Diagnose poes: FIV oftewel kattenaids, SLIK

13-09-2010 11:33 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 1e gedachten was, WAT? Bestaat dat? Helaas wel ja, het komt ook voor bij honden en koeien.

Tja en dan….

Laat ik beginnen hoe we erachter zijn gekomen.

Onze poes is nu een jaar of 13, en 10 jaar geleden kwam ze aanlopen in ons oude huis.

Ze zag eruit alsof ze schurft had, was heel schuw en kwam ook niet binnen.

Omdat ze toch iedere dag langskwam en ook in de tuin bleef dachten we aan een zwervertje.

We gaven haar dagelijks wat eten en voor we het wisten lag ze op het kleedje voor de houtkachel!ha ha

We zijn er toen mee naar de dierenarts geweest en na een tijd was ze weer helemaal mooi en gezond, zo aan de buitenkant dan.

Op een morgen stond de buurvrouw van een tal huizen verderop aan de deur met de mededeling dat ze haar kat terug wilde? Wat wij dachten dat een zwervertje was had dus gewoon een huis.

Ik dacht ok nou hier heb je haar terug, tja wisten wij veel.

Maar het duurde niet lang voordat ze weer bij ons in de tuin zat, ze vond het waarschijnlijk leuker bij ons!

Zo is ze nog 2x terug gegeven maar telkens kwam ze terug, ze werd ook echt niet echt goed verzorgd bleek later.

Maar goed na een jaar of 2 zijn we verhuisd naar waar we nu wonen en hebben we haar natuurlijk gewoon meegenomen. Wel de buren daarvan op de hoogte gesteld maar die vonden het nu wel best.

Vanaf toen tot nu, we wonen er nu bijna 5 jaar, is ze nooit ziek geweest of had ze symptomen van ziek zijn.

Tot 2 weken geleden….

Ze was altijd een lekkere veelvraat maar ze wilde ineens niet meer eten, tja dan gaan er wel alarmbellen rinkelen. Naar de dierenarts en daar gehouden voor observatie en verdere onderzoeken. Want ze was best zwak. Ze had ook koorts dus een prik daarvoor gehad en kijken hoe dat zijn werk deed. De volgende dag gebeld om te vragen hoe het ging, best goed zeiden ze er was ook een foto gemaakt van hart en longen maar dat zag er goed uit. Ik dacht ppff gelukkig dan is het vast een virusje ofzo, maar niet wetend dat het dit virus zou zijn.

Helaas belde ze de volgende dag met de uitslag van het bloedonderzoek en dat ze niet zulk goed nieuws had, diagnose FIV oftewel kattenaids en wat ik wilde doen verder. Ik kon kiezen uit dwangvoeren en haar proberen op te lappen voor zover dat kon of een spuitje laten geven.

Na overleg met man hadden we besloten voor het laatste, ze was er zo slecht aan toe dus dit was op dat moment beter voor haar. Omdat ik een enorm watje ben en echt geen afscheid van mijn beesten kan nemen, heb ik voor de volgende dag een afspraak gemaakt voor euthanasie en mijn man zou bij haar blijven tot het eind. Half 11 s’ochtends zou het gebeuren, en om kwart voor 11 belde mijn man dat hij haar mee naar huis nam. Ik vroeg waarom, laat je haar dan niet cremeren? Toen hoorde ik haar miauwen en hij vertelde dat ze s’ochtends om 6 uur al had zitten janken om eten en ze een stuk fitter was dan die dag ervoor! Mijn man kwam binnen en ze sprong op om kopjes te geven, ze at ook nog even haar bordje leeg en dronk wat water. De dierenarts zei: die doet wel heel erg de best om naar huis te mogen, alsof ze het voelde….

Maar goed ze is nog steeds erg ziek, en ze kan nog een hele tijd leven maar het kan ook volgende week afgelopen zijn, dat moet ik wel in gedachten houden.

Ik verzorg haar zo goed als ik kan, want op een gegeven moment kan haar afweersysteem het gewoon niet meer aan. Helaas is er ook voor kattenaids geen medicijn.

Dus 4x per jaar ontwormen, ontvlooien , gebit goed in de gaten houden.

Ik verwen haar lekker extra veel want wie weet hoe lang ze nog leeft.

Het is alleen wel zo als ze nu een keer wat minder eet ik in staat ben om naar de dierenarts te rijden omdat ik bang ben dat het afgelopen is.

Ze heeft afgelopen zaterdag ook nog een prik gehad om haar weerstand hoog te houden en dat heeft best goed geholpen.

Tja wat wil ik met dit (erg lange) verhaal?

Geen idee gewoon even lekker van me afschrijven en misschien dat iemand dit ook heeft meegemaakt( niet te hopen natuurlijk), en dat we de ellende kunnen delen.

Oh ja hoe ze het heeft opgelopen is niet bekend, het kan van een beet van een andere kat zijn maar ze krijgen het ook al vaak bij de geboorte mee dus hoe lang ze het al heeft is niet bekend.
Wat vreselijk om te lezen. Wens jullie veel sterkte.
Dank je
1x berichtje is voldoende.
Sjit, wat ellendig! Ook waardeloos dat je niet weet of ze dit virus van begin af aan onder de leden en nu pas toe sloeg, of het later ergens buiten opgelopen heeft.

Want ik heb dus 2 zwerfkatjes opgenomen. Nou ja, kwamen van een boerderij van mensen die er niets om gaven. Ze waren veel te mager, een had een vies oogje en het ander had een veel te dikke buik. Omdat die ene te miauwen zat in de berm pal langs de kant van de weg waar ze 80 km/u rijden, heb ik hem maar niet daar achter gelaten en het misvormde zusje wat we later vonden bij de eerste de beste naburige boerderij hebben we ook maar meegnomen.

Ik ben dus naar de dierenarts gegaan, heb ze ontvlooid, ontwormd, oogjes behandeld, oortjes behandeld tegen oormijt.

Maar die dikke buik heeft die ene nog steeds en die had al weg moeten zijn. Mijn dierenarts verdenkt ze ook van FIP.

Maar we kunnen nog geen test doen, daarvoor moeten ze eerst ouder zijn, zegt ze.

Ze zijn levendig en eten goed. Ze worden ook steeds levendiger. Ze hebben rustige dagen dat ze minder eten en ze hebben betere dagen dat ze goed eten.

Ik heb de diertjes opgenomen omdat ik zelf geen katten heb. Ik heb vriendinnen met katten maar die kunnen ze niet opnemen omdat ze daarmee de gezondheid van hun eigen katten in gevaar brengen.

Ik heb wel 3 honden maar die komen nauwelijks in contact met ze. WAnt mijn ene hond bijt ze onmiddellijk dood als ze de kans krijgt.

En nu moeten we afwachten. Voorlopig weten we niets. MAar het cypertje met het dikke buikje ziet er wel wat raar uit. De schoft is ingezakt, daar zit een kuil. Misschien ook wel misvormd geboren of zo.

Ik zal wel balen als ze het virus hebben. Dan wil niemand ze opnemen namelijk. Jij veel sterkte met het verlies van je kat. Wat ik me afvraag, zou jouw kat nu je huis hebben besmet of kun je weer veilig een andere kat nemen?
Ik kende een kat met FiV en die kreeg elke dag een pilletje (is er ook in druppels) van Echinaforce. De kat heeft nog een paar jaar zonder problemen geleefd. Misschien zou je dat kunnen proberen?

Sterkte voor jou en de kat.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Neem aan dat je de kat vanaf nu binnen houdt zodat ie geen andere katten kan besmetten?
Hoi, wat een vervelend bericht zeg! Kan me voorstellen dat je enorm schrikt van dit nieuws.

Wij hadden 22 jaar geleden een jong katertje die opeens erg ziek werd, diagnose kattenaids. Hij is nog wel geopereerd om het vocht achter zijn longen weg te laten halen, maar het mocht niet helpen.

We hebben hem moeten laten inslapen. Onze andere poes die

we al een jaar eerder hadden bleek hem te hebben besmet!

Dit poesje is dus nooit ziek geweest en nu inmiddels 23 jaar oud!

Ze ziet er ook niet oud uit en brengt nog wekelijks een heerlijk muisje of vogeltje van buiten voor ons mee, haha. Het is dus zo dat ze wel aids heeft maar niet actief in haar lijfje. Bij het katertje

was het wel actief en hij was er helaas ook niet resistent voor.

Sterkte, groetjes Mafalda
Heet die ziekte geen FIP?

Ik heb er helaas 2 katten aan verloren en wil je dan ook veel sterkte wensen, geniet van je kat zolang het kan, want het kan inderdaad volgende week al afgelopen zijn.

Denk er wel aan dat je andere kat nu ook besmet kan zijn met dit virus !..en wat elninjoo zegt houd je kat binnen, voordat er nog meer katten zijn die straks net zo ziek zijn of erger overlijden.
Ik denk wel dat je kat buiten moet komen, al is het maar voor de frisse lucht en zijn weerstand te verhogen. Maar je moet hem dan wel op eigen terrein zien te houden zodat hij inderdaad niet in aanraking komt met andere katten.
wat een naar nieuws! Verzorg en vertroetel haar maar goed zo lang het nog gaat. Wie weet houdt ze het best nog even vol!

Sterkte!
Zielig hoor voor jou en poes.

Laat je har nog naar buiten? Hoe je er dan wel rekening mee dat ze ook andere katten kan besmetten?

dit is een hele goede link om te lezen over FiV

http://www.dierenkliniekw ... .nl/dierinfo/kat/fiv.html

Mijn katten worden elk jaar getest en die hebben het gelukkig niet, wat dat betreft heb je verder weinig steun aan mij.
quote:Nanoe2 schreef op 13 september 2010 @ 12:37:

Heet die ziekte geen FIP?

.FIP is een andere ziekte.
Wat een hoop reacties!

Kat komt idd nog steeds buiten maar kan de tuin niet uit.

We hebben rondom een 2 meter hoog hek staan waar geen gaten in zitten, hebben we gedaan voor de kinderen en voor de hond.

Ze ligt gewoon op de tuinbank te liggen en struint wat door de tuin om in het zonnetje te gaan liggen. We hebben 1000m2 tuin dus plek genoeg om te zonnen. Maar ze kan niet weg. Heeft ze ook nooit gedaan trouwens.

@ mylenevalerie, weet je misschien hoe dit heet?

ik kan het altijd proberen natuurlijk.

@ nanoe2, fip is het coronavirus het heet echt FIV en ik heb geen andere kat alleen een hond en daarop is het niet overdraagbaar.

alle bedankt voor de steun!
@ zakdoekjeopviva,

ik heb dit idd gelezen, er is verder niet zo heel veel op internet te vinden maar heb ongeveer bijna alles wel gelezen wat er van te vinden was maar bedankt voor de link
iones, sterkte met de 2 kleintjes.

mocht ze te komen overlijden dan neem ik geen andere kat.

ik heb er telkens zoveel verdriet van.....
quote:angie15376 schreef op 13 september 2010 @ 13:26:

iones, sterkte met de 2 kleintjes.Dank je. Ik heb de website in dit topic genoemd doorgenomen en opgeslagen. Want het is nog helemaal niet uitgesloten dat ze het hebben....quote:angie15376 schreef op 13 september 2010 @ 13:26:

mocht ze te komen overlijden dan neem ik geen andere kat.

ik heb er telkens zoveel verdriet van.....

Dit klinkt niet goed.

Ik begrijp als geen ander hoe het is om een geliefd dier te verliezen, hoe zwaar dat kan zijn. En de bewering die jij hierboven doet heb ik zelf ook een paar keer gedaan. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Weet je wat het is?

Als ik je nu vraag, of je al die mooie momenten die je met je kat hebt gehad nu had willen missen, ONDANKS het verlies dat je nu lijdt, antwoord je dan met ja of nee?

Ik vermoed dat je "nee" zult zeggen.

Dit houdt in dat alle pijn en verdriet die je nu hebt de moeite waard zijn om al het moois dat je gehad hebt.

Als je weer een kat neemt, ga je daar ook weer van genieten en veel van houden. Op een andere manier weliswaar, want elk dier is anders, maar toch weer heel veel. Het dier gaat jou weer vreugde schenken, jouw leven verrijken, en op een dag gaat het ook weer dood... Weer verdriet. Net zoveel als de vorige keer want het went nooit.

Maar als het mooie uit de weg gaan om het verdriet te sparen, is vluchten voor het leven. Je leeft dan niet werkelijk, je legt jezelf armoede op.

Stel jezelf dus toch weer open, omwille van jezelf.
(na lang meelezen dan toch ook maar aangemeld, misschien dat ik hier nog goede tips/idee over FIV tegenkom)

Wat vervelend dat deze diagnose bij de kat is gesteld zeg.

Helaas kan ik erover meepraten, nadat begin dit jaar 1 van onze katten ineens minder at en heel snel gewicht verloor is hier de ellende ook begonnen.

Hij bleek geel te zijn en dus werd er gedacht aan een onsteking aan de lever. Medicijnen gehad en met veel bidden en smeken de kat weer aan het eten gekregen. Daarna behoorlijk opgeknapt.

Half jaartje later, weer niet eten...bij een andere dierenarts geweest waar we een mri konden doen, had onze eigen dierenarts niet, om uit te sluiten dat het geen tumor op zijn lever was en te kijken wat er (eventueel) nog meer niet goed was in zijn lijfje.

Helaas had die dierenarts minder goed nieuws. Alle organen waren eigenlijk opgezet, vermoedelijk door ontstekingen wegens slechte afweer. Bloedonderzoek gedaan en een dag later ook de diagnose FIV. Hij heeft nog een maand kunnen genieten op prednison maar toen was de koek echt op, tot groot verdriet van ons.

We hebben nog een tweede kat, die we uiteraard ook gelijk hebben laten testen. En helaas ook hij is besmet :'(. Tot op heden heeft hij nog geen ziekteverschijnselen en hopen we dat we nog lang van hem mogen genieten. Hij zal de rest van zijn leven (helaas) binnen moeten slijten. Iets wat hij nog niet helemaal begrijpt.

Ik wil je sterkte wensen met jullie kat en hoop dat jullie hem nog een lange tijd kunnen vertroetelen.
Goedemorgen dames,

Het gaat een stuk slechter met onze poes, ze is echt op.

Na elke stap die ze zet moet ze een kwartier liggen om bij te komen,ik ga vanmiddag naar de dierenarts , waarschijnlijk voor de laatste keer.

@ cheetah

wat een ellende dat je dit ook moet meemaken, ook bij jouw is het na de diagnose snel bergafwaarts gegaan zie ik.

Ik hoop dat je andere poes een stuk langer bij jullie mag blijven.

@ inones

Ik heb gelukkig nog 2 nijntjes, een aantal kippen en een hondje waar ik mijn liefde aan kan geven, 2 maanden geleden ook een nijntje verloren aan K, dus het is allemaal zo snel op elkaar!

Ik heb ontzettend veel van haar genoten en had het voor geen goud willen missen!
Dan zul je wel een zware dag hebben nu en ik wens je heel veel sterkte.
Thanx is idd een k*ote dag ja
Jeetje Angie, wat een rotsituatie! Het gaat ook zo snel hè?

Heel veel sterkte.
he vicodin.

ja veel te snel..................

dank je
Huh mijn vriendin heeft ook een katje met Fiv en zover ik weet leeft die nog steeds en had hij een paar jaar geleden fiv en krijgt hier medicijnen voor.

Ga het gelijk navragen.

Heb het nagevraagd...

Ok zoals ik al had begrepen is het dus niet te genezen alleen als je er in een vroeg stadium bij bent te rekken met medicijnen.

Heel veel sterkte!!
quote:iones schreef op 13 september 2010 @ 12:03:

Sjit, wat ellendig! Ook waardeloos dat je niet weet of ze dit virus van begin af aan onder de leden en nu pas toe sloeg, of het later ergens buiten opgelopen heeft.

Want ik heb dus 2 zwerfkatjes opgenomen. Nou ja, kwamen van een boerderij van mensen die er niets om gaven. Ze waren veel te mager, een had een vies oogje en het ander had een veel te dikke buik. Omdat die ene te miauwen zat in de berm pal langs de kant van de weg waar ze 80 km/u rijden, heb ik hem maar niet daar achter gelaten en het misvormde zusje wat we later vonden bij de eerste de beste naburige boerderij hebben we ook maar meegnomen.

Ik ben dus naar de dierenarts gegaan, heb ze ontvlooid, ontwormd, oogjes behandeld, oortjes behandeld tegen oormijt.

Maar die dikke buik heeft die ene nog steeds en die had al weg moeten zijn. Mijn dierenarts verdenkt ze ook van FIP.

Maar we kunnen nog geen test doen, daarvoor moeten ze eerst ouder zijn, zegt ze.

Ze zijn levendig en eten goed. Ze worden ook steeds levendiger. Ze hebben rustige dagen dat ze minder eten en ze hebben betere dagen dat ze goed eten.

Ik heb de diertjes opgenomen omdat ik zelf geen katten heb. Ik heb vriendinnen met katten maar die kunnen ze niet opnemen omdat ze daarmee de gezondheid van hun eigen katten in gevaar brengen.

Ik heb wel 3 honden maar die komen nauwelijks in contact met ze. WAnt mijn ene hond bijt ze onmiddellijk dood als ze de kans krijgt.

En nu moeten we afwachten. Voorlopig weten we niets. MAar het cypertje met het dikke buikje ziet er wel wat raar uit. De schoft is ingezakt, daar zit een kuil. Misschien ook wel misvormd geboren of zo.

Ik zal wel balen als ze het virus hebben. Dan wil niemand ze opnemen namelijk. Jij veel sterkte met het verlies van je kat. Wat ik me afvraag, zou jouw kat nu je huis hebben besmet of kun je weer veilig een andere kat nemen?

Als je katje met de dikke buik fip heeft is het heel snel afgelopen (gemiddeld toch wel na een maand nadat de dikke buik is geconstateerd)

Volgens mij maak ik uit je mailtje op dat je de katjes al langer hebt?

Zoja zou ik me geen zorgen meer maken om fip.

Dikke buik kan ook wijzen op wormen of andere dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven