Douche in bad, of alleen douche (B&B)

28-02-2024 20:45 167 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben een tuinhuis dat dient als gastenverblijf. Dat was al zo toen we het kochten. Maar nu willen we het verbouwen om te pimpen voor verhuur, als B&B, voornamelijk voor natuurliefhebbers/wandelaars. Een van de onderdelen is de badkamer en nu lopen we tegen het volgende aan:

Er is geen ruimte voor aparte douche en ligbad, maar we zouden wel een bad/douche-combi kunnen doen. Dus douchen in bad. In mijn omgeving zijn de meningen verdeeld. Aan de ene kant mensen die zeggen dat ze nooit een huisje zouden huren waar ze in bad moeten douchen, en aan de andere kant mensen die een bad juist een enorme pré vinden. Ik ben trouwens zelf van die groep, ik zoek altijd op huisjes/kamers met bad.

Opties als hoekbaden of verkleinde baden zijn voorbij gekomen, maar dat past ook niet.

Dus ik dacht: wat vindt het Viva Forum? Badkamer met alleen douche, of met een bad, maar dan ook douchen in bad.

Wat zou jij boeken?

Totaal aantal stemmen: 237

Badkamer met alleen een ruime douche (78%)
Badkamer met douche in bad (22%)
Andere goede oplossing (in reacties) (1%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
29-02-2024 09:24
Dit herken ik dan weer echt niet. Ik heb thuis een bad en een aparte douche. Het bad is even insprayen met een reiniger. Spons natmaken, beetje water op de bodem van het bad en even poetsen. Daarna afspoelen en klaar. De douche is toch echt een ander verhaal. Die heeft sowieso voegen tussen de tegels die je moet schrobben. Dan het doucheputje 🤢 en dan de glazen deuren, pfff. Eerst met allesreiniger de vlekken er af poetsen, afspoelen en daarna droog maken, dan met glasspray en met een doek helemaal poetsen aan de binnenkant. En dan de buitenkant poetsen met glasspray. Om er dan achter te komen dat er in het zonlicht gezien alsnog overal strepen en vlekken op zitten. Krijg dat nooit streeploos en glanzend schoon. De vloer nog schrobben van de douche. De kraan en douchekoppen schoonmaken. Geef mij maar het bad om te poetsen. Binnen 5 minuten klaar. De douche duurt toch zeker wel 20 minuten om alsnog een lelijk resultaat te hebben.
Maar met een douche in bad heb je toch ook muren die je moet afsoppen en een glazen wand? Dat vergt in een badkuip toch wel wat lenigheid, bij een alleen een douche is alles meestal rechttoe rechtaan, toch wat handiger.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Douche!

Ik heb niets met bad. Heb thuis een bad en wil die kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou idd ook voor een hottub gaan, zoals je zelf al opperde. Of een jacuzzi (slurpt wel stroom). Dat is denk ik veel meer waarde verhogend dan een bad en mogelijk heb je er zelf ook nog plezier van
poeszie wijzigde dit bericht op 29-02-2024 09:46
13.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
nootboek schreef:
29-02-2024 09:34
Moderne douche met grote tegels/weinig voegen en gecoat glas, geen onnodige randjes. Beetje sprayen, afspoelen, snel doekje erover. Is echt heel snel schoon zonder je in allerlei bochten te wurmen, zeker als het in de eerste plaats niet erg vies was, na een weekendverblijf ofzo.

Met een douche in bad ben je niet klaar door alleen even de badkuip zelf te poetsen.
Ik heb grote tegels, weinig voegen, gecoat glas en weinig randjes. En zelfs nog een waterontharder, dus al geen kalk. Maar dan nog is het echt niet alleen even sprayen en klaar. Zeepresten moet je toch echt wegschrobben en rubbers worden vanzelf roze door die zeepresten. Het doucheputje maakt zichzelf ook niet schoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
29-02-2024 09:41
Maar met een douche in bad heb je toch ook muren die je moet afsoppen en een glazen wand? Dat vergt in een badkuip toch wel wat lenigheid, bij een alleen een douche is alles meestal rechttoe rechtaan, toch wat handiger.
Als je in bad doucht wel ja, maar met alleen in bad gaan is een bad echt wel veel sneller schoon :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
29-02-2024 09:46
Ik zou idd ook voor een hottub gaan, zoals je zelf al opperde. Of een jacuzzi (slurpt wel stroom). Dat is denk ik veel meer waarde verhogend dan een bad en mogelijk heb je er zelf ook nog plezier van
Dan dus wel oppassen met legionella als het niet regelmatig gebruikt wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er ruimte voor een bad in je slaapkamer? Ik zie dat ook wel eens..
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
29-02-2024 09:47
Als je in bad doucht wel ja, maar met alleen in bad gaan is een bad echt wel veel sneller schoon :)
Ja, maar dat is de vraag niet van TO.
Verder maak je toch ook de wanden rondom het bad schoon? En de kraan/handdouche? En het putje?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga in hotels eigenlijk echt nooit in bad
Ik vind het altijd iets viezigs hebben.....dat je daar dan echt in moet gaan zitten en wie weet wie er voor je zat etc. etc.
MAar wij hebben thuis ook een heel mooi bad, dus ik voel die behoefte ook nooit zo.

Dus tenzij je echt de ruimte hebt voor een luxe vrijstaand bad wat sfeer aan de kamer geeft (maar dat gaat 'm sowieso niet worden als je er ook in moet douchen dus) zou ik het niet doen en gewoon een mooie ruime inloop douche maken die er lekker luxe uitziet
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
29-02-2024 09:48
Dan dus wel oppassen met legionella als het niet regelmatig gebruikt wordt.
Ik denk dat wanneer het een onderdeel van een b&b is, dat ook meegaat in de vaste schoonmaakroutine na bezoek.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
29-02-2024 09:46
Ik zou idd ook voor een hottub gaan, zoals je zelf al opperde. Of een jacuzzi (slurpt wel stroom). Dat is denk ik veel meer waarde verhogend dan een bad en mogelijk heb je er zelf ook nog plezier van
Zet er dan gelijk een saunahokje bij! ;)

Hoeveel mensen gebruiken dat eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
29-02-2024 10:00
Ik denk dat wanneer het een onderdeel van een b&b is, dat ook meegaat in de vaste schoonmaakroutine na bezoek.
Ja, maar dat maakt dus niet uit. Het gaat erom dat je het water in de leidingen voor gebruik goed lang laat doorlopen als die een tijd niet gebruikt zijn. Er belanden vaker mensen uit kleinschalige huisjes met legionella in het ziekenhuis. Het was in het ziekenhuis het eerste dat ze aan de familie van mijn kennis vroegen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 29-02-2024 10:05
21.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je geen ruimte hebt voor beiden apart dan alleen een douche
En doooooor!
Misschien kan je kijken naar een verzonken bad met douche.

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
29-02-2024 10:03
Ja, maar dat maakt dus niet uit. Het gaat erom dat je het water in de leidingen voor gebruik goed lang laat doorlopen als die een tijd niet gebruikt zijn.
Dat doe je toch met die schoonmaak? Lang hoeft trouwens niet; het gaat om het water wat eventueel in de leiding vast/stil heeft gestaan. Die leidingen zijn meestal niet zo lang én als je dus eens in de paar dagen goed schoonmaakt kan er ook geen water lang in de leiding vast staan.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
29-02-2024 10:06
Dat doe je toch met die schoonmaak? Lang hoeft trouwens niet; het gaat om het water wat eventueel in de leiding vast/stil heeft gestaan. Die leidingen zijn meestal niet zo lang én als je dus eens in de paar dagen goed schoonmaakt kan er ook geen water lang in de leiding vast staan.
Ja, maar er wordt meestal vooral uitgebreid schoongemaakt na vertrek van de laatste gasten. Het moet echt langer voluit lopen dan je denkt, want het stilstaande water komt vaak van ver, zeker in natuurhuisjes.

Bij huisjes die eens in de paar dagen in gebruik zijn geldt dit sowieso niet.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 29-02-2024 10:11
17.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een zitje in de douche zou ik wel waarderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
29-02-2024 10:08
Ja, maar er wordt meestal vooral uitgebreid schoongemaakt na vertrek van de laatste gasten.
Euh ja, in een b&b verblijven mensen doorgaans toch hooguit een paar dagen?
Naar mijn idee worden die badkamers beter en vaker schoongemaakt dan mijn eigen badkamer. Mijn schoonmaakster komt maar eens per week.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
29-02-2024 10:11
Euh ja, in een b&b verblijven mensen doorgaans toch hooguit een paar dagen?
Naar mijn idee worden die badkamers beter en vaker schoongemaakt dan mijn eigen badkamer. Mijn schoonmaakster komt maar eens per week.
Ja, maar huisjes van privé-eigenaren zijn vaak niet wekelijks bezet, dat is het punt. En de jacuzzi (waar dit over begon) wordt ook niet het hele jaar door gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
29-02-2024 10:02
Zet er dan gelijk een saunahokje bij! ;)

Hoeveel mensen gebruiken dat eigenlijk?

Ja, die staat ook nog op mijn wensenlijstje :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
sende schreef:
29-02-2024 10:06
Misschien kan je kijken naar een verzonken bad met douche.

Afbeelding

Afbeelding
Je moet je b&b wel heeeel vaak verhuren om die kosten eruit te krijgen :P
Het 'bad' ziet er trouwens niet erg comfortabel uit.
impala wijzigde dit bericht op 29-02-2024 10:18
5.15% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
29-02-2024 10:12
Ja, maar huisjes van privé-eigenaren zijn vaak niet wekelijks bezet, dat is het punt. En de jacuzzi (waar dit over begon) wordt ook niet het hele jaar door gebruikt.

Ik gebruik de jacuzzi wel het hele jaar door. Je doet er ook chloor in, net als bij een zwembad en je vervangt 4 x per jaar het water. Ik zou het wel een meerwaarde vinden voor een B&B
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
29-02-2024 10:17
Ik gebruik de jacuzzi wel het hele jaar door. Je doet er ook chloor in, net als bij een zwembad en je vervangt 4 x per jaar het water. Ik zou het wel een meerwaarde vinden voor een B&B
Maar in een b&b kun je het water toch niet slechts 4x per jaar verversen? Het idee alleen al om in het water van mijn voorgangers te moeten zitten. Weet jij veel wat die daar uitgespookt hebben.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
29-02-2024 10:19
Maar in een b&b kun je het water toch niet slechts 4x per jaar verversen? Het idee alleen al om in het water van mijn voorgangers te moeten zitten. Weet jij veel wat die daar uitgespookt hebben.

Je kunt echt niet na iedere gast het water vervangen, het kost namelijk een dag om het weer te verwarmen, en het opwarmen kost heel veel stroom. Bovendien is het an sich al een hoop water dat je dan verspilt en waar je ook de tuin niet mee kan sproeien vanwege het chloor

Het is eigenlijk hetzelfde als een openbaar zwembad.
poeszie wijzigde dit bericht op 29-02-2024 10:24
11.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
29-02-2024 10:19
Maar in een b&b kun je het water toch niet slechts 4x per jaar verversen? Het idee alleen al om in het water van mijn voorgangers te moeten zitten. Weet jij veel wat die daar uitgespookt hebben.
lekker joh, nu heb ik beeld...
En doooooor!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven