De Ikea-stukken onder het topdesign

21-01-2011 12:31 88 berichten
Er zijn van die Ikea meubelstukken die je bij iedereen ziet. De Billy, de expedit en de Karlstad bijvoorbeeld. Logisch, de prijs/kwaliteit verhouding is heel goed.

Sinds een tijdje ben ik wat meer aan het kijken naar duurdere meubelstukken. En het valt me op dat als je woonbladen leest, je dezelfde meubels telkens weer ziet. Dan heb je duizenden euro's uitgegeven om iets moois in huis te halen en dan heb je toch weer per ongeluk de iedereen-heeft-em-variant gekozen.

De kuipstoeltjes van Eames bijvoorbeeld:

Die was stiekem mijn onderbewustzijn binnen gedrongen. Pas toen ik heel marktplaats afgestruind had op 'plastic stoeltjes' en ontdekte dat het een klassieker was, besefte ik dat dit niet zo'n hele originele keuze was.

Het tafeltje van Eileen Grey (nou ja: een nepperd) is zo sneaky mijn huis binnengedrongen.

Andere die-zie-je-overallen:

Gispen stoel (wil ik ook)

Egg chair:

En nog een Eames:

Wie weet nog meer van die mooie-maar-cliché-klassiekers?
Alle reacties Link kopieren
Eero Aarnio Ball chair en de hangvariant

Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
En in de bladen zijn de koelkasten altijd van SMEG

en de computers altijd van apple

Banaanaap: das goed. Dan spaar ik door voor die Gispenstoel. Vrees ik wel dat de Eileen Gray-neppert het huis uit moet. Zo tussen mijn Billy en mijn Karlstad wordt het anders zo'n 'ik combineer H&M met design kleding''-verhaal.
quote:banaanaap schreef op 21 januari 2011 @ 12:52:

Al draagt een aap een gouwe ring, het is en blijft een lellik ding

Het maakt geen banaan uit of het design is of niet.

(al wil ik die Eames stoeltjes wel als jij ze niet hoeft) Jij hebt BGB's topic over stokpaardjes gelezen
in diezelfde reportages zijn de wanden altijd een vage kleur grijs-blauw gekalkt, hangt het huis aan elkaar van whitewash plankenshit, en staat er een alesi fruitmand ergens in de keuken. Daarnaast heeft geen van de kasten handgreepjes, of is de keuken in diezelfde vage whitewash uitgevoerd, en staan er op plankjes antieke franse servies-stukken. De vrouw des huizes heeft altijd een voile laken achtige jurk aan, en de kinderen ( Vlinder en Mees) dragen woeste kleurcombinaties, Vlinder heeft twee slordige knotjes of een uitgezakte vlecht en heeft enorm lijkende regenlaarsjes aan, Mees heeft lang haar en een te grote spijkerbroek met omslag over zijn halfhoge leren instaplaarzen)
Shit, ik heb ook antiek frans servies. Geen idee dat ik zo'n cliche was. Blijkbaar ben ik niet zo origineel als ik dacht. Ik hou het voortaan bij de Ikea. Lekker goedkoop ook.
Geen stress Geit, ik heb de whitewash kast en bijpassende vloer.
quote:Laelia schreef op 21 januari 2011 @ 12:58:

[...]

Jij hebt BGB's topic over stokpaardjes gelezen

hoe kom je erbij?! Alsof ik zomaar zaken zou gaan naäpen?

Je moet wel oppassen met deze belachelijke insinuaties, anders smeer ik je een ban aan!

Zou er nou iemand zijn die gewoon al dit spul bij elkaar in de woonkamer heeft staan? En vindt dat ie daarover nagedacht heeft?

Doet me trouwens denken aan een voetbalstel dat recent in de Linda stond. Die hadden gewoon alles van Jan des Bouvrie (in alledrie hun huizen hetzelfde) en wisten toch pagina's vol te lullen over hun eigen smaak.
iemand zit hier keihard te liegen. En het heeft een gele schil....
mijn schoonouders hebben 14 (!!!) gispen stoelen en zo'n gispen tafeltje.

Hun huis druipt van de Alessi spullen (zelfs de miniatuurtjes staan daar) en wedgewood servies.

brrrrr

Ook een iedereen heeft het item.

ik ook, moest hem hebben zo'n booglamp.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 21 januari 2011 @ 13:14:

iemand zit hier keihard te liegen. En het heeft een gele schil....

maar zo'n booglamp is toch helemaal niet handig?

Neemt giga veel ruimte in beslag
Pastoe kastjes:

Tolomeo lampen:

quote:kusunum schreef op 21 januari 2011 @ 13:20:

[afbeelding]

Ook een iedereen heeft het item.

ik ook, moest hem hebben zo'n booglamp.

Mijn ouders hadden ook zo'n soort lamp......15 jaar geleden bij het grofvuil gezet!!

Wat een onding, hing boven de salontafel en als je lang was liep je elke keer tegen die boog aan.

Bij aankoop was dat ding nog ruim 500,00 gulden
Ik heb ook zo'n booglamp! Vind hem helemaal geweldig! Bij ons staat in de hoek en hangt hij een klein stukje over de bank heen. Onder de boog hebben we planten staan. Snappen jullie hem?
Leuk dit! ik heb me ook al zo vaak afgevraagt of al die stylistes en interieurarchitecten die in de bladen staan, nu werkelijk denken dat ze een uniek interieur neerzetten.

Helaas moet ik wel bekennen dat ik verschillende design-Ikea's in huis heb staan. De Pastoe kast, 2 Tolomeo lampen, her en der wat Vlinder stoelen van Arne Jacobsen en een Alessi-fluitketel. Dat alles dan wel weer gemixt met antiek en non-design. Maakt dat het minder erg?
Ik moet eerlijk zeggen; de ballchair, die hangt, heb ik in mijn huis hangen.

Maar het zit goddelijk!
Ik heb een compleet Queens Ware Traditional Wedgwood-servies (geen Edmee!). Is dat erg?
Die Barcelona Chair!!!

Geen design in huis hier, alleen per ongeluk bij de kringloop jaren terug een houten stoeltje gekocht dat Fins design uit de jaren '50 blijkt te zijn. Voor 5 euro gekocht toen
quote:Katherina schreef op 21 januari 2011 @ 14:13:

Helaas moet ik wel bekennen dat ik verschillende design-Ikea's in huis heb staan. Dat alles dan wel weer gemixt met antiek en non-design. Maakt dat het minder erg?Tuurlijk is het niet erg. Ik heb zelf ook wat van deze voorbeelden staan. Ik geloof dat mijn punt was dat het moeilijk is om iets unieks te hebben, ook als je geld te besteden hebt. Ofzo.
quote:bloep schreef op 21 januari 2011 @ 14:38:

Die Barcelona Chair!!!

Geen design in huis hier, alleen per ongeluk bij de kringloop jaren terug een houten stoeltje gekocht dat Fins design uit de jaren '50 blijkt te zijn. Voor 5 euro gekocht toen De Barcelona is enorm groot en zit voor geen meter... de vlinderstoelen zijn ook best mooi, maar zitten ook voor geen meter (hard, je glibbert er zo vanaf). Pastoe is prachtig, maar wel altijd erg harde kleuren en hoogglans in your face....
** Waarschuwing: Zie-mij-design-meubels-hebben-post

Ga me zó niet Ikea voelen met mn Jacobsen vlinderstoelen, Jacobsen AJ Royal hanglampen, Pastoe kasten en Pastoe directie bureau, Gispen tafel, Artifort kuipstoel enz etc bla bla bla....

Als je net n andere bekleding of type hebt dan de standaard VT- wonen verschijningen dan heb je gelukkig wel n origineel, betaalbaar (indien je handig bent) en vooral mooi interieur..imo

En overigens denk ik niet dat n Ikea meubel over 50 jaar nog staat, zowel letterlijk als figuurlijk, zoals bijv. wel de overbekende vlinderstoel. De hier genoemde meubels houden hun waarde of worden zelfs meer waard hoe ouder ze zijn. Wat niet wegneemt dat Ikea leuk is
quote:spectral schreef op 21 januari 2011 @ 15:06:

[...]

De Barcelona is enorm groot en zit voor geen meter... de vlinderstoelen zijn ook best mooi, maar zitten ook voor geen meter (hard, je glibbert er zo vanaf). Pastoe is prachtig, maar wel altijd erg harde kleuren en hoogglans in your face....Niet (altijd) waar, Vlinders zijn er ook met bekleding, we zitten er hier regelmatig urenlang heel relaxed op. En Pastoe meubels, zeker die uit de jaren 50 t/m 70, zijn vrijwel altijd van hout/ fineer met zwarte of witte accenten. Niks hard, hoogglans of in your face aan. Ook hun nieuwere lijnen zijn vrij rustig, mss wel mogelijk in hoogglans of aparte kleuren maar Lack-geel en - blauw heb ik nog nooit gezien bij Pastoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven