Brei-er in opleiding loopt vast.

24-10-2012 17:20 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb mezelf afgelopen week leren breien, het lukt al wel een beetje, maar ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan.

Ik heb 20 steken opgezet toen ik begon, maar ben nu een keer of vijf heen en weer gegaan en heb inmiddels 29 steken. Gister had ik zelfs zoveel steken dat hij niet meer op de breipen paste.. wat doe ik fout? Hoe krijg ik dat voor elkaar en wat kan ik er tegen doen? Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Alvast bedankt
Haat breien om andere redenen, maar je moet in dit geval de laatste steek samen met de een na laatste steek breien,op het moment dat je de pen draait, (dus 2 steken dubbel insteken) anders maak je idd telkens een nieuwe steek er bij. Nu, weet niet of je hier iets aan hebt, maar duidelijker kan ik het niet verzinnen (had geloof ik al verteld wat ik van breien vind )

Correctie, je moet de laatste twee steken op een pen samen breien, of was het nu breiden
@Zonnetje, ik snap je niet of ik ben het niet met je eens. Als je twee steken samenbreit, minder je in steken. Je maakt niet vanzelf meer steken door de laatste steek ook te breien. Wat breisters wel vaak doen is de laatste steek niet breien maar alleen overzetten naar de andere naald, omdat de rand daar minder opgefrommeld van wordt.
quote:MissMartine schreef op 24 oktober 2012 @ 22:19:

@Zonnetje, ik snap je niet of ik ben het niet met je eens. Als je twee steken samenbreit, minder je in steken. Je maakt niet vanzelf meer steken door de laatste steek ook te breien. Wat breisters wel vaak doen is de laatste steek niet breien maar alleen overzetten naar de andere naald, omdat de rand daar minder opgefrommeld van wordt.Je kan de laatste steek op 1e je pen insteken met de eerste steek op de andere pen ipv overzetten. Maar vlg mij moet ik me hier niet meer mee bezig houden, want ik geloof dat ik anders de hele nacht hierover droom
Hoi Jet91 en Yogayup, hebben jullie de moed al opgegeven of is de eerste sjaal al af?
Ja, de eerste sjaal van meer dan 2 meter is echt supermooi geworden! Bedankt voor de goede adviezen. Ik heb trouwens alles uitgehaald en ben opnieuw begonnen (na bijna 2 bollen gebreid te hebben)
Ja, inmiddels een sjaal en een kussenhoes verder
Wat goed!
Joepie! M'n eerste muts is ook een feit!!!
Foto!
Ik weet niet hoe ik plaatjes moet plakken :(. Forum mobiel. Kan het wel via de iPad?
Ik ben ook gisteren begonnen met breien. Nog nooit eerder gedaan en ik ben zo enorm traag!! Ben benieuwd naar jouw resultaat, yogayup!
Heb het zeeman patroon Lima gebruikt (gratis), maar dan met andere wol en dikkere pennen. Heeeeeel vaak opnieuw steken opzetten, breien, meten, uithalen en gefrustreerd raken omdat ik dus het originele patroon niet kon volgen. Grrr... Maar het resultaat is heel cool!
Als je in je post plaatjes wil kan dat niet met het mobielforum en daarbij moet je rechten aangevraagd hebben. Maar met tinypic (google maar) kun je plaatjes uploaden en linken.
http://i49.tinypic.com/iz5b2h.jpg
Doettiehet?

(En wel een beetje lief zijn, want ik ben best trots voor een beginnende breierT)
Haha, ik hoef niet te liegen, ziet er gewoon goed uit! Past ie goed? Dat kan nog verradelijk zijn, op de naalden lijkt het dan prima, maar los blijkt het dan veel te groot
Wow, wat mooi!! En hoelang brei je nu al? Ik schaam me een beetje voor hetgene wat ik "een sjaal" ga noemen. Er zitten nu al fouten in en ik ben net begonnen Jouw muts is echt mooi!
Dit is m'n tweede project. Hiervoor van dezelfde wol een sjaal gemaakt. Ben dus echt een beginneling. Bedankt voor de lieve complimenten.

Hij is wel een beetje groot en heeft in ieder geval 1 foutje
En hoelang heb je over de sjaal gedaan? Want ik ben dus ook net begonnen en het voelt alsof hij ergens rond kerst 2013 klaar zal zijn
Die was snel klaar op zich. Deze muts kan ik in een avondje breien heb ik gemerkt, als ik maar niet zelf opnieuw moet meten en uitproberen.

Ligt ook aan de wol en de naalden. Met mijn wol en breipen 12 heb ik in 2 avondjes de sjaal klaar (3 of 4 bollen geloof ik)
Wow, wat snel. Ik heb breipen 6 gekregen van mijn schoonmoeder. Geen idee wat het verschil is met een andere breipen, maar het gaat nog aardig traag. Maar ja, ik werk netjes, zullen we dan maar zeggen
12 is behoorlijk groot/grof hoor. Meeste patronen zijn voor naald 3 tot 5, dus met 12 gaat het hard. Voor babies gebruik je nog kleiner en fijner.
Ok. nou weer wat geleerd. Ik ken echt één steek volgens mij en ik weet niets van breipennen e.d. Dus als je een grovere pen hebt, brei je sneller? Dan ben ik nog wel even bezig dus
Ik heb de wol gekozen dat ik mooi vond, dus dat bleek 12 te zijn. Ik was begonnen met een 8mm naald (want 12 kon in eerst niet vinden). Dat werd dus een stijve lap... Uitgehaald, opnieuw begonnen met andere naalden (12mm) en dat gaat dus wel heel snel inderdaad. Die drie/vier bollen brei je zo weg.

Volgende project is met tweed wol voor 5/6 mm pennen. Dat gaat wel iets langer duren (en dan zie je de foutjes beter)
Oh ja roze handdoek: YouTube is de hulp voor brei issues (naast het forum). Je kunt toch neem ik aan wel recht en averecht breien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven