De was scheiden

24-04-2020 16:18 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin steeds meer waarde te hechten aan het goed behouden van mijn kleding. Een paar jaar terug sorteerde ik de was compleet niet; alles in dezelfde trommel als mijn mand vol zat. Maar ondertussen heb ik; donker, licht, sport, kleur, rood, handdoeken, onderbroeken/sokken.... Maar het probleem is dat ik dus alleen woon, dus ook voor mijzelf de was doe. Het duurt een eeuwigheid voordat ik een wasmand vol heb van een bepaalde soort.

Nu vraag ik mij af: in hoeverre sorteerde jullie je was als je alleen woont? En wat vinden jullie echt essentieel om te sorteerde van elkaar?
pier95 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 16:19
Reden: Sorteerde was het woord waar ik naar zoek was, niet scheidde.
2.33% gewijzigd
A smooth sea never made a skilled sailor.
Ik doe ook rustig kleine wasjes. En mijn wasmachine past het programma automatisch aan als er minder in zit. Gaat er soms zomaar een half uur van het programma af. Ik heb ook veel delicate was, dat zijn sowieso korte programma’s en met weinig centrifugeren. Ik doe ook nog wel wat dingen op de hand als ik dat in de machine niet aandurf.
Beddengoed gaat met overige wit op 60 daarbij gaan eventueel ook witte sokken en onderbroeken of t shirt. Ik heb niet veel wit en al die dingen kunnen op 60, dat is 1x per week op woensdag

Kleding gaat op 40 en bijna alles is daar donker van (zwart, grijs, donkerblauw) met een doekje om kleur te vangen, bijna dagelijks dan wel om de dag, ivm mijn werk, mans werk etc. Elke dag helemaal school.

Handdoeken, theedoeken gaan op 60. 2x per week max.

Bh is afhankelijk, soms bij de 40, soms handwas, soms etc.

Sportkleding gaat afhankelijk van stinken of niet in een azijnemmer en daarna in de donkere was.

Verder gooi ik bijna alles in de droger. Dus qua temperatuur ben ik niet bang.

Ohhh en eens per twee weken een 95 graden was met doekjes en andere zooi. Op woensdag nadat de huishoudelijke hulp geweest is.

Ik geef persoonlijk niet zo veel om kleding en heb niet zoveel duur spul. Ik werk in de zorg en hobby's zijn tuinieren, assistent coach bij sport dochter, ik draag vaak ouwe zooi zoals ik dat noem. Als ik echt iets moois heb wat duur is dan zou ik er ook beter op letten. Alhoewel nu ik dat schrijf, man had ooit een prachtige wollen trui (tja) daarna had hij een prachtige wollen naveltrui met korte mouwen.
Ik doe de jeans apart met zwart. De rest van de bovenkleding wit of bont.
Beddengoed, ondergoed en sokken gaan op 60 of 90, afhankelijk van de kleur.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bont: 40 graden (op kleur)
Wit: 60 graden (handdoeken, beddengoed enz. in alle kleuren)
Fijne was: 30 graden
Kleur, donker, wit en beddengoed. De eerste drie meestal op 40 graden, tenzij de kleding erg vies is of stinkt (lekker :roll: ), dan op 60 graden. Beddengoed was ik meestal wel op 60 graden. Ondergoed en theedoeken, handdoeken en vaatdoeken vaak op 60 tot 90 graden, afhankelijk van de smerigheid. God wat een lekker verhaal is dit geworden. :popcorn:
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik heb geen witte was en ken slechts twee soorten: katoen 60 graden en een stand 30 graden, "Outdoor" genaamd, die geeft een goed programma waar ik zowel broeken, shirts, vesten en jassen keurig schoon in krijg. Dus ik spaar gewoon tot ik een trommel vol heb.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lila_Lilly_ schreef:
24-04-2020 18:07
Gatver, ondergoed/vaatdoekjes op 30/40 graden? Dat wordt echt niet schoon.
Waarom niet?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Met het wasmiddel van tegenwoordig wordt ondergoed prima schoon op 30 of 40 graden. Veel lingerie mag ook maar op max 30.

Ik woon ook alleen. Wit doe ik apart, eens per maand ongeveer. Verder 1 was met alle kleding per week, en 1 met beddengoed/handdoeken
Vlekken gaan er misschien uit op 30 of 40 tegenwoordig maar bacterieen gaan toch echt pas dood vanaf 60. Redelijk essentieel met vaatdoeken en ondergoed/sokken, neem ik aan ;)
Irish_Wasser_Woman schreef:
25-04-2020 08:40
Vlekken gaan er misschien uit op 30 of 40 tegenwoordig maar bacterieen gaan toch echt pas dood vanaf 60.
Wasgoed dat op 40 graden gewassen was, bleek maar 14% minder bacteriën te bevatten dan vuile was.
Bij 40 graden hopen bacteriën zich bovendien op in de wasmachine.

De onderzoekers raden aan om de wasmachine minstens eens per maand leeg te laten draaien op 90 graden Celsius en het deurtje altijd even open te laten staan na het wassen, zodat de machine kan luchten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven