De bolchrysant en de winter

22-09-2011 19:24 20 berichten
Hallo,

Ik heb twee bolchrysanten gekocht en omdat ik (nog) niet zo van de potten en mandjes ben heb ik ze in de tuin geplant.

Zullen mijn twee knal-oranje bolchrysanten de winter overleven of moet ik daar maar niet mijn hoop op vestigen?

Wanneer het wel mogelijk is, hoe help ik ze het beste de winter door?
Alle reacties Link kopieren
ik wist dat het jouw topic was Vil

kan je alleen niet helpen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ja, Roos, ik ben me toch wel zorgen gaan maken na de opmerking van Friezinnetje
chrysanthen zijn eenjarig, dus nee.
Ik zou er niet je hoop op vestigen Als je een plant voor de winter zoekt is winterheide misschien wel iets. Als de roze/paarse bloemetjes uitgebloeid zijn drogen ze in, waardoor je plant de hele winter een roze/paars kleurtje heeft.
Nee ze zullen een week of 4 a 6 bloeien en dan s het klaar. Afhankelijk van de hoeveelheid regen die er gaat vallen. Nu lekker van genieten en dan iets anders weer. Heb net mijn bolchrysanten van een paar weken terug vervangen weer voor 'verse'.
Volgens mij zijn bolchrysanten echt dingen die maar 1x bloeien meegaan en die je daarna weg kan gooien.. ze zijn niet voor niets zo spotgoedkoop.

"De planten verdragen geen temperaturen vlak bij het nulpunt en vorst al helemaal niet. Zet ze bij koud weer binnen. Als ze daar licht en bij een temperatuur van ca. 15 °C kunnen staan, zullen ze zelfs laat in de herfst nog doorbloeien en nieuwe knoppen vormen. Bescherm de planten ook tegen koude regen. De bloemen smetten snel en verbruinen dan. Dat is makkelijk te voorkomen door ze even beschut te zetten of er tijdelijk beschermende folie over aan te brengen. Hoewel het in principe vaste planten zijn, is het moeilijk om ze de winter goed door te krijgen. Ze zullen dan toch minder rijk bloeien omdat ze dat nu zo rijk doen, dat ze daarna wat uitgeput zijn. Ons advies: geniet nu van de maandenlange bloei en koop volgend jaar nieuwe."
He, wat jammer dat het dus echt maar één jaar doen. Ik was er al bang voor maar dacht "je weet het maar nooit".

Maar heel erg bedankt voor de reacties
@Achnein, heide is ook schattig, maar ik wilde meer iets hogers op die plek hebben. Maar bedankt voor de tip, ik had nooit gedacht aan heide maar heb nog een stukje over in mijn tuin waar het heel leuk zou staan.,

Ik kies volgend jaar maar voor een rododendron op die plek.
Er zjn diverse soorten Hebe die het hele jaar door groen blijven en in de herfst/winter paars bloeien. Het zijn vaste planten en als je ze goed verzorgd heb je er jaren plezier van.
quote:Vilma schreef op 22 september 2011 @ 19:47:

@Achnein, heide is ook schattig, maar ik wilde meer iets hogers op die plek hebben. Maar bedankt voor de tip, ik had nooit gedacht aan heide maar heb nog een stukje over in mijn tuin waar het heel leuk zou staan.,

Ik kies volgend jaar maar voor een rododendron op die plek.

Je kunt ook gaan voor een Cistus x dansereaui 'Jenkyn Place' , die bloeit van 5 tot 11 en wordt 120cm hoog en is bladhoudend.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mooi, Tickel!

Deze plant zou perfect passen in mijn tuin, tnx!
@Kokolientje, Hebe is inderdaad ook een idee. Ik heb her en der al Hebe in de tuin die niet gaan bloeien. Wat ze wel gaan doen weet ik ook niet maar ik heb ze destijds geplant omdat ik het wel geinige groene bolletjes vond

ik ben duidelijk een beginnelinge qua tuinieren
He Vil!

Ik zei het toch!
Eigenwijs!! Friezzz zei het toch!
Pcies Bi!
Echt he... waar haalt ze de illusie vandaan dat een topic haar eenjarige bolchrysanten ineens het eeuwige leven kunnen geven! En waar haalt ze het lef vandaan om aan jouw deskundige informatie te twijfelen!
Ik geloof tenminste nog in wonderen

En Erica Siertuin (elders op internet) schreef ook dat het soms wel eens voorkomt dat een bolchrysant de winter overleeft
Ik heb diverse soorten in de tuin staan, met geel/groene grote bladeren die bloeien nu dus paars en ook met kleine groene blaadjes en die bloeien in het voorjaar wit. Ik vind het leuk dat ze in de winter groen blijven dan zit er nog wat kleur in de tuin.
anoniem_107486 wijzigde dit bericht op 23-09-2011 10:42
Reden: plaatjes doen het niet
% gewijzigd
-
Thuisbasis: vrouwenpeil.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven