De Ikea-stukken onder het topdesign

21-01-2011 12:31 88 berichten
Er zijn van die Ikea meubelstukken die je bij iedereen ziet. De Billy, de expedit en de Karlstad bijvoorbeeld. Logisch, de prijs/kwaliteit verhouding is heel goed.

Sinds een tijdje ben ik wat meer aan het kijken naar duurdere meubelstukken. En het valt me op dat als je woonbladen leest, je dezelfde meubels telkens weer ziet. Dan heb je duizenden euro's uitgegeven om iets moois in huis te halen en dan heb je toch weer per ongeluk de iedereen-heeft-em-variant gekozen.

De kuipstoeltjes van Eames bijvoorbeeld:

Die was stiekem mijn onderbewustzijn binnen gedrongen. Pas toen ik heel marktplaats afgestruind had op 'plastic stoeltjes' en ontdekte dat het een klassieker was, besefte ik dat dit niet zo'n hele originele keuze was.

Het tafeltje van Eileen Grey (nou ja: een nepperd) is zo sneaky mijn huis binnengedrongen.

Andere die-zie-je-overallen:

Gispen stoel (wil ik ook)

Egg chair:

En nog een Eames:

Wie weet nog meer van die mooie-maar-cliché-klassiekers?
Alle reacties Link kopieren
Maar ja, hoe vaak kom je op een feestje nou iemand tegen die dezelfde stoel aanheeft?

Hoewel ik me wel voorstellen dat je iets zat wordt als je het vaak ziet. Ik heb ook het omgekeerde, ik wen aan dingen die ik in eerste instantie lelijk vind (geldt helaas niet voor mijn eigen bank ).
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
quote:voornu schreef op 24 januari 2011 @ 22:08:

[...]

Dat snap ik niet. Je vind iets mooi/leuk/lekker zitten of wat dan ook, of niet. Doet het gegeven dat veel andere mensen dat object ook hebben daar dan iets aan af? Waarom zou het daar minder van worden?

Nou Voornu, voor mij zeker wel. Er zijn zeer veel spullen van Ikea die ik gewoon echt goed gelukt vind. Daar kan eigenlijk geen designer tegenop als je het toch even heel objectief bekijkt (want dat de spullen zogenaamd slecht zijn van Ikea, slaat nergens op. Hangt echt helemaal van het soort meubel af).

En toch en toch he...als ik weet dat zowat iedereen zo'n ding in huis heeft (als het om meubels gaat dan he, dingen als bestek of vazen interesseren me weer minder), maakt dat ik het dan niet meer (zo) leuk vind. Dan wordt het afgezaagd, cliche en voorspelbaar. Dan moet iets echt wel supergaaf zijn en ook niet vervangbaar voor iets soortgelijks, wil ik het dan nog kopen. Ik ga bijv. echt geen Karlstad bank kopen met zo'n standaard rode roos schilderij. Sorry, maar dat hebben al mijn buren ook...

Kwestie van te groot ego met artistiek afwijkend gevoel ofzo. En echt, ik vind ikea leuk hoor! Heb ook heus wel dingen, maar dan wel zodanig dat het niet mega opvalt.
quote:Zwart schreef op 24 januari 2011 @ 22:53:

[...]

Stel.je ziet een leuk jurkje bij H&M en denkt, die ga ik dit weekend kopen. De rest van de week zie je zo ongeveer elke vrouwelijke collega (en mss zelfs stiekem n mannelijke ) erin lopen..... dan is de lol er wel n beetje af zeg maar.Ja, maar H&M is de Ikea onder de kleding, bij een topdesign-jurk van goede kwaliteit met een geweldige pasvorm zou het mij niet veel uitmaken.

[...]

Stel.je ziet een leuk jurkje bij H&M en denkt, die ga ik dit weekend kopen. De rest van de week zie je zo ongeveer elke vrouwelijke collega (en mss zelfs stiekem n mannelijke ) erin lopen..... dan is de lol er wel n beetje af zeg maar.Ja, P'cies. Bijna alle moeders liepen hier afgelopen zomer in hetzelfde Hema jurkje. En ik vond 'm leuk, maar daardoor toch echt wat minder leuk (helaas voor mij dus ook al tien keer uitverkocht )
quote:voornu schreef op 24 januari 2011 @ 23:07:

[...]

Ja, maar H&M is de Ikea onder de kleding, bij een topdesign-jurk van goede kwaliteit met een geweldige pasvorm zou het mij niet veel uitmaken.Mij wel. Of het nu Ikea is of een of ander (duur) merk: ik vind het gewoon niet leuk als mijn huis een aftreksel is van een of ander woonblad, meubelboulevard of zweedse gigant. Maar ik dingen nog liever zelf.
quote:voornu schreef op 24 januari 2011 @ 23:07:

[...]

Ja, maar H&M is de Ikea onder de kleding, bij een topdesign-jurk van goede kwaliteit met een geweldige pasvorm zou het mij niet veel uitmaken.

Ook niet als op je coctail feestje alle dames in dezelfde variant rondlopen? Want of het nu H&M, Hema of Ikea is.

Of juist Versace of Gaastra, elk milieu heeft wel z'n eigen ikea blijkt.
quote:schouderklopje schreef op 24 januari 2011 @ 23:10:

[...]

Mij wel. Of het nu Ikea is of een of ander (duur) merk: ik vind het gewoon niet leuk als mijn huis een aftreksel is van een of ander woonblad, meubelboulevard of zweedse gigant. Maar ik dingen nog liever zelf.Nu heb je het opeens over een heel huis. Het begon ermee dat je het over één object had wat je niet wilde omdat iedereen het heeft. Dat maakt je huis toch geen aftreksel?
quote:tyche schreef op 24 januari 2011 @ 23:01:

Maar ja, hoe vaak kom je op een feestje nou iemand tegen die dezelfde stoel aanheeft?

Hoewel ik me wel voorstellen dat je iets zat wordt als je het vaak ziet. Ik heb ook het omgekeerde, ik wen aan dingen die ik in eerste instantie lelijk vind (geldt helaas niet voor mijn eigen bank ).

Soms moet ik niet in beelden denken Enne, anders mss overal foto's posten en ophangen van je bank?!

En verder verwoordt Schouderklopje hierboven eigenlijk wat ik bedoel
quote:voornu schreef op 24 januari 2011 @ 23:14:

[...]

Nu heb je het opeens over een heel huis. Het begon ermee dat je het over één object had wat je niet wilde omdat iedereen het heeft. Dat maakt je huis toch geen aftreksel?Klopt Voornu. Het ging hier over 1 ding. Maar aangezien ik niet heel groot woon, wel heel bepalend voor de uitstraling van mijn woonkamer.
Leuk topic! Snap het gevoel helemaal

Wij hebben bv. een Ikea poster/schilderij aan de muur, dat bij een buurman om de hoek ook boven de bank hangt. Ik kijk daar altijd naar binnen, naar dat ding, als ik er langs loop. En ik vind onze poster daardoor minder leuk, maar tegelijkertijd heb ik een denkbeeldige band met de betreffende buurman omdat we datzelfde ding hebben hangen. Weet de buurman niets vanaf hoor, van die band.

Ben verder hard aan het denken over diesain met ikea status, ik kom nog op de gispen kapstok.

Ach en verder maak ik me er zelf ook hard aan schuldig - ikea met vintage combineren. Geld voor diesain hebben we alleen niet. (Maar daarom is iig nog geen van onze stoelen langsgekomen)

andere vraag, van die cocktailstoeltjes, wie heeft die bedacht/ontworpen? IIG is het wel dikke vete retro-ikea. Kijk maar:

[...]

Stel.je ziet een leuk jurkje bij H&M en denkt, die ga ik dit weekend kopen. De rest van de week zie je zo ongeveer elke vrouwelijke collega (en mss zelfs stiekem n mannelijke ) erin lopen..... dan is de lol er wel n beetje af zeg maar.Kleding is iets anders dan een meubelstuk vind ik. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat er hier in de buurt allemaal binnenstaat. Al heeft iedereen Panton stoeltjes staan, de mijne worden er niet lelijker van.

Deze Alessi fruitschaal vind ik overigens enorm Ikea onder het design.
die alessi fruitschaal vind ik eigenlijk kwantum onder het diesain.

En ik heb verder ook geen idee wat er bij de buurt verder binnenstaat, maar als iemand nooit zijn gordijnen dichtheeft en je loopt er toch een keer of 3 per week langs onderweg naar de supermarkt en het is een ding van 1,5 x 2,5 meter, dan valt het wel op.

En bij mij werkt het dan zo dat ik juist ga kijken, omdat ik denk 'hee daar hangt ons ding'

Maar goed, dat is natuurlijk ikea onder ikea, niet ikea onder design...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven