Dettol bij de was doen ?

30-01-2012 15:05 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat 2e hands babykleertjes gekocht, en kom er net achter dat het wasmiddel dat ik hiervoor heb op is (desinfecterend wasmiddel). Zou ik nu ook gewoon een scheutje dettol bij de was kunnen schudden ?
Ja hoor, doe ik ook wel eens.

Ik wist niet eens dat er een desinfecterend wasmiddel bestond
Het Viva forum is papaja.
Ja haal het altijd in Duitsland, het is van sagrotan. Volgens mij is dat gewoon de Duitse variant van dettol ?

Gebruik het altijd bij dingen die ik 2e hands koop, of bij kinderspeelgoed.
Ik dacht dat er ook een beetje bleek bij dettol zat, maar dat weet ik niet zeker. Als dat zo is, zijn je kleertjes daarna minder mooi, maar als het niet zo is (bleek), dan kan het gewoon, lijkt mij.

Maar als je ze gewoon heet wast, is het ook goed hoor... 80 graden kan best een keertje bij kleertjes...
Gewoon op 60 graden of desnoods kookwas doen, dan zijn de beestjes al dood zat hoor.
lionlilly dat wist ik niet dat er bleek in dettol kan zitten. Dan toch maar even de kleertjes opzij leggen, en wachten totdat ik weer in Duitsland kom.

Burgertrut

het zijn erg bonte kleertjes, worden de keuren dan niet vaal ?

Ben een erg onzekere wasmiep haha. Sorteer altijd alles in:

-zwart

-wit

-bont (lichtbont, rood/roze, blauw/grijs)

-beige en bruin

heb dus 6 stapels was liggen :$
Er zit echt geen bleek in Dettol, het wordt ook gebruikt om bijv. wondjes te ontsmetten!
quote:neytiriavatar schreef op 30 januari 2012 @ 15:16:

Er zit echt geen bleek in Dettol, het wordt ook gebruikt om bijv. wondjes te ontsmetten!Ah ok, wist het al niet zeker! Ik heb het nog nooit gebruikt, ik dacht dat het een schoonmaakmiddel was
quote:Burgertrut schreef op 30 januari 2012 @ 15:09:

Gewoon op 60 graden of desnoods kookwas doen, dan zijn de beestjes al dood zat hoor.Dat dus.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:warmwaterbadeendje schreef op 30 januari 2012 @ 15:13:

lionlilly dat wist ik niet dat er bleek in dettol kan zitten. Dan toch maar even de kleertjes opzij leggen, en wachten totdat ik weer in Duitsland kom.

Burgertrut

het zijn erg bonte kleertjes, worden de keuren dan niet vaal ?

Ben een erg onzekere wasmiep haha. Sorteer altijd alles in:

-zwart

-wit

-bont (lichtbont, rood/roze, blauw/grijs)

-beige en bruin

heb dus 6 stapels was liggen :$

Als je dan toch in duitsland bent, koop dan ook meteen zo'n pak met van die doekjes die de kleur opnemen ik koop die ook altijd daar, stuk goedkoper en dan kan je veel meer bij elkaar gooien. Ik doe bv dit bij elkaar :

- zwart, grijs, donkerblauw, paars

- wit

- rood, roze, beige, bruin

- lichtblauw, groen, geel

Heb dus hooguit 4 wassen liggen. Misschien een idee? En ik was meestal op 40 graden, maar als ik bv dekbedovertrekken heb met handdoeken en ondergoed erbij dan zet ik em op 90 graden een keer. Is goed voor de machine
quote:Ivetje schreef op 30 januari 2012 @ 15:21:

[...]

Als je dan toch in duitsland bent, koop dan ook meteen zo'n pak met van die doekjes die de kleur opnemen ik koop die ook altijd daar, stuk goedkoper en dan kan je veel meer bij elkaar gooien. Ik doe bv dit bij elkaar :

- wit

Heb dus hooguit 4 wassen liggen. Misschien een idee? En ik was meestal op 40 graden, maar als ik bv dekbedovertrekken heb met handdoeken en ondergoed erbij dan zet ik em op 90 graden een keer. Is goed voor de machine Die doekjes onttrekken juist kleur aan je kleding, niet doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:neytiriavatar schreef op 30 januari 2012 @ 15:16:

Er zit echt geen bleek in Dettol, het wordt ook gebruikt om bijv. wondjes te ontsmetten!Je hebt verschillende soorten dettol. Je hebt ook gewoon een wasgel enzo, maar ook schoonmaakmiddel. Die laatste is niet om wondjes te desinfecteren hoor. Daarvoor heb je een vloeistof, vroeger heette die sterilon en nu Dettol sterilon.
quote:nouschi schreef op 30 januari 2012 @ 15:22:

[...]

Die doekjes onttrekken juist kleur aan je kleding, niet doen.Owja? Daar heb ik nog nooit last van gehad? Iig niet dat je het ziet ofzo. Heb geen vale kleuren en gebruik toch best vaak zo'n doekje eerlijk gezegt. En ze werken iig wel goed tegen doorlopen, want ik heb nooit meer een was die verkleurd is
quote:Ivetje schreef op 30 januari 2012 @ 15:21:

[...]

- wit

Heb dus hooguit 4 wassen liggen. Misschien een idee? En ik was meestal op 40 graden, maar als ik bv dekbedovertrekken heb met handdoeken en ondergoed erbij dan zet ik em op 90 graden een keer. Is goed voor de machine Hoezo is dat? Wordt ie anders lui? Serieuze vraag trouwens.
quote:dapperedoda schreef op 30 januari 2012 @ 15:40:

[...]

Hoezo is dat? Wordt ie anders lui? Serieuze vraag trouwens. Nee, als je altijd op 30 graden wast, kan er wasluis ontstaan. Door er af en toe een kookwas tegenaan te gooien kun je dat voorkomen.
Af en toe een kookwas is goed om de restjes zeep etc weg te spoelen die bij lagere temperaturen wel kunnen achterblijven. En het maakt alles wat in je wasmachine zou kunnen gaan groeien aan bacteriën dood.
quote:Ivetje schreef op 30 januari 2012 @ 15:24:

[...]

Je hebt verschillende soorten dettol. Je hebt ook gewoon een wasgel enzo, maar ook schoonmaakmiddel. Die laatste is niet om wondjes te desinfecteren hoor. Daarvoor heb je een vloeistof, vroeger heette die sterilon en nu Dettol sterilon.Mn moeder gebruikte vroeger al detol voor onze knieën ( als we gevallen waren) en dat is nog steeds dezelfde verpakking wat ik hier heb staan en daar staat geen sterilon op. Ik gebruik het ook voor wondjes en voor mn sport ( zweet) was
Wat hierboven gezegt word dus idd even goed schoonspoelen dus!
quote:naatie schreef op 30 januari 2012 @ 16:00:

[...]

Mn moeder gebruikte vroeger al detol voor onze knieën ( als we gevallen waren) en dat is nog steeds dezelfde verpakking wat ik hier heb staan en daar staat geen sterilon op. Ik gebruik het ook voor wondjes en voor mn sport ( zweet) wasDat jij het daarvoor gebruikt wil nog niet zeggen dat het er ook voor bedoeld is je hebt bv een spray van dettol om je keuken mee schoon te maken. Neem aan dat je die niet voor wondjes gebruikt. Je hebt doorzichtig spul wat dettol sterilon heet en die kan je voor wondjes gebruiken. En verder heb je nog een witte flacon met een was-emulsie, die kan eventueel ook voor wondjes maar die kan je ook bij de was gooien. En je hebt nog schoonmaakdoekjes ervan en een handgel enzo. Niet alles waar dettol op staat is om wondjes mee schoon te maken, dat bedoel ik ;)
Gebruikte eerst ook altijd die doekjes, maar merkte inderdaad dat de kleertjes van zoonlief lichter werden naarmate ik ze vaker waste. Heb het dan wel over de echt gekleurde kleren, felblauw, rood enz.

Heb nu een aantal roze (pink) kleertjes gekocht die er echt nog super uitzien. Een koopje dus !

Wil ze daarom ook niet verpesten, en ben extra voorzichtig.

Was eigenlijk het meeste op 40 graden, en inderdaad de vaatdoekjes en kookwas op 90 graden ivm wasluis.

Dat ik wat extra stapeltjes heb liggen vind ik eigenlijk niet zo erg. Was altijd op zaterdag, en was, droog en strijk dan alles direct weg. Alleen vandaag een wasrekje in de woonkamer staan omdat ik dus al het babyspul van zoonlief aan het wassen ben voor de verkoop
quote:exces schreef op 30 januari 2012 @ 15:55:

[...]

Nee, als je altijd op 30 graden wast, kan er wasluis ontstaan. Door er af en toe een kookwas tegenaan te gooien kun je dat voorkomen.Ok, dank voor de tip! Het beddengoed etc ga ik deze week dan maar eens lekker heet wassen
quote:dapperedoda schreef op 30 januari 2012 @ 16:34:

[...]

Ok, dank voor de tip! Het beddengoed etc ga ik deze week dan maar eens lekker heet wassen Was je normaal je beddengoed niet met kookwas? En je handdoeken? Of heb ik dat voor niets van mijn moeder geleerd ...
Toen ik voor t eerst uit huis ging, ging ik meteen voor een tijd naar het buitenland. Die uitleg is er kennelijk bij ingeschoten. Nooit te oud om te leren he?
hmmm. Ik was tweedehands kleren gewoon met normaal wasmiddel. Voel me wel een ransbal nu.
Ik dacht ook dat er bleek zat in dettol, of iets wat niet geschikt is voor de was. Biotex kan dat niet??

Ik doe trouwens ook beddengoed en vieze handdoeken op 90 graden. haha Omdat dat goed is voor de wasmachine, maar ook omdat dan alle bacterien eruit gaan.

Is dat echt ook met lage temperaturen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven