Een schoon, opgeruimd huis!

20-04-2009 20:27 1902 berichten
Zoals er meerdere lijn topics bestaan, weet ik dat er ook een 'opruim' topic bestaat. Heb er in het begin een tijdje geschreven, maar geen discipline, andere zaken aan mn hoofd, dus niet vol gehouden.

Nu echter gaat de knop om!

Ik wil een opgeruimd huis!

En ik ken mezelf, dat gaat zo niet lukken, ik heb een stok achter de deur nodig. Ik moet een lijstje hebben, waarbij ik kan afstrepen, of doelen stellen voor die dag.

Zondag al heel de dag in de tuin bezig geweest, die staat er weer oppietoppie bij Alleen lag daar mn prioriteit natuurlijk niet, maar je kent het, mooi weer, lekker buiten blablabla. Het eerste excuus dus.

Ik ben momenteel elke dag thuis, zou dus elke dag heel wat kunnen doen, maar juist door het elke dag thuis zijn ben ik een kei geworden in het uitstellen, wat ik vandaag niet doe kan morgen immers wel, met als resultaat dat ik einde van de week een dag bezig ben, terwijl het elke dag een uurtje zou zijn, bij wijze van spreken.

Wie doet er mee?!

Mijn doelen voor morgen zijn alvast:

* bijkeuken uitsoppen, onbruikbare dingen weggooien, mss practisch en opnieuw indelen.

(niet een te groot doel, ben heel de ochtend al bij mn oma aan het poetsen, en zo leuk vind ik dat poetsen nou ook weer niet )
Vandaag als extra; hout in de was gezet.

O, wat ruikt dat toch lekker.

Ik heb altijd was met petroleum er in. Zálig! Ik zou het bijna als body cream gebruiken.....
Chantal, jij hebt een wasmachine die piept als 'ie klaar is? Wat handig! Ik zet tegenwoordig de ovenpieper als ik een was erin gooi, had echt schoongenoeg (jaja) van de schimmelwasjes die ik soms een paar dagen later terugvond.

Ik heb vandaag ons huishoudrooster afgemaakt. Ik ben echt benieuwd hoe ons huis er over een paar weken uitziet!

Alle klusjes staan nu per maand ingepland op zo'n manier dat ze zo min mogelijk troep geven (bv was opvouwen op de dag dat er nieuwe opgehangen wordt) en zo goed mogelijk op elkaar aansluiten (bv rommel op vloeren opruimen op de dag dat gestofzuigd wordt). We hebben geschat hoeveel tijd elk klusje kost en gaan nu bijhouden of dat klopt en evt rooster aanpassen. En eerst maar eens zes dagen per week elk een half uur per dag met het huishouden bezig. In plaats van, inderdaad, dagen/wekenlang niks en dan opeens heel erg veel omdat het wel móet.

Zo'n rooster is misschien een wat radicaal hulpmiddel (voor mij, grote chaoot, iig wél), maar als het maar helpt ben ik allang heel blij!

Verder vandaag gedaan (zonder rooster nog):

- prullenbakken geleegd

- boodschappen gedaan

- flessen weggebracht

- afwasmachine uitgeruimd

- was gedraaid
Alle reacties Link kopieren
Meiden bedankt voor jullie snelle reaktie! Dat geeft deze arme poetser weer wat moed

Ik heb even een pauze ingelast en ik kan jullie melden dat ik erg goed bezig ben.

De tussenstand: was nummer 2 zit er in, nummer 1 in de droger, badkamer is klaar en ik ben nu met de logeerkamer bezig maar wil even wat eten en drinken en pak uiteraard de laptop erbij. *kan het echt niet laten*

Eleonora je hebt helemaal gelijk dat ik anders moet denken want tot nu toe vind ik schoonmaken alleen maar zonde van de tijd en doe ik het omdat het "moet" gelukkig is het niet zo dat het hier een mega vuilnisbelt is waar je met stelten doorheen moet waden maar het is zeker niet spik en span en daar wil ik NU gewoon echt iets aan veranderen. En net wat je zegt het geeft ook rust in het koppie en dat is ook best handig op dit moment.

Ook bedankt voor jouw laminaat tip, ik zal van de week eens even kijken of ik dat ook in huis kan halen.

Phien ik heb inderdaad een wasmachine die piept als tie klaar is super handig want je hoeft niet om de haverklap te gaan kijken en je vergeet inderdaad geen wasjes uit de wasmachine te halen. Hmm gelukkig heb ik nog geen schimmelwasjes ervaringen.

Oke meiden ik ga gauw weer verder want ik heb het echt ff te pakken en moet wil daar meteen gebruik van maken.

Tot straks.
Wat een aanloop hier. Leuk!

Sinds ik hier meelees en schrijf gaat het erg goed met mijn huishoudinkje.

