castreren katertje

11-08-2010 20:24 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat van 1 jaar oud was al 3 dagen niet thuis gekomen, dus ik ongerust dierenambulance gebeld om te vragen of ze hem hebben gevonden maar nee. Nou ging ik weer zoeken in de buurt en jaa, ik vond hem ergens in de bosjes maar hij wou niet mee :S toen kwam er een andere buurtbewoonster en vroeg wat er aan de hand was, ik vertelde het verhaal en ze zei dat hij verliefd zou kunnen zijn. En vroeg of die gecastreerd is, maar hij is nog niet gecastreerd :S omdat we het zielig voor hem vonden. Maar ik heb hem met eten gelokt om naar huis te krijgen. En ik wil hem laten castreren maar vind dat zo zielig voor hem. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat gerust stellen zodat ik een afspraak voor hem maak.
heb onze kater met 6 maanden laten castreren (hij sproeide al met 4 maand)

Is niet zielig hoor! je brengt hem smorgens naar de DA en haalt hem aan het einde van de middag weer op, En savonds speelt ie weer, is wel geinig om te zien als ze nog dronken zijn van de narcose.
oh, en als je hem laat castreren, komt hij gewoon weer thuis hoor als je hem naar buiten doet, want dan issie niet meer zoveel verliefd haha
quote:MBV schreef op 11 augustus 2010 @ 20:35:

oh, en als je hem laat castreren, komt hij gewoon weer thuis hoor als je hem naar buiten doet, want dan issie niet meer zoveel verliefd hahaHhaha nou dat hoop ik dan maar, ik heb hem echt met moeite naar huis gekregen , ik heb hem in zijn draagmandje gelokt met eten en gelijk dichtgedaan en zo naar huis, eenmaal thuis wou die gelijk eten , hij was echt uitgehongerd leek het wel , ja wat wil je ook he 3 dagen lang zat ie buiten. Maar ik ben bang dat ie pijn zal hebben tijdens / na de castratie
quote:Juliet86 schreef op 11 augustus 2010 @ 20:39:

[...]

Maar ik ben bang dat ie pijn zal hebben tijdens / na de castratie

als hij gecastreerd word merkt ie daar niks van hoor, na de tijd ook niet, hij zal alleen een beetje dronken zijn van de narcose, wel na de tijd even opletten met eten, kleine beetjes voeren en laten drinken anders spuugt ie alles weer uit.

en een avond van te voren mag hij ook niet meer eten
Wat is er zielig aan castreren?

Ik vind het zieliger als jouw kat een ziekte oploopt doordat hij alle poezen van de buurt naait.

Ook katten kunnen nl hun eigen aids-variant krijgen.

Het voorkomt ook dat ze gaan sproeien. Scheelt jou een hoop frustratie en de kat een hoop moppers (je gaat ongetwijfeld boos worden als hij overal in huis plast).
En de overmaat aan kittens, die veroorzaakt wordt door o.a. loslopende ongecastreerde katers, vind je niet erg? Talloze katten die verwekt worden maar waar geen plekje voor is?

Ik zou zeggen, doe je plicht als baasje. Castreren is niet het 'leukste' wat er is, maar het is wel zeer verstandig om te doen. (Tenzij je ooit met hem wilt gaan fokken.) Gaat 'ie ook niet meer zwerven. Weet niet of een kat de hormonen mist en of het dan zielig is. Als mens kan ik daar weinig over zeggen. Weet wel dat ze gewoon narcose en pijnstillers krijgen bij een operatie, dus de pijn valt vaak erg mee. Mocht hij jammerlijk gaan miauwen zodra je hem weer thuis hebt, dan kun je altijd weer contact opnemen met je dierenarts.
Vanaf welke leeftijd mag je ze laten castreren?
ik heb bij een dierenarts gewerkt.

katers kan je vanaf ongeveer 6 maanden laten castreren. Het ligt eraan of ze groot genoeg zijn. Dit klinkt raar maar als een kater gecastreerd is groeit deze minder snel. Ook mogen de katjes niet te klein zijn ivm de narcose.

De kat moet inderdaad nuchter zijn. Dus na 8 uur geen eten meer. Voordat de kat geopereerd wordt krijgt hij een pijnstiller zodat hij als hij wakker word er minder last van heeft.

De ingreep duurt ongeveer 15 minuten, het is niet lang en uiteindelijk alleen maar beter voor de kater. Het is absoluut niet zielig voor ze. Door de narcose kunnen ze een dag suffig zijn maar verder hebben ze er geen last van.
a docter a day keeps the apple away
quote:rendiertje schreef op 11 augustus 2010 @ 20:50:

Vanaf welke leeftijd mag je ze laten castreren?vanaf 6 maanden .. Maar ik breng hem volgende week naar de DA en laat hem castreren
Tegenwoordig al jonger maar goed. Onverantwoordelijk om ze niet te laten helpen maar wel buiten te laten. Hij mag wel zwerfpoezen bezwangeren, nou dan moet je ook niet raar opkijken als hij liever bij zijn date is als bij jullie. Ieder zijn verantwoording nemen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik vind het ook niet eerlijk tegen over de poezen om hem ongecastreerd buiten te laten lopen. En ja, ook poezen ongecastreerd rond laten lopen, vind ik ook niet kunnen.

Een EK van ouder dan een jaar die nog niet sproeit??? Dan heb je wel gelukt! Raskatten sproeien vaak later of niet, maar de gewone huis tuin en keuken katten sproeien vaak veel eerder (helaas).
Ja hij heeft nog nooit gesproeid gelukkig , maar ik heb nu een afspraak bij de DA gemaakt voor dinsdag dus komt goed:d
Kater castreren is niet zielig. Het is inderdaad zieliger om hem zo te laten rondlopen, ze laten zich volledig leiden door hun hormonen.

Katers die dit doen, denken aan niets anders dan het zoeken van poezen die krols zijn. Dus niet aan eten, drinken en al helemaal niet naar huis gaan. Soms komen ze naar een paar weken helemaal mager en verfrommeld terug.

Hier ook kat laten castreren, was na een paar uur alweer de oude.
zielig? je laat een kater van een jaar ongecastreerd buiten lopen omdat dat zielig is? Weet je wat zielig is? Kittens in het asiel die geen tehuis kunnen vinden. Ik hoop voor jouw kater dat ie ondertussen van dat halve jaar rondneuken geen kattenaids of een andere dodelijk overdraagbare ziekte heeft overgehouden, want dat is nog veel zieliger dan die lullige ingreep die hij had moeten hebben toen ie 6 maanden was
Nou bedankt hoor meds :S IK ZEI TOCH HIJ GAAT DINSDAG NAAR DE DA OM GECASTREERD TE WORDEN
Hey Juliet, ik vond het ook een beetje zielig toen ik ons Hummeltje (zo heet onze kater) achter moest laten bij de dierenarts. Toen ik hem daarna ophaalde was hij nog een beetje suf van de narcose en heb ik hem in een dekentje gewikkeld bij me op de bank gelegd. De volgende dag, of eigenlijk na een paar uur, wilde hij alweer spelen en eten. Hij heeft verder nooit aan de wond gelikt ofzo, dus ik heb het idee dat hij helemaal geen pijn had.

Ps. Iemand zei hier dat katers minder groeien na de castratie, maar mijn ervaring is het tegenovergestelde en ook een fokker die wij kennen zei dat. Hummel is met 6 maanden geholpen, is nu een jaar en een ENORM monster hij is dan ook een halve Maine Coon, maar zelf de fokster van Maine Coons verbaasde zich over zijn formaat.
dankjewel voor je geruststellende bericht Angel , ja onze kat is 1 jaar oud nu maar hij lijkt wel 6 maanden heel klein , hopelijk groeit ie weer na de castratie
Komt wel goed met de kat hoor! Ik vond het toen ook heel zielig toen we onze kat wegbrachten, maar ik zag het wel als mijn plicht om ervoor te zorgen dat hij gecastreerd is (hij was immers ook een ongewenste kitten!). Onze kat heeft wat kunnen uitslapen bij de DA en is half wakker aan ons meegegeven. Daar heb ik hem gescheiden van onze andere kat zodat hij kon bijkomen. Heeft ook nergens last van gehad, optillen deed ik erg voorzichtig, maar gaf geen kick. Dagje later weer helemaal de oude (net zo'n bijtende vreklap als altijd! )
Oke hopelijk komt alles goed , maar nu maak ik me zorgen dat hij aids heeft :S hoe kunnen we daar achter komen, ik heb totaal geen verstand van katten deze kat is mijn eerste kat en heb hem gekregen vandaar dat ik er niet zoveel verstand van heb , en owja 1 van de redenen dat we hem niet gecastreerd hebben is vanwege ons geloof pfffff maar hij gaat nou dinsdag ochtend gecastreerd worden
Wij hebben 2 maanden geleden onze kater van ruim een jaar laten castreren (komt niet buiten dus er was niet zo'n haast mee). 's Ochtends nuchter gebracht (kat boos want hongerrrrrrrrr) en aan het eind van de middag keurig ontbald weer opgehaald. Thuis ging 'ie gelijk een berg eten wegwerken en toen even wassen en daarna spelen, spelen, spelen. Het was dat ik toch echt 2 kleine sneetjes zag van achteren want er was niks aan hem te merken. Het is een ingreepje van 5 minuten, ook maar een licht roesje dus en tegenwoordig hechten ze het niet meer.
Ik ben mijn eigen bananenschil
heel goed, je hebt de beste beslissing genomen voor jouw kat in het bijzonder en de kattenpopulatie in jouw woonplaats in het algemeen!
quote:Juliet86 schreef op 12 augustus 2010 @ 13:24:

Oke hopelijk komt alles goed , maar nu maak ik me zorgen dat hij aids heeft :S hoe kunnen we daar achter komen, ik heb totaal geen verstand van katten deze kat is mijn eerste kat en heb hem gekregen vandaar dat ik er niet zoveel verstand van heb , en owja 1 van de redenen dat we hem niet gecastreerd hebben is vanwege ons geloof pfffff maar hij gaat nou dinsdag ochtend gecastreerd wordenIk denk dat God veel blijer is als er niet overal ongeplande kittens ter wereld komen, toch?
Ik ben mijn eigen bananenschil
Olijfje thx voor je bericht, ja idd ik wil ook niet dat hij andere poezen zwanger maakt :S
Wij hebben onze twee katten laten castereren toen de grootste zijn skills ging uitoefenen op de kleinste kat. Toen waren ze 5 maanden geloof ik. Gelukkig werden ze geholpen, want het was echt wel zielig voor onze kleinere kater. Daarna is ie er gelukkig mee gestopt.

Ik vond het ook moeilijk hoor om mijn hummeltjes achter te laten, maar o wat waren ze blij toen ze weer thuis waren. Daarna lekker met z'n drieetjes op de bank gelegen en s avonds waren ze alweer helemaal fit.. Nooit bloedingen gehad of ontstekingen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven