Chihuahua

16-04-2021 10:49 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al.

Sinds enige jaren ben ik op en af aan het onderzoeken of we een hond in huis kunnen nemen. Een aantal maanden geleden kwam ik tot de conclusie dat een grotere hond niet passend is in ons leven.

Ik zou een huisdier willen voor mijzelf, maar ook voor de kinderen.
Echter hebben we geen ervaring met honden dus zit met veel vragen. Ik ben aan het kijken naar een chihuahua, maar vraag me af of dit ras per definitie 'ziek' is. Als ik hoor over chronische hoofdpijn wil ik er niet aan meewerken om dit in stand houden. Weet iemand hier meer van?

We hebben kinderen en beide een baan. We zijn drie ochtenden per week weg, plus één hele dag. Ik hoor dat deze hondjes geleerd kan worden om op de kattenbak zijn behoefte te doen, en vraag me af of dit een oplossing is voor de momenten dat er niemand is. Als we weer thuis zijn zal er natuurlijk buiten gewandeld worden.

Ik vind dat je een huisdier voor het leven hebt, en wil daarom goed nadenken over de aanschaf. Maar er is veel verschillende info over, wie wil wat tips of ervaringen delen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen?

Verder zijn er genoeg websites te vinden die de informatie verschaffen die je hier vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen zitten in de basisschool leeftijd...en inderdaad info genoeg, maar helaas wel veel tegenstrijdige.
Dan zit ie toch best veel alleen. Dan kun je misschien een andere oplossing voor zoeken.
Saivash schreef:
16-04-2021 10:52

Verder zijn er genoeg websites te vinden die de informatie verschaffen die je hier vraagt.

Dit is ook zo' n website. Met genoeg hondenbezitters die meer kunnen vertellen
Alle reacties Link kopieren
Maar ik stel de vraag hier :-)
Dus graag inhoudelijke reacties.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
16-04-2021 10:56
Dan zit ie toch best veel alleen. Dan kun je misschien een andere oplossing voor zoeken.
Dat is dus teveel alleen voor een chihuahua? Hoe lang zou zo'n hondje wel alleen kunnen zijn?
Een chihuahua is erg kwetsbaar door zijn kleine formaat, dus als je kinderen nog klein zijn dan is dat niet zo geschikt. Een hele dag alleen vind ik wel lang, tenzij je zorgt dat hij tussendoor kan wandelen. Een kattenbak of een plasmatje valt voor noodgevallen wel aan te leren, maar een hond wandelt niet alleen om zijn behoeftes te doen.

Voor zover ik weet zijn het vooral de zo klein mogelijk gefokte hondjes met veel gezondheidsproblemen. Maar ik ben geen kenner. Over het algemeen vind ik het geen vrolijke of erg sociale hondjes.
anoniem_6516739a4cc01 wijzigde dit bericht op 16-04-2021 11:02
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rijksmuseum schreef:
16-04-2021 10:55
Kinderen zitten in de basisschool leeftijd...en inderdaad info genoeg, maar helaas wel veel tegenstrijdige.
Ik zou zelf denk ik pas een huisdier ‘voor de kinderen nemen’ als de kinderen een leeftijd hebben waarop ze ook echt met respect en rustig met zo’n beestje kunnen omgaan.
Stel dat het een wat meer timide of angstig beestje is, en de kinderen er vol in hun enthousiasme op gaan, iedere dag. Ik heb dat gezien bij mijn schoonfamilie, en zeker de echt jongere kinderen zijn niet altijd lief voor zo’n beest.
Rijksmuseum schreef:
16-04-2021 10:59
Maar ik stel de vraag hier :-)
Dus graag inhoudelijke reacties.
Misschien een hondenoppas of een opvang als hij wat groter is, anders zit ie wel heel veel alleen. Ik ken wel iemand die zo’n wasmachine lekbak met kattegrit had en die hondjes gingen daar keurig op, ze had wel teefjes.
Alle reacties Link kopieren
adnama schreef:
16-04-2021 11:00
Een chihuahua is erg kwetsbaar door zijn kleine formaat, dus als je kinderen nog klein zijn dan is dat niet zo geschikt. Een hele dag alleen vind ik wel lang, tenzij je zorgt dat hij tussendoor kan wandelen. Een kattenbak of een plasmatje valt voor noodgevallen wel aan te leren, maar een hond wandelt niet alleen om zijn behoeftes te doen.

Voor zover ik weet zijn het vooral de zo klein mogelijk gefokte hondjes met veel gezondheidsproblemen. Maar ik ben geen kenner. Over het algemeen vind ik het geen vrolijke of erg sociale hondjes.
Ik heb zelf de ervaring dat het vaak wat opgefokte beestjes zijn, die af en toe happen...
Rijksmuseum schreef:
16-04-2021 11:00
Dat is dus teveel alleen voor een chihuahua? Hoe lang zou zo'n hondje wel alleen kunnen zijn?
De eerste jaren niet lang, het is net een soort extra kind. Die kun je ook niet zomaar uren alleen laten. Mijn hond is nu 12 en die laat ik maximaal 4 uur alleen, dan moet ie meestal weer plassen of poepen. Hondjes die je te veel alleen thuis laat zijn niet happy, het zijn groepsdieren en jouw gezin is dan zijn groep.
Ik ken best veel mensen met een chihuahua, en die mensen zijn bijna allemaal gevoeliger voor mode dan voor dierenwelzijn (om het vriendelijk uit te drukken).

De chihuahua's zijn zonder uitzondering gestoord. Ze blaffen en rillen de hele tijd, lijken wel krankzinnig omdat ze tegelijkertijd ontzettend waaks en doodsbang zijn, en ze moeten om de haverklap naar de dierenarts.
Het zijn zenuwpatiënten op pootjes, en het beste wat je ervan kunt zeggen is dat ze godzijdank heel klein zijn.

Ik zou wachten tot je kinderen wat ouder zijn, en tot er in gezinsverband ook echt genoeg tijd is voor een hond. En dan een hond op karaktertrekken uitzoeken, in plaats van uitsluitend op de afmeting.
Saivash schreef:
16-04-2021 11:05
Ik heb zelf de ervaring dat het vaak wat opgefokte beestjes zijn, die af en toe happen...
Ja dat is ook mijn ervaring.
adnama schreef:
16-04-2021 11:10
Ja dat is ook mijn ervaring.
Ik denk de ervaring van velen. Ik heb het ook met dwergkeesjes.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe de hondjes zijn maar je kan een hond prima aan leren om wat langer alleen te zijn. Voor hele dagen zou ik wel kiezen voor een uitlaatservice die hem midden op de dag lekker mee naar het bos neemt of een honden dagopvang.

Wat mensen vaak vergeten is dat een volwassen hond wel 16-18 uur slaapt op een dag . Als je hond eenmaal weet wanneer jij er niet bent zal hij op die tijden dan dus ook gewoon gaan slapen. Dit wel als je het natuurlijk rustig op gaat bouwen, niet van de ene op de andere dag hem erg lang alleen laat.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
16-04-2021 11:02
Misschien een hondenoppas of een opvang als hij wat groter is, anders zit ie wel heel veel alleen. Ik ken wel iemand die zo’n wasmachine lekbak met kattegrit had en die hondjes gingen daar keurig op, ze had wel teefjes.
Ik vind 2 halve dagen en 1 hele dag alleen niet veel hoor, lijkt me prima te doen. Misschien voor die hele dag kijken voor een uitlaatservice.
Wel zou ik een langere periode thuis uitkiezen om te beginnen zodat je de ruimte hebt om het alleen zijn langzaam op te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Een hond kan niet de hele dag alleen. als je een dier wilt wat op de kattenbak kan neem een kat.

Of neem een uitlaatservice? Is dat een optie voor die ene dag?

Ras is soms best pittig en zeker als eerste hond.

Wel eens aan een shih tzu gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Om mijn kinderen maak ik me geen zorgen, die zullen netjes met het hondje om kunnen gaan.

Maar ze kunnen dus ongeveer 4 uur alleen zijn, dat is minder lang dan ik dacht. Goed om te weten.

Ook goed om te weten dat ze kunnen happen :O

Misschien mogelijk om te kijken of er iemand in de buurt is die op die dagen wil oppassen oid.

Waar ik ook beetje bang voor ben is dat zo'n hondje de hele tijd blaft ivm de buren. Is dat te trainen?
Alle reacties Link kopieren
Chihuahua's zijn zelden vriendelijke honden. Het is dat ze klein zijn en daardoor minder gevaarlijk, als het een groter ras was geweest, was er al lang een fokverbod geweest.
Daarnaast inderdaad veel gezondheidsproblemen.

Ik ben zelf niet van de rashonden. Héél veel rassen hebben gezondheidsproblemen (ja, ook die van een verstandige fokker). Dus zelf zou ik kijken naar een mixje.
Als je dat niet wilt, is misschien een jack russell een idee? Zekerde hoogpotige vind ik er leuk uitzien en zijn alsnog niet groot. Ze zijn stronteigenwijs, maar vaak zeker vriendelijker dan de chihuahua.
Alle reacties Link kopieren
Rijksmuseum schreef:
16-04-2021 11:18
Om mijn kinderen maak ik me geen zorgen, die zullen netjes met het hondje om kunnen gaan.
Het probleem is dus dat chihuahua's vaak niet netjes met mensen omgaan ;) ook niet met mensen die zich normaal gedragen.
Lena12 schreef:
16-04-2021 11:13
Ik vind 2 halve dagen en 1 hele dag alleen niet veel hoor, lijkt me prima te doen. Misschien voor die hele dag kijken voor een uitlaatservice.
Wel zou ik een langere periode thuis uitkiezen om te beginnen zodat je de ruimte hebt om het alleen zijn langzaam op te bouwen.
Oh ik lees 3 halve en een hele dag.
Saivash schreef:
16-04-2021 11:05
Ik heb zelf de ervaring dat het vaak wat opgefokte beestjes zijn, die af en toe happen...
Dit, en vooral veel blaffen omdat ze vaak niet opgevoed worden. Ik heb jaren boven zo'n keffer gewoond en dat beest sloeg om elk geluidje aan en kon uren door gaan. Ze plaste in een kattenbak of in de achtertuin en beet inderdaad snel.
Nu woon ik in een andere buurt en hier stikt het ook van de honden, gek genoeg zijn de enige blaffers toch de keffers van de man om de hoek. De rest hoor ik nooit, maar als zij uitgelaten worden kan de hele buurt meegenieten. Mocht je er een nemen, voedt hem dan aub goed op voor het bestwil van de buren.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
16-04-2021 11:09
Ik ken best veel mensen met een chihuahua, en die mensen zijn bijna allemaal gevoeliger voor mode dan voor dierenwelzijn (om het vriendelijk uit te drukken).

De chihuahua's zijn zonder uitzondering gestoord. Ze blaffen en rillen de hele tijd, lijken wel krankzinnig omdat ze tegelijkertijd ontzettend waaks en doodsbang zijn, en ze moeten om de haverklap naar de dierenarts.
Het zijn zenuwpatiënten op pootjes, en het beste wat je ervan kunt zeggen is dat ze godzijdank heel klein zijn.

Ik zou wachten tot je kinderen wat ouder zijn, en tot er in gezinsverband ook echt genoeg tijd is voor een hond. En dan een hond op karaktertrekken uitzoeken, in plaats van uitsluitend op de afmeting.
Gaat voor mij absoluut niet om het uiterlijk, heb eerder onderzoek gedaan naar een labrador maar die vraagt dagelijks lange wandelingen, dat is niet haalbaar voor ons. Is ook lastiger te vervoeren. Kleiner hondje lijkt me handig omdat je die ook nog eens mee kan nemen op vakantie.

Ik lees tegenstrijdige berichten over de gezondheid, indien al deze dieren werkelijk per definite ongezond zijn, is dat voor mij een no go. Wil ik niet in stand houden. Tenzij het een asielhondje is.
Rijksmuseum schreef:
16-04-2021 11:18
Om mijn kinderen maak ik me geen zorgen, die zullen netjes met het hondje om kunnen gaan.

Maar ze kunnen dus ongeveer 4 uur alleen zijn, dat is minder lang dan ik dacht. Goed om te weten.

Ook goed om te weten dat ze kunnen happen :O

Misschien mogelijk om te kijken of er iemand in de buurt is die op die dagen wil oppassen oid.

Waar ik ook beetje bang voor ben is dat zo'n hondje de hele tijd blaft ivm de buren. Is dat te trainen?
Langzaam opbouwen. Dan leert ie dat de baas ook weer terugkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven