Dilemma huishoudelijke hulp
donderdag 2 oktober 2025 om 08:18
Sinds een paar weken heb ik eindelijk weer een huishoudelijke hulp en daar ben ik heel blij mee! Ik ben tevreden met haar werk, ze is vriendelijk en ze komt op tijd. Ze komt 1x in de twee weken voor 3 uur. Voor mij is dat eigenlijk voldoende. Ze heeft nu gevraagd of ze elke week mag komen omdat ze bij haar andere adressen ook wekelijks komt en anders een gat in haar rooster heeft op de weken dat ze niet bij mij is. Aan de ene kant zou het fijn zijn om wat extra hulp te hebben en ik kan wel dingen bedenken die ze nog zou kunnen doen (strijken, ramen zemen, etc). Ik heb een drukke baan dus het zou wel fijn zijn om zo meer vrije tijd te krijgen. Aan de andere kant vind ik het ook niet erg om zelf wat in het huishouden te doen en zou het wel een flinke kostenverhoging zijn om haar wekelijks te laten komen. Wat zouden jullie doen?
donderdag 2 oktober 2025 om 17:41
Het ligt er ook aan wat je verstaat onder grote dingen.himalaya schreef: ↑02-10-2025 17:26Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe groot je huis is, of je huisdieren/kinderen hebt en/of overal tuttemerul hebt staan.
Hier komt ze 1x per 2 weken 2 uur. Appartement, geen huisdieren of kinderen en ze pakt regelmatig iets extra mee. Een keukenkastje, een van de ramen lappen, de wasmachine schoonmaken etcetera.
Ik zou de hulp bijv niet laten stofzuigen en dweilen, dat doet de robot bij ons. Voor de ramen heb je ook een robot.
Onder grote dingen zou ik denken aan bijv de keukenkastjes uitsoppen, dat lukt toch wel in 2 uurtjes?
Zijn ook niet van die dingen die elke week hoeven te gebeuren.
donderdag 2 oktober 2025 om 18:07
Ik vind schoonmaak door een hulp een keer per twee weken voldoende. Meer vind ik niet nodig en dus weggegooid geld.
donderdag 2 oktober 2025 om 18:17
Ik zou op zoek gaan naar een andere hulp die wel uit volle overtuiging elke 2 weken komt.
Na een paar weken al zitten zeuren bij je klant om extra uren die je klant moet betalen komt op mij niet positief over.
Over een half jaar had ze die vraag eventueel mogen stellen (en ging ik misschien voor 2 x 2u), na een paar weken is het bij mij gewoon "hebberig gedrag" waar ik niet in mee ga.
Als ik elke week iemand wou had ik een paar weken geleden wel iemand voor elke week gezocht.
Na een paar weken al zitten zeuren bij je klant om extra uren die je klant moet betalen komt op mij niet positief over.
Over een half jaar had ze die vraag eventueel mogen stellen (en ging ik misschien voor 2 x 2u), na een paar weken is het bij mij gewoon "hebberig gedrag" waar ik niet in mee ga.
Als ik elke week iemand wou had ik een paar weken geleden wel iemand voor elke week gezocht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 2 oktober 2025 om 18:17
Ik heb in een ver, grijs verleden bij mensen schoongemaakt. Op een uitzondering na waren dat nou niet de meest schoonmakerige mensen, dus die hadden echt heel veel achterstallig werk en ze hielden ook echt niets bij waardoor je elke keer weer zwaar aan de bak kon. En dat waren dan nog wel de wekelijkse adressen! Die had ik echt uit mijn lijst gegooid als ik daar nog minder vaak had gewerkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 2 oktober 2025 om 18:19
Doe je het dan ook die ene week, of sla je die dan over ?
donderdag 2 oktober 2025 om 18:24
Lila-Linda schreef: ↑02-10-2025 09:30Het zal wellicht aan de regio liggen en aan het aanbod, maar hier komt hulp niet voor twee uurtjes, minimaal drie. Anders is het de reistijd amper waard
Mijn hulp komt wel voor twee uur maar heeft op die dag nog twee adressen voor twee uur in mijn wijk. Op maandag werkt ze 3×2, op dinsdag 2×3. Ik zou liever willen dat ze op dinsdag komt maar dat past niet in haar schema.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
donderdag 2 oktober 2025 om 18:25
Nee hij doet gelukkig veel in huis alleen is dit jaar voor het eerst een stuk meer weg voor werk (andere baan). We hebben pas sinds begin dit jaar weer iemand die schoonmaakt en hadden in eerste instantie voor 1 keer in de twee weken. Nu vroeg ze of we elke week wilden en twijfelde hij in eerste instantie door het geld en dat we dan de avond ervoor veel bezig zijn met opruimen. Toch gedaan dus nu komt ze sinds 2 weken elke week. Man is opgegroeid met geldtekort en soms schemert dat nog door

donderdag 2 oktober 2025 om 18:28
Wat moet je allemaal opruimen voor de schoonmaakster komt, dan ?Elsy schreef: ↑02-10-2025 18:25Nee hij doet gelukkig veel in huis alleen is dit jaar voor het eerst een stuk meer weg voor werk (andere baan). We hebben pas sinds begin dit jaar weer iemand die schoonmaakt en hadden in eerste instantie voor 1 keer in de twee weken. Nu vroeg ze of we elke week wilden en twijfelde hij in eerste instantie door het geld en dat we dan de avond ervoor veel bezig zijn met opruimen. Toch gedaan dus nu komt ze sinds 2 weken elke week. Man is opgegroeid met geldtekort en soms schemert dat nog door![]()
donderdag 2 oktober 2025 om 18:32
Eigenlijk vooral losse dingen. De kinderen zijn veel thuis dus dat helpt niet. Ze spelen en knutselen in de woonkamer en kelder dus meestal ligt daar speelgoed. We zijn aan het oefenen met opruimen maar dat lukt nog niet altijd. Verder wil ik het aanrecht schoon hebben en losse kleding opgeruimd hebben. We hebben een 1 persoonsvaatwasser voor 4 personen dus dat werkt niet mee. Er past ook geen grote vaatwasser in en het is een huurhuisblijfgewoonbianca schreef: ↑02-10-2025 18:28Wat moet je allemaal opruimen voor de schoonmaakster komt, dan ?

donderdag 2 oktober 2025 om 20:04
Wij overwegen ook hulp in de huishouding, maar dan niet voor de wekelijkse basis maar voor de onregelmatige grotere klussen. Ik kan makkelijk 15-20 minuten vrijmaken op een dag, maar een paar uur aaneengesloten is lastig. Dus twee keer per week de wc poetsen gaat prima zelf, maar bijvoorbeeld de koelkast en vriezer leeghalen, ontdooien en poetsen komt er nauwelijks van.
Ook denk ik dat het mij juist meer stress geeft dan het me ontzorgd, als ik moet zorgen dat het huis opgeruimd is op ochtend X, omdat de schoonmaker komt.
Ik zou alleen voor wekelijks 3 uur gaan als je het kan missen en nog genoeg huishoudelijke taken hebt die je zou willen uitbesteden en/of vaker zou willen doen.
donderdag 2 oktober 2025 om 22:12
donderdag 2 oktober 2025 om 22:21
Ik snap het idee en ben benieuwd of je er iemand voor vindt.Amaryllis schreef: ↑02-10-2025 20:04Wij overwegen ook hulp in de huishouding, maar dan niet voor de wekelijkse basis maar voor de onregelmatige grotere klussen. Ik kan makkelijk 15-20 minuten vrijmaken op een dag, maar een paar uur aaneengesloten is lastig. Dus twee keer per week de wc poetsen gaat prima zelf, maar bijvoorbeeld de koelkast en vriezer leeghalen, ontdooien en poetsen komt er nauwelijks van.
In mijn ervaring wil de hulp het liefst een standaard rondje doen (eventueel met elke week een extra klusje) en het huis na elke beurt schoon achterlaten.
donderdag 2 oktober 2025 om 22:26
Hier komt de hulp ook elke 2 weken 4 uur. Ik vind het echt wel genoeg. De drukke plekken in huis stofzuig ik zelf tussendoor vaker (keuken, woonkamer, halletje) maar voor de slaapkamers vind ik het wel best zo. En voor de badkamer ook. Zo vies ziet die er echt niet uit na 2 weken. Er gaat wel vaker even een doekje door de wasbak en ook door de inloopdouche na het douchen. Elke week is voor mij echt niet nodig.
Maar 2 keer iets korter kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Ik denk er wel eens over na om een robotstofzuiger te nemen, maar ik vrees dan dat je daar toch ook wel weer veel tijd aan kwijt bent om alles robotproof te maken.
Maar 2 keer iets korter kan ik me ook wel wat bij voorstellen.
Ik denk er wel eens over na om een robotstofzuiger te nemen, maar ik vrees dan dat je daar toch ook wel weer veel tijd aan kwijt bent om alles robotproof te maken.
donderdag 2 oktober 2025 om 22:58
blijfgewoonbianca schreef: ↑02-10-2025 18:17Ik heb in een ver, grijs verleden bij mensen schoongemaakt. Op een uitzondering na waren dat nou niet de meest schoonmakerige mensen, dus die hadden echt heel veel achterstallig werk en ze hielden ook echt niets bij waardoor je elke keer weer zwaar aan de bak kon. En dat waren dan nog wel de wekelijkse adressen! Die had ik echt uit mijn lijst gegooid als ik daar nog minder vaak had gewerkt.
Ik heb ook schoongemaakt. En inderdaad het huis met de grootste bende heb ik na een paar maanden opgezegd. Altijd eerst puinruimen voor ik kon schoonmaken. Steeds gebrek aan goed schoonmaakmateriaal. En ook nog klagen. Stofzuigerzak helemaal vol en drie weken lang geen nieuwe beschikbaar en dan wel vragen of ik niet wat beter kon stofzuigen.
donderdag 2 oktober 2025 om 23:08
blijfgewoonbianca schreef: ↑02-10-2025 18:28Wat moet je allemaal opruimen voor de schoonmaakster komt, dan ?
Alles dat in de weg ligt. Ik heb zelf een heel opgeruimd huis meestal. Ik hoef weinig op te ruimen.
Het huis dat ik schoonmaakte lag altijd vol zooi, krat Lego omgekiept over de vloer. Op menige tree van de trap iets dat nog naar boven moest. Geen idee waar dat hoorde, dus na het stofzuigen van de trap zette ik die spullen dan weer terug. Gootsteen vol met vuile vaat. Briefje erop dat ik niet hoefde af te wassen, maar dat was wel de enige kraan om een emmertje water te tappen. Her en der op de grond kleding die was uitgetrokken. Vuile sokken onder de salontafel.
Als je zo rommelig bent, moet je eigenlijk wel even opruimen voor de hulp komt. Voor mij als hulp dus de reden om daar niet te blijven schoonmaken.
vrijdag 3 oktober 2025 om 06:46
Ons huis is meestal goed opgeruimd en voordat onze hulp komt doen we nog een extra opruimslag zodat ze lekker door kan werken. Opruimen hoeft ze dus bij ons niet te doen. We halen zelf iedere dag een doek over het aanrecht en tussendoor stofzuigen we ook af en toe (beneden met robotstofzuiger die ook dweilt). Dus ik geloof niet dat ze nu vraagt om extra te komen omdat het bij ons een enorme bende is
Ik ga het er vanavond nog even met man over hebben.

vrijdag 3 oktober 2025 om 08:09
Als er in de week dat de schoonmaker niet komt niet wordt schoongemaakt door de bewoners dan vind ik eens per twee weken 3 uur te weinig. Dan heb je in principe ook geen hulp nodig, iedereen heeft toch wel een avondje per week 1,5 uur tijd om zelf het hele huis te poetsen. Ik denk niet dat dat kan overigens in 1,5 uur, maar sommige mensen die een poetshulp inhuren denken dat een schoonmaker dat wel moet kunnen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 08:10
Precies, dat is dus een van de redenen dat we tot nu toe niet op zoek zijn gegaan naar hulp. Ik vind schoonmaken zelf ook niet vervelend, juist een fijne afwisseling met mijn denkwerk. Alleen moet het nu teveel tussen de bedrijven door, waardoor dingen wel erg lang blijven liggen. Ik probeer het nu maar om te denken: een te schoon huis is niet goed voor de kinderen, dus we zijn goed bezig. https://www.rtl.nl/wonen/huishouden/art ... allergieen

vrijdag 3 oktober 2025 om 09:57
Huh waar slaat dit nou weer op?Pianissimo schreef: ↑03-10-2025 08:09Als er in de week dat de schoonmaker niet komt niet wordt schoongemaakt door de bewoners dan vind ik eens per twee weken 3 uur te weinig. Dan heb je in principe ook geen hulp nodig, iedereen heeft toch wel een avondje per week 1,5 uur tijd om zelf het hele huis te poetsen. Ik denk niet dat dat kan overigens in 1,5 uur, maar sommige mensen die een poetshulp inhuren denken dat een schoonmaker dat wel moet kunnen.
vrijdag 3 oktober 2025 om 10:18
Ja natuurlijk kan ik het zelf, net als broden bakken, paprikas verbouwen, koeien melken en varkens slachtenPianissimo schreef: ↑03-10-2025 08:09Als er in de week dat de schoonmaker niet komt niet wordt schoongemaakt door de bewoners dan vind ik eens per twee weken 3 uur te weinig. Dan heb je in principe ook geen hulp nodig, iedereen heeft toch wel een avondje per week 1,5 uur tijd om zelf het hele huis te poetsen. Ik denk niet dat dat kan overigens in 1,5 uur, maar sommige mensen die een poetshulp inhuren denken dat een schoonmaker dat wel moet kunnen.
Maar ik vind het fijner als ik het kan uitbesteden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in