Do's and don'ts bij een nieuwe keuken

21-02-2024 19:55 82 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Morgen een afspraak in een showroom van een keukenzaak (niet vanuit de Mandemakersbende). Eerlijke prijs, goede kwaliteit, goede ervaringen gehoord. Inmiddels een hoop te kiezen: afzuiger in fornuis of erboven, inbouwapparatuur, cooker etc. Graag hoor ik ervaringen. Wat is top en wat is nop?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben heel blij met mijn grote apothekerskast, een smal kastje onder het aanrecht met allemaal lades en stopcontacten in elke hoek.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: laat je niet verleiden om direct een keuken te bestellen omdat er zogenaamd alleen vandaag nog een goede kortingsactie is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik ooit mijn keuken uitbreek komt er een egaal keukenblad.

En niet de steentjes met groeven waar alles in kruipt zoals nu.
Heel mooi, maar totaal onpraktisch.

En er komt een dubbele spoelbak in onverslijtbaar materiaal.
En niet zo'n 1.5 ding waar je aan dat halfje niets hebt en in materiaal dat na een paar jaar niet meer zwart, maar grijs of wit ziet.

Ik ben intussen ook pro inductie. Geen gas meer in de keuken.


Kijk ook naar wat je nu gebruikt of mist.

Je hoeft écht geen stoomoven als je nooit stoomt.
Of geen quooker als je zelden thee drinkt.
wissewis wijzigde dit bericht op 21-02-2024 20:02
14.14% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het niet nodig is zou ik geen kastjes aan de muur boven het werkblad doen. Maar dan moet je wel voldoende bergruimte in lades enz. hebben. En hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik nu in een nieuwe keuken zo'n afzuigsysteem in het werkblad of kookeiland nemen in plaats van een afzuigkap boven het fornuis. Ben je gelijk af van je hoofd stoten tegen de afzuigkap als je iets te ver naar voren buigt.
Je leeft maar 1x
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
21-02-2024 20:01

Je hoeft écht geen stoomoven als je nooit stoomt.
Of geen quooker als je zelden thee drinkt.
Ik drink thuis nooit thee maar ben nog elke dag blij met mijn Quooker! :-)

Als het goed is kunnen ze bij de keukenwinkel in overleg met jou en naar aanleiding van je wensen een mooie tekening maken en kunnen ze per onderdeel (gas of inductie, wel of geen bladafzuiging, waar komt de (combi)oven etc.) aangeven wat de voor- en nadelen zijn en kun je naar aanleiding daarvan de keuzes maken.

Het moeilijkste vond ik uiteindelijk de precieze kleur van het aanrechtblad :facepalm:

En kijk uit met (grote) aanbetalingen in deze tijden, ik mocht gewoon de hele keuken betalen na plaatsing en dat vond ik eigenlijk wel zo prettig.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinky schreef:
21-02-2024 20:01
Als het niet nodig is zou ik geen kastjes aan de muur boven het werkblad doen. Maar dan moet je wel voldoende bergruimte in lades enz. hebben. En hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik nu in een nieuwe keuken zo'n afzuigsysteem in het werkblad of kookeiland nemen in plaats van een afzuigkap boven het fornuis. Ben je gelijk af van je hoofd stoten tegen de afzuigkap als je iets te ver naar voren buigt.
Dat is een goede tip inderdaad; ik heb ook geen afzuigkap boven het fornuis en geen bovenkastjes - heel fijn!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren Quote
De beste uitvinding voor in de keuken vind ik de Quooker. Niet alleen voor thee heel handig maar ook super handig als je snel je eten wil koken. Ik gebruik de gewone warme kraan nooit, dat duurt vrij lang voordat het in de keuken is en ook dan is de Quooker een uitkomst. In de tijd dat de kinderen nog een fles kregen ook fantastisch; direct gekookt water mengen met koud water en de melkpoeder; in minder dan een halve minuut een fles klaar.

En waar we ook blij mee zijn is de vaatwasser op hoogte. Nooit diep hoeven bukken om hem uit te ruimen is relaxt.
We koken op inductie en ook dat is tof.
Verder hebben we een grote inbouwkoelkast, een combi magnetron oven, een aparte grote oven en in de kastjes in de hoeken hebben we draaiplateaus die er helemaal uit kunnen draaien zodat je goed bij de spullen kan die op die plateaus staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gaan voor mat, lades, inductie en een Quooker.
Ik gebruik de Quooker voor meer dan alleen theewater.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Wij hebben geen echte quooker maar een ander merk. Werkt top en is veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren Quote
De quooker gebruik ik heel vaak, dagelijks meerdere keren.

Van de stoomoven heb ik spijt.

Bovenkastjes tot aan het plafond, geen viezigheid dus.
Alles komt goed, de rest niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen hoogglans.
Ik herhaal; GEEN hoogglans!
Tenzij poetsen je hobby is.

Zorg dat evt bovenkastjes zó opengaan dat je er ook bij kunt.
Man en ik hebben aardig wat lengteverschil en ik kan niet bij de bovenkastjes. Ook niet met een stoel want dan kijk ik teven een opengeklapt deurtje aan (soort harmonica deur die naar boven opengaat).
Qua kookplaat: neem er eentje waar meerdere grote pannen op kunnen. Niks is zo irritant als dat je alleen maar kruislings 2 grote pannen erop kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lades ipv kastjes. Vaatwasser wat hoger, dat is veel prettiger met inruimen. Ik zou nu een tweede vaatwasser overwegen.

Veel stopcontacten, bespaar daar niet op.

Geen vierkante wasbak met vierkante hoeken, is lastig schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinky schreef:
21-02-2024 20:01
Als het niet nodig is zou ik geen kastjes aan de muur boven het werkblad doen. Maar dan moet je wel voldoende bergruimte in lades enz. hebben. En hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, zou ik nu in een nieuwe keuken zo'n afzuigsysteem in het werkblad of kookeiland nemen in plaats van een afzuigkap boven het fornuis. Ben je gelijk af van je hoofd stoten tegen de afzuigkap als je iets te ver naar voren buigt.
(bijna?) Alle afzuigkappen zijn nu schuin en stoot je ook niet je hoofd aan.

Het ligt er ook een beetje aan hoeveel ruimte je hebt TO. Geen bovenkastjes, een dubbele spoelbak en een ingebouwd afzuigsysteem in de kookplaat waren bij ons bijvoorbeeld geen praktische opties. Bij een dubbele spoelbak konden we op dat stuk de vaatwasser niet meer kwijt. En de ingebouwde afzuiging in de kookplaat maakt de kookplaat een stuk breder en ik wilde juist meer aanrecht overhouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quooker/kraan die ook gelijk je warm water regelt. Hoef je niet te wachten op warm water vanuit de ketel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb boven het aanrecht, waar de spoelbak in zit, juist wel bovenkastjes, maar dan maar 40 cm hoog met deurtjes die omhoog klappen. Ik vind het fijn om mijn glaswerk op hoogte te hebben en niet overal voor een lage kast in te moeten duiken. Een heetwaterkraan heb ik van een ander merk, scheelt een hoop geld en doet ook zijn werk. Hiermee kan ik ook gefilterd water tappen. Verder heb ik voornamelijk lades en in sommige ook binnenlades om de hoogte optimaal te benutten terwijl de lijnen van de frontjes wel mooi doorlopen.
In de hoek zit een uittrekbare carrousel om de ruimte in de hoek goed te benutten, hier staat mijn keukenapparatuur zoals keukenmachine, blender, airfryer en slowcooker.

Ik heb een oven met stoomfunctie, maar die laatste gebruik ik amper. Ik heb één grote spoelbak waar je ook bijvoorbeeld een bakplaat in kunt boenen. Meer spoelbak lijkt mij niet nodig als je ook een vaatwasser hebt. De ruimte van de inbouwvriezer (combi) vind ik wel tegenvallen ten opzichte van de ruimte in een vrijstaande koelvriescombinatie, dus daar zou ik goed op letten.

Mijn keuken komt van Ikea en heb ik zelf geplaatst. De elektra, het stucwerk en het tegelen heb ik uitbesteed, maar afdoppen van de gasleiding, verwijderen van tegels en een halfhoge muur, bouwen van de keuken, aansluiten van de kraan en apparatuur heb ik zelf gedaan 💪🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
Een Quooker vind ik echt weggegooid geld. Iets van 2000 euro zo een ding? Kennis heeft er eentje, maar gebruikt hem alleen om thee te zetten.
Lijkt vooral een status dingetje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
21-02-2024 19:59
Tip: laat je niet verleiden om direct een keuken te bestellen omdat er zogenaamd alleen vandaag nog een goede kortingsactie is.
Ik liep zelfs direct weg bij dat soort winkels. 'Ik zal de regiomanager bellen of ik voor jou speciale korting mag regelen'. Of je eerst uitvragen en dan ineens iets precies hetzelfde hebben in de prive situatie en dan zeggen 'Nou, ik snap u helemaal, want ik heb ook jonge kinderen, dus ik regel voor u 10% extra korting'. Het zijn gewoon smerige verkooptrucjes. Ik heb uiteindelijk gekocht bij een winkel die al vrij snel zei 'we werken niet met kortingen, we hebben voor iedereen de zelfde prijs.'

Tip: de reviews op qasa.nl even goed doorlezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
watdachtjehiervan1 schreef:
21-02-2024 20:14
Wij hebben geen echte quooker maar een ander merk. Werkt top en is veel goedkoper.

Ik denk dat je een close-in boiler bedoelt. Vaak 5 of 10 liter inhoud. Superhandige dingen. Vooral voor ongeduldige types zoals ik :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
21-02-2024 20:41
Een Quooker vind ik echt weggegooid geld. Iets van 2000 euro zo een ding? Kennis heeft er eentje, maar gebruikt hem alleen om thee te zetten.
Lijkt vooral een status dingetje.
Wij gebruiken hem ook voor gewoon warm water, bv handen wassen, klein afwasje enz. Verbruikt fors minder energie dan het kleine boilertje dat er eerst in zat. Hij was 900 euro, twee jaar geleden, en we verdienen hem in minder dan tien jaar terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
21-02-2024 20:41
Een Quooker vind ik echt weggegooid geld. Iets van 2000 euro zo een ding? Kennis heeft er eentje, maar gebruikt hem alleen om thee te zetten.
Lijkt vooral een status dingetje.
Waarbij je er ook rekening mee moet houden dat dat ding continu standby moet staan.
Wat dus ook weer geld aan opwarmen / energie kost.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
In onze nieuwe keuken fan van:
Ingebouwde afzuiging
Zoveel mogelijk lades
Groot formaat koelkast
Geen bovenkasten

Spijt van:
Oven niet op de juiste hoogte geplaatst. Onze eigen schuld, niet scherp genoeg op geweest. Hij is voor mij eigenlijk net te hoog.
Vaatwasser niet op hoogte geplaatst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
21-02-2024 20:44
Ik denk dat je een close-in boiler bedoelt. Vaak 5 of 10 liter inhoud. Superhandige dingen. Vooral voor ongeduldige types zoals ik :-)

Een close-in-boiler is echt iets anders dan een kokend-waterkraan van welk merk dan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
21-02-2024 20:49
Waarbij je er ook rekening mee moet houden dat dat ding continu standby moet staan.
Wat dus ook weer geld aan opwarmen / energie kost.

Warm water vanuit je ketel op zolder tappen kost meer hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Suppenhuhn schreef:
21-02-2024 20:41
Een Quooker vind ik echt weggegooid geld. Iets van 2000 euro zo een ding? Kennis heeft er eentje, maar gebruikt hem alleen om thee te zetten.
Lijkt vooral een status dingetje.

Ik gebruik het ook voor het opzetten van rijst, macaroni, groenten etc.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven