Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Pucker schreef:
13-08-2017 22:48
Jullie hebben vast wel wat tips wat leuks zou zijn voor mij en mijn man. We houden wel van dezelfde soort spelletjes. We houden wel van iets met tactiek, strategie, onderhandelen, puzzelen (zoals bij smartgames). Manlief vindt schaken bijvoorbeeld wel leuk, bedenkt zijn zetten ver vooruit, ik probeer de boel nog enigzins te redden maar weet op voorhand al dat dat kansloos is ;-) stratego deden we vroeger ook weleens, vonden we ook allebei leuk. Ook daar won hij vaak :-D
Op basis van deze post vind ik het nog wat lastig om advies te geven.
Bij schaken en stratego denk ik aan abstracte tweeprersoonsspellen.

Welke spellen spelen jullie nog meer graag? En hoelang wil je dat het spel duurt? Dit houdt vaak verband met de moeilijkheidsgraad. De langere spellen, meestal vanaf 90 minuten worden aangeduid als 'expertspel' en '12+' en zijn over het algemeen pittiger.

Nlies, Orleans valt onder deze laatste categorie. Zelf zou ik om mee te beginnen nog geen 12+ spel adviseren. Al moet ik daarbij vermelden dat ik Orleans nog niet gespeeld heb.
snug schreef:
14-08-2017 11:01
Ben wel benieuwd naar Escape Room. Zijn de opdrachten pittig of juist vrij makkelijk? En hoeveel scenario's zijn er voor het spel is uitgespeeld?
Unlock is mogelijk ook een optie. Heeft meerdere senario's die varieren van eenvoudig tot pittig.
O het zou best kunnen dat ik Unlock heb gespeeld. Was bij een spelvriend, en toen de titel wel gezien, maar weer vergeten . Zou dat de leeftijd zijn?
@ Pucker, als puzzelspel voor 2 is Ubongo Duel ook heel leuk de gewone Ubongo ook trouwens.
en quatro (niet dat kleine blikje, maar de moeilijke versie van boter kaas en eieren. Even in het kort. 16 verschillende speelstukken met overeenkomende kenmerken, het is de bedoeling dat je 4 stukken met minimaal 1 zelfde kenmerk op een rij krijgt (allemaal hoog, laag, vierkant rond licht of donker) klinkt niet moeilijk maar jij bepaalt welk stuk je tegenstander moet plaatsen
@nlies en theatime. Dank voor de info. Kan ik iets mee.
@Pucker Mr. Jack is ook een leuk 2-persoonsspel met tactiek. Je hebt het in meerdere varianten (Londen en New York. De New York is recenter en schijnt wat evenwichtiger te zijn qua winkansen. Ik ken alleen de Londen, die is leuk). Eén is Mr. Jack die moet proberen van het bord te ontsnappen, de ander probeert hem op tijd te vangen.
@snug, nog even als aanvulling: Escape room heeft inmiddels meerdere uitbreidingen.
Deze zijn echter enkel te spelen met 3 of 4 spelers.
Unlock kan zowel met minder, evenveel als meer spelers.
Leuk topic!
Man en ik spelen vaak spelletjes. Onze favorieten:
Carcassonne
Kolonisten van Catan
Puerto Rico
La Citta
Yahtzee

Nu ben ik op zoek naar een leuk spel om alleen te spelen. Man kijkt graag films, ik verveel me dan. Dus vandaar. Iemand tips?
Ik hou ook van logisch denken en puzzelen.
Dan denk ik aan Smartgames, zizo.
Zelf doe ik wel eens the game even tussendoor maar denk met jouw omschrijving dat smartgames beter passen.
Desgewenst zijn een hoop van de moderne spellen ook al gewoon online te spelen. Vaak wel via betaalde apps.
Denk bijvoorbeeld aan Ticket to ride, Splendor en Jaipur.
voor eenpersoonsspellen: http://www.dpbbrugge.be/wiskunde/DVW%20 ... pellen.pdf
Maar ga gewoon eens bij de spellenwinkel kijken (of de kringloper, sommige mensen raken toch gauw uitgespeeld in hun eentje
Vrijdag is ook een leuk spel (moet ik ook weer eens uit de kast halen)
en verder zijn er tegenwoordig ook wel spellen die je alleen kunt spelen, buiten de puzzelspellen, zoals Imperial settlers en Orléans.
En als je man film kijkt kun je ook een spellenclub opzoeken, of een spelgenoot zoeken via bijvoorbeeld de fb-pagina van Let's play
(beetje reclame mag wel he)
Wat een hoop tips, leuk zeg! Ik ga ze allemaal opzoeken en kijken wat me leuk lijkt voor ons! Thanks allemaal!
theatime schreef:
14-08-2017 16:23
Op basis van deze post vind ik het nog wat lastig om advies te geven.
Bij schaken en stratego denk ik aan abstracte tweeprersoonsspellen.

Welke spellen spelen jullie nog meer graag? En hoelang wil je dat het spel duurt? Dit houdt vaak verband met de moeilijkheidsgraad. De langere spellen, meestal vanaf 90 minuten worden aangeduid als 'expertspel' en '12+' en zijn over het algemeen pittiger.

Nlies, Orleans valt onder deze laatste categorie. Zelf zou ik om mee te beginnen nog geen 12+ spel adviseren. Al moet ik daarbij vermelden dat ik Orleans nog niet gespeeld heb.
Ik snap dat het lastig is om advies te geven! We spelen helemaal nooit spelletjes met zn tweeën, dus ik weet ook geen andere spelletjes die we leuk vinden. We doen nu alleen kinderspelletjes ;-D omdat ik voor de oudste wat anders wil dan wie ben Ik, mens erger je niet en de spelletjes met vallende apen en dergelijke kwam ik op dit topic terecht. Na dit helemaal gelezen te hebben heb ik vooral zin in spelletjes voor volwassenen :-D

We hebben nu wel het kaartspel van de kolonisten van catan eens gespeeld samen en dat vinden we allebei leuk. Ik denk als we dat nog een paar keer doen dat het beter gaat omdat je dan beter weet welke kaarten je wil hebben in het begin en welke later in het spel. Maar zoiets vinden we dus ook leuk allebei. Qua duur denk ik wel aan iets waar je wat langer over doet, hoeft niet na een half uur klaar te zijn, maar niet meerdere avonden. Dus 1 a 2 uur ofzo? Wat pittiger spel spreekt me wel aan eigenlijk. Of is dat echt niet aan te bevelen voor beginners? En heel suf maar ik vind zo'n spelbord met allemaal dingetjes erop er wel heel leuk uitzien :P
http://www.brettspielwelt.de/?nation=nl
voor als je thuis echt geen spelgenoot hebt, het is een Duitse site, maar niet gevreesd, ook Nederlandstalig, hoe het precies werkt wet ik niet meer, ben er ooit wel eens lid geweest, ofwel heb een inlognaam gehad.
Maar je speelt dus tegen echte mensen, geen computers, maar zou best kunnen dat die er wel tussen staan
@Pucker, spelletjes die avonden duren heb ik niet.
En hou er rekening mee dat spelletjes vooral in het begin langer duren dan op de doos staat
Ik denk dat om te beginnen Stenen tijdperk, Istanbul, Brugge en Dominion wel een leuke keus is,
King Domino ook en dat zal je oudste al snel kunnen meespelen denk ik. Net als de verboden stad, dat is een coöperatief spel, dus je moet samen overleggen hoe je het gaat oplossen.
Van de meeste spellen die ik noem heeft Sebastiaan Nox wel een instructiefilmpje gemaakt, dus google op naam spel + Nox + spellenzolder en dan kun je al een beetje zien wat het spel inhoudt.
En wat de pittigere spellen betreft: sommige spellen vallen wel mee als je ze eenmaal speelt, maar dan moet je je eerst door tig bladen uitleg worstelen, en dat ontneemt je de moed wel eens. Maar als je eerst wat van de zgn. familiespellen speelt ga je de spelregels makkelijker lezen,
nlies wijzigde dit bericht op 14-08-2017 23:12
Reden: was nog niet klaar
19.04% gewijzigd
Zizo schreef:
14-08-2017 21:50
Nu ben ik op zoek naar een leuk spel om alleen te spelen. Man kijkt graag films, ik verveel me dan. Dus vandaar. Iemand tips?
Ik hou ook van logisch denken en puzzelen.
SmartGames heeft heel veel 1-player denkspellen waarbij de opdrachten steeds moeilijker worden. Mijn favorieten zijn o.a. rush hour, road block, IQ fit (klein doosje dus ideaal voor op vakantie), bend it en temple trap. Daarnaast is er Brains van 999 games waarbij je tegels op een bepaalde manier in de tuin moet leggen om de wegen/bruggen/vijver etc. op de goede plek te krijgen en te verbinden (werkt een beetje hetzelfde als de smartgames). Vrijdag is een kaartspel voor 1 persoon (ook van 999 games), hierbij ben je Robinson en moet je van de piraten winnen waarbij Robinson en de tegenstanders steeds sterker/slimmer worden, maar Robinson ook ouder wordt en je dus goed moet balanceren tussen energie besparen, vechten met tegenstanders of Robinson slimmer/sterker maken.

Ik ben zelf vooral fan van de Smartgames en Brains, Robinson vind ik minder leuk.
zijn er hier ook Vlamingen (of Brabanders) die dit weekend in Turnhout naar de spellendag gaan? Ik ga zaterdag. Vrij klein evenement maar zeer gezellig
Ik heb een aantal over Dominion zien schrijven. Ik ben op zich wel geïnteresseerd maar wat maakt dit nou zo'n leuk spel? Ik heb meerdere uitlegfilmpjes bekeken (vond Nox niet heel duidelijk) en die wekken wel mijn interesse.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
nlies schreef:
14-08-2017 23:21
zijn er hier ook Vlamingen (of Brabanders) die dit weekend in Turnhout naar de spellendag gaan? Ik ga zaterdag. Vrij klein evenement maar zeer gezellig
Heb je meer informatie over deze spellendag? Ik kon zo snel via google niet vinden wat/waar/hoe. Wij zijn komend weekend wel in de buurt!
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
snug schreef:
14-08-2017 17:23
@nlies en theatime. Dank voor de info. Kan ik iets mee.
@Pucker Mr. Jack is ook een leuk 2-persoonsspel met tactiek. Je hebt het in meerdere varianten (Londen en New York. De New York is recenter en schijnt wat evenwichtiger te zijn qua winkansen. Ik ken alleen de Londen, die is leuk). Eén is Mr. Jack die moet proberen van het bord te ontsnappen, de ander probeert hem op tijd te vangen.
Mr Jack hebben wij een tijd gespeeld, maar we merkten dat we beide in een standaardriedel vervielen als we het deden, en de spanning was er uit. Het was een heel aantal keren leuk, maar het werd routine. Wij hebben 'm dus verkocht. Ben wel benieuwd of de NY-versie echt beter is qua balans; als dat zo is kan het de moeite waard zijn om dat eens te doen.
flip-flop schreef:
14-08-2017 23:39
Heb je meer informatie over deze spellendag? Ik kon zo snel via google niet vinden wat/waar/hoe. Wij zijn komend weekend wel in de buurt!
zoek even op "de Kempen speelt" ze hebben ook een fb-pagina
Het is een spellenclub die het organiseert. Paar jaar gelden was ik er en toen was het echt klein, maar ze trekken hoe langer hoe meer uitgevers en spelontwerpers aan. Maar tot nu toe blijft het nog vrij klein en overzichtelijk, en heel gezellig,
Je kunt er spellen spelen, op zondag is er een 2de hands verkoop, en ze hebben een escape-room maar daarvoor moet je wel inschrijven, en daar betaal je wel voor. Verder is de toegang gratis
Dominion speelt lekker vlot weg en je hebt weinig downtime. Dit speel je in een half uurtje. Dit lijkt kort maar daarna wil je gewoon weer een nieuw potje spelen, en nog één dus zodoende toch avondvullend.

Door de vele verschillende actiekaarten waarvan je er steeds maar tien verschillende gebruikt kun je veel varieren waardoor elk spel anders is.

Daarnaast zijn er inmiddels legio uitbreidingen voor oneindig veel variatie. Dit geeft ook wel de populairiteit van dit spel weer.

Dit spel is leuk met alle spelersaantallen. Door de eenvoudige regels is dit spel snel uitgelegd en kunnen ook mensen met minder spelervaring vlot meespelen. Een absolute topper voor zowel beginners als gevorderde spelers.

Zo, tot zover deze reclamecampagne voor Dominion. :-)
Dominion kan ook vreselijk lang duren. Tijd gelden toevallig 2 keer gespeeld met dezelfde uitbreiding maar net andere kaarten. De ene combinatie duurde lang omdat je met heel veel koperstukken opgescheept zat, de ander omdat je niet aan geld kon komen.
Als je Dominion aanschaft zou ik zeker de eerste keren aanraden om een van de combinatievoorbeelden te gebruiken.
Verder blijft het een leuk spel
Even wat random reacties op wat ik de afgelopen pagina's heb gelezen.
Nlies, helaas niet naar die spellendag, het kost al moeite om onze 'vaste' in te plannen helaas (kind dat nog veeeeeelnte jong is voor spellen)

Voor wat betreft de escape achtige games ben ik echt fan van the escape game. Niet met dat apparaat, maar aan de hand van kaarten. Nadeel is dat je het maar een keer kunt spelen. Voordeel is dat je een tot twee uur bezig bent met super leuke puzzels. Dat andere, grote spel hebben we ook, maar vind ik soms wat vergezocht in de puzzels.

Orleans is een van mijn favorieten, al is het denk ik wel handig om wat vaker spellen te spelen. Daarom is Dominion zo fijn: het meganisme van deckbuilding komt in heel veel spellen terug en Dominion is vrij eenvoudig te begrijpen. Orleans is een 'bag builder' en is een mooie vervolgstap. Targi en zeven wonders duel vind ik fijne twee spelers spellen als je wat vaker een spel op tafel wil. En voor je het weet staan er 200 in de kast ;)
Ik denk dat je met Targi als tactisch, abstract twee-spelersspel de spijker op z'n kop slaat voor (de man van) pucker.
12+ maar best toegankelijk. Eventueel na Carcasonne en Dominion.:-)
anoniem_212431 wijzigde dit bericht op 15-08-2017 00:16
22.37% gewijzigd
200 haal ik nog niet, maar ik ben al goed op weg.
Targi vind ik ook leuk. 7 wonders duel heb ik nog niet gespeeld, maar de meerpersoonsversie ben ik niet zo dol op, dus die duel trekt me ook niet. Orléans heeft intussen uitbreidingen, ben ik best benieuwd naar. Ook tweepersoonsversie.
verder voor het veel te jonge kind. Haba heeft spelletjes voor kinderen vanaf een jaar of 2 ( je bent nooit te vroeg om de kinderen verslaafd te maken :-D )
En zoals eerder gezegd, als iemand mee wil genieten van mijn ruim 100 spellen, wees de welkome
en even een beetje of-topic (maar niet helemaal) ik ben best al een beetje trots dat dit topic al bijna 500 reacties heeft.
Er waren eerder spellentopics maar die verdwenen al snel in de put der vergetenen.
Dus dank jullie allemaal voor je bijdrage en blijf komen
Na afgelopen vakantie iedere avond te zijn ingemaakt met schaken ben ik alvast op zoek naar nieuwe spellen voor volgend jaar (zodat ik ook een keertje win).
Ik heb het hele topic gelezen en als ik alle spellen spellen mee wil nemen die hier voorbij komen hebben we een grotere aanhanger nodig (en dan zeg ik nog niks over het aantal weken vakantie :hihi: ).

Hier zijn de favorieten (met kinderen):
Skip-bo junior
Uno junior
Muisgeflipt (vind ik niet zoveel aan, maar volgens mij spelen we het verkeerd)

En de favorieten zonder kinderen:
Schaken (eigenlijk alleen op vakantie)
Genius
Therapie
Carcasonne

We hebben ook Rush Hour. De volwassen en kinderversie. Die spelen we vaak tegen elkaar. Kijken wie de meeste verkeersproblemen kan oplossen (ze zijn er wel vreselijk handig in, moet toch wel mijn best doen om niet achter te lopen)

En de spellen die we wel hebben, maar weer eens moeten afstoffen: Machiavelli, Guillotine, Munchkin, Boonanza (met uitbreidingen), Schottentotten en take 5. En ik ben er vast nog een paar vergeten.
Hallo,

ik heb even jullie input nodig. Ik vier komen weekend mn verjaardag voor mn familie. We zijn met zn 5en (allemaal volwassen), wat niet altijd een handig aantal is om spelletjes mee te spelen.

Wat is een leuk spel om te doen? We hebben over de gezinsleden verspreid wel wat opties:

Kolonisten van Catan ( traditionele en Europa Ontwaakt)
30 seconds
Machiavelli
Dixit
Monopoly :rolling:

Ik vind het ook niet erg om een nieuw spel aan te schaffen mits het geen fortuin kost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven