Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
24-06-2020 22:50
Bedankt voor de goede tip!
Graag gedaan :)
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Daarnet met tweetjes Toren van Tijd gespeeld voor de eerste keer. Ik herkende direct het concept van Verboden Eiland / Vergeten Stad (alle drie van white goblin), hou er wel van. Een erg druk spelbord, maar verder een tof spel.
-
anoniem_63c79ece89998 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 13:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@komkommerig ben nu wel heel benieuwd naar Parijs. Misschien toch ook maar zelf aanschaffen nu er voorlopig geen beurzen zijn om uit te proberen.

Wij zijn tijdens corona weer meer ticket to ride gaan spelen, een van onze eerste favorieten die naar achteren is verdrongen door andere spellen. We merkten dat we nu heel anders, veel gemener, spelen. Elkaar veel meer in de weg zitten bijvoorbeeld als je doorhebt welke route je tegenstander probeert te maken. Vroeger waren we veel liever voor elkaar 😉. Vonden we een grappige gewaarwording.
Dan zal ik Parijs ook eens ih achterhoofd houden om op te zoeken.

Ik dacht ook eens online gezelschapsspellen te proberen via boardgame arena. Ik vind er niets aan. Erg saai zo via een scherm.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren geven e n nemen gespeeld. Durde veel langer dan op de doos stond . Waarschijnlijk omdat alle passieve spelers ook mogen kiezen uit de worp van de actieve speler. Misschien dat het een stuk sneller gaat als iedereen er beter bekend mee is.
Ik v oknd salad point, of point sald, geen idee meer, wel grappig, snel spelletje
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie het spel timeline? Is het wat? En pimpampet? Ik zoek nog iets leuks voor op de vakantie.

Wat meegaat:

Ticket to ride New York
4 op een rij
Reisspel dammen en schaken
Kwartet spelletjes
Set

Mijn partner speelt niet mee, dus het is vooral wat mijn 6 jarige leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
01-07-2020 22:47
Kennen jullie het spel timeline? Is het wat? En pimpampet? Ik zoek nog iets leuks voor op de vakantie.

Wat meegaat:

Ticket to ride New York
4 op een rij
Reisspel dammen en schaken
Kwartet spelletjes
Set

Mijn partner speelt niet mee, dus het is vooral wat mijn 6 jarige leuk vind.
Timel i ne lijkt me niet zo voor een 6 jarige. Bij mij staat het ook niet op mojn verlanglijstje, heb het ooit 1 keer gespeeld volgens mij. Betoverde doolhof is misschien wat. Verder ben ik niet zo goed in kinderspellen, als niemand hier een beter idee heeft, loop dan eens een echte spellenwinkel binnen voor advies.
Wel nog een advies, als je ooit het spel mollenmania tegenkomt bij kringloper of zo, kopen, het is niet meer in de handel, maar enorm leuk spel ook voor de oudere die meespeelt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Leuke spellen voor een 6-jarige:

- Carcassonne basisspel (dan tel je de weilanden niet mee, alleen steden en wegen)
- Regenwormen
- 30 seconds junior (we deden dan met 2 geen echte wedstrijd, maar om en om raden in onze eigen beurt)
- Patchwork light
- Camel up
- Halli galli
- Speed cups
- Dobble
- Best tree house ever
- Catan junior (een van de weinige junior spellen die voor volwassenen ook leuk zijn)
- Vlotte geesten

Dit speelde ik allemaal met kind toen hij 6 was. Soms even de spelregels iets aanpassen, maar als hij spelletjes leuk vindt gaat het vaak steeds gemakkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
02-07-2020 09:00
Leuke spellen voor een 6-jarige:

- Carcassonne basisspel (dan tel je de weilanden niet mee, alleen steden en wegen)
- Regenwormen
- 30 seconds junior (we deden dan met 2 geen echte wedstrijd, maar om en om raden in onze eigen beurt)
- Patchwork light
- Camel up
- Halli galli
- Speed cups
- Dobble
- Best tree house ever
- Catan junior (een van de weinige junior spellen die voor volwassenen ook leuk zijn)
- Vlotte geesten

Dit speelde ik allemaal met kind toen hij 6 was. Soms even de spelregels iets aanpassen, maar als hij spelletjes leuk vindt gaat het vaak steeds gemakkelijker.
Bedankt voor de tips! We gaan kamperen, dus ik denk dat Carcassonne hem niet gaat worden, je hebt best wat ruimte nodig om de tegels neer te leggen.

Regenwormen is een heel goed idee! Die was ik vergeten, maar dat lukt prima! De rest ga ik even googelen
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
02-07-2020 00:06
Timel i ne lijkt me niet zo voor een 6 jarige. Bij mij staat het ook niet op mojn verlanglijstje, heb het ooit 1 keer gespeeld volgens mij. Betoverde doolhof is misschien wat. Verder ben ik niet zo goed in kinderspellen, als niemand hier een beter idee heeft, loop dan eens een echte spellenwinkel binnen voor advies.
Wel nog een advies, als je ooit het spel mollenmania tegenkomt bij kringloper of zo, kopen, het is niet meer in de handel, maar enorm leuk spel ook voor de oudere die meespeelt.
Ik dacht dat timeline misschien leuk is, omdat hij heel erg bezig is met de geschiedenis en met uitvindingen, maar ik ken het spel voor de rest niet.

Mollenmania ga ik onthouden!
Carcassonne was er ooit in reisversie, de tegels zijn dan kleiner.

Misschien op marktplaats verkrijgbaar? Het is een blikje in de vorm van een meeple.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
02-07-2020 10:50
Carcassonne was er ooit in reisversie, de tegels zijn dan kleiner.

Misschien op marktplaats verkrijgbaar? Het is een blikje in de vorm van een meeple.

Afbeelding
Wat leuk! Daar ga ik zeker naar kijken!!
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
02-07-2020 10:29
Ik dacht dat timeline misschien leuk is, omdat hij heel erg bezig is met de geschiedenis en met uitvindingen, maar ik ken het spel voor de rest niet.

Mollenmania ga ik onthouden!
Meestal zijn er wel youtube filmpjes met uitleg van een spel. Kun je bekijken wat het is. Ik zelf had het idee dat je er snel op uitgekeken bent, maar voor een kind is dat misschien anders. Dacht trouwens dat de leeftijd 8 jaar is. Nu scheelt dat per kind natuurlijk, maar ik weet niet of je met 6 al zo makkelijk de tekst kunt lezen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zie dat ik het dobbelspel en reisspel door elkaar heb gegooid. :$ Het dobbelspel zit in dat blikje (ken ik overigens niet), reisspel in een klein doosje.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
02-07-2020 12:48
Meestal zijn er wel youtube filmpjes met uitleg van een spel. Kun je bekijken wat het is. Ik zelf had het idee dat je er snel op uitgekeken bent, maar voor een kind is dat misschien anders. Dacht trouwens dat de leeftijd 8 jaar is. Nu scheelt dat per kind natuurlijk, maar ik weet niet of je met 6 al zo makkelijk de tekst kunt lezen.
Ik ga ze eens opzoeken! Het maakt mij niet uit als hij er snel op uitgekeken is. Als hij het tijdens het kamperen maar leuk vindt :P Voor 6/7 euro vind ik dat prima.

Ik wist niet dat je teksten moest lezen, ik dacht dat het vooral ging om plaatjes. Ik ga het eens opzoeken op YouTube. Nou verwacht ik daar geen probleem mee. Hij leest op groep 5/6 niveau.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
02-07-2020 13:06
Ik zie dat ik het dobbelspel en reisspel door elkaar heb gegooid. :$ Het dobbelspel zit in dat blikje (ken ik overigens niet), reisspel in een klein doosje.

Afbeelding
Dat geeft niet? Ik zag het al! Ik ga marktplaats in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
02-07-2020 13:09
Ik ga ze eens opzoeken! Het maakt mij niet uit als hij er snel op uitgekeken is. Als hij het tijdens het kamperen maar leuk vindt :P Voor 6/7 euro vind ik dat prima.

Ik wist niet dat je teksten moest lezen, ik dacht dat het vooral ging om plaatjes. Ik ga het eens opzoeken op YouTube. Nou verwacht ik daar geen probleem mee. Hij leest op groep 5/6 niveau.
Er is niet veel tekst volgens mij, alleen de naam van de gebeurtenis. Misschien is kingdomino ook wel wat. Carcassonne dobbelspel zou je hier zo op kunnen halen, speel ik nooit, masr opsturen wordt duurder dan kringloper denk ik. De meeste spellen staan vanaf 8 jaar dus, dus kijk filmpjes en zoals ik al zei, loop eens bij een echte spellenwinkel binnen als je de kans hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Green17 schreef:
01-07-2020 22:47
Kennen jullie het spel timeline? Is het wat? En pimpampet? Ik zoek nog iets leuks voor op de vakantie.

Wat meegaat:

Ticket to ride New York
4 op een rij
Reisspel dammen en schaken
Kwartet spelletjes
Set

Mijn partner speelt niet mee, dus het is vooral wat mijn 6 jarige leuk vind.
Qwixx is leuk. (En als je yathzee blaadjes koopt kun je ook yathzeeën met dezelfde dobbelstenen)
Vlotte geesten
Reisversie van Wie ben ik
Uno (vind ik geen bal aan maar manlief speelt het wel met zoon)
Wie heeft er een verjaardagstip voor mijn zoon:
- wordt 7 jaar
- kan echt goed spellen spelen dus het spel mag ook voor de ouders leuk zijn
- moet leuk zijn voor twee personen maar ook voor drie of meer
- liefst een groot bordspel (geen klein kaartspelletje bedoel ik)

Wat hebben we al/kan hij ook al:
- Catan met meerdere uitbreidingen
- ticket to ride
- Leo moet naar de kapper
- Carcassonne
- schaken
- Rummikub
- betoverde doolhof
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
02-07-2020 20:24
Wie heeft er een verjaardagstip voor mijn zoon:
- wordt 7 jaar
- kan echt goed spellen spelen dus het spel mag ook voor de ouders leuk zijn
- moet leuk zijn voor twee personen maar ook voor drie of meer
- liefst een groot bordspel (geen klein kaartspelletje bedoel ik)

Wat hebben we al/kan hij ook al:
- Catan met meerdere uitbreidingen
- ticket to ride
- Leo moet naar de kapper
- Carcassonne
- schaken
- Rummikub
- betoverde doolhof

Luiaard, Zooloretto, Cartagena cacao
en als coopspel Het verboden eiland.
Zijn volgens de site allemaal vanaf 8 jaar, maar als hij meer speelt zullen deze ook wel lukken.
Als memoryspel is Memoarrr ook leuk,
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
02-07-2020 20:24
Wie heeft er een verjaardagstip voor mijn zoon:
- wordt 7 jaar
- kan echt goed spellen spelen dus het spel mag ook voor de ouders leuk zijn
- moet leuk zijn voor twee personen maar ook voor drie of meer
- liefst een groot bordspel (geen klein kaartspelletje bedoel ik)

Wat hebben we al/kan hij ook al:
- Catan met meerdere uitbreidingen
- ticket to ride
- Leo moet naar de kapper
- Carcassonne
- schaken
- Rummikub
- betoverde doolhof
Berenpark kwam meteen bij me op!
Splendor is ook vanaf 8
Alle reacties Link kopieren
@green17, Je had het over Pim Pam pet, dat spel hadden we al toen ik kind was. Stonden ook veel vragen in zoals: noem een rivier, of land of stad. Misschien nog wat lastig, maar bij het googlen kwam ik wel wat voorbeelden tegen van aangepaste vragen. Maar ik vraag me af of het leuk is met 2 als het dan om volwassene en kind gaat.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
02-07-2020 20:24
Wie heeft er een verjaardagstip voor mijn zoon:
- wordt 7 jaar
- kan echt goed spellen spelen dus het spel mag ook voor de ouders leuk zijn
- moet leuk zijn voor twee personen maar ook voor drie of meer
- liefst een groot bordspel (geen klein kaartspelletje bedoel ik)

Wat hebben we al/kan hij ook al:
- Catan met meerdere uitbreidingen
- ticket to ride
- Leo moet naar de kapper
- Carcassonne
- schaken
- Rummikub
- betoverde doolhof
Bij ons vonden ze rond die leeftijd de volgende spellen leuk:
- Potion Explosion
- The climbers
- Block IT
- Qwixx
- Yathzee
- Het grote basisschoolspel
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
02-07-2020 20:52
@green17, Je had het over Pim Pam pet, dat spel hadden we al toen ik kind was. Stonden ook veel vragen in zoals: noem een rivier, of land of stad. Misschien nog wat lastig, maar bij het googlen kwam ik wel wat voorbeelden tegen van aangepaste vragen. Maar ik vraag me af of het leuk is met 2 als het dan om volwassene en kind gaat.
Ik heb hem bekeken en ik denk dat dit inderdaad niet leuk is.
Timeline heb ik binnen. 1 over uitvinden en de ander over evenementen.

Die van uitvinden kunnen we prima spelen! Hij vindt het erg leuk! De ander is wat lastiger, omdat je dan echt wel iets moet weten over de geschiedenis dus die laten we nog even liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven