Budget verbouwing compleet appartement

23-08-2018 16:50 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik en mijn vriend gaan binnenkort een huis kopen. We kijken alleen naar flats en hebben nog geen bod gedaan. De grootste die wij hebben bekeken was 85m2, maar alles tussen de 55 en 85 is helemaal prima. Ik heb zelf een schatting gedaan hoeveel het opknappen van zo een appartement ons kost, aan de hand van de oppervlakte van 85m2 (dan kan het alleen maar mee vallen (; ).

We willen alles nieuw. Badkamer, wc, keuken, muren en vloeren. Ik ben zelf erg handig en mijn vader is een vak timmerman- dus aan installatie en monteerkosten zijn wij niets kwijt.

Ook heb ik geen dure smaak en ben ik ook niet vies van bijvoorbeeld tweedehands meubels of tegels van marktplaats e.d. De badkamer en de wc mogen in zwart wit, liefst metrotegels in wit en zwarte vloeren. Voor de rest veel witte muren op 2 na; een groene in de woonkamer en een roze in de slaapkamer en een muur behang in de slaapkamer. Ook ben ik al helemaal content met de goedkoopste laminaat van de ikea, ik vind deze oprecht mooi en hij past bij mijn visie van mijn huis.

Daarnaast heb ik over de jaren heen al heel veel inboedel verzamelt:
-bed en beddengoed
-televisie
-computer
-twee banken
-salontafel
-complete keukeninhoud
-badkamer textiel
-wasmachine
-aankleding/assecoires
-stofzuiger en dweil (+andere schoonmaakdingen)

Ik heb een berekening gedaan die mijns inziens al ruim genomen is, maar overal op internet kom ik tegen dat ik minstens het drievoudige nodig heb voor deze verbouwingen! Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen en wil graag weten of jullie een budget verbouwing hebben gedaan, en hoe veel dat dan heeft gekost. Tevens; of jullie denken dat ik het red met mijn berekeningen?

Mijn berekening:
4000 keuken incl alle apparatuur
2500 badkamer incl alles
1000 vloeren Incl ondervloer en plinten
1000 wc incl voegsel e.d.
500 verf
400 behang Incl lijm
400 lampen
3550Meubilair :
- 600 kledingkasten
- 750 Tv meubel
- 550 Eetkamer tafel en stoelen
- 200 Kapstok en gang / schoenkast
- 100 Bijzet tafel
- 250 Eventuele tapijten
- 600 Bureau + stoel
- 500 Overige kasten huis
- 700 raamverduistering/zonnewering

= 14.000 euro

(Ik heb mijn oog op een specifiek tv meubel, bureau en kledingkast, vandaar dat die duurder uitvallen.)
Doe maar maal 2 en dan nog zit je aan de krappe kant.

Heb je ook gedacht aan leidingwerk en elektra wat al snel aan de orde is bij een dergelijke verbouwing.

Wil je ook de indeling van het huis veranderen en/of een muur slopen dan wel wijzigen/ombouwen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik weet niet hoe groot je keuken word, maar ik vind 4000 euro wat aan de zuinige kant.
De kostenberekening voor de badkamer en vloer zijn ook erg weinig.

Worden de overige kamers ook gestuct?
Aangezien je opgeschreven had, dat je de muren ook wilt doen.

Heb je ook al aan een loodgieter gedacht?
Als je alles nieuw wil waarom ga je dan niet voor een goedkope kluswoning ipv een flat?
Mumzul schreef:
23-08-2018 16:50

Mijn berekening:
4000 keuken incl alle apparatuur / veel te weinig, misschien bij Ikea, ik was 8000 kwijt voor een I-opstelling ex installatie.
2500 badkamer incl alles / een badkamer is vaak duurder dan een keuken, 9000
1000 vloeren Incl ondervloer en plinten / Gamma laminaat?
1000 wc incl voegsel e.d. / kan wel
500 verf / goede verf is duur, ik zou een A-merk kiezen
400 behang Incl lijm / weet ik niet. Ik heb zelf rolletjes van 25 euro, maar maar 1 muur
400 lampen / Gamma of Ikea
3550Meubilair :
- 600 kledingkasten
- 750 Tv meubel
- 550 Eetkamer tafel en stoelen
- 200 Kapstok en gang / schoenkast
- 100 Bijzet tafel
- 250 Eventuele tapijten
- 600 Bureau + stoel
- 500 Overige kasten huis
- 700 raamverduistering/zonnewering

= 14.000 euro

(Ik heb mijn oog op een specifiek tv meubel, bureau en kledingkast, vandaar dat die duurder uitvallen.)
Zie hierboven mijn bedragen. Qua meubels kun je wel vrij betaalbaar slagen, dus die schattingen vind ik aan de hoge kant. Gordijnen zal dan wel weer lastig worden voor 700. Kortom, met alleen keuken en badkamer ga je al boven je budget.
Een vriendin van mij had haar huisje van ca 60m2 opgeknap behalve de badkamer.
Dus nieuwe keuken, verven, behang, vloer en zelfs een inbouwkast van 2000 euro. Daarnaast had ze een 2de slaapkamer laten maken. Nagenoeg alle meubels had ze vervangen. Ze heeft iemand wel ingehuurd om de grotere klussen te doen. Ze zei dat ze er 16.000 euro aan kwijt was.
Als je idd handige mensen om je heen hebt, lijkt me het vrij realistisch.
Moet kunnen met jouw berekening als je maar creatief bent en op aanbiedingen let.
Ook als je soms genoegen neemt met tweedehands of een andere kwaliteit oid.
Op marktplaats staan genoeg meubelen in goede staat etc.
De prijzen die jij noemt voor bv een eetset kunnen lager als je goed kijkt en daar genoegen mee neemt.

Ms kun je een flat vinden waar jullie al tevreden zijn met de keuken bv.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 23-08-2018 19:02
25.72% gewijzigd
Het lijkt mij ook aardig realistisch als je alles zelf doet. Mijn vader heeft een paar jaar geleden mijn keuken gedaan voor 3500 euro. Daar had ik genoeg aan voor materiaal en apparatuur.

Meubels kunnen wel heel erg varieren maar met jouw budget zou ik prima uit de voeten kunnen.

Succes!
In principe kun je het met dit budget redden, maar dan moet je wel bereid zijn om in te leveren op design/kwaliteit.

Voor jouw budget kun je bijvoorbeeld in de badkamer best nieuwe tegels, een wastafel, een douche en een toilet installeren. Maar wil je ook alle kranen van Grohe, een strakke glazen douchewand, een regendouche met zonnebank, massagestralen en een designradiator, dan wordt het opeens wel heel krap.

Tenzij je zelf gordijnen wil gaan naaien of voor kant- en klaargordijnen kiest, is 700 euro daarvoor waarschijnlijk wat te krap begroot.
Eens met de gordijnen. Die krengen zijn behoorlijk aan de prijs.
Ik denk dat de schattingen op Internet realistischer zijn dan jouw berekening. Het valt me sowieso op dat je een behoorlijke post inbouwt voor meubels en aankleding, op het totaalbedrag. Zorg eerst dat de basis - dus je huis zelf - op orde is, dat is een betere investering dan salontafeltjes en gordijnen. Die laatste kan je ook voor een prikkie bij bv Ikea kopen en zelf op maat maken. De ikea-laminaatvloeren ken ik trouwens, de kwaliteit is echt wel heel erg naar de prijs. Maar dat valt me sowieso op aan je berekening: misschien krijg je het voor dit bedrag wel voor elkaar, maar grote kans dat je over een paar jaar weer opnieuw kan beginnen omdat alles is versleten.

Maar goed, naar je lijstje: voor keuken, badkamer, wc en vloeren is je stelpost echt heel erg laag, ik zou uitgaan van het dubbele. En ik mis nog een heleboel eventuele posten in je berekening als je alles wil gaan aanpakken:

- leidingen, als deze bv moeten verlegd in keuken/badkamer/wc
- electriciteit
- verwarming
- stucwerk
En hou er ook rekening mee dat er nog behoorlijk wat geld gaat zitten in alle andere dingen die je nodig hebt. Bij schilderen heb je bijvoorbeeld niet alleen de potten met verf nodig, maar ook kwasten, schuurpapier, St Marc, afplaktape, verfkrabbertje, roerstaafje, verfbakje, rolletjes en rolletjeshouders, een emmertje, schoonmaakdoekjes, enz. En juist al dat kleine spul loopt nog heel hard op.

En ook dingen die je verder nog nodig hebt of gewoon wil vervangen, zoals nieuwe deurkrukken op je strak geverfde deur, een wc-bril en toiletgarnituur, wat ophanghaakjes in de badkamer, een paar bloempotten met leuke planten, enz lopen vaak hard op.
Als je alleen materiaalkosten berekend hebt kan je een aardig eind komen, maar ik vind dan nog met name de keuken en badkamer redelijk karig; dan zal je echt creatief moeten shoppen.

Ook hoort er in je budgettering een post onvoorzien. Je moet echt wat ruimte incalculeren voor dingen die je niet bedacht hebt of dingen die onverwacht tegen vallen. Ik denk dat het reëel is om dan bijvoorbeeld uit te gaan van 17.500-20.000, afhankelijk van het appartement.

Wat ik overigens het meest opvallend aan je verhaal vind is dat je er nog zonder dat je een flat op het oog hebt er van uit gaat dat je sowieso alles wil vervangen? Waarom ga je daar van uit?
Waar is de post elektra?
shifty schreef:
23-08-2018 19:14
Als je alleen materiaalkosten berekend hebt kan je een aardig eind komen, maar ik vind dan nog met name de keuken en badkamer redelijk karig; dan zal je echt creatief moeten shoppen.

Ook hoort er in je budgettering een post onvoorzien. Je moet echt wat ruimte incalculeren voor dingen die je niet bedacht hebt of dingen die onverwacht tegen vallen. Ik denk dat het reëel is om dan bijvoorbeeld uit te gaan van 17.500-20.000, afhankelijk van het appartement.

Wat ik overigens het meest opvallend aan je verhaal vind is dat je er nog zonder dat je een flat op het oog hebt er van uit gaat dat je sowieso alles wil vervangen? Waarom ga je daar van uit?
En dat.
Nummer*Zoveel schreef:
23-08-2018 19:09
En hou er ook rekening mee dat er nog behoorlijk wat geld gaat zitten in alle andere dingen die je nodig hebt. Bij schilderen heb je bijvoorbeeld niet alleen de potten met verf nodig, maar ook kwasten, schuurpapier, St Marc, afplaktape, verfkrabbertje, roerstaafje, verfbakje, rolletjes en rolletjeshouders, een emmertje, schoonmaakdoekjes, enz. En juist al dat kleine spul loopt nog heel hard op.

En ook dingen die je verder nog nodig hebt of gewoon wil vervangen, zoals nieuwe deurkrukken op je strak geverfde deur, een wc-bril en toiletgarnituur, wat ophanghaakjes in de badkamer, een paar bloempotten met leuke planten, enz lopen vaak hard op.
Dit wou ik ook zeggen. Vergis je niet in alle kleine zaken.

Verder is raambekleding schreeuwend duur, dus die zou ik hoe dan ook een heel stuk verhogen.

Ik vind je budget in het algemeen érg krap. En als je toch alles wil vernieuwen, weet je dan zeker dat je met het simpelste van het simpelste tevreden gaan zijn? Ik kan dat niet zo goed met elkaar rijmen.

Als laatste moet je rekening houden met een post onvoorzien van minstens een paar duizend euro. Er is áltijd wel iets wat je vergeet of een tegenvaller onderweg.
Het kan natuurlijk best dat TO juist heel bewust op zoek is naar een “opknappertje” omdat zij graag haar eigen stempel op de woning wil drukken.

De post onvoorzien mag idd niet ontbreken. Normaal gesproken houdt men daar minimaal 10% voor aan in een verbouwbegroting, maar niet zelden blijkt die 10% te weinig.

Overigens zit ik midden in een verbouwing, en als je eenmaal bezig bent, dan wil je het toch vaak meteen helemaal goed hebben. Dus niet alleen de muren sauzen, maar dan ook eerst stucen en meteen die oude plintjes maar vervangen. Niet alleen de binnendeuren vervangen, maar dan ook het hang- en sluitwerk, de deurposten en de deurkrukken. En tsja, dan staat die oude voordeur er toch ook wat lullig bij, dus vooruit, die ook maar dan incl brievenbus, bel, deurknop, enz. Het loopt al snel op allemaal hoor!
Nieuwe stopcontacten en lichtknopjes zijn erg duur. Als je de leidingen wil verleggen en dit wil vernieuwen zal je een aardig bedrag aan electra kwijt zijn.

Als je zelf alles doet in de keuken moet het lukken voor die prijs.

Een badkamer is wel duurder denk ik. Wil je een badkamermeubel of neem je genoegen met een wastafel en een spiegel? Wil je ook kastjes voor je toiletspullen, die zijn ook erg duur.
Net wat NummerZoveel zegt:
Als je bezig bent, wil je het meteen goed doen.
Zorg voor een extra budget voor onvoorziene kosten.
Keuken en badkamer gaat je nooit lukken voor die prijs
Ik denk dat je met 14000 ver komt, zonder het rijtje met meubels, vloer en raambekleding.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Schakelmateriaal is echt heel prijzig. Als je een beetje een leuke uitvoering wil.
Zelf heb ik Berker 1930 maar dat is niet echt te vergelijken met "standaard" materiaal.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bij ons was de keuken zelf goedkoper dan het weghalen van de oude, het verleggen van de leidingen, het oplossen van het elektriciteitsprobleem dat daar kennelijk onder verborgen zat, het betegelen van de muren en het leggen van de vloer.

Maar als je vader dat soort dingen kan, dan is dat niet aan de orde.
Tickel schreef:
23-08-2018 20:39
Schakelmateriaal is echt heel prijzig. Als je een beetje een leuke uitvoering wil.
Zelf heb ik Berker 1930 maar dat is niet echt te vergelijken met "standaard" materiaal.
Ik wilde schakelmateriaal dat niet standaard is (qua kleur). in sommige bouwmarkten hadden ze er wel iets van maar niet alles wat we nodig hadden. Online bleek het voor een kwart(!) van de prijs te vinden te zijn. Dan was het nog niet weinig, alles bij elkaar, maar goed zoeken online kan veel geld schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven