Buurvrouw voert buurtkatten

05-11-2010 10:25 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een buurvrouw van de flat naast mij (woon zelf ook in een flat) voert de buurtkatten meerdere keren per dag, zoals brokjes, snoepjes maar ook rauw vlees.

De katten uit de buurt zijn best aan de stevige kant en zijn zo mak als een lammetje. Je ziet dan bijvoorbeeld een groepje van 8 katten naast elkaar voor het balkon zitten met op een halve meter afstand vogeltjes ernaast zitten, en geen 1 kat die eraan denkt om een vogel te vangen. (zo vetgemest worden die katten dus)

Nou gaan mijn katten binnenkort ook naar buiten, alleen ben ik hier dus niet zo gecharmeerd van.

Ik heb een kat die hele gevoelige huid, darmen en maag heeft, en dus bang ben dat hij verkeerde dingen te eten krijgt zodat hij ziek word. (hij word al ziek van goedkope brokjes)

Heeft iemand zoiets meegemaakt en hoe heb je dit opgelost?

Zal ik er wat van zeggen? En wat als ze ermee doorgaat?
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:14:

[...]

Eens met deze post. Ik verbaas me er over dat er zo veel mensen zijn die vinden dat het niet aan jou is om te bepalen wat je kat te eten krijgt.

Wat nou als ze bijvoorbeeld ook dingen geeft die utigesproken slecht zijn voor katten? Mag ze dit dan ook zelfg bepalen?

Natuurlijk is het aan de kattenbezitter om te bepalen wat je kat eet.

Maar een kattenbezitter moet niet boos of geïrriteerd worden als een kat ook elders eet. Vindt die kattenbezitter dat vervelend dan moet hij/zij ervoor zorgen dat zijn/haar kat niet elders KAN eten... dus dat ie niet bij anderen in de tuin komt c.q. in huis... Probleem opgelost!
Ok, aparte reacties hier...

Die vrouw is natuurlijk stom bezig om andere katten te voeren! Die katten zijn van baasjes die ze al genoeg te eten geven en er zijn veel katten die speciaal voer nodig hebben en als het zwerfkatten zijn is het ook niet slim om die eten te geven.

Bel eens naar de dierenambulance, misschien kunnen die een praatje maken met haar en het haar uitleggen waarom het zo slecht is om zomaar katten te eten geven.

Ook kunnen hun eventuele zwerfkatten vangen en weghalen.
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:20:

[...]

Ik vind dit helemaal niet zo'n gekke vergelijking in deze discussie. .Ik vind het eigenlijk ook geen vergelijking, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:14:

[...]

Wat nou als ze bijvoorbeeld ook dingen geeft die utigesproken slecht zijn voor katten? Mag ze dit dan ook zelfg bepalen?

Als je niet wilt dat je poekies iets verkeerds binnen krijgen, dan hou je ze binnen. Vriendelijk verzoeken aan de buurvrouw kan altijd, maar de kans dat ze het toch (blijft) doen is natuurlijk aanwezig.

En als de buurvrouw het niet doet, dan is het misschien wel iemand anders die het doet.

Maar misschien is je katten een button dekje op doen waarop staat 'ik mag geen ander eten dan dat van thuis' een optie als je toch per sé wilt dat je katten buiten komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En als de buuf ze niet meer voert, kunnen ze misschien door een kattenluikje bij iemand anders naar binnen, en daar het voerbakje leegschrokken.

[...]

Ik vind dit helemaal niet zo'n gekke vergelijking in deze discussie. Het geeft een ander perscpectief m.b.t. de discussie over wie het recht heeft is om welke keuzes te maken.

Mag ik dan ook vanaf nu mijn hond los laten lopen? En achter vogeltjes aan laten rennen? En laten schijten waar ze wil?

Want in feite is dat hetzelfde. (En ja... het zit ook in de natuur van de hond om even lekker te rennen en achter vogels aan te gaan enzo)
quote:Sagrera schreef op 05 november 2010 @ 11:20:

Misschien koopt ze zelfs nog wel het merk dat jouw kat wel mag eten en zeker zal ze je kat herkennen en een special treatment kunnen geven.
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:himalaya schreef op 05 november 2010 @ 11:22:

En als de buuf ze niet meer voert, kunnen ze misschien door een kattenluikje bij iemand anders naar binnen, en daar het voerbakje leegschrokken.

Ook een goed punt.

Ik heb er weinig verstand van, hoor, maar misschien strooit iemand wel rattengif en lusten katten dat. Of slakkenkorrels.

Dat gevaar lopen buitenkatten nou eenmaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

[...]

Ik vind dit helemaal niet zo'n gekke vergelijking in deze discussie. Het geeft een ander perscpectief m.b.t. de discussie over wie het recht heeft is om welke keuzes te maken.

Katten of kinderen heb je met een heel ander doel.

Daarnaast laat je een kind niet zonder toezicht op straat, tot het moment dat een kind zelf bepaalde situaties in kan schatten. Dat moment komt met een kat nooit.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Troeta schreef op 05 november 2010 @ 11:20:

Ok, aparte reacties hier...

Die vrouw is natuurlijk stom bezig om andere katten te voeren! Die katten zijn van baasjes die ze al genoeg te eten geven en er zijn veel katten die speciaal voer nodig hebben en als het zwerfkatten zijn is het ook niet slim om die eten te geven.

Bel eens naar de dierenambulance, misschien kunnen die een praatje maken met haar en het haar uitleggen waarom het zo slecht is om zomaar katten te eten geven.

Ook kunnen hun eventuele zwerfkatten vangen en weghalen.

Nee! Die kattenbezitters zijn stom bezig om hun kat de kans te geven om bij iemand anders te gaan eten!

En als iemand mij een instantie op het dak stuurt om te vertellen wat ik wel en niet moet doen dan zorgt ie juist voor het tegendeel.
quote:Yraatje schreef op 05 november 2010 @ 11:20:

[...]

Natuurlijk is het aan de kattenbezitter om te bepalen wat je kat eet.

Maar een kattenbezitter moet niet boos of geïrriteerd worden als een kat ook elders eet. Vindt die kattenbezitter dat vervelend dan moet hij/zij ervoor zorgen dat zijn/haar kat niet elders KAN eten... dus dat ie niet bij anderen in de tuin komt c.q. in huis... Probleem opgelost!Maar precies hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk snap ik ook wel dat je het niet tegen houdt, maar ik verbaasde me over dat het merendeel kennelijk deze mening is toegedaan.
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:27:

[...]

Maar precies hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk snap ik ook wel dat je het niet tegen houdt, maar ik verbaasde me over dat het merendeel kennelijk deze mening is toegedaan.Tja, sorry.

Is wel mijn mening.

Als ik mijn hond zomaar buiten laat lopen moet ik ook niet zeuren dat ze ergens anders gevoerd wordt en dat dus ook opeet (nu is madam een kieskauwer dus eet ze lang niet alles).

Dat is het risico dat ik loop als ik mijn huisdier naar buiten laat.
quote:himalaya schreef op 05 november 2010 @ 11:22:

En als de buuf ze niet meer voert, kunnen ze misschien door een kattenluikje bij iemand anders naar binnen, en daar het voerbakje leegschrokken.Ja, maar in dit geval doet iemand het doelbewust. Dat vind ik wel anders dan per ongeluk
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:32:

[...]

Ja, maar in dit geval doet iemand het doelbewust. Dat vind ik wel anders dan per ongeluk

Tja... en als je weet dat een buurvrouw dit doet en je voelt je er niet prettig bij, dan moet je er altijd voor zorgen dat JOUW huisdier niet bij die buurvrouw terecht kan komen.

Zij vindt die katten waarschijnlijk heel leuk, ze komen bij haar omdat ze ze te eten geeft. Tja... niet zeuren dus...
quote:Yraatje schreef op 05 november 2010 @ 11:32:

[...]

Tja, sorry.

Is wel mijn mening.

Daar zeg ik toch ook niets van, ik zeg toch juist dat ik kennelijk degene ben met een andere mening dan het merendeel No need om het persoonlijk te maken

Wat overigens niet zegt dat ik het er nu mee eens ben natuurlijk

[...]

Ja, maar in dit geval doet iemand het doelbewust. Dat vind ik wel anders dan per ongelukMaar dan nog heeft TO het probleem van haar 'special needs' poekies...
Dan moet ze niet zeuren en het spul binnenhouden.
Ik krijg er een punthoofd van!

[...]

Ja, maar in dit geval doet iemand het doelbewust. Dat vind ik wel anders dan per ongeluk

Het resultaat is hetzelfde, een zieke kat.

De gezondheid van je huisdier is je eigen verantwoordelijkheid.
Er zijn inderdaad mensen die er niet van gecharmeerd zijn dat katten in hun tuin komen. Net zoals jij er niet van gediend bent dat jouw katten door die bewuste buurvrouw zullen worden gevoerd.

Ik heb zelf ook veel buurtkatten in mijn tuin, die de boel overhoop halen, in mijn tuin poepen, de boel onderplassen en bij mij naar binnen proberen te glippen. En dan heb ik het nog niet eens over de nachtelijke 'serenades' waar ik iedere keer weer wakker van word. Ik heb zelf een hond die een hekel aan katten heeft en valkparkieten die dan door de katten belaagd worden.

Aangezien ik een dierenvriend ben heb ik hierover nooit bij de baasjes mijn beklag gedaan. Ik weet zeker dat als mijn hond bij hun door de tuin zou lopen, poepen, plassen, blaffen etc, ik wél klachten zou krijgen! Ook ik heb vaak aan de bewuste katten kattenvoer gegeven omdat ze vaak uitgehongerd aan mijn deur stonden te krabben en onophoudelijk miauwden en als ze de kans kregen het voer van mijn hond verorberden.

Uit medelijden heb ik die katten dus kattenvoer gegeven. Op een gegeven ogenblik heeft één van de baasjes mij vriendelijk gevraagd of ik hun katten misschien eten gaf, waarop ik dus eerlijkheidshalve 'ja' moest antwoorden.

We hebben afgesproken dat ik dat niet meer zou doen. In de buurt werden ook dikwijls dreigbrieven bij bepaalde katteneigenaren aan de schutting gehangen, dat ze de katten binnen moesten houden, anders zouden er vreselijke dingen gebeuren.

Ook heb ik het wel eens meegemaakt dat katten door een bepaalde buurtbewoner beschoten werden.

Wat ik hiermee zeggen wil, ik heb geen last van de katten, ik vind ze allemaal even lief en aardig. Ik bedoelde het goed. Veel mensen hebben helaas niet zulke goede bedoelingen met katten die buiten lopen.

Veel katten zijn in de buurt spoorloos verdwenen of vergiftigd. Als ik jou was zou ik de katten niet naar buiten laten, of een net dusdanig plaatsen dat ze bijvoorbeeld niet van het balkon af kunnen. De mensen die dieren eten geven bedoelen het goed, ik zou mij meer zorgen maken over de kwaadwillende mensen.

Ik heb zelf ook twee poezen gehad, ze hadden tuigjes om en konden door de hele tuin lopen. Op een dag is helaas één poes uit haar tuigje weten te ontsnappen, ze kwam meer dood dan levend weer thuis en bleek zwaar vergiftigd te zijn.
quote:Poezewoes schreef op 05 november 2010 @ 11:44:

[...]

Het resultaat is hetzelfde, een zieke kat.

De gezondheid van je huisdier is je eigen verantwoordelijkheid.

Ik ben het met je eens dat de gezondheid van je huisdier altijd je eigen verantwoordelijkheid is. Ik ben het er alleen niet mee eens dat als de buurvrouw ingelicht is over jouw kat en deze toch voert, dat haar dan in dat geval niets te verwijten valt.

Maar we vallen in herhaling met het oneens zijn met elkaar
Ik denk dat ik eerst even zou aankijken of mijn kat daar wel gevoerd zou worden. Kan best zo zijn dat de andere katten de jouwe daar niet dulden namelijk.

En als buuv dat doet, dan zou ik haar inlichten en waarschijnlijk speciaal voer geven, speciaal voor de mijne. Zo'n poezenvrouwtje gaat een kat die er al een beetje zielig uit ziet niet niet voeren. Ook al is dat de reden dat ie er zielig uit ziet. Zolang zij dat niet weet...

Zou best kunnen dat je haar zelfs extra voer moet geven zodat ze de andere poezen ook iets van het speciale kan geven, anders is het niet eerlijk. Zo werken de hersens van poezenvrouwtjes, ik ben zelf bijna zo'n mutant, maar weet me wel heel goed in te houden.
quote:Poeszie schreef op 05 november 2010 @ 11:49:

[...]

Ik ben het met je eens dat de gezondheid van je huisdier altijd je eigen verantwoordelijkheid is. Ik ben het er alleen niet mee eens dat als de buurvrouw ingelicht is over jouw kat en deze toch voert, dat haar dan in dat geval niets te verwijten valt.

Maar we vallen in herhaling met het oneens zijn met elkaar

Ik vind het helemaal niet interessant of de buurvrouw iets te verwijten valt. Ik vind het ook niet ok als iemand andermans katten loopt te voeren als ze weet dat die kat gevoelig is.

Maar de eigenaar is degene die de kat blootstelt aan risico's, door hem naar buiten te laten. Dit is een bekend risico, maar er zijn nog zat onbekende risico's.

Die buurvrouw is niet het probleem, de gevoelige darmen van de kat, díe zijn het werkelijke probleem.
quote:MooiRood schreef op 05 november 2010 @ 11:02:

Ik zou het ook niet fijn vinden als anderen mijn katten voeren maar ben bang dat je er niks aan doet.

Die vrouw doet ws toch wat ze zelf wil.

Waarom gaan ze trouwens "binnenkort" naar buiten? Hoe doe je het nu dan?

En als ze nog helemaal niet buiten zijn geweest zou ik de winter nog even wachten want nu hebben ze dan natuurlijk geen buitenvacht.Omdat ik net verhuist ben en ze een maand binnengehouden heb.;-)
Ik ben het eens met Poezewoes. Ook al licht je deze buuf in, de kans is groot dat zij zich er niet aan houdt, en de kans is ook groot dat poes ergens anders ook eten vindt wat hij niet mag hebben.

De poes is jouw verantwoordelijkheid.
Grief is just love with nowhere to go
Als je kat zo gevoelig is moet je ze helemaal niet naar buiten laten. Denk je niet dat ze gewoon alles eten wat vindbaar is? Ook menselijkafval dus niet alleen muizen en vogels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven