Donkere kozijnen vs lichte

04-06-2019 14:09 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!

Ik was er van overtuigd ons huis te laten bouwen in een rode baksteen met donkere kozijen. Nu op de tekening van de architect twijfel ik ineens. Wordt het allemaal niet te donker, te depri?

Van binnenuit vind ik donkere kozijnen heel mooi maar ook daar twijfel ik ineens... we willen ook al een donkere eiken keuken. (Met licht blad) Wordt het allemaal niet té?

En dan nog de vraag wélke kleur grijs/zwart moeten die kozijnen dan worden... Ral 7043 of 7021? Of nog iets anders?

Heb helaas geen idee hoe ik een plaatje kan plakken.

Dus kom maar op wie is vóór en wie tegen? En waarom?
Zijn het houten kozijnen, of kunststof? Oftewel: kun je over 5 jaar de boel in een andere kleur schilderen, of niet? Als dat kan: gewoon donker doen omdat je dat wilde, en eventueel wit schilderen bij de eerste schilderbeurt. Kost een laag extra, maar levert wel keuzevrijheid :)
BO2punt0 schreef:
04-06-2019 14:13
Zijn het houten kozijnen, of kunststof? Oftewel: kun je over 5 jaar de boel in een andere kleur schilderen, of niet? Als dat kan: gewoon donker doen omdat je dat wilde, en eventueel wit schilderen bij de eerste schilderbeurt. Kost een laag extra, maar levert wel keuzevrijheid :)
Ja houten kozijnen dus het is zeker een optie.

Huis kan ook worden uitgevoerd in donkergrijze stenen met lichte kozijnen i.p.v. rode baksteen met lichte of donkere kozijnen. (Of wit- heel mooi, zeker met donkere kozijnen maar dat gaan we niet doen. Hebben nu ook een wit huis en kost aardig wat om te keimen(wit maken)
Ik zou nooit donkergrijze bakstenen nemen. Wij staan ook voor de keuze (over een jaar of 3 gaan we bouwen), maar ik wil dat ook op een druilerige en grijze dag ik een huis heb waar ik vrolijk van word, en ik word altijd zo droevig van die grijze kolossen die ik hier in de nieuwbouwwijk zie staan :-(. Op een zonnige dag (of een zonnig plaatje van de architect) ziet het er vast prachtig uit, maar met rotweer is het zo'n deprimerend gezicht!
Ik persoonlijk vind donkergrijze steen met lichte kozijnen het mooist, moderner . En in huis gezien de donkere keuken witte kozijnen , steekt mooi bij elkaar af. Anders zo’n donker geheel . Ik heb altijd alles het liefst zo licht mogelijk, vooral ivm de winter; buiten is het al snel donker , gordijnen dicht etc. Daarnaast oogt licht ook ruimer. Donker maken kan altijd nog ;) succes met kiezen.
BO2punt0 schreef:
04-06-2019 14:20
Ik zou nooit donkergrijze bakstenen nemen. Wij staan ook voor de keuze (over een jaar of 3 gaan we bouwen), maar ik wil dat ook op een druilerige en grijze dag ik een huis heb waar ik vrolijk van word, en ik word altijd zo droevig van die grijze kolossen die ik hier in de nieuwbouwwijk zie staan :-(. Op een zonnige dag (of een zonnig plaatje van de architect) ziet het er vast prachtig uit, maar met rotweer is het zo'n deprimerend gezicht!
Gelukkig zijn het rode bakstenen! 🤣
Haha ja rode bakstenen maar ik geef dus een optie dat het ook in donkergrijs kan
vanlippebiesterveld schreef:
04-06-2019 14:25
Gelukkig zijn het rode bakstenen! 🤣
TS kan ook laten uitvoeren in grijze stenen wordt er geschreven ;)

Tja, ieder heeft zo zn eigen smaak, dus of ze er hier uit komt weet ik niet !
Houd er rekening mee dat je donker verfwerk vaker moet schilderen dan licht verfwerk. Kan een afweging zijn.

Ik denk dat lichte kozijnen een frissere uitstraling aan het huis geven.
Heb je veel lichtinval in huis? Want als je dat niet hebt dan zou ik even nadenken over of je het allemaal zo donker wil doen binnen.

Wij hadden in ons zelf verbouwde huis donkere tegels en verder alles licht, maar omdat het huis op het oosten lag en pas in de avond de zon binnen kwam was het ondanks dat de rest licht was best deprimerend.

Ons huis nu heeft ook hele donkere tegels, maar alles is verder licht. Met verder veel ramen en dus een licht huis valt het me mee, maar ik kies nooit meer voor donkere vloeren of muren.

Je zegt trouwens dat je de kozijnen aan de buiten en binnenkant gelijk wil, dat kun je toch ook anders doen. Buiten donker en binnen wit? Of creme? Of roze? Die hoeven niet dezelfde kleur te hebben toch?
Ik zou voor grijze stenen gaan en wit geverfde kozijnen buiten.Binnen kun je wel zwarte kozijnen doen.

https://www.kozijnengids.com/donkere-ko ... iet-zwart/

Heeft u een witte woonkamer? Door donkere kozijnen te plaatsen kunt een groot contrast creëren en oogt uw kamer ruimer. Het lijkt direct allemaal een stuk luxer.

Echter buiten moet u wel oppassen bij het verven van houten kozijnen. Zwart trekt namelijk de warmte aan, waardoor de kozijnen krom kunnen gaan staan.
Ik zou witte kozijnen nemen. Omdat juist je muren iets zijn wat je in mijn ogen zo overschildert, maar kozijnen niet.

Daarnaast is het mijn persoonlijke smaak dat ik dit heel doods vind:
Afbeelding

En dit meteen een stuk gezelliger vind:
Afbeelding

Maar ik vind grijs sowieso overrated.
Bij het bovenste plaatje van YellowLemon kijk je er inderdaad heel doods op. Komt denk ik ook doordat alles binnen ook donker lijkt; als je hele lichte gordijnen hebt, en een lichte kleur in je huis (en goede lichtval) is het al weer heel anders. Ook als je verzonken kozijnen hebt (dus maar een dun streepje echt in de gevel, verder 'tussen' de stenen) kan donker juist heel mooi zijn.
Zelf vind ik grijze stenen altijd een beetje saai. Ik krijg er altijd zo'n Centerparcs idee bij. Beetje monochroom. Ik vind bruine/rode stenen mooier, zoals iemand hier zei, het oogt vrolijker. Een combi van rood met donkergrijze accenten vind ik vaak wel weer mooi.

Ik heb even gegoogled. Grijze of lichte kozijnen staat allebei leuk. Lichte kozijnen vallen wel meer op, dus die kun je gebruiken op het aanzicht van het huis op te leuken. Donkere kozijnen vallen toch minder op en staan moderner. Ik zou voornamelijk kijken naar het aangezicht van je woning. Sommige woningen hebben nogal saai/vlak aangezicht, door lichte kozijnen krijgt zo'n huis meer smoel. Maar als er al veel dingen te zien zijn, wordt het alleen maar onrustig van meer details.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Binnen ben ik altijd voor licht en houd ik sowieso niet van donkere kozijnen (maar ik zou ook nooit voor een donkere keuken kiezen), buiten kan het wel mooi zijn. Maar in combinatie met donkere stenen wordt het inderdaad snel wat doods.

Is een middenweg een optie? Het hoeft niet heel donker of heel licht te zijn natuurlijk…
Wij hebben bijvoorbeeld RAL7030 buiten. Kan de kleur niet goed omschrijven, is grijzig maar niet heel donker. Iets in die richting zou goed passen bij donkerrode bakstenen volgens mij.
Ik vind donkere (grijze) kozijnen prachig, vooral als de steen of muur licht is of geel bijv (zoals bij ons huis). Donkere kozijnen ogen stoerder, terwijl lichte wat klassieker zijn.
Voor iedereen een groene tuin
Wij hebben een bestaande woning gekocht in een kustplaatsje en daarom alle kozijnen vervangen door kunststof. We hebben voor antraciet grijs gekozen - ral 7016. Zowel binnen als buitenkant. Ons huis is van rode baksteen en de aanbouw van red ceder (met een warm oranje was) met dus antraciet grijzen kozijnen (veel ramen). Het oorspronkelijke huis is nogal saai en de oude kozijnen waren creme. Wij vinden dit veel mooier. Hebben wel trouwens gekozen voor een voordeur van red ceder en niet voor zo'n lelijke kunststof deur.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Welke kleur krijgt het voegwerk?
Ik zou donkere stenen met lichte kozijnen of donkere kozijnen met lichte stenen. Rode baksteen klinkt al vrij donker, dus dan zou ik voor lichte kozijnen gaan.
Ik zou altijd lichte kozijnen kiezen. Hier moet ik ze binnen ook eigenlijk nog schilderen. Buiten is wel gedaan, gebroken wit en de draaiende delen met een kleurtje.
Ik heb net even opgelet in de straat. Een hele rij huizen van rode baksteen en ze hebben allemaal witte kozijnen.
Ik heb rode stenen en antraciet vaste kozijnen. Heel buurt heeft dat hier en ik vind het supermooi. Aantal buren hebben korte tijd witte kozijnen gehad maar allemaal hebben ze de kozijnen inmiddels weer antraciet. Wel hebben we allemaal de bewegende delen roomwit want anders lijken die ramen kleiner. Je hebt dan immers een soort dubbel kozijn(buitenkozijn en het kozijn van het bewegende deel. Binnen heb ik ook alle vaste kozijnen antraciet. Ik vind dat daardoor de aandacht meer naar buiten wordt getrokken, ze vallen meer weg.

Ik zou, indien mogelijk, bij een volgend huis voor dezelfde kleurstelling kiezen. Overigens heb ik een modern huis en bijvoorbeeld de zonneschermen zijn wit met antraciet waardoor het niet ouderwets oogt.

Voegwerk is in grijs uitgevoerd.
boannan schreef:
04-06-2019 15:21
Wij hebben een bestaande woning gekocht in een kustplaatsje en daarom alle kozijnen vervangen door kunststof. We hebben voor antraciet grijs gekozen - ral 7016. Zowel binnen als buitenkant. Ons huis is van rode baksteen en de aanbouw van red ceder (met een warm oranje was) met dus antraciet grijzen kozijnen (veel ramen). Het oorspronkelijke huis is nogal saai en de oude kozijnen waren creme. Wij vinden dit veel mooier. Hebben wel trouwens gekozen voor een voordeur van red ceder en niet voor zo'n lelijke kunststof deur.
Kun jij plaatjes plakken? Ben heel benieuwd!
kippetje29 schreef:
04-06-2019 19:31
Ik heb rode stenen en antraciet vaste kozijnen. Heel buurt heeft dat hier en ik vind het supermooi. Aantal buren hebben korte tijd witte kozijnen gehad maar allemaal hebben ze de kozijnen inmiddels weer antraciet. Wel hebben we allemaal de bewegende delen roomwit want anders lijken die ramen kleiner. Je hebt dan immers een soort dubbel kozijn(buitenkozijn en het kozijn van het bewegende deel. Binnen heb ik ook alle vaste kozijnen antraciet. Ik vind dat daardoor de aandacht meer naar buiten wordt getrokken, ze vallen meer weg.

Ik zou, indien mogelijk, bij een volgend huis voor dezelfde kleurstelling kiezen. Overigens heb ik een modern huis en bijvoorbeeld de zonneschermen zijn wit met antraciet waardoor het niet ouderwets oogt.

Voegwerk is in grijs uitgevoerd.
Ah kippetje, geweldig! Ik zou graag in je buurt komen kijken... kun je een tipje van de sluier lichten? Waar moet ik naartoe? Ik ben al wezen zoeken op wijk met grijze kozijnen maar heb niets kunnen vinden
Voegwerk wordt ook donker.

Zeker veel lichtinval en vloer wordt licht eiken.

Buiten en binnen andere kleur kozijnen is ook nog een optie.

We vinden de rode gemêleerde baksteen heel erg mooi maar het plaatje van de architect geeft me hetzelfde gevoel als de foto eerder hierboven. Met lichte kozijnen is het veel sprekender en vrolijker. Ik vind donkere kozijnen vooral mooi bij witte huizen. Maar heb gewoon nog geen wijk met grijze kozijnen en rode steen gezien (hoop dat kippetje wil vertellen waar ze woont)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven