Continue twijfel/angst bij aankoop tweede huis

09-02-2026 08:14 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Weggehaald ivm privacy
flying_thinker wijzigde dit bericht op 17-05-2026 09:39
98.27% gewijzigd
Misschien als je je beseft dat je ook in huis nr 2 niet voor altijd hoeft te wonen, gaat de druk er wat van af..?

Maar waarom nú al zoeken als julie nu goed zitten het nog niet perse hoeft. Je voelt dan de noodzaak ook niet en dan zou ik ook twijfelen
Als je nu naar je zin woont, lekker van genieten. Er is geen noodzaak om te verhuizen. Je woont in een rijtjeshuis zeg je. Legio gezinnen wonen in een rijtjes huis. Dus ook dan hoef je niet per se weg.

Als ooit het huis niet meer past, ga je de noodzaak vanzelf voelen en kun je om je heen gaan kijken. Waarom jezelf daar nu al mee kwellen als het je zoveel stress oplevert? Zo zonde van je tijd.

Of is het zo dat als je je hier niet druk om maakt, je je wel ergens anders druk om maakt? Want dan zou het voor jezelf misschien prettiger zijn om daar eens hulp bij te zoeken van een professional.
Je hoeft echt niet mee te doen met de ratrace dat je een steeds groter huis moet hebben, niet in een rijtjeshuis etc.

Je geeft allemaal hele goede argumenten om te blijven
- fijne buurt
- huis is na jullie zin
- veel meer financiële vrijheid

Wat zijn de mogelijkheden om je huis meer geschikt te maken wanneer er kinderen komen? Op zolder slaapkamers maken. Is een dakkapel mogelijk? Aanbouw? etc. Hebben buren dit gedaan? Ook belangrijk, zorg dat je goed blijft ontpullen.

Ik ken gezinnen die om deze reden gewoon in huis (rijtjes)huis blijven wonen. En dat kinderen dan soms samen op 1 kamer slapen, was ook geen probleem. In bepaalde delen van het land is ruimte schaars en heel duur. Of ze geven de voorkeur om hun geld aan ervaringen en andere dingen te besteden.

Je hoeft nu niet definitief te kiezen. En parkeer deze vraag een aantal maanden om rust in je hoofd te krijgen.

Persoonlijk ben ik erg blij met mijn lage woonlasten, Dat geeft mij veel vrijheid.
Wat voor rijtjeshuis met tuin is niet (zo) geschikt voor kinderen? En waarom zou je nu een ander huis zoeken voor ‘later’ als je nu geen kinderen hebt?
Waarom zou je in 's hemelsnaam nu al huizen gaan bezoeken als je pas over 5 à 10 jaar wil verhuizen?

Eerst maar eens kijken of die kinderen er bijvoorbeeld uberhaupt komen.
Voor 't zelfde geld raak je niet zwanger en komen ze niet.
Dan heb ik het nog niet over een relatie-split.

Tijd om nog minstens 5 jaar te genieten van een lagere hypotheek, je buren en 5 jaar door te sparen. Want als je straks effectief een groter huis zou hebben én kinderen komt er van dat sparen niet veel meer.

Die kinderen hebben de eerste 2 jaar overigens niet al te veel extra ruimte nodig. De helft van de kinderen slaapt de eerste tijd toch bij jullie.
Zelfs als ze komen ... heb je tegen dan dus nog tijd om rustig te zoeken.
En wie weet liggen je wensen op dat moment wel weer 100 keer anders.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Weggehaald ivm privacy
98.39% gewijzigd
Weggehaald ivm privacy
92.86% gewijzigd
Eens met alles wat al gezegd is. Voor mij klinkt het ook eerder alsof je wat last hebt van rammelende eierstokken? Ik zou daar eens wat beter naar kijken, dat kan ook voor die onrust zorgen die je voelt.
Misschien eerst maar afwachten of je überhaupt zwanger kan raken? Als de nood aan de man is, kun je vast beter beslissingen maken.

Wie gaat er nu voor z'n lol, alvast onnodig, z'n vaste lasten vertweevoudigen en dan verre reizen vast opgeven?

En qua ruiimte voor een baby: voor alles is een oplossing. Genoeg mensen op drie-hoog achter met 50m2 die ook een baby erbij konden proppen.
Joepie40 schreef:
09-02-2026 08:58
Eens met alles wat al gezegd is. Voor mij klinkt het ook eerder alsof je wat last hebt van rammelende eierstokken? Ik zou daar eens wat beter naar kijken, dat kan ook voor die onrust zorgen die je voelt.
Weggehaald ivm privacy
flying_thinker wijzigde dit bericht op 17-05-2026 09:40
11.66% gewijzigd
Taskmaster schreef:
09-02-2026 09:17
Misschien eerst maar afwachten of je überhaupt zwanger kan raken? Als de nood aan de man is, kun je vast beter beslissingen maken.

Wie gaat er nu voor z'n lol, alvast onnodig, z'n vaste lasten vertweevoudigen en dan verre reizen vast opgeven?

En qua ruiimte voor een baby: voor alles is een oplossing. Genoeg mensen op drie-hoog achter met 50m2 die ook een baby erbij konden proppen.
Weggehaald ivm privacy
flying_thinker wijzigde dit bericht op 17-05-2026 09:40
35.05% gewijzigd
Joepie40 schreef:
09-02-2026 08:58

Voor mij klinkt het eerder als het tegenovergestelde.
Ik denk ook dat de twijfel er gewoon een beetje bijhoort. Het is nogal wat om je stekje te verlaten en je weet niet wat daarvoor in de plaats komt. Tegelijkertijd heb je alle tijd en in mijn ervaring weet je vaak vrijwel meteen of zo’n huis iets voor je is of niet.

Ik hoop deze zomer te verhuizen na meer dan 10 jaar in het buitenland gewoond te hebben en ook ik vind het doodeng (maar weet dat het rationeel beter is).
baggal wijzigde dit bericht op 09-02-2026 09:30
0.95% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
nerdopviva schreef:
09-02-2026 09:28
Voor mij klinkt het eerder als het tegenovergestelde.
Hoe bedoel je dat?
Een hele andere insteek.

Wat als je de komende tijd even niet kijkt naar een ander huis, maar locaties gaat verkennen. Ga er eens wandelen / fietsen / met de auto rondrijden op verschillende tijdstippen. Welke plek wordt je echt heel blij van om te wonen?

Huur eens vakantiehuisjes met een tuin. Vanaf welke grootte is de tuin groot genoeg? Welke indeling is nou handig? Ik vind m2 namelijk veel minder zeggen dan de indeling.

Financieel. Ga een langere tijd (3 maanden of langer) leven met de verwachte nieuwe financiële lasten. Idealiter niet alleen de hogere hypotheek, maar ook geld wat je aan een baby kwijt bent. Hoe makkelijk kom je nog rond? Hoeveel concessies moet je doen? Krijg je stress omdat je echt moet opletten waar je je geld aan uitgeeft of valt dat allemaal mee?
Bijkomend voordeel: je hebt meteen een extra spaarpotje :)

Op deze manier krijg je meer inzicht in: is het het waard? En als het antwoord ja is, dan weet je al waar je wil wonen en kun je snel schakelen als er een geschikt huis te koop komt.
Ik herken veel van wat je schrijft. Wij wonen ook met z'n tweeën in een rijtjeshuis en hebben wensen die in dit huis en deze tuin qua ruimte niet mogelijk zijn. Met kinderen zie ik ons hier overigens prima wonen hoor, het zijn vooral andere wensen in ons geval.

Die verdubbeling van vaste lasten houdt ook ons elke keer tegen. Elke keer weer die vraag, vinden we het dat echt waard? Een groter huis en grotere tuin geeft ook weer meer schoonmaakwerk en onderhoud. En dan het risico nog op een minder prettige buurt of dorp.

Wij zijn gestopt met actief bezichtigen. Ik kijk nog wel op Funda, maar we hebben besloten dat we eigenlijk al voor de bezichtiging het gevoel moeten hebben dat dit hét huis wordt, voordat we ook maar actie ondernemen. Blijkbaar hebben we wensen, maar wegen die niet op tegen de kosten :)
Ik zou ook zo lang mogelijk blijven zitten en alleen verhuizen vanuit een nieuwe situatie die stabiel is.

Je weet niet of er een kind komt en kunt sowieso nog niet overzien hoe de zorg uitpakt. Zowel financieel als qua belastbaarheid. Een kind zorgt voor extra kosten en gelijktijdig vaak voor een daling van het inkomen door minder te gaan werken. En stel dat je een zorgintensief kind krijgt waardoor je nooit meer meer uren kan werken of alleen in parttime baantjes met een lager salaris.

Je zou spijt krijgen als haren op je hoofd als je dit niet had voorzien en het huis niet meer kan betalen.

Ik zou dus echt lekker blijven zitten en pas na enkele jaren en/of meerdere kinderen verhuizen als de gezinssituatie op alle vlakken stabiel is.

En dan nog: ieder kan ziek worden, arbeidsongeschikt raken. Ook dan moet je de hoge lasten kunnen opbrengen.
flying_thinker schreef:
09-02-2026 08:50
En tja, als we onszelf hier over 5 jaar (met kids) niet meer zien wonen, verhuizen we liever nu "in alle rust" dan op dat moment..
En dan woon je daar en blijken je wensen en behoeftes en die van de kinderen niet aan te sluiten bij dat huis. Wat dan?
flying_thinker schreef:
09-02-2026 09:29
Hoe bedoel je dat?

Nu heb je nog een excuus om niet actief met een kind bezig te zijn, dit huis is (naar jullie mening) te klein. Met een nieuw huis verandert dat. Mijn ervaring is dat als er allerlei excuses worden verzonnen, er iets anders achter zit. En dat kan van alles zijn: nog niet klaar voor een nieuw huis, nog niet klaar met reizen, nog niet klaar voor aanpassing van je uitgaven (i.v.m. duurder huis), nog niet klaar voor kinderen of iets anders.

En dat is prima. Je hebt het over een volgende fase, maar het leven bestaat niet uit fases. Een ander huis betekent niet dat je een fase verder komt, een ander huis is gewoon wat het is: een ander huis (wat op dat moment beter bij je behoeftes pas).
Ja, herkenbaar. Althans, wat betreft de verhuizing van huis 2 naar huis 3 dan misschien.

Bij ons eerste huis was ik vooral niet blij met onze woonplaats maar wij werden het onderling niet eens over (de noodzaak van) een verhuizing. Toen zich in het gezin een gelegenheid voordeed waarvoor een verhuizing logisch was hebben we metéén een ander huis gekocht in die plaats.

Qua huis heel vergelijkbaar met de eerste woning. Net iets meer ruimte en praktische voordelen maar verder ook niet zoiets als nog een extra kamer boven of beneden of een grotere tuin etc. Het voordeel zat hem echt in een grotere woonplaats met meer voorzieningen.

Maar de laatste tijd hoor ik tussen neus en lippen door ook wel iets van partner of kinderen over wat er ontbreekt aan ons huis. En ik word daar ook zenuwachtig van. Daar steek je dan toch weer veel eigen geld in, of er moet een hypotheek op, of er moet weer van alles aan geklust of verbouwd worden. En daar zie ik tegenop. :-(

En ik vraag me af: om welke reden willen mijn gezinsleden dit? En zijn zij niet beïnvloed door wat ze bij mensen om hen heen zien? Op de een of andere manier wonen veel collega's, vriendjes van de kinderen etc allemaal óf in een prachtige kast van een huis met veel en grote kamers. Of in iets gedateerde woning/boerderij/bungalow achtig maar dan dus wel met een enorme lap grond erachter (hele grote tuin of lap grond) met een schuur, keet etc. waar de jongelui samen kunnen komen om te chillen. Die ruimte hebben wij niet. Nou ja, de zolder is een gedeelde plek maar dus niet alléén de chillplek voor de kinderen of de thuiswerkplek van mijn partner. En ik wil niet naar een andere woning alleen maar omdat het zo gezellig is om 2x per jaar 12 jongens te kunnen laten weerwolven in de schuur.
Partner wil meer ruimte om meer te kunnen opbergen/bewaren/voorraad te bewaren en ik vind: plaats meer kasten en planken en bergruimte genoeg. Punt: zij vindt dat te vol en rommelig.

Maar ik heb het idee dat ik nu dus degene ben die het plan of de wens een beetje tegenhoudt... :-? Hier hoeft het ook niet per se al over een jaar, maar als we 10 jaar wachten zijn de tieners het huis alweer uit.
cognac wijzigde dit bericht op 09-02-2026 10:44
7.62% gewijzigd
Als je fijn woont lekker blijven zitten, dat is zoveel waard!
Ik zou echt nooit krom gaan liggen voor een huis. Zeker niet zonder kind. Daar komen ook behoorlijk wat kosten bij kijken. Is het huis echt ongeschikt? Zo niet dan zou ik blijven en gewoon kijken hoe je leven zich ontwikkelt.
Baggal schreef:
09-02-2026 09:29
Ik denk ook dat de twijfel er gewoon een beetje bijhoort. Het is nogal wat om je stekje te verlaten en je weet niet wat daarvoor in de plaats komt. Tegelijkertijd heb je alle tijd en in mijn ervaring weet je vaak vrijwel meteen of zo’n huis iets voor je is of niet.

Ik hoop deze zomer te verhuizen na meer dan 10 jaar in het buitenland gewoond te hebben en ook ik vind het doodeng (maar weet dat het rationeel beter is).
Ja, lastig is dat hè. Dat is ook wat ik soms denk: wat is "normale/gezonde twijfel" en wat niet? In jouw situatie zou ik dat ook echt heel spannend vinden! Maar dan spreekt je ratio je gevoel soms zo tegen (of andersom).
ShaunTheSheep schreef:
09-02-2026 09:58
En dan woon je daar en blijken je wensen en behoeftes en die van de kinderen niet aan te sluiten bij dat huis. Wat dan?
Weggehaald ivm privacy
flying_thinker wijzigde dit bericht op 17-05-2026 09:41
41.78% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven