Derde konijntje?
zondag 5 augustus 2012 om 17:58
Vrienden van ons willen van hun konijn af, omdat de kinderen er nooit voor zorgen en papa en mama er geen zin meer in hebben. Ze willen het konijntje naar de kinderboerderij brengen, zodat die daar verkocht kan worden, tenzij ze zelf een nieuw baasje kunnen vinden (briefjes in de plaatselijke supermarkt, marktplaats en hun kennissenkring hebben niks opgeleverd). Nou was ik pas met mijn vriend en de kinderen bij die kinderboerderij, en daar staan denk ik nog zeker 8 konijnen die allemaal daar achtergelaten zijn de afgelopen weken. Mensen die geen opvang kunnen vinden voor de vakantie en dus hun beest maar daar achterlaten. Die arme dieren zitten met zijn drieën in een klein binnenhok, veel te klein om überhaupt rond te lopen. Net zo lang tot ze verkocht worden, maar omdat het nu vakantie is, en ze zoveel konijnen te koop hebben, zitten ze daar waarschijnlijk nog wel wekenlang. Ik vind dat zo zielig, dat ik zoiets heb van geef dat konijntje dan maar aan ons. Ik zorg er liever voor dan dat dat arme beest naar die kinderboerderij gaat, waar het wekenlang in zo'n klein hokje zit zonder beweging of frisse lucht (ze staan binnen in een stal, zonder zonlicht of iets). Daarbij is dat konijn al heel oud, en die worden niet snel verkocht aangezien ze ook veel jonge konijntjes hebben. Wij hebben zelf al twee konijnen, en eentje extra is op zich dus geen probleem. Hok schoonmaken en eten geven doe ik dus sowieso al. Het enige mogelijk bezwaar is het volgende: gaat een extra konijn wel in het hok passen? We hebben dit hok:
Zou dat passen? En is het wel handig om een derde konijntje erbij te zetten als je al een stelletje hebt wat al ruim een half jaar samenleeft? Ik heb twee vrouwtjes, en weet eigenlijk niet of dat eventuele derde konijntje een mannetje of een vrouwtje is. Zou het een probleem zijn als het een mannetje is? (buiten dat hij geholpen moet worden natuurlijk)
Zou dat passen? En is het wel handig om een derde konijntje erbij te zetten als je al een stelletje hebt wat al ruim een half jaar samenleeft? Ik heb twee vrouwtjes, en weet eigenlijk niet of dat eventuele derde konijntje een mannetje of een vrouwtje is. Zou het een probleem zijn als het een mannetje is? (buiten dat hij geholpen moet worden natuurlijk)
zondag 5 augustus 2012 om 18:00
zondag 5 augustus 2012 om 18:15
quote:Wellhello schreef op 05 augustus 2012 @ 18:12:
Brrrr, sneu als hier al één dier 24/7 in moet verblijven.
Vind ik ook. Kunnen nog niet eens een paar passen rennen en draaien voordat ze hun neus stoten, met drie konijnen is dit echt veel te krap en vechten geblazen.
TO laat je jouw konijnen wel voldoende loslopen? Heb je een tuin of kunnen ze binnen rondlopen?
Brrrr, sneu als hier al één dier 24/7 in moet verblijven.
Vind ik ook. Kunnen nog niet eens een paar passen rennen en draaien voordat ze hun neus stoten, met drie konijnen is dit echt veel te krap en vechten geblazen.
TO laat je jouw konijnen wel voldoende loslopen? Heb je een tuin of kunnen ze binnen rondlopen?
zondag 5 augustus 2012 om 18:20
Bij mijn weten hebben konijnen idd een grote ren nodig met gelegenheid om te graven. Maar ik zie veel vaker dat ze binnen in zo'n kooi worden gehouden waar ook b.v. cavia's inzitten - wat ik ook niet okee vind trouwens. Vergeleken met die kooien is het hok van TO een villa.
De intentie is goed. Heb je ruimte om er een ren aan vast te maken, TO?
De intentie is goed. Heb je ruimte om er een ren aan vast te maken, TO?
zondag 5 augustus 2012 om 18:22
Daarbij zou ik echt geen 3e konijn erbij willen hebben. Als dat een ongecastreerd mannetje blijkt te zijn, heb je in no-time minstens 7 konijnen.
Mijn zus had 6 konijnen (3 verschillende huizen) via marktplaats opgehaald (hebben een pracht van een buitenverblijf en 3 of 4 nachthokken + nog een overkapping op een deel van het buitenverblijf). 5 vrouwtjes en 1 gecastreerd mannetje. Het bleken 4 vrouwtjes te zijn en mijn zus heeft nu 3 nestjes konijnen. 1 konijn is bij de geboorte van de jongen overleden en een aantal jonkies zijn dood. 2 konijntjes brengt ze zelf groot.
Ze kwam er pas achter dat 1 konijn geen vrouwtje was toen er een konijn aan het bevallen was. En dan ben je al te laat voor de rest van de konijnen.
Mijn zus had 6 konijnen (3 verschillende huizen) via marktplaats opgehaald (hebben een pracht van een buitenverblijf en 3 of 4 nachthokken + nog een overkapping op een deel van het buitenverblijf). 5 vrouwtjes en 1 gecastreerd mannetje. Het bleken 4 vrouwtjes te zijn en mijn zus heeft nu 3 nestjes konijnen. 1 konijn is bij de geboorte van de jongen overleden en een aantal jonkies zijn dood. 2 konijntjes brengt ze zelf groot.
Ze kwam er pas achter dat 1 konijn geen vrouwtje was toen er een konijn aan het bevallen was. En dan ben je al te laat voor de rest van de konijnen.
zondag 5 augustus 2012 om 18:25
Ik weet niet hoor, dit hok is 3x zo groot als een standaard konijnenhok. Het is 1,5 meter breed en de beesten hebben zat ruimte. Waar schrijf ik dat de konijnen nooit naar buiten kunnen? Zodra de zon schijnt gaan de deurtjes open, zetten we een trappetje in het hok zodat ze eruit kunnen en kunnen ze lekker rondlopen in hun ren. Ze hebben zat ruimte met zijn tweetjes. Voor 3 konijnen vond ik het ook wel een beetje klein, maar omdat ze dus enkel binnen zitten als het slecht weer is, wilde ik het toch even vragen.
zondag 5 augustus 2012 om 18:28
zondag 5 augustus 2012 om 18:40
zondag 5 augustus 2012 om 18:50
Het hok lijkt op de foto vrij klein trouwens, maar is in het echt toch vrij groot. 1,5 bij 1,5 meter. Os ook niet helemaal hetzelfde hok zie ik nu. Twee konijnen kunnen rennen, springen, ruimte zat. Het derde konijn zou wel met een hok erbij komen, maar dat is zo'n heel klein hok en dat vind ik zielig, en geld voor een groter hok is er even niet. Denk dat ie dan maar de kinderboerderij moet..
@ nellaaa
omdat we het niet kunnen inleveren Maak ik er nietheel veel haast mee, maar wel elke avond even eraan werken. Dan ben ik overdag ook goed bezig geweest met verbouwen, dus kan ik me beter concentreren. Het gaat nu wel langer duren, en ik vind het niet fijn om dingen vlak voor de deadline pas in te leveren, maar misschien kan ik het niet eens inleveren, dus daar denk ik niet teveel over na. Als het de 13e maar af is. Hoe ik het dan inlever weet ik nog niet.
@ nellaaa
omdat we het niet kunnen inleveren Maak ik er nietheel veel haast mee, maar wel elke avond even eraan werken. Dan ben ik overdag ook goed bezig geweest met verbouwen, dus kan ik me beter concentreren. Het gaat nu wel langer duren, en ik vind het niet fijn om dingen vlak voor de deadline pas in te leveren, maar misschien kan ik het niet eens inleveren, dus daar denk ik niet teveel over na. Als het de 13e maar af is. Hoe ik het dan inlever weet ik nog niet.
zondag 5 augustus 2012 om 19:17
quote:paperchase schreef op 05 augustus 2012 @ 18:25:
Ik weet niet hoor, dit hok is 3x zo groot als een standaard konijnenhok. Het is 1,5 meter breed en de beesten hebben zat ruimte. Waar schrijf ik dat de konijnen nooit naar buiten kunnen? Zodra de zon schijnt gaan de deurtjes open, zetten we een trappetje in het hok zodat ze eruit kunnen en kunnen ze lekker rondlopen in hun ren. Ze hebben zat ruimte met zijn tweetjes. Voor 3 konijnen vond ik het ook wel een beetje klein, maar omdat ze dus enkel binnen zitten als het slecht weer is, wilde ik het toch even vragen.Zolang ze genoeg bewegingsruimte hebben en niet op elkaars lippen zitten is het goed . Ik weet alleen dat bij mijn cavia's ik ze niet voor 8 uur met zijn 3en op zo'n oppervlakte moet zetten, ze zouden elkaar gek maken (heb een hok van 2m50 op 1m waar mijn dieren in zitten) maar misschien is dat voor konijnen anders. Of ik heb een rare standaard qua leefruimte voor huisdieren.
Ik weet niet hoor, dit hok is 3x zo groot als een standaard konijnenhok. Het is 1,5 meter breed en de beesten hebben zat ruimte. Waar schrijf ik dat de konijnen nooit naar buiten kunnen? Zodra de zon schijnt gaan de deurtjes open, zetten we een trappetje in het hok zodat ze eruit kunnen en kunnen ze lekker rondlopen in hun ren. Ze hebben zat ruimte met zijn tweetjes. Voor 3 konijnen vond ik het ook wel een beetje klein, maar omdat ze dus enkel binnen zitten als het slecht weer is, wilde ik het toch even vragen.Zolang ze genoeg bewegingsruimte hebben en niet op elkaars lippen zitten is het goed . Ik weet alleen dat bij mijn cavia's ik ze niet voor 8 uur met zijn 3en op zo'n oppervlakte moet zetten, ze zouden elkaar gek maken (heb een hok van 2m50 op 1m waar mijn dieren in zitten) maar misschien is dat voor konijnen anders. Of ik heb een rare standaard qua leefruimte voor huisdieren.
zondag 5 augustus 2012 om 19:46
Waarom mogen ze alleen naar buiten als de zon schijnt? Konijnen houden juist niet van hitte, en het zijn schemerdieren, dus overdag over het algemeen minder actief dan in de avond/vroege ochtend. Kunnen ze niet gewoon 24/7 in die ren lopen?
Over een derde konijn erbij; een gecastreerde ram zou prima kunnen. Die kun je er echter niet zomaar bijzetten, dat wordt oorlog. Lees je goed in over het koppelen van konijnen voor je hieraan begint. Maar zorg allereerst dat ze een beetje normaal de ruimte krijgen. Mijn konijnen hebben 15 m2 met z'n vieren, dus een hokje van 1,5 meter vind ik echt om te huilen. Wel vind ik het goed dat je er twee hebt, er zijn helaas nog genoeg konijnen die hun leven in eenzame opsluiting doorbrengen, en dat is m.i. echt dierenmishandeling.
Over een derde konijn erbij; een gecastreerde ram zou prima kunnen. Die kun je er echter niet zomaar bijzetten, dat wordt oorlog. Lees je goed in over het koppelen van konijnen voor je hieraan begint. Maar zorg allereerst dat ze een beetje normaal de ruimte krijgen. Mijn konijnen hebben 15 m2 met z'n vieren, dus een hokje van 1,5 meter vind ik echt om te huilen. Wel vind ik het goed dat je er twee hebt, er zijn helaas nog genoeg konijnen die hun leven in eenzame opsluiting doorbrengen, en dat is m.i. echt dierenmishandeling.
zondag 5 augustus 2012 om 19:52
Waar ik me het meest druk over zou maken, is of de konijnen wel matchen. Hier op de lokale konijnenopvang kunnen mensen met hun alleenstaande konijntje komen speeddaten. Dan wordt er een match uitgeprobeerd met verschillende konijntjes, en dan blijkt altijd weer dat sommige konijnen elkaar vrij snel verdragen en andere als ze de kans krijgen zo een stuk piemel afbijten. Dus voor je überhaupt kan proberen die konijnen in één hok te zetten, moet je eerst testen of ze wel vriendelijk zijn voor elkaar.
Wel lief van je trouwens, dat je dat voor het oude knarretje wil doen.
Wel lief van je trouwens, dat je dat voor het oude knarretje wil doen.
woensdag 15 augustus 2012 om 14:31