dochter word 15

05-12-2012 08:38 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij als ouders zitten met een dilemma.Onze dochter word binnenkort 15 jaar,nu wil ze (logisch)een feestje geven voor haar vrienden en vriendinnen.Nu zijn wij aan het twijfelen of we een paar uurtjes weg moeten gaan,of thuis moeten blijven en zo een oogje in het zeil kunnen houden.Er zijn ook pubers bij die al alcohol drinken,waar wij helemaal geen voorstander van zijn,op die leeftijd,Mijn dochter overigens heeft nog nooit alcohol gedronken.Dus wij zitten daar ook nog over te twijfelen,of we wat bier en wijn moeten halen,maar dan alleen voor haar vrienden.Wat vinden jullie?En thuisblijven of weggaan voor een paar uurtjes??
quote:elninjoo schreef op 05 december 2012 @ 09:07:

blijf het raar vinden dat de generatie die zelf is opgegroeid met mogen proeven van de ouders zodra ze er nieuwsgierig naar werden en als kind al shandy en sneeuwwitje (bier met fris) kregen op feestjes, nu zo'n strikt verbod hanteren bij de eigen kinderenIk mocht op mijn 16e verjaardag nog geen bier kopen. Meeproeven bij je eigen ouders vonden mijn ouders (en nu ik ook) iets heel anders dan een 'vreemd kind' laten drinken in jouw huis. En juist bij een verjaardagsfeestje kan het best zijn dat er ook kinderen komen die je minder goed kent/waar je de ouders niet van kent. Ik zou not amused zijn als ouder van een 15-jarige als ze ergens anders had mogen drinken, zeker wanneer de ouders in kwestie niet aanwezig waren op dat moment.

blijf het raar vinden dat de generatie die zelf is opgegroeid met mogen proeven van de ouders zodra ze er nieuwsgierig naar werden en als kind al shandy en sneeuwwitje (bier met fris) kregen op feestjes, nu zo'n strikt verbod hanteren bij de eigen kinderenvoortschrijdend inzicht heet dat!
Bij nader inzien, toen ik zelf 15 werd heb ik volgens mij een verkleed/karaoke feestje gegeven bij mijn ouders in de schuur. Zonder drank. Geloof ik.

blijf het raar vinden dat de generatie die zelf is opgegroeid met mogen proeven van de ouders zodra ze er nieuwsgierig naar werden en als kind al shandy en sneeuwwitje (bier met fris) kregen op feestjes, nu zo'n strikt verbod hanteren bij de eigen kinderen

Ik mocht dat vroeger niet. En ik heb het nooit gemist.

Inmiddels is bekend dat alcohol slecht is voor een puberbrein. Alleen al om die reden zou ik niet schenken. Bovendien is het wettelijk verboden.

Alleen alcohol voor de 16 jarigen gaat natuurlijk niet werken.

Dochter wordt 15, geen alcohol dus. Aan dochter uitleggen waarom je het niet wil en dat je er op vertrouwd dat zij anderen niet laat drinken.

Jullie ergens in de buurt, zodat dochter jullie makkelijk kan bereiken bij problemen.
quote:sandt schreef op 05 december 2012 @ 09:27:

[...]

voortschrijdend inzicht heet dat!vandaar dat er nu zoveel stiekem gedronken wordt en gelijk in veel grotere hoeveelheden...
Zeker geen alcohol, want ze wordt 15 en dan mag dat gewoon nog niet.

En gewoon aanwezig zijn, eventueel buiten zicht als dat een belangrijk iets is voor je dochter, maar zou dat zelf niet fijn vinden.

Mijn ouders waren gewoon altijd aanwezig bij mijn verjaardagsfeestjes, ook bij die van mijn broer. En dat vond ik prima. Heb ze ook nooit gevraagd weg te gaan.
Ze wordt 15, dat betekent dat er waarschijnlijk ook nog kinderen van 14 op dat feestje komen (want ze is vast niet de allerjongste van de vriendengroep?). Daar zou ik dus écht geen alcohol aan schenken.

Volgend jaar met de 16e verjaardag is vroeg zat, en dan zou ik kiezen voor heel lichte alcohol zoals lambrusco of sangria.

Maar nu echt nog niet, 14/15 is echt veel te jong.
Zeg maar Spijker.
Oh en ik zou er of bij blijven, of zorgen dat er een verantwoordelijke volwassene is. Een toffe en betrouwbare oom die DJ kan spelen ofzo.
Zeg maar Spijker.
Je kan je dochter toch gewoon vertrouwen? Wat is het struikelblok waar jullie tegen aan lopen dat je er zo graag bij wilt zijn? (Dit vraag ik aan de dames hierboven die aangeven bij het feestje aanwezig te willen zijn)

Wat ik uit de TO opmaak is dat moeder zich afvraagd of alcohol gewenst is of niet. Niet dat het een directe wens van dochter is.
Nu is zoon pas 3, dus ik heb nog even.

Maar ik zou ook zeggen; geen alcohol en zelf boven/ bij de buren gaan zitten.

Als ik terugdenk aan mijn 15e verjaardag hebben we (aantal goede vriendinnen) thuis gegourmet, 's avonds naar de film (ouders hebben toen gereden en zijn naar een andere film gegaan) en dan 's avonds feestje met hapjes en drinken (geen alcohol) en toen kwamen nog wat meer vrienden/vriendinnen.

Ouders zijn denk ik bij goede vrienden een paar straten verderop gaan zitten. Ze waren niet thuis in ieder geval.

Maar goed ik was wel heel verantwoordelijk (en bang ook van mijn ouders) dus er werd ook niet gedronken (voor zover ik weet dan, heb niets gezien.

Eerste keer alcohol op een feestje (bier en wijn) was toen ik klaar was met mijn middelbare school (examenfeestje dus). Leeftijd van iedereen op het feestje was tussen de 17-19 jaar en mijn ouders bleven daar wel bij overigens.
quote:beelicious schreef op 05 december 2012 @ 09:37:

Je kan je dochter toch gewoon vertrouwen? Wat is het struikelblok waar jullie tegen aan lopen dat je er zo graag bij wilt zijn? Je zal niet alle andere kinderen goed kennen die komen, én het zijn pubers, én ze zijn in een groep. Dan zou ik ze dus zeker niet vertrouwen!
Zeg maar Spijker.

Je kan je dochter toch gewoon vertrouwen? Wat is het struikelblok waar jullie tegen aan lopen dat je er zo graag bij wilt zijn? (Dit vraag ik aan de dames hierboven die aangeven bij het feestje aanwezig te willen zijn)

Wat ik uit de TO opmaak is dat moeder zich afvraagd of alcohol gewenst is of niet. Niet dat het een directe wens van dochter is.

Al zou mijn dochter te vertrouwen zijn, de andere kinderen ken ik niet en zou ik niet vertrouwen.

En dan is het als 15 jarige best lastig om er voor te zorgen dat een ander niet drinkt.

Ik heb echt heel wat volledig uit de hand gelopen feestjes gezien, waar geen ouders bij in de buurt waren.

En ik was vaak 1 van de weinigen die nuchter was en heb me wezenloos gelachen om al die dronken mensen met belachelijk gedrag.
quote:elninjoo schreef op 05 december 2012 @ 09:31:

[...]

vandaar dat er nu zoveel stiekem gedronken wordt en gelijk in veel grotere hoeveelheden...Ga eens naar een voorlichtingsavond op een middelbare school. Elk jaar is er hier wel een over genotsmiddelen. Dan hoor je hoe kinderen van die leeftijd omgaan met verboden, geboden etc. Kinderen die wél drinken doen dat omdat het kan en mag van hun ouders. Zolang je kind thuis komt slapen heb je er zelf zicht op wat je kind drinkt en hoeveel. Zorg dat het gevolgen heeft als ze het wél doen en het stiekum drinken wordt minder.
Ah op die fiets, 't gaat om de feestgangers ;)

Ik kan me zelf niet voorstellen dat een kind van 15 zijn/haar ouders er niet bij wilt hebben. Ik zou me toch wel afgewezen voelen denk ik.

Ik weet het ook niet precies. Mijn zoontje zit nu nog veilig in mijn buik, dus voordat hij 15 is heb ik nog wel even.

Ik kan dus alleen bekijken hoe ik het zag toen ik zelf 15 was. En toen vond ik het normaal en gewoon fijn dat mijn ouders er ook bij waren.
Geen alcohol halen en thuis blijven.
quote:Carenza schreef op 05 december 2012 @ 08:45:

Je hebt ook kinderen die zelf alcohol meenemen, helemaal zonder alcohol hou je het volgens mij nooit.Geloof mij nou maar dat dat mij in mijn huis echt wel lukt.
Ken je haar vrienden en vriendinnen een beetje? Of komen er allemaal voor jou wildvreemden?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Geen alcohol in ieder geval.

Of ik zelf thuis of in de buurt zou blijven dat is afhankelijk van de omstandigheden. Mijn kinderen zijn nog niet zo oud. Dus daar kan ik nog even over nadenken.
Laatst ook een verschrikkelijk verhaal gehoord over een feestje van een meisje van 16, alcohol festijn geworden, kots over de hele vloerbedekking, evenals ingestampte chips vermengt met wijn en bier, tuin gesloopt, kots in de tuinen van de buren. Tuin van overburen gesloopt, jongeren die in tuinen van andere buren stonden te pissen. Je moet er maar zin in hebben. Ze is geen 16, dus geen alcohol. Moet je kinderen nu echt leren dat een feest alleen leuk kan zijn met alcohol erbij. Hun hersenen gaan ervan kapot en die hebben ze later nog hard nodig. Je moet als ouder gewoon een statement maken.

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat je als ouder bij roken het goede voorbeeld moet geven en kunt belonen als je kind niet rookt. Bij alcohol werkt simpelweg verbieden. Heb hier geen bron van, komt uit mijn studietijd pedagogiek. Je zou eens kunnen googlen. Geen haar op mijn hoofd die zo'n horde alleen in mijn huis zou laten en er komt geen druppel alcohol in. Die grens mogen ze van mij gerust verleggen naar 21 jaar.
Geen alcohol. Omdat het hersenen aantast bij jongeren/jongvolwassenen. Omdat het wettelijk verboden is.

En omdat je niet het idee wil geven dat het wel ok is als je het thuis doet. Het idee van langzaam onder toezicht laten drinken is achterhaald; kinderen drinken meer en vaker als ze het thuis krijgen. Je geeft het signaal dat alcohol normaal is, nodig is, niet erg is. Het is wel ongezond: het tast de hersenen aan. Verbieden helpt echt. Zelfs als ze een keer drinken tegen jouw verbod in, dan nog drinken ze minder vaak en minder per keer (omdat het niet voorhanden is en ze moeite moeten doen om het voor jou te verbergen). Dat is winst: elke druppel die ze niet drinken is goed voor ze.

Ouders die hun kind naar jou feestje laten gaan, rekenen waarschijnlijk niet op alcohol, dan wel geven hun kind instructie om niet te drinken. Je brengt kinderen in een lastige positie als jij wel alcohol schenkt: dan moeten ze nee zeggen, terwijl het wel voorhanden is (en de rest het wel mag?)

En in jou huis mogen kinderen niet drinken, dus drank meenemen mag ook niet. Geen eigen gemengde cola/ sinasappelsap of bier: inleveren, en na het feest weer terug. Alhoewel ik in staat zou zijn de ouders te bellen: jouw kind kwam met alcohol in de hand naar ons feestje. Even uitleggen dat het niet gedronken mocht worden. Als ouder zou ik het wilen weten, en dus ga ik er niet van uit dat de ouders het weten en goedvinden. En omdat het om mijn huis gaat, vind ik dat ik er wat van mag zeggen.

Je dochter kent vat ook verhalen zoals hierboven genoemd, feestjes die uit de hand lopen. Zo´n feestje wil je niet als je 15 bent (of welke leeftijd dan ook). Het zal voor je dochter moeilijk zijn om tegen haar klas/schoolgenoten en vrienden op te treden mocht het uit de hand lopen. Dus, goed als je in de buurt bent en toezicht kan houden- en je regels naleven. Je dochter kan dan zeggen dat iets niet mag, en jij bent achter de hand voor handhaving. Veilig voor haar, duidelijk, en zij kan zonder gezichtsverlies zeggen dat men echt niet -vul maar iets in- mag doen. Dat werkt beter als je kan horen wat er gebeurt, dus in huis bent. Dat lijkt mij beter dan een straat verderop zijn.

Veel plezier met het feestje!
Natuurlijk geen alcohol om alle eerdergenoemde redenen.

En als je kiest voor weg gaan, spreek dan met je dochter af dat je een paar keer komt kijken of het nog gezellig is. Een meisje van 15 is gewoon niet opgewassen tegen een feestende groep pubers, ook niet als ze al heel wijs is en best voor zichtzelf durft op te komen. Als het uit de hand loopt, dan kun je haar daar m.i. dus ook niet verantwoordelijk voor houden. Zorg dat je in de buurt blijft, loop 1x of 2x naar binnen zodat iedereen weet dat ze in de gaten worden gehouden, en druk je dochter op het hart dat ze je direct waarschuwt als er iets uit de hand dreigt te lopen.
quote:Alhoewel ik in staat zou zijn de ouders te bellen: jouw kind kwam met alcohol in de hand naar ons feestje.Hoe naief.... de dochter van m'n vriendin ziet op feestjes juist dat leeftijdgenoten zakflesjes meesmokkelen, dus dan moet je kinderen al fouiilleren of er bovenop blijven staan wil je voorkomen dat 't door de cola gaat. En dat zijn de kinderen die thuis 'n verbod hebben. Er aan komen is niet zo moeilijk, altijd wel 'n oudere vriend of broer voorhanden.
Dirtsa; hoe doen haar vriendinnen dat, met feestjes geven?

Hoe verlopen die feestjes?

De ene vriendengroep pubers is namelijk de andere niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Zonder alcohol en wel thuis blijven. Hoeft niet per see de hele tijd in dezelfde kamer te zijn, maar wel in huis.

Het zijn minderjarigen die in jouw huis feesten. In mijn ogen ben jij dan verantwoordelijk voor hun veiligheid. Niet alleen op gebied van alcohol, maar ook simpelweg voor ruzies of gebroken tenen (bij wijze van spreken).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven