De Ikea-stukken onder het topdesign
vrijdag 21 januari 2011 om 12:31
Er zijn van die Ikea meubelstukken die je bij iedereen ziet. De Billy, de expedit en de Karlstad bijvoorbeeld. Logisch, de prijs/kwaliteit verhouding is heel goed.
Sinds een tijdje ben ik wat meer aan het kijken naar duurdere meubelstukken. En het valt me op dat als je woonbladen leest, je dezelfde meubels telkens weer ziet. Dan heb je duizenden euro's uitgegeven om iets moois in huis te halen en dan heb je toch weer per ongeluk de iedereen-heeft-em-variant gekozen.
De kuipstoeltjes van Eames bijvoorbeeld:
Die was stiekem mijn onderbewustzijn binnen gedrongen. Pas toen ik heel marktplaats afgestruind had op 'plastic stoeltjes' en ontdekte dat het een klassieker was, besefte ik dat dit niet zo'n hele originele keuze was.
Het tafeltje van Eileen Grey (nou ja: een nepperd) is zo sneaky mijn huis binnengedrongen.
Andere die-zie-je-overallen:
Gispen stoel (wil ik ook)
Egg chair:
En nog een Eames:
Wie weet nog meer van die mooie-maar-cliché-klassiekers?
Sinds een tijdje ben ik wat meer aan het kijken naar duurdere meubelstukken. En het valt me op dat als je woonbladen leest, je dezelfde meubels telkens weer ziet. Dan heb je duizenden euro's uitgegeven om iets moois in huis te halen en dan heb je toch weer per ongeluk de iedereen-heeft-em-variant gekozen.
De kuipstoeltjes van Eames bijvoorbeeld:
Die was stiekem mijn onderbewustzijn binnen gedrongen. Pas toen ik heel marktplaats afgestruind had op 'plastic stoeltjes' en ontdekte dat het een klassieker was, besefte ik dat dit niet zo'n hele originele keuze was.
Het tafeltje van Eileen Grey (nou ja: een nepperd) is zo sneaky mijn huis binnengedrongen.
Andere die-zie-je-overallen:
Gispen stoel (wil ik ook)
Egg chair:
En nog een Eames:
Wie weet nog meer van die mooie-maar-cliché-klassiekers?
zaterdag 22 januari 2011 om 15:46
quote:Zwart schreef op 22 januari 2011 @ 01:53:
Als je net n andere bekleding of type hebt dan de standaard VT- wonen verschijningen dan heb je gelukkig wel n origineel, betaalbaar (indien je handig bent) en vooral mooi interieur..Daar ging het me juist om, dat je altijd exact dezelfde types in die bladen ziet. Ik heb niets tegen die merken (lust ze zelf ook wel) maar om de standaardkeuze.
Als je net n andere bekleding of type hebt dan de standaard VT- wonen verschijningen dan heb je gelukkig wel n origineel, betaalbaar (indien je handig bent) en vooral mooi interieur..Daar ging het me juist om, dat je altijd exact dezelfde types in die bladen ziet. Ik heb niets tegen die merken (lust ze zelf ook wel) maar om de standaardkeuze.
zaterdag 22 januari 2011 om 17:45
Leuk topic!
Ik lees graag design-blogs, vooral die in de categorie 'binnenkijken bij hippe dertigers met een artistiek beroep'.
Eames, inderdaad:
De 'draadstoel' (diamond chair van Harry Bertoia), liefst met schapenvacht erop:
Mid-century (geïnspireerde) meubels zijn nu helemaal je dat. Niet ordinair uit de winkel, maar geërfd/aan de kant van de weg gevonden:
Losse letters als decoratie:
Populaire poster:
Ik lees graag design-blogs, vooral die in de categorie 'binnenkijken bij hippe dertigers met een artistiek beroep'.
Eames, inderdaad:
De 'draadstoel' (diamond chair van Harry Bertoia), liefst met schapenvacht erop:
Mid-century (geïnspireerde) meubels zijn nu helemaal je dat. Niet ordinair uit de winkel, maar geërfd/aan de kant van de weg gevonden:
Populaire poster:
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zaterdag 22 januari 2011 om 21:48
quote:Flauwegeit schreef op 22 januari 2011 @ 15:46:
[...]
Daar ging het me juist om, dat je altijd exact dezelfde types in die bladen ziet. Ik heb niets tegen die merken (lust ze zelf ook wel) maar om de standaardkeuze.
OK, dan zijn we het helemaal eens dus
quote:tyche schreef op 22 januari 2011 @ 17:45:
Leuk topic!
Eames, inderdaad:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Populaire poster:
[afbeelding] Die letters ja...dat was mij ook al opgevallen, kwak willekeurig wat letters in je huis en tadaa...hip
[...]
Daar ging het me juist om, dat je altijd exact dezelfde types in die bladen ziet. Ik heb niets tegen die merken (lust ze zelf ook wel) maar om de standaardkeuze.
OK, dan zijn we het helemaal eens dus
quote:tyche schreef op 22 januari 2011 @ 17:45:
Leuk topic!
Eames, inderdaad:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Populaire poster:
[afbeelding] Die letters ja...dat was mij ook al opgevallen, kwak willekeurig wat letters in je huis en tadaa...hip
zondag 23 januari 2011 om 11:30
Ik heb die sloophoutenkast met al die verschillende houtstukjes al vaak bij mensen zien staan, ik wist niet dat het design was.
Wel dat ik hem erg lelijk vond.
Ik heb tijdens mijn werk in de kraamzorg deze pers eens gebruikt bij iemand thuis. Geinig ding, maar ik zat helemaal onder de spetters...
Die zag je destijds ook overal staan
Wel dat ik hem erg lelijk vond.
Ik heb tijdens mijn werk in de kraamzorg deze pers eens gebruikt bij iemand thuis. Geinig ding, maar ik zat helemaal onder de spetters...
Die zag je destijds ook overal staan
zondag 23 januari 2011 om 11:31
zondag 23 januari 2011 om 11:36
zondag 23 januari 2011 om 14:28
quote:eloys schreef op 21 januari 2011 @ 12:54:
Nog te vroeg om een klassieker te zijn. Maar het afgelopen jaar stond deze poef werkelijk in elke productie van VTwonen en 101woonideeen
[afbeelding]
gebreide poef van Christien MeindertsmaHaha, ja echt wel. Ik wilde 'm even zelf ook. Maar toen ik zag hoe vaak het ding voorbij kwam, was ik genezen.
Nog te vroeg om een klassieker te zijn. Maar het afgelopen jaar stond deze poef werkelijk in elke productie van VTwonen en 101woonideeen
[afbeelding]
gebreide poef van Christien MeindertsmaHaha, ja echt wel. Ik wilde 'm even zelf ook. Maar toen ik zag hoe vaak het ding voorbij kwam, was ik genezen.
zondag 23 januari 2011 om 14:35
Die eeuwige bloemetjes en vlinders van tord boontje zijn ook nog niet klassiek genoeg he?
En die sloophouten kast, tafel, stoel van Piet kan ik ook wel dromen.
En stoeltjes of bankstellen van Panton, arne jacobsen, mies rohe en eames zijn idd ook enorm voorspelbaar aan het worden in de woonbladen. Dat vind ik wel jammer aan de VTwonen. Elke productie komt min of meer een beetje hetzelfde terug. Wat dat betreft is 101wonen wat creatiever (waardoor ze soms ook compleet de plank misslaan).
En die sloophouten kast, tafel, stoel van Piet kan ik ook wel dromen.
En stoeltjes of bankstellen van Panton, arne jacobsen, mies rohe en eames zijn idd ook enorm voorspelbaar aan het worden in de woonbladen. Dat vind ik wel jammer aan de VTwonen. Elke productie komt min of meer een beetje hetzelfde terug. Wat dat betreft is 101wonen wat creatiever (waardoor ze soms ook compleet de plank misslaan).
maandag 24 januari 2011 om 21:25
Overigens moet je natuurlijk niet vergeten om hier en daar wel herkenbare Ikea-meubels tussen je design te zetten hoor...bijv zo'n leuke hoogslaper in de slaapkamers van Diesel of Pip, of bijpassende bureautjes voor de tweeling Storm en Sterre. Uiteraard wel met een eigen creatieve twist eraan he?, géén standaard Ikea Dan kun je meteen zo leuk zeggen dat je echt geen design snob bent maar dat het zo'n leuke uitdaging is om Ikea en design te combineren omdat alleen design ook zo voorspelbaar is tenslotte
Een Ikea keuken, míts met kookeiland, en bomvol Siemens inbouwapparatuur,zo'n heet waterkraan, espresso apparaat en n mega duur uit n heel speciale groeve gegraven hardstenen werkblad mag eventueel ook
quote:sisisi schreef op 24 januari 2011 @ 20:49:
[afbeelding]
Ik kom deze werkelijk overal tegen.
Zelfs in mijn eigen woonkamer.Ruilen tegen een Ikea stoel dan? Of n volstrekt merkloos en wel echt uniek deens designtje?
Een Ikea keuken, míts met kookeiland, en bomvol Siemens inbouwapparatuur,zo'n heet waterkraan, espresso apparaat en n mega duur uit n heel speciale groeve gegraven hardstenen werkblad mag eventueel ook
quote:sisisi schreef op 24 januari 2011 @ 20:49:
[afbeelding]
Ik kom deze werkelijk overal tegen.
Zelfs in mijn eigen woonkamer.Ruilen tegen een Ikea stoel dan? Of n volstrekt merkloos en wel echt uniek deens designtje?
maandag 24 januari 2011 om 21:47
Nou Zwart, aan Ikea geen gebrek hier. Ik ben namelijk niet zo'n design snob en vind het erg leuk om Ikea en design te combineren want uitsluitend design is zo enorm voorspelbaar. Zo heeft de Fatboy van mijn dochter Noa bijvoorbeeld plaats moeten maken voor de Hemnes garderobekast ivm met een overschot aan Vingino (gecombineerd met hema want ik ben geen fashionvictim) outfitjes. En onder de booglamp in de woonkamer staat een Klubbo.
dus.
dus.
maandag 24 januari 2011 om 21:55
Tijdje een abonnement gehad op de VT Wonen, en ik wilde dus ook die spullen hebben. Was opeens precies mijn smaak . In iedere VT Wonen stonden (en staan) die Eames stoeltjes, dus wij d'r achter aan, en ze zaten dus niet lekker. Wij zijn beide vrij lang, dus het was gewoon niets voor ons. Nu hebben we vlinderstoelen van Arne Jacobsen, en ik moet zeggen dat die erg lekker zitten
.
maandag 24 januari 2011 om 22:02
Deze heeft jaren bij mij in huis gestaan (een knock off, ik geef het toe), was van mijn ouders geweest, en is nu naar een nichtje. Hij paste niet meer in ons huis, maar ooooh, wat zat ie lekker!
Verder hier in huis: smeg, apple (maar dat is al jaaaaaren zo), wesco, maar ook een antieken kast, een gloednieuwe rode hoekbank, veel ikea en veel zelf maak of zelfpimp.
maandag 24 januari 2011 om 22:08
quote:schouderklopje schreef op 23 januari 2011 @ 14:28:
[...]
Haha, ja echt wel. Ik wilde 'm even zelf ook. Maar toen ik zag hoe vaak het ding voorbij kwam, was ik genezen.Dat snap ik niet. Je vind iets mooi/leuk/lekker zitten of wat dan ook, of niet. Doet het gegeven dat veel andere mensen dat object ook hebben daar dan iets aan af? Waarom zou het daar minder van worden?
[...]
Haha, ja echt wel. Ik wilde 'm even zelf ook. Maar toen ik zag hoe vaak het ding voorbij kwam, was ik genezen.Dat snap ik niet. Je vind iets mooi/leuk/lekker zitten of wat dan ook, of niet. Doet het gegeven dat veel andere mensen dat object ook hebben daar dan iets aan af? Waarom zou het daar minder van worden?
maandag 24 januari 2011 om 22:49
quote:sisisi schreef op 24 januari 2011 @ 21:47:
Nou Zwart, aan Ikea geen gebrek hier. Ik ben namelijk niet zo'n design snob en vind het erg leuk om Ikea en design te combineren want uitsluitend design is zo enorm voorspelbaar. Zo heeft de Fatboy van mijn dochter Noa bijvoorbeeld plaats moeten maken voor de Hemnes garderobekast ivm met een overschot aan Vingino (gecombineerd met hema want ik ben geen fashionvictim) outfitjes. En onder de booglamp in de woonkamer staat een Klubbo.
dus.
dus.
maandag 24 januari 2011 om 22:53
quote:voornu schreef op 24 januari 2011 @ 22:08:
[...]
Dat snap ik niet. Je vind iets mooi/leuk/lekker zitten of wat dan ook, of niet. Doet het gegeven dat veel andere mensen dat object ook hebben daar dan iets aan af? Waarom zou het daar minder van worden?Stel.je ziet een leuk jurkje bij H&M en denkt, die ga ik dit weekend kopen. De rest van de week zie je zo ongeveer elke vrouwelijke collega (en mss zelfs stiekem n mannelijke ) erin lopen..... dan is de lol er wel n beetje af zeg maar.
[...]
Dat snap ik niet. Je vind iets mooi/leuk/lekker zitten of wat dan ook, of niet. Doet het gegeven dat veel andere mensen dat object ook hebben daar dan iets aan af? Waarom zou het daar minder van worden?Stel.je ziet een leuk jurkje bij H&M en denkt, die ga ik dit weekend kopen. De rest van de week zie je zo ongeveer elke vrouwelijke collega (en mss zelfs stiekem n mannelijke ) erin lopen..... dan is de lol er wel n beetje af zeg maar.