Brei-er in opleiding loopt vast.
woensdag 24 oktober 2012 om 17:20
Hallo,
Ik heb mezelf afgelopen week leren breien, het lukt al wel een beetje, maar ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan.
Ik heb 20 steken opgezet toen ik begon, maar ben nu een keer of vijf heen en weer gegaan en heb inmiddels 29 steken. Gister had ik zelfs zoveel steken dat hij niet meer op de breipen paste.. wat doe ik fout? Hoe krijg ik dat voor elkaar en wat kan ik er tegen doen? Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Alvast bedankt
Ik heb mezelf afgelopen week leren breien, het lukt al wel een beetje, maar ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan.
Ik heb 20 steken opgezet toen ik begon, maar ben nu een keer of vijf heen en weer gegaan en heb inmiddels 29 steken. Gister had ik zelfs zoveel steken dat hij niet meer op de breipen paste.. wat doe ik fout? Hoe krijg ik dat voor elkaar en wat kan ik er tegen doen? Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Alvast bedankt
woensdag 24 oktober 2012 om 17:33
Dan doe je waarschijnlijk je steken niet goed. Dat is een vrij makkelijke conclusie, maar ik kan vanachter mijn laptop natuurlijk niet zien wát er precies fout gaat.
Heb je hier wat aan?
http://www.youtube.com/watch?v=pCVAbqsZmSI
Heb je hier wat aan?
woensdag 24 oktober 2012 om 17:45
woensdag 24 oktober 2012 om 17:52
woensdag 24 oktober 2012 om 18:30
ik brei zoals in dit filmpje, hier heb ikhet ook van geleerd:
@missmartine, voor mijn gevoel doe ik dat wel, ik zal er nog eens goed op letten als ik brei.
@ratteke, dat kan ook natuurlijk, zal er eens goed op letten.
@sugarmiss ik zal eens andere wol kopen morgen, kijken of het dan beter wil.
bedankt allemaal, ik heb weer heel wat om te proberen
@missmartine, voor mijn gevoel doe ik dat wel, ik zal er nog eens goed op letten als ik brei.
@ratteke, dat kan ook natuurlijk, zal er eens goed op letten.
@sugarmiss ik zal eens andere wol kopen morgen, kijken of het dan beter wil.
bedankt allemaal, ik heb weer heel wat om te proberen
woensdag 24 oktober 2012 om 18:38
Oh ik voelde mij zo'n muts omdat ik gisteren breipennen en wol heb gekocht. Gelukkig is daar het Viva forum met medebreiers. Ik heb vroeger als kind leren breien, maar kan geen steken opzetten. Dat leer ik dan wel via YouTube.
Ik hoop op een beetje ooglijke shawl als eindresultaat.
Dat van die extra steken herken ik van vroeger (en soms was ik ineens steken kwijt, mooie gaten ). Denk dat ik toen ook door de wol stak ipv door de steek.
Ik hoop op een beetje ooglijke shawl als eindresultaat.
Dat van die extra steken herken ik van vroeger (en soms was ik ineens steken kwijt, mooie gaten ). Denk dat ik toen ook door de wol stak ipv door de steek.
woensdag 24 oktober 2012 om 21:29
@ Yogayup, hoe was je van plan om de sjaal te breien? Tricot steek = heen recht, terug averecht? Ik vraag het omdat tricot breiwerk enorm omkrult en bovendien een mooie en een minder mooie kant heeft, bij een sjaal kan dat allebei hinderlijk zijn. Misschien is de hele sjaal in ribbelsteek=heen recht, terug recht, wel mooier.
woensdag 24 oktober 2012 om 21:38
Mmm, mijn ma net gebeld als hulplijn en ze kwam met recht en dan averecht. Gezien haar uitleg per telefoon en mijn verwarring denk ik dat ik per ongeluk vroeger heb geleerd om averecht te breien
Ben er nog niet uit @MissMartine. Ben al apetrots dat ik voor het eerst in m'n leven überhaupt steken heb opgezet
Ben er nog niet uit @MissMartine. Ben al apetrots dat ik voor het eerst in m'n leven überhaupt steken heb opgezet
woensdag 24 oktober 2012 om 21:52
Oh ik brei toch recht en nu averecht. Dat heet dan dus een tricot steek? Weer wat geleerd vanavond.
En voor minder krul en een normale sjaal kan ik dus beter alleen recht of alleen averecht breien?
Stiekem vind ik het heerlijk zo in m'n joggingbroek met thee en een breisetje op de bank. Mag ik hier wel zeggen toch?
En voor minder krul en een normale sjaal kan ik dus beter alleen recht of alleen averecht breien?
Stiekem vind ik het heerlijk zo in m'n joggingbroek met thee en een breisetje op de bank. Mag ik hier wel zeggen toch?
woensdag 24 oktober 2012 om 21:57
woensdag 24 oktober 2012 om 22:01
quote:yogayup schreef op 24 oktober 2012 @ 21:52:
Oh ik brei toch recht en nu averecht. Dat heeft dan dus een tricot steek? Weer wat geleerd vanavond.
Dit is tricot (stockinette in het Engels), dat is recht (Engels: knit) en averecht(Engels: purl) afgewisseld.
Dit is ribbelsteek (garter in het Engels), dat is alleen recht
Ik zit er net zo bij! Highfive!
Oh ik brei toch recht en nu averecht. Dat heeft dan dus een tricot steek? Weer wat geleerd vanavond.
Dit is tricot (stockinette in het Engels), dat is recht (Engels: knit) en averecht(Engels: purl) afgewisseld.
Dit is ribbelsteek (garter in het Engels), dat is alleen recht
Ik zit er net zo bij! Highfive!
woensdag 24 oktober 2012 om 22:06
quote:donna1986 schreef op 24 oktober 2012 @ 21:57:
Ik weet precies wat je fout doet, ik had het namelijk ook! Je hebt je steken wel doorgehaald maar niet laten afglijden. Wat ik dan doe; ik tel de steken iedere keer en als ik er 1 te veel hen dan brei ik er 1 dubbel, dan het je het stukje daarna dus weer het aantal steken waar je mee begon.
Ik denk dat je '2 samen' bedoelt? Een steek dubbel breien is een techniek om te meerderen, en is in feite wat to per ongeluk doet.
Twee steken samenbreien vermindert inderdaad je aantal steken, maar je ziet het wel. Terug breien en je fout herstellen is uiteindelijk het mooist.
Ik weet precies wat je fout doet, ik had het namelijk ook! Je hebt je steken wel doorgehaald maar niet laten afglijden. Wat ik dan doe; ik tel de steken iedere keer en als ik er 1 te veel hen dan brei ik er 1 dubbel, dan het je het stukje daarna dus weer het aantal steken waar je mee begon.
Ik denk dat je '2 samen' bedoelt? Een steek dubbel breien is een techniek om te meerderen, en is in feite wat to per ongeluk doet.
Twee steken samenbreien vermindert inderdaad je aantal steken, maar je ziet het wel. Terug breien en je fout herstellen is uiteindelijk het mooist.
woensdag 24 oktober 2012 om 22:09
Oh my... Jullie praten soms nog Chinees voor mij, geitenbreierT. Zal ik over een tijdje ook echt mee kunnen praten hier?
En ik denk dat ik misschien een alleen recht gebreide sjaal inderdaad mooier vind dan met tricotsteek. Lijkt inderdaad net alsof je een verkeerde kant hebt.
Ik bijvoorbeeld 10 pennen recht, 10 pennen averecht ook mooi? Ik heb dikke wol voor op 11mm pennen. (En ik fröbel nu met een 8 mm pen omdat ik geen 11mm pen kon vinden. Tips? Wolwinkel?)
Highfive terug! @missmartine en bedankt voor de uitleg!
En ik denk dat ik misschien een alleen recht gebreide sjaal inderdaad mooier vind dan met tricotsteek. Lijkt inderdaad net alsof je een verkeerde kant hebt.
Ik bijvoorbeeld 10 pennen recht, 10 pennen averecht ook mooi? Ik heb dikke wol voor op 11mm pennen. (En ik fröbel nu met een 8 mm pen omdat ik geen 11mm pen kon vinden. Tips? Wolwinkel?)
Highfive terug! @missmartine en bedankt voor de uitleg!