Dominant kattengedrag?

13-02-2013 09:31 14 berichten
Ik heb een katertje van 9 maanden dat nogal opdringerig gedrag vertoont. Hij springt vaak op schoot of op tafel, geeft dan héél hard kopjes en duwt als uitsmijter zijn achterlijf tegen me aan. Soms gaat hij naast me op zijn rug liggen en als je dan over zijn buik aait zet hij keihard zijn nagels in je hand (dat doen we dus niet meer).

Is dat dominant gedrag, en zouden we het moeten corrigeren? Ik zet hem regelmatig een eindje weg, want vooral dat constante kopjes geven is soms heel lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Katertje hier is vooral van het kuitenbijten.
Ja is dominant/puberig gedrag.

Weg zetten zonder te praten tegen hem.

Als hij weer zijn nageltjes uitzet met een vinger een tik geven.

(Niet hard maar je moet een dier in zijn taal straf, een moeder kat slaat haar kittens met een poot. )
He luvvvsss uuuu prrrrr

This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien moet je hemmeer knuffelen en is het een teken van ik wil meer aandacht.. Doet mijn kat van 8 jaar soms ook. Even knuffelen en dan doet hij weer zoals hij altijd doet...
Is hij al gesterilliseerd? Dat zal misschien iets schelen.

Al is mijn kater af en toe ook nogal aanwezig. Over mijn laptop heen hangen, als hij niet geaaid wordt gaat hij mauwen. Bijten doet hij ook, liefdesbeetjes noemen we dat want het is heel zacht en duidelijk bedoeld om aandacht te krijgen. En als je hem aait houdt hij soms je hand vast met zijn nagels. Ik vind het wel lief, ik hou van dat beest!

Het klinkt best erg allemaal, maar niemand heeft ooit een kras van hem gehad (ok, ik twee keer toen ik hem in het mandje naar de dierenarts wou nemen, en toen ik hem oogdruppels wilde geven).
Kater is al gesteriliseerd en het gedrag lijkt inderdaad wel wat op pubergedrag. Het is een vreselijk knuffelig beestje, naar vreemden wel wat terughoudend (als in: bij visite ligt hij de hele tijd onder de bank). Jammer wel van die heftige liefdesuitingen. De littekens op mijn linkerhand zijn na 2 maanden bijna genezen, maar van de week kreeg ik weer een flinke jaap op mijn andere hand. Hij heeft onlangs ook voor het eerst een (volwassen!) kat uit de tuin gejaagd. Best wel stoer
Ik had ook een dominante kat, na de sterrilisatie was ie rustiger geworden en veel liever! Speel je veel met hem?
Als hij zijn nagels in je vel zet, niet terug trekken. Dat is de neiging die je hebt maar als je dat niet doet valt de schade over het algemeen erg mee.

En ik heb er momenteel 6, dus ik heb wel enig idee .
Wij hebben een 2e kat genomen, toen was dat dominante gedrag wat afgezakt!
Opdringerig gedrag = aandachtvragend gedrag. Als hij dit doet en jij beloont hem met aandacht dan blijft hij dat gedrag natuurlijk laten zien. Want het levert hem wat op.

Een kat op zijn buik aaien kan heel prettig en tegelijkertijd spannend zijn voor de kat. Zijn buik is een kwetsbaar gedeelte dat hij normaal gesproken goed beschermt. Een kat die op zijn rug gaat liggen doet dit vaak om spel uit te lokken (in een gevecht is het een aanvalshouding: 4 klauwen en een bek met tanden beschikbaar). Daar laten aaien is voor een kat aangeleerd gedrag, maar kan wel zorgen voor spanningsopbouw. En als hij het niet meer trekt dan waarschuwt hij met zijn nagels. Dus als je daar wilt aaien, kijk goed naar zijn lichaamstaal, want ik ben er zeker van dat hij nog wel meer waarschuwingssignalen geeft (staart, ogen, oren) voordat hij zijn klauwen gaat inzetten.

Met dominantie heeft dit dus niets te maken. Dominantie speelt sowieso niet bij katten (wel status). Een kat kan een assertief karakter hebben en een pro-actieve coping style, maar dat is heel wat anders dan dominantie.

River_Song: In de kuiten bijten: doet-ie dat bij het langslopen? Is vaak spel. Je kat heeft een jachtinstinct en bij gebrek aan bewegende prooi jaagt-ie op je benen. Kan ook wat anders zijn, maar dit komt vaak voor (bij binnenkatten-> onderstimulatie).
Een kat die graag wil spelen doe je best een plezier met zo´n laser-lampje. Die van mij zijn daarnaast helemaal gek op de tunnel. Met name ´s winters dan, want dan zijn ze meer binnen. In de zomer ruim ik hem meestal op, dan rent alles buiten achter de mugjes en de vlindertjes aan.
Uhm, heb 1 kat of meer, want anders moet hem wel in gaten houden:

This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven