Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
de meeste roll & write zijn wel leuk. Alleen Corinth vind ik niks aan. Ben je net zo ver dat je kunt gaan scoren, is het spel afgelopen
nlies schreef:
07-11-2020 15:12
Voor een grotere groep is Dixit ook leuk. Dixit Odyssey is tot 10 persoenen, dus ruimte genoeg.
En een kind kijkt volgens mij heel anders tegen die kaarten aan, ziet details die ouderen niet zien, dus dat maakt het extra lastig ;)
Dixit spelen we regelmatig met volwassenen, maar is denk ik toch nog te lastig. Een omschrijving geven die iets vrij geeft, maar niet te makkelijk of moeilijk is. Ik denk dat ze dat nog niet zo goed kan eigenlijk. Ik vind het zelf soms al lastig en dochter haar kennis is natuurlijk nog een stuk beperkter :)
We hebben trouwens de gewone versie, niet Odyssee.
Whomi schreef:
07-11-2020 12:30
Heeft iemand ook al ervaring met die adventure bij book spellen? Zoals De schatzoekers van de kuala-archipel? En ik zag nu ook een paar andere, van Sherlock Holmes nog 1 voor 4 personen en een aantal voor 1 persoon.
Nee. Ik heb wel een escape boek maar vind dat tegenvallen.

Iemand had het over paleo, daar ben ik ook nieuwsgierig naar.
Whomi schreef:
07-11-2020 10:13
Ik zoek voor Sint een leuk spel voor onszelf en onze 8-jarige dochter. Ze speelt nog niet heel tactisch, favorieten zijn nu Berenpark en Carcassonne Amazone. Die speelt ze goed mee en vinden wij ook leuk! Helaas is de uitbreiding van Berenpark niet te krijgen, anders had ik die gedaan.
Ik twijfel over ticket to ride. De Europese versie hebben we, maar nog niet met haar gespeeld. Weet niet of dat nog te moeilijk is. Binnenkort maar even uitproberen :)
Liefst een wat langer spel, geen regenwormen, qwixx of kaartspellen bijvoorbeeld. Daar hebben we genoeg van staan.
Ik dacht zelf aan Droomhuis, maar is die leuk genoeg?
De andere Carcassonne spellen vinden we trouwens niet zo leuk, dus die willen we niet :P

Ik speel ttr Europe met mijn dochters van 7 en 9. Zou dat gewoon eens proberen. Verder is kolonisten van Catan met uitbreidingen erg geliefd bij dochter van 7.

Azul moet ook wel kunnen
Komkommerig schreef:
22-10-2020 10:01

Wij hebben van Carcassone de amazone editie, die vind ik leuker. Maar ik hou gewoon niet van thema's met ridders en steden dus misschien ben ik bevooroordeeld.. daarom hebben wij van Catan ook de "Kolonisten van de prehistorie"-versie :D
Ik had van de week kolonisten vd prehistorie voor 12,50 gescoord op ophaalafstand nota bene 🤗

Vandaag gespeeld, zelfs man vond het leuk. Zelfde idee qua grondstoffen, maar toch weer een heel ander spel, met hele andere tactische keuzes. Erg leuk!!
Whomi schreef:
07-11-2020 10:13
Ik zoek voor Sint een leuk spel voor onszelf en onze 8-jarige dochter. Ze speelt nog niet heel tactisch, favorieten zijn nu Berenpark en Carcassonne Amazone. Die speelt ze goed mee en vinden wij ook leuk! Helaas is de uitbreiding van Berenpark niet te krijgen, anders had ik die gedaan.
Ik twijfel over ticket to ride. De Europese versie hebben we, maar nog niet met haar gespeeld. Weet niet of dat nog te moeilijk is. Binnenkort maar even uitproberen :)
Liefst een wat langer spel, geen regenwormen, qwixx of kaartspellen bijvoorbeeld. Daar hebben we genoeg van staan.
Ik dacht zelf aan Droomhuis, maar is die leuk genoeg?
De andere Carcassonne spellen vinden we trouwens niet zo leuk, dus die willen we niet :P
Droomhuis gaan wij aanschaffen voor 5 december. Wij spelen vaak Majesty, Kingdomino, Karuba. Volgens mij wel allemaal tot 4 spelers.
Pandemic hebben net nieuw en is nog even wennen, maar ook leuk.

Kleinere spellen die we graag spelen zijn Lama en Sushi go.

Wingspan spelen partner en ik samen graag. Kind vindt het juist niet leuk.

Dominion zou ook kunnen, maar daar vind ik niks aan. Dat geschud de hele tijd, niet te doen. En ik win nooit, dat helpt ook niet.

Ticket to ride Europe spelen we ook af en toe, maar is voor kind nog net iets te lastig. Die gaat sparen voor een bepaalde route en wacht tot die de kaarten heeft. Dat er tussendoor andere handigere opties zijn om te doen, wordt dan niet gezien. En het zoeken van de plaatsen op het bord is nog wat lastig.
Ik ben opzoek naar een kennisspel dat met twee personen gespeeld kan worden. Ik heb gekeken naar Triviant maar zie daar alleen oude versies van. Weet iemand of iknow leuk is voor twee personen? Of een een ander spel. Mag eventueel online maar liever een gewoon spel
Newbri schreef:
08-11-2020 08:36
Ik ben opzoek naar een kennisspel dat met twee personen gespeeld kan worden. Ik heb gekeken naar Triviant maar zie daar alleen oude versies van. Weet iemand of iknow leuk is voor twee personen? Of een een ander spel. Mag eventueel online maar liever een gewoon spel
Iknow en bezzerwizzer, allebei vanaf 2 personen. bij de een zit er een wedelement in, bij de ander de kans om een vraag van de ander in te pikken en te ruilen voor een vraag die jij moet beantwoorden, waarover je niet zoveel kennis hebt. Ik zou denken dat die vraag ruilen met 2 leuker is dan dat wedden. Maar datis aan jullie.
Als je taalspelletjes leuk vindt is Codenames duet misschien wat
Wie heeft Hogwarts Battle en kan me vertellen of het de moeite waard is om te kopen?
We zijn bekend met de boeken en films, vandaar dat we het misschien willen kopen.
bitterbal schreef:
08-11-2020 17:08
Wie heeft Hogwarts Battle en kan me vertellen of het de moeite waard is om te kopen?
We zijn bekend met de boeken en films, vandaar dat we het misschien willen kopen.
Nox geeft het spel een 7 en hij is best kritisch op spellen.

Hier het filmpje, misschien kun je dan kijken of het een spel is dat bij jullie past?

https://www.youtube.com/watch?v=QnhvBdh-uWs
bitterbal schreef:
08-11-2020 17:08
Ik heb het zelf niet, maar heb al heel vaak gelezen dat het een goede deck-builder is. Scoort ook een 7,5 op BoardGameGeek.

Als je specifiek op zoek bent naar een spel met een Harry Potter thema,
is dit denk ik wel het beste wat nu op de markt is, samen met Harry Potter: Death Eaters Rising (is een cooperatief spel),

Maar mocht je specifiek op zoek zijn naar een deck-builder: de opvolger, Toy Story: Obstacles and Adventures, schijnt (nog) beter te zijn.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik ken hem ook niet. Meestal heb ik bij spellen die gemaakt zijn naar aanleiding van film of tv-programma. laat maar, die komen allemaal bij de kringloper terecht. Maar deze ziet er wel leuk uit
nlies schreef:
08-11-2020 11:47
Iknow en bezzerwizzer, allebei vanaf 2 personen. bij de een zit er een wedelement in, bij de ander de kans om een vraag van de ander in te pikken en te ruilen voor een vraag die jij moet beantwoorden, waarover je niet zoveel kennis hebt. Ik zou denken dat die vraag ruilen met 2 leuker is dan dat wedden. Maar datis aan jullie.
Als je taalspelletjes leuk vindt is Codenames duet misschien wat
Dank je wel nlies.
Bedankt!! Nox had ik ook al bekeken en een 7 bij hem is best hoog inderdaad. Ik denk dat ik hem ga bestellen voor kerst. En stiekem een pre-order voor de nieuwe Gloomhaven 🤫
Vinden jullie het bij spellen als Dixit niet jammer dat je tussendoor niet kan kletsen met elkaar? Je moet alles "sneaky" in je eentje doen waardoor het 90% van de tijd dat je het spel speelt, stil is. Ik vind dat altijd best ongezellig. Met collega's spelen we het wel eens en ik vind het altijd jammer als dat spel weer gekozen wordt :| Dat heb ik met The Mind ook heel erg.
Komkommerig schreef:
09-11-2020 09:01
Vinden jullie het bij spellen als Dixit niet jammer dat je tussendoor niet kan kletsen met elkaar? Je moet alles "sneaky" in je eentje doen waardoor het 90% van de tijd dat je het spel speelt, stil is. Ik vind dat altijd best ongezellig. Met collega's spelen we het wel eens en ik vind het altijd jammer als dat spel weer gekozen wordt :| Dat heb ik met The Mind ook heel erg.
Ik hou sowieso niet van geklets tussendoor :rofl: daarvoor speel ik geen spelletje, kletsen doen we daarna wel als we geen spelletjes spelen. Anders komt het spel nooit af en ben je je concentratie kwijt.
Whomi schreef:
09-11-2020 09:47
Ik hou sowieso niet van geklets tussendoor :rofl: daarvoor speel ik geen spelletje, kletsen doen we daarna wel als we geen spelletjes spelen. Anders komt het spel nooit af en ben je je concentratie kwijt.
Ik vind verbale interactie rondom het spel wel leuk en bij sommige spellwn is dat veel minder.

Bij pandemic ben je bijvoorbeeld druk aan het discussiëren terwijl bij magic maze iedereen zijn ding doet (vanwege de zandloper/snelheid is die wel weer leuk). Ik heb ook sagrada en daar is iedereen in zelf aan het puzzelen en weinig spel interactie. Dan hebben we juist wel weer interactie over andere dingen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Voor de mensen die van niet standaard thema's houden:
Vandaag is mijn Kickstarter van Obsession bezorgd. Doel van het spel is om je familie-landgoed zo goed mogelijk te beheren door te renoveren, personeel in te plannen en de juiste gasten uit te nodigen, zodat je familie in aanzien stijgt en je uiteindelijk een van prestigieuze Fairchild erfgenamen als schoonzoon of -dochter kan verwelkomen.

Vanmiddag een snelle ronde gespeeld om het uit te proberen en ik ben erg enthousiast. De komende dagen zal ik dus regelmatig mijn eigen "Downton Abbey" spelen. De Upstairs, Downstairs uitbreiding heb ik er ook bij besteld, maar die bewaar ik denk ik voor de feestdagen.
Dat ziet er leuk uit S7rin, iets om in de gaten te houden.
Marper schreef:
09-11-2020 21:15
Dat ziet er leuk uit S7rin, iets om in de gaten te houden.
Volgens de maker is het vanaf begin 2021 ook in de reguliere verkoop verkrijgbaar. Althans, de speciaalzaken denk ik dan.
neweve schreef:
09-11-2020 10:34
Ik vind verbale interactie rondom het spel wel leuk en bij sommige spellwn is dat veel minder.

Bij pandemic ben je bijvoorbeeld druk aan het discussiëren terwijl bij magic maze iedereen zijn ding doet (vanwege de zandloper/snelheid is die wel weer leuk). Ik heb ook sagrada en daar is iedereen in zelf aan het puzzelen en weinig spel interactie. Dan hebben we juist wel weer interactie over andere dingen.
Discussiëren over het spel enz vind ik prima. Net zoals bij mysterium bijvoorbeeld, daar moet je met elkaar overleggen enz. Maar geouwehoer over hoe je dag is geweest of wat je met je vakantie hebt gedaan vind ik irritant. Dan pak ik wel een kop thee, schuif het spel aan de kant en ga kletsen ipv een spel spelen :)
Ik zit er aan te denken Azul te kopen voor pakjesavond; traditiegetrouw zit er 1 gezelschapsspel in de zak voor het hele gezin. Is dit een beetje een leuk spel voor jonge pubers?
We spelen veel spellen, met name Catan, Ticket to Ride, Manhattan, Stenen Tijdperk, diverse monopolies, hotel, risk en wat kortere spellen als qwixx, saboteur, skip bo etc.
Past Azul een beetje in dit straatje? En welke variant is het leukst?
Heeft iemand Jaws al gespeeld? Er staat bij vanaf 12 jaar, dochter is bijna 9 en vroeg me af of het dan echt nog te moeilijk is. Lijkt me zelf namelijk erg leuk :mrgreen:
Ik zoek voor Sinterklaas nog een leuk gezinsspel.

Criteria:

- snel te starten (dus niet eerst stapels sorteren, verdelen, bouwwerken opzetten etc.)
- geen complexe regels
- geschikt voor het gezin (kinderen zijn 9 en 11)
- ongeveer 45 minuten speeltijd of minder

Nu staan op mijn lijstje:

- Menara
- Mysterium
- El Dorado
- Het Verboden Eiland
- The Unusual Suspects

En ik kan niet kiezen... Dat moet wel, want we hebben al een heel goedgevulde kast.
Eva1977 schreef:
10-11-2020 14:34
Ik zit er aan te denken Azul te kopen voor pakjesavond; traditiegetrouw zit er 1 gezelschapsspel in de zak voor het hele gezin. Is dit een beetje een leuk spel voor jonge pubers?
We spelen veel spellen, met name Catan, Ticket to Ride, Manhattan, Stenen Tijdperk, diverse monopolies, hotel, risk en wat kortere spellen als qwixx, saboteur, skip bo etc.
Past Azul een beetje in dit straatje? En welke variant is het leukst?
AZUL is leuk, maar kijk ook eens naar de andere delen : Ramen van Sintra en Summer Paviljoen. Die zijn nog leuker, en een stukje moeilijker.
https://www.youtube.com/watch?v=808pNnH7eNc

En het in alle 3 spellen met een eigen bordje, maar je moet goed opletten, welke kleur pak ik eerst zodat mijn tegenstander met minpunten blijft zitten, of zodat ik zelf in mijn volgende beurt geen minpunten krijg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven