Drive-in/Split-level woning: ervaringen?

24-02-2013 14:58 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag wat ervaring/adviezen horen over het volgende:

Mijn vriend en ik hebben een drive-in/split-level woning op het oog. De woning heeft een garage en twee slaapkamers beneden, dan een klein trapje (ongeveer 6 treden) op naar de badkamer, dan weer 6 treden op naar een wc en slaapkamer. En dan nog een aantal treden (3 ofzo) voor dat je in de woonkamer bent (ligt dus op niveau 1e verdieping). Boven de woonkamer (en keuken) zit nog een grote zolder).

Er is ook een tuin, te bereiken via de slaapkamer en garage. De woonkamer heeft een balkon. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd

Wie heeft ervaring met dit soort woningen? Valt het traplopen mee of juist tegen? En met kleine kinderen? Maak je veel gebruik van de tuin? Mensen die aanbellen? 'Buzz' je die binnen met een intercom? Tips zijn ook welkom!

Alvast bedankt!
Ik ben opgegroeid in zo'n huis!

Traplopen: ik wist niet beter. Geen enkel probleem. Wel onhandig als iemand een been breekt oid, maar dat doe je niet dagelijks.

Kleine kinderen: tja, ik was er een in zo'n huis. Ik ben er niet slechter van geworden.

Tuin: eten in de tuin is wat onhandig, omdat je het eten van boven naar beneden moet tillen. Maar dat heb ik wel volop gedaan, zeker als de maaltijd al op een bord ligt. Met hele buffetten slepen is wat onhandig.

Intercom: welnee, gewoon naar beneden lopen. Dat duurt nauwelijks langer dan wanneer je de woonkamer op de begane grond hebt.

Bijkomend voordeel: een huis waarvan je niet kan zien wat er in de woonkamer staat, is minder inbraakgevoelig.
Eeuwig trappen lopen, wij hebben zo'n huis onlangs afgewezen via woningbouw.
Vreselijk,je loopt alleen maar trappen op en af te gaan.

Met verjaardagen helemaal vreselijk,je keuken op een ander nivo als je huiskamer, en maar sjouwen met dienbladen vol kopjes en eten over die trappen.

Maar jullie huis heeft keuken en woonkamer op dezelfde verdieping?

Met kleine kinderen ook niet prettig,of je moet elke trap beveiligen met een traphek.

Ook je was ophangen buiten is sjouwen met manden vol wasgoed naar je tuin.

Ik heb er anderhalf jaar gewoond,en vond het vooral vreselijk dat je vanuit je woonkamer alleen maar tegen toppen van bomen aan keek.

Maar ik zou ook nooit op een flat willen wonen daardoor.
Ik heb ook als kind in zo'n huis gewoond en mijn moeder was dolgelukkig toen we er weer uit konden. Het zijn leuke woningen, maar je loopt en vooral sjouwt je helemaal een ongeluk. Probeer je eens voor te stellen hoe dat moet met een tas vol babymeuk, een baby en een peuter van 2. En dat dus elke dag! Misschien wel 4x per dag.

En dan ben ik nog niet begonnen over de boodschappen...

En dan worden de kinderen groot genoeg om zelf trappen te lopen en willen ze buitenspelen. Deur in, deur uit, vriendjes aan de deur 4 of 5 keer per dag, jij wilt even kijken of het goed met ze gaat, je wilt ze binnen roepen voor het eten... Je loopt je een ongeluk! Zo'n buzzer is best leuk, maar in de praktijk loop je toch vaak zelf naar de deur.
Geen split-level maar wel drive-in hier. Woon er inmiddels zo'n 15 jaar en verhuizen zit er voorlopig ook niet in. Maar àls we verhuizen dan wil ik alles gelijkvloers want ik heb genoeg trappen gelopen voor de rest van m'n leven.

Wat ik vooral mis is dat je niet zomaar even bij iemand binnen kunt hobbelen in zo'n huis. Ben opgegroeid in een gewoon rijtjeshuis en daar werd op het keukenraam (voorkant) geklopt om te zien of je thuis was, of mensen kwamen achterom (deur alleen op slot als we er niet waren). Dat vindt niet iedereen leuk, en als je daar sowieso niet op zit te wachten is het geen probleem natuurlijk. Maar ik vind het echt een gemis. Het huis sluit je op die manier echt helemaal af van de buitenwereld, je moet altijd actief die buitenwereld binnen halen door mensen gericht uit te nodigen, de deur open te doen als er aangebeld is. Even binnen vallen is er gewoon niet bij.

Zeker met/voor kinderen vind ik dat jammer, dat vriendjes niet zomaar binnen komen stuiteren om te kijken of er iemand komt buitenspelen.
Ik woon ook in een splitlevel (5 lagen, woonkamer is helemaal boven).

Het traplopen went. Plus dat bewegen goed is. Het sjouwen van boodschappen naar boven valt soms tegen. Al wordt je daar handig in. Zware dingen blijven beneden.

Van de tuin maken wij weinig tot geen gebruik. Wij hebben een balkon/terras bij de keukenetage. Heerlijk, kijken over alles heen.

Wij hebben een videofoon. Erg handig. Zie je precies wie er er staat en buzz je niet voor niks open. Aanrader.

Ik vind mijn huis ongeschikt voor kleine kinderen/bejaarden/slecht ter been zijnde, maar onze indeling is dus anders dan wat jij omschrijft.

Tip: Centrale verlichting in het trappenhuis. Dus dat er op alle etages licht is door een druk op de knop.
Chartreuse, dat vind ik een groot voordeel van dit huis. Heb jarenlang in rijtjeshuis gewoond, waar ook altijd de deur open was en iedereen in en uit liep. Maar goed, de kinderen waren klein en die hebben er een hele fijne tijd gehad. Inmiddels zijn ze de deur uit en geniet ik van de rust in dit huis.
Ooit jaren in een drive in gewoond.( ex had deze woning)

Nooit en nooit meer.

Ik kon de kinderen niet goed in de gaten houden, van de tuin werd amper gebruik gemaakt heen en weer zeulen met eten/drinken pfff ( er waren buren die een keukenblok in de garage hadden geplaats, garage lag aan de tuin)

Ben nu zo blij met mijn "gewone " rijtjes woning....
De indeling van je woning lijkt mij heel leuk. Ikzelf ben opgegroeid in een drive in-woning, goed voor je benen en

billen, dat traplopen!
Vriend woonde eerst in een drive-in, en in onze huidige woonplaats (rijtjeshuis) waren toen wij op huizenjacht waren héél veel drive in en split levels te koop. Maar bij vriend, waar ik niet O heel lang heb gewoond trouwens, werd ik in de zomer ook maf van het sjouwen. Lig je eindelijk lekker op je ligstoel in de tuin, ben je je zonnebril vergeten. Zonnebril gepakt, weer geïnstalleerd, 10 min later weer naar boven om te plassen.

Nee ik miste het in en uit lopen naar de tuin te erg. Hoe het is ket een balkon weet ik niet. Lijkt me minder erg als het een beetje groot balkon is tenminste.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Geen ervaring mee, maar ik woonde drie jaar op de tweede etage zonder lift, en ik werd gek van het traplopen. Vooral de boodschappen naar boven sjouwen vond ik ellende. Sinds twee weken woon ik in een benedenwoning en ik ben daar zooo blij mee. Ik wil echt nooit meer boven wonen als het niet hoeft.
Ik woon nu zo'n drie jaar in een split level en drive in woning: heerlijk, zou niet anders willen! Geen inkijk van straatgangers (maar wel zelf kunnen kijken, haha) en het traplopen valt mij erg mee. Gewoon jezelf aanleren dat je goed nadenkt wat je nodig hebt, dat scheelt veel.

Ik woon zo: drive in, half onder de grond, garage, slaapkamer en toilet, 2 trapjes naar boven, keukenetage met terras en trap af naar tuin, dan weer 2 trappen omhoog naar de woonkamer en 1 slaapkamer, dan weer 2 trappen omhoog naar 2 slaapkamers, badkamer en apart toilet.

Qua kinderen hebben de buren hier alleen een traphekje op de bovenste etage, verder niet. Maar het trappenhuis zit wel als 1 geheel in de woning. Dus elke etage heeft een deur voor je bij de trap bent.

Qua opendoen, ik kijk altijd eerst vanaf de keukenetage wie er staat om daarna naar de voordeur te lopen (of niet, scheelt veel deurverkoop, haha).
Vaak is er in een drive in woning een slaapkamer(tje) naast de garage. Of dat nu zo'n pretje is? De tuin is een trapje af, de woonlaag is de middelste laag. Split level is helemaal een ramp, daar moet je een goede conditie voor hebben. In 072 is een wijkje met split level, ooit bedoeld als nood-woningen in de 2e Wereldoorlog. Ze staan nog, sommigen zijn opgeleukt. Ze blijven klein en onhandig. Toch willen velen er niet weg vanwege de gemoedelijke sfeer. Als ik geen andere keuze had dan drive in/split level, zou ik voor drive in gaan . . . . .
Ik woon in een maisonnettewoning. Geen tuin, wel twee grote balkons.

Onze voordeur is op de begane grond, daar bevindt zich ook de schuur, de hal en een kantoorruimte. Ook is er onder ons huis eigen parkeerruimte (twee auto's).

Woonkamer en keuken zijn op de eerste etage net als het toilet.

Tweede etage heeft drie slaapkamers en een badkamer. Daarboven zit nog een bergzolder.

Ik vind het heerlijk wonen. Geen inkijk en het is een mooie ruime woning. Auto staat weliswaar niet in een garage maar wel altijd droog. En ik wilde beslist geen tuin. En ben nu heel blij met mijn twee balkons. Traplopen valt me erg mee. Ik loop ook gewoon naar de deur, dus geen intercom. wel gehad, maar eigenlijk mis ik hem helemaal niet. Alleen huisraad vind ik lastig. Nieuwe bank of kast is een heel gedoe om boven te krijgen.
quote:ladytruckster schreef op 24 februari 2013 @ 15:11:

Maar jullie huis heeft keuken en woonkamer op dezelfde verdieping? Ja, inderdaad op dezelfde verdieping (anders hadden we het ook niet overwogen hoor!) Traplopen tussen keuken en woonkamer lijkt me dan wel vreselijk.

Met kleine kinderen ook niet prettig,of je moet elke trap beveiligen met een traphek. Alle kamers grenzen aan het trappenhuis. Met kleine kinderen moeten we alleen zorgen dat de deur naar het trappenhuis altijd dicht is.

Ook je was ophangen buiten is sjouwen met manden vol wasgoed naar je tuin. De was zou ik in de garage doen (denk ik) en dan is de tuin goed bereikbaar.

Ik heb er anderhalf jaar gewoond,en vond het vooral vreselijk dat je vanuit je woonkamer alleen maar tegen toppen van bomen aan keek. Haha, de reden dat we gecharmeerd zijn van deze woning is het uitzicht vanaf de eerste verdieping!.quote:NummerZoveel schreef op 24 februari 2013 @ 15:13:

Ik heb ook als kind in zo'n huis gewoond en mijn moeder was dolgelukkig toen we er weer uit konden. Het zijn leuke woningen, maar je loopt en vooral sjouwt je helemaal een ongeluk. Probeer je eens voor te stellen hoe dat moet met een tas vol babymeuk, een baby en een peuter van 2. En dat dus elke dag! Misschien wel 4x per dag. Ja, dit is een punt waardoor ik ook steeds twijfel! Vriend ziet alleen de voordelen... Ik zal hem zo eens jullie reacties laten lezen! Evengoed blijf ik het huis wel erg leuk vinden...
Carenza TO bedoelt een split level/drive in, niet of.

Onze splitlevel/drive-in is trouwens niet klein. En die goede conditie krijg je vanzelf in zo'n huis.
quote:Carenza schreef op 24 februari 2013 @ 16:17:

Vaak is er in een drive in woning een slaapkamer(tje) naast de garage. Of dat nu zo'n pretje is? De 'Master-bedroom' is inderdaad naast de garage. Maar waarom is dat geen pretje? (er zit nog wel een toilet tussen). We zouden de garage gebruiken als opslagruimte. Jij bedoelt: als je de auto naast je bed hebt staan? Ja, dat lijkt me niet fijn
quote:Mocy schreef op 24 februari 2013 @ 15:21:

Tip: Centrale verlichting in het trappenhuis. Dus dat er op alle etages licht is door een druk op de knop.Bedankt voor de tip!
Ervaringen en tips zijn nog steeds welkom!

God, wat een dilemma!

De voordelen: het uitzicht (fantastisch!), geen pottenkijkers, speciaal huis (wij willen geen dertien-in-een-dozijn-woning).

De nadelen: het traplopen, weinig gebruik van de tuin(?), het sjouwen naar boven met spullen/boodschappen/kinderen, is het in de toekomst wel te verkopen.
kinderen kunnen deuren gewoon opendoen. Onze oudste is 2 1/2 en in de woonkamer staat de klink omhoog maar dan nog kan hij hem opendoen.

Vriendin van mij woont in soortgelijke woning en zij hebben de jongste al heel snel trap leren lopen omdat ze geen hekjes meer wilden. Dat heeft in hun geval wel goed gewerkt. Ik zou het zelf niet durven (heb zelf hoogtevrees en ben heel voorzichtig op de trap) en mijn kinderen zijn er ook te onstuimig voor.
Of het in de toekomst te verkopen is? Dat geldt voor andere huizen ook en is koffiedik kijken.

Waarom bel je niet aan bij de buren en vraag hoe het ze bevalt daar? Zoals je hier leest, iedere split level/drive-in is anders ingedeeld.
Maar ook in een gewoon rijtjeshuis moet je toch regelmatig de trap op, al dan niet met kind? en in een flat zonder lift moet je toch ook met je boodschappen de trap op?

Ik zie niet zo veel verschil met een drive-in woning.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben als kind in een spit leven huis opgegroeid en wij vonden het fantastisch! Een groot speelhuis! Mijn ouders heb ik nooit horen klagen over de trappen, volgens mij vonden ze de privacy van een slaapkamer op een eigen verdieping wel prettig + de ruimte en de balkons.

Wij waren wel al 6 en 9 jaar oud toen we daar gingen wonen, dat scheelt misschien, dan hoef je geen rekening te houden met kinderwagens en kinderen die van de trap kunnen vallen.

Ook was bij ons de woonkamer aan de tuin, keuken boven.

Als je de woonkamer of de keuken niet aan de tuin hebt dan kan ik me niet voorstellen dat je veel in de tuin gaat zitten, dat is wel zonde.
quote:fiool schreef op 24 februari 2013 @ 15:05:

Bijkomend voordeel: een huis waarvan je niet kan zien wat er in de woonkamer staat, is minder inbraakgevoelig.

Jaren lang in een drive-in woning gewoond en juist andere ervaring. Doordat er in de straat geen direct zicht is op voordeuren, werd er bij ons juist enorm veel ingebroken.

Verder met veel plezier gewoond: wij hadden 2 grote balkons, waaronder 1 aan de open keuken op het Zuiden. Tuin werd door ons dus nooit gebruikt. En wij hadden geen toilet op de woonverdieping, wat lastig was voor bezoek wat slecht ter been was (en ook voor mij toen ik met krukken liep). Verder totaal geen problemen met de trap: vriend en ik waren het helemaal gewend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven