken met elkaar. Of als je uitgebreider bij de wastafel bezig bent dan alleen tandenpoetsen.
Absoluut wel softclose, heel fijn en kan ook niet per ongeluk keihard neer komen met alle herrie van dien. Randjes/nisjes vind ik heel erg handig voor potjes en flesjes, maar zou ik zo hoog mogelijk plaatsen zodat het niet snel vies wordt van alle zeepspatters tijdens het douchen. Kies liever niet voor natuursteen. Het is erg mooi, maar antikalkmiddel mag er niet op, waardoor het lastiger schoonhouden is (tenzij je telkens duur speciaal spul gebruikt). Ik ga liever voor licht dan donker, omdat de wat kleinere ruimte dan wat groter lijkt. Datzelfde geldt voor meerdere kleuren; des te rustiger je het houdt, des te ruimer het lijkt. Grotere tegels zijn praktischer dan kleine tegels, omdat voegen vaak het lastigst schoon te houden zijn. Ik heb nu mat, maar zou een volgende keer weer voor glanzend kiesen, dat vind ik wederom makkelijker in het onderhoud.
quote:sugarmiss schreef op 05 juli 2014 @ 19:14:

Of 2 wasbakken fijn zijn ligt denk ik vooral aan je zelf.

Ik was mij nooit bij de wastafel. Ga dan liever even onder de douche.

Voor mijn gevoel voegt een dubbele wastafel dan niet zoveel toe.

Ja je kan met twee personen tegelijk tandenpoetsen maar of dat nou zoveel tijdswinst oplevert. Je moet dan ook 2 wasbakken schoonmaken.

Bovendien houdt ik van privacy in de badkamer en heb liever niet iemand naast me.

Als je meerder kinderen hebt is het misschien handig als ze dan geen ruzie gaan maken met elkaar. Of als je uitgebreider bij de wastafel bezig bent dan alleen tandenpoetsen.Wij staan wel regelmatig gelijktijdig aan de wasbak, dus ik denk dat we wel voor een dubbele kraan kiezen. Maar we vinden 1 grote wasbak dan praktischer en mooier, ipv 2 kleine wasbakken. Inderdaad ook met schoonmaken. Maar ben benieuwd of dat ook echt praktischer is..
Wij hebben trouwens ook een schuin dak in de badkamer, maar we hebben de douche langs de rechte wand geplaatst en op dezelfde muur de wastafel richting de schuine wand. Met de wastafel heb je daar minder ongemak van dan bij het douchen (erg lastig schoonmaken onder zo'n schuine wand!)
Misschien even een ander soort tip, maar wat mij vooral opviel toen wij een badkamer gingen kopen was de marge die overal in de prijs zat. We hebben een aantal winkels offertes laten maken en vervolgens zolang onderhandeld dat er serieus uiteindelijk meer dan de helft van de prijs af ging. Dus niet meteen 'ja' zeggen tegen een offerte

Verder hebben wij wel nisjes boven het bad. Dit kostte wel wat ruimte in de kamer omdat je dan een stuk naar voren bouwt zeg maar. Uiteindelijk hebben we het toilet naast het bad geplaatst en kon het reservoir ook mooi in die muur weggewerkt worden. In de nisjes zitten verder nog spotjes en hebben we een soort mozaïektegeltje tegen de achterkant van de nisjes. Tot nu toe lukt het prima om dat schoon te houden (1,5 jaar nu).

Verder ook een inloop(regen)douche waar we geen seconde spijt van hebben.

We hebben ook nog een spiegel met spiegelverwarming; ook heel fijn!

Succes!
Sugarmiss : ik heb zo'n tweede. Stang langs de deur en met een bocht in de muur en aan de onderkant in de douchebak vast. Dat zakt dus ook scheef.
@kissyfur: ja klopt, van die marge. Vandaag in een badkamerwinkel was de man al bereid spontaan vijf duizend euro te zakken als we meteen beslisten. Dat zegt mij genoeg, als je vijf duizend euro kan zakken zonder het aan je baas te vragen, zit er nog heeeeel veel extra ruimte. Maar waarschijnlijk kopen we rechtstreeks bij de groothandel, via een bevriende aannemer.

@nummerzoveel: ik denk dat dat bij ons niet echt te doen is, zoals jij het omschrijft. Daar leent de ruimte van de badkamer zich niet zo goed voor helaas.

Maar hoe gaan al die inloopdouches dan in zijn werk, want in de winkel zag ik vrijwel alleen maar varianten waarbij je juist nog méér glas hebt om schoon te maken.

Hebben jullie dan allemaal gemetselde muurtjes aan de zijkant?

Ik ga nu weg ivm voetbal vanavond, dus ik reageer morgen weer.

Heel erg bedankt al tot nu toe
Wij hebben een villeroy en boch cetus bad. Volgens mij van 1.80 lang, maar dat zou ik na moeten meten. Hij zat er al in

Het bad van mijn ouders is minder diep, vind ik niet zo fijn.
quote:theia schreef op 05 juli 2014 @ 19:07:

@HelgaV: waarom vind je een dubbele wastafel fijn? En gaat het dan vooral om twee kranen hebben (dat kan nl. ook nog met 1 wasbak) of ook echt om de losse wasbakken?

Wij hebben twee wasbakken, maar wel in 1 meubel. Ik ga zo even kijken of ik een plaatje kan vinden.

Wij staan doordeweeks samen op en we gaan vaak ook tegelijkertijd naar boven om ons klaar te maken om te gaan slapen.

Je hoeft niet op elkaar te wachten, je staat gewoon (gezellig ) naast elkaar tanden te poetsen, handen te wassen, nog even wat te kletsen enzo. Ja, ik vind het vooral gezellig, geloof ik, als ik er zo over nadenk. En ik heb mijn eigen wasbak, dus geen irritatie als hij zich net heeft geschoren en er nog haartjes in de wasbak liggen, of iets anders waar ik me aan zou kunnen ergeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven