bod uitbrengen huis, onder vraagprijs
maandag 13 september 2010 om 13:57
maandag 13 september 2010 om 14:00
Bedenk wel goed wat het huis waard is. Qua kubieke meters en grondoppervlakte. Dat is een beetje de basis waar men van uit gaat/ Daar komt dan bij de locatie, afwerking etc. Zo komt een makelaar op de vraagprijs. Wat kosten woningen in de buurt? Als je niet iets belachelijks voorstelt, dan kan het een prima start zijn voor onderhandelingen. Is het écht te weinig, dan kom je misschien nergens. Succes laat je nog eens horen wat jullie gedaan hebben en of het gelukt is?

maandag 13 september 2010 om 14:00
Nee heb je , ja kun je krijgen. 315000 maximaal op een vraagprijs van 370000 lijkt mij niet realistsich. Maar ik ben de verkoper niet en weet niet hoe graag zij van het huis afwillen. En welke prijs het minmaal op moet leveren om uit de kosten te komen.
Welk openingsbod wil je dan doen? Ik zou het gewoon proberen, je merkt vanzelf hoe ze reageren.
Je kunt bij het kadaster kijken wat prijzen in die straat ongeveer doen. Op deze wijze kun je je een realistisch beeld vormen.
Welk openingsbod wil je dan doen? Ik zou het gewoon proberen, je merkt vanzelf hoe ze reageren.
Je kunt bij het kadaster kijken wat prijzen in die straat ongeveer doen. Op deze wijze kun je je een realistisch beeld vormen.
maandag 13 september 2010 om 14:01
Zo dat is een duur 1e koophuis!
Maar om op je vraag te reageren:
Ouders hebben ook een huis te koop staan voor 4,5 ton en krijgen ook biedingen bijna een ton onder de vraagprijs. Makelaar geeft dan al aan dat mijn ouders daar niet op in zullen gaan, maar dat hij het bod over zal brengen. Dus bieden kan sowieso, je weet maar nooit en je merkt het vanzelf. Als ze willen onderhandelen hoor je het vanzelf en als ze dat niet willen, is je bod echt te laag.
En ook al word je uitgelachen, who cares? Je kent die mensen toch niet.
Maar om op je vraag te reageren:
Ouders hebben ook een huis te koop staan voor 4,5 ton en krijgen ook biedingen bijna een ton onder de vraagprijs. Makelaar geeft dan al aan dat mijn ouders daar niet op in zullen gaan, maar dat hij het bod over zal brengen. Dus bieden kan sowieso, je weet maar nooit en je merkt het vanzelf. Als ze willen onderhandelen hoor je het vanzelf en als ze dat niet willen, is je bod echt te laag.
En ook al word je uitgelachen, who cares? Je kent die mensen toch niet.
maandag 13 september 2010 om 14:04
Moeilijk te zeggen vanaf hier, hangt van allerlei omstandigheden af (regio, prijs van soortgelijke huizen in omgeving, etc.). Wij hebben ooit op een huis van 795.000 gulden 725.000 geboden en gekocht voor 735.000.
In ieder geval niet bang zijn om uitgelachen te worden: makelaars kunnen ontzettend arrogant doen als mensen laag bieden. Maar jij kunt hun ook wel uitlachten: 370.000 voor zo'n huis, waar nog zoveel aan gebeuren moet???
Eventueel kun je je bod nog even inleiden: wij hebben de woning bezichtigd, wij hebben interesse, maar gezien de staat van de woning denken wij toch in eerste instantie aan een prijs van .....
Als ze niet in onderhandeling willen omdat het bod te laag is, willen jullie dan meer gaan bieden? Dat kan volgens mij altijd nog, ze zullen echt niet zeggen: jullie hebben je kans gehad en nu willen we helemaal niet meer praten. De verkopers hebben er ook belang bij om met jullie in gesprek te blijven.
Kortom, gewoon laag beginnen en zien hoe er gereageerd wordt. Voor zulke bedragen moet je je echt niet laten afschrikken door het idee uitgelachen te worden.
In ieder geval niet bang zijn om uitgelachen te worden: makelaars kunnen ontzettend arrogant doen als mensen laag bieden. Maar jij kunt hun ook wel uitlachten: 370.000 voor zo'n huis, waar nog zoveel aan gebeuren moet???
Eventueel kun je je bod nog even inleiden: wij hebben de woning bezichtigd, wij hebben interesse, maar gezien de staat van de woning denken wij toch in eerste instantie aan een prijs van .....
Als ze niet in onderhandeling willen omdat het bod te laag is, willen jullie dan meer gaan bieden? Dat kan volgens mij altijd nog, ze zullen echt niet zeggen: jullie hebben je kans gehad en nu willen we helemaal niet meer praten. De verkopers hebben er ook belang bij om met jullie in gesprek te blijven.
Kortom, gewoon laag beginnen en zien hoe er gereageerd wordt. Voor zulke bedragen moet je je echt niet laten afschrikken door het idee uitgelachen te worden.
maandag 13 september 2010 om 14:05
Tja lastig. Ik vind jullie bod wel erg ver onder vraagprijs liggen. Sommige verkopers zullen je niet serieus nemen met zo'n laag bod, van de andere kant is dit waarschijnlijk hun eerste bod in een jaar en zijn ze wel blij. Ik zou zeggen overleg met de makelaar. Wij hebben een huis gekocht 4 jaar geleden, moest ook vanalles aan worden gedaan, nieuwe keuken en badkamer, alles stuken, etc. Stond voor 315.000 te koop en wij hebben uiteindelijk 285.000 k.k. voor betaald. Dat vond ik al best goed eigenlijk. Maar de verkoper wilde er snel vanaf omdat ie ging scheiden. Dat was ons 'geluk'. Ik vind 55.000,- onder de vraagprijs echt erg veel in dit geval, maar je kunt het altijd proberen. Je weet het nooit, misschien willen ze er nu heel graag vanaf omdat het al zo lang leeg staat.

maandag 13 september 2010 om 14:07
quote:bocadillo schreef op 13 september 2010 @ 14:04:
Bedankt voor jullie reacties tot dusver!
Misschien ook handig om te weten; de eigenaren zijn de eerste bewoners en hebben er ruim 15 jaar gewoond. Ze hebben het destijds dus waarschijnlijk aardig goedkoop kunnen kopen, dus verlies zullen ze niet snel hebben.Dat laatste doet er dus niets toe. De makelaar die op mijn huis een bod uitbracht namens potentiele kopers (2 jaar geleden) ging mij vertellen voor hoeveel ik het destijds gekocht had. Hhahaha even vergetend dat er een huis tegenaan is gebouwd (extra ruimte) en dat alles vervangen is. Da's dus geen argument.
Misschien ook handig om te weten; de eigenaren zijn de eerste bewoners en hebben er ruim 15 jaar gewoond. Ze hebben het destijds dus waarschijnlijk aardig goedkoop kunnen kopen, dus verlies zullen ze niet snel hebben.Dat laatste doet er dus niets toe. De makelaar die op mijn huis een bod uitbracht namens potentiele kopers (2 jaar geleden) ging mij vertellen voor hoeveel ik het destijds gekocht had. Hhahaha even vergetend dat er een huis tegenaan is gebouwd (extra ruimte) en dat alles vervangen is. Da's dus geen argument.
maandag 13 september 2010 om 14:14
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, beetje hetzelfde als bij jullie. Was een oud huis waar veel aan moest gebeuren. Stond nu te koop omdat de eigenaar was overleden en de erfgenamen er van af wilden. Vraagprijs was 400.000, ons eerste bod 300.000,-. Verkopers bleven steken op 375 terwijl wij maximaal 350 uit wilden geven in verband met de verbouwing, toen hebben wij nee gezegd. We waren al verder gaan kijken toen we werden gebeld: er was ingebroken, niet veel schade, maar de erfgenamen hadden spuugzat van dat huis. Of we akkoord gingen met 350? En toen hebben we het gekocht. Oftewel: wij niet waagt, die niet wint. Je moet een beetje geluk hebben, maar de omstandigheden waaronder een huis wordt verkocht kunnen wel echt van invloed zijn op de ruimte om te onderhandelen.
maandag 13 september 2010 om 14:15
Hier in de buurt zijn we bij een paar huizen wezen kijken rond de 400.000. Alles vonden we gewoon veel te duur voor wat het was. Niets geboden dus. Maar nu weet ik dat huis1 voor 150.000 minder weggegaan is, huis2 voor 100.000 minder en huis3 voor 40.000 onder de vraagprijs.
Het laatste huis waar we (ruim een jaar terug) geweest zijn hebben we dus een ton onder de vraagprijs geboden (wat wij het waard vonden). Het is uitgelachen door de makelaar, maar een tijdje terug hing hij aan de telefoon: 25.000 erbij en het was van ons. Tja, vonden we nog steeds teveel (huis is echt uitgeleefd).
Gewoon proberen dus.
Het laatste huis waar we (ruim een jaar terug) geweest zijn hebben we dus een ton onder de vraagprijs geboden (wat wij het waard vonden). Het is uitgelachen door de makelaar, maar een tijdje terug hing hij aan de telefoon: 25.000 erbij en het was van ons. Tja, vonden we nog steeds teveel (huis is echt uitgeleefd).
Gewoon proberen dus.
...
maandag 13 september 2010 om 14:16
quote:bocadillo schreef op 13 september 2010 @ 14:04:
Misschien ook handig om te weten; de eigenaren zijn de eerste bewoners en hebben er ruim 15 jaar gewoond. Ze hebben het destijds dus waarschijnlijk aardig goedkoop kunnen kopen, dus verlies zullen ze niet snel hebben.
Dat doet er echt niet toe... misschien hebben ze het toen wel voor een wurghypotheek gekocht en hebben ze iedere euro keihard nodig.
Ik vind je uiteindelijke prijs erg laag. Als je dat bod wil gebruiken als openingsbod geef ik je nog een kans van slagen maar om dit bod als uiteindelijke prijs te willen krijgen betekent dat je een openingsbod moet doen van ruim een ton onder de vraagprijs..( misschien nog wel minder) Ik zou me als verkopende partij niet serieus genomen voelen en ook zeker niet op je bod ingaan. Daarbij zou ik zelfs mijn mening over jou zo gekleurd hebben dat ik wellicht niet verder zou willen onderhandelen. Iemand die mij niet serieus neemt is immers geen serieuze koper
Misschien ook handig om te weten; de eigenaren zijn de eerste bewoners en hebben er ruim 15 jaar gewoond. Ze hebben het destijds dus waarschijnlijk aardig goedkoop kunnen kopen, dus verlies zullen ze niet snel hebben.
Dat doet er echt niet toe... misschien hebben ze het toen wel voor een wurghypotheek gekocht en hebben ze iedere euro keihard nodig.
Ik vind je uiteindelijke prijs erg laag. Als je dat bod wil gebruiken als openingsbod geef ik je nog een kans van slagen maar om dit bod als uiteindelijke prijs te willen krijgen betekent dat je een openingsbod moet doen van ruim een ton onder de vraagprijs..( misschien nog wel minder) Ik zou me als verkopende partij niet serieus genomen voelen en ook zeker niet op je bod ingaan. Daarbij zou ik zelfs mijn mening over jou zo gekleurd hebben dat ik wellicht niet verder zou willen onderhandelen. Iemand die mij niet serieus neemt is immers geen serieuze koper
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 13 september 2010 om 14:18
quote:diedietje schreef op 13 september 2010 @ 14:10:
Ik zou een aankoopmakelaar inschakelen als ik jou was.
Die kan goed inschatten of de vraagprijs te hoog is en voor je onderhandelen.
Levert zijn geld wel op!
Vind ik niet, er is genoeg info te vinden op internet. Ik heb laatst mijn huis zonder aankoopmakelaar gekocht en dat ging helemaal prima. Ook aardig wat onder de vraagprijs geboden en gewoon tijdens de onderhandelingen constant in mijn achterhoofd houden wat ik er maximaal aan uit wilde geven.
Scheelde ook weer in de kosten, omdat ik de aankoopmakelaar niet hoefde te betalen
Ik zou een aankoopmakelaar inschakelen als ik jou was.
Die kan goed inschatten of de vraagprijs te hoog is en voor je onderhandelen.
Levert zijn geld wel op!
Vind ik niet, er is genoeg info te vinden op internet. Ik heb laatst mijn huis zonder aankoopmakelaar gekocht en dat ging helemaal prima. Ook aardig wat onder de vraagprijs geboden en gewoon tijdens de onderhandelingen constant in mijn achterhoofd houden wat ik er maximaal aan uit wilde geven.
Scheelde ook weer in de kosten, omdat ik de aankoopmakelaar niet hoefde te betalen

maandag 13 september 2010 om 14:18
quote:bocadillo schreef op 13 september 2010 @ 14:11:
[...]
Nee, snap ik. Alleen is er aan dit huis nooit iets verbouwd of bijgebouwd waardoor het in waarde is gestegen. Keuken en badkamer bijv. zijn nog vanaf oplevering van het huis.Is toch niet zo gek als het huis 15 jaar oud is? De meeste mensen doen wel 15 a 20 jaar met een keuken hoor. Als het huis nou uit de jaren 30 komt en de keuken is nog van de oplevering.. tja.. ik vind echt dat je redelijk wat redenen voor jezelf hebt bedacht waarom het minder waard is in jouw ogen..redenen die er m.i. niet toedoen
[...]
Nee, snap ik. Alleen is er aan dit huis nooit iets verbouwd of bijgebouwd waardoor het in waarde is gestegen. Keuken en badkamer bijv. zijn nog vanaf oplevering van het huis.Is toch niet zo gek als het huis 15 jaar oud is? De meeste mensen doen wel 15 a 20 jaar met een keuken hoor. Als het huis nou uit de jaren 30 komt en de keuken is nog van de oplevering.. tja.. ik vind echt dat je redelijk wat redenen voor jezelf hebt bedacht waarom het minder waard is in jouw ogen..redenen die er m.i. niet toedoen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 13 september 2010 om 14:24
quote:bocadillo schreef op 13 september 2010 @ 14:04:Misschien ook handig om te weten; de eigenaren zijn de eerste bewoners en hebben er ruim 15 jaar gewoond. Ze hebben het destijds dus waarschijnlijk aardig goedkoop kunnen kopen, dus verlies zullen ze niet snel hebben.Doet er sowieso niet toe, ook al is er wel verbouwd. Het gaat om de huidige marktwaarde en niet om wat zij er 15 jaar geleden voor hebben betaald. Dat zou wel makkelijk zijn. Je hebt wel kans dat ze eerder met minder instemmen omdat ze idd voor zichzelf een flinke marge hebben. Maar in feite heeft dat niets met de huidige vraagprijs van doen.

maandag 13 september 2010 om 14:28
En daarbij; het is nu een kopersmarkt, dus wij hebben een luxepositie momenteel. Ik denk niet dat de verkopers in deze moeilijkere tijd wat betreft huizenverkoop in de positie zijn om 'dan maar niet meer verder te willen onderhandelen'' met ons. Ik denk dat ze weinig te kiezen hebben...
Dit is wel de arrogantie ten top. Weet jij veel wat er bij de verkopers speelt? Misschien hoeven ze wel niet snel xan hun huis af en willen ze gewoon een goede prijs. De vraagprijs is ergens op gebaseerd. De inrichting is vooral niet jullie smaak of dat met verouderd te maken heeft, weet ik niet. Jij zoekt echt argumenten om voor jezelf goed te praten om een dergelijke prijs te bieden. Doe het dan niet en zoek naar een meer geschikt huis.
Dit is wel de arrogantie ten top. Weet jij veel wat er bij de verkopers speelt? Misschien hoeven ze wel niet snel xan hun huis af en willen ze gewoon een goede prijs. De vraagprijs is ergens op gebaseerd. De inrichting is vooral niet jullie smaak of dat met verouderd te maken heeft, weet ik niet. Jij zoekt echt argumenten om voor jezelf goed te praten om een dergelijke prijs te bieden. Doe het dan niet en zoek naar een meer geschikt huis.
maandag 13 september 2010 om 14:28
Dat jij de inrichting van het huis niet bij jullie vind passen, wil natuurlijk niet zeggen dat het huis minder waard is. Het is getaxeerd zoals het in deze staat is. Misschien kun je eens de WOZ waarde van deze woning opvragen. Die is reeel, dus dat is het huis waard.
En dat de eigenaren er 15 jaar geleden minder voor betaald hebben, is geen argument. Zij hebben nu ook een nieuw huis moeten kopen voor de huidige hogere prijzen.
Ik zou je dus niet serieus nemen met een bod van 315...
En dat de eigenaren er 15 jaar geleden minder voor betaald hebben, is geen argument. Zij hebben nu ook een nieuw huis moeten kopen voor de huidige hogere prijzen.
Ik zou je dus niet serieus nemen met een bod van 315...