Al gedaan:

- tuinmeubelen geschuurd en in de olie

- gras gemaaid, rommel tussen de bestrating weg

- alle keukenkasten schoon en geordend

- koelkast (eindelijk) weer schoon

- 1 kinderkamer schoon en kasten opgeruimd

- alle was aan kant, gestreken en in de kast

- glas in de glasbak (ipv in het hok)

- oud papier verzameld, kan volgende week weg

- hok opgeruimd

Het begin is er. Elke dag doe ik wat extra's en voor de rest lukt het me nu aardig om alles bij te houden en direct op te ruimen (nou ja... behalve speelgoed).

Erg leuk en motiverend om jullie te lezen.

En eleonora, je tips zijn misschien heel simpel, maar erg doeltreffend.

Meld me snel weer (als stok achter de deur).

Morgen de hele dag bezoek, dus dan doe ik het minimale, maar vanaf maandag ga ik er weer voor.

Groeten famke
tsja.....
Ik heb vandaag helaas niets kunnen doen. Mijn actie van gister heeft me voor vandaag uitgeschakeld dus ik heb de dag helaas op de bank en in bed doorgebracht. Maar, de tuin is wel gedaan door manlief, dus er is wel wat gebeurd. Als het morgen weer een beetje gaat, dan ga ik toch proberen om ook de "half uur per dag-regel" in te voeren. Ik hoop dat ik dat beter volhoud en dan gebeurt er in elke geval toch elke dag een beetje.
Vandaag gedaan:

Weekboodschappen

Oud papier opgeruimd

Dressoir leeggeruimd (voor zover mogelijk)

Vriezervoorraad voor Zoon gekookt

Voor zieke Zoon gezorgd (mama's aandacht is vaak het beste medicijn)

Kattenbakken schoongemaakt

Woonkamer opgeruimd

Morgen:

Stofzuigen (is nu echt heel erg nodig!)

Wassen

Over het schoonmaken van vieze voegen in de douche: tot nu toe krijg ik het met een oude tandenborstel prima schoon. Er staat hier ergens op het forum een "recept" voor een schoonmaakmiddel waarmee je dit soort vuil heel goed weg zou kunnen krijgen. Zal eens even zoeken of ik het kan vinden.
Gevonden:

Mengsel van 1 deel dikke bleek, 2 delen water en een paar handjes soda in een fles. Soda laten oplossen en dan de boel inspuiten, 2 uur laten intrekken en dan afnemen met een doek.

Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het schijnt prima spul te zijn voor allelei klusjes.
morge!

Gisteren gedaan:

- boodschappen supermarkt 1

- bed verschoond

- boeken in nieuwe dvd rek (past er prima bij )

- gewinkeld, he vervelend dat dat ook moet gebeuren ha ha

Daarbij nieuwe kleding voor man geshopt. Die zal zichzelf nooit een nieuw kledingstuk gunnen, daarbij issie kleurenblind. Dus zo nu en dan shop ik eea. Voordeel is dat ie r altijd in mijn ogen leuk gekleed uitziet.

- boodschappen supermarkt 2, wat niet meer in nr 1 was.

Vandaag:

- wc's schoonmaken

- stofzuigen

- nieuwe waste (afvoerputje wastafel) monteren. Die is lelijk geworden.

- commode zoon opruimen. Alle beddengoed gaat naar dekenkist van zowel ons als zoon. Scheelt ruimte is kast.

- weer een deel onkruid tussen tegels in de tuin halen.

- misschien wat dozen uitzoeken.

- tuinbank schoonmaken.
koffie, zwart graag...
quote:wolkewietje schreef op 02 mei 2009 @ 22:07:

Gevonden:

Mengsel van 1 deel dikke bleek, 2 delen water en een paar handjes soda in een fles. Soda laten oplossen en dan de boel inspuiten, 2 uur laten intrekken en dan afnemen met een doek.

Ik heb het zelf niet geprobeerd, maar het schijnt prima spul te zijn voor allelei klusjes.

O ja, soda werkt als een tiet!

Bleek op zich niet hoor, dat bleekt alleen maar de geur is dan wel weer fris (als je er van houdt).

Crofty, wat je kant en klaar kunt kopen is ook wereldspul maar uitkijken, het is heftig en ik ben een keer zo dom geweest om een verpakking, met nog wat crofty in een vuilniszak te doen, de vuilniszak op de grond te zetten en vervolgens brandde dat spul door de zak heen en zo door de lak van mijn houten vloer!

Maar het werkt wel....
He, wat gaat iedereen weer lekker en wat leuk dat er nog steeds nieuwe mensen bij komen!

Maroon, hoe is het met jou meisje? Gaat het een beetje met het verdriet over de poes?

Ik ben ook druk vandaag, straks komt Sarah Scott (angel 5 dus) naar de poesjes kijken die ze van mij krijgt eind juni. Die zijn nu zes weken en als ze dertien weken zijn gaan ze naar haar toe. Vandaag komt ze kijken en kennismaken met haar twee poezenmannen.

Vanmorgen al van alles gedaan, o.a. lekker was gevouwen terwijl ik naar 'make me a supermodel' keek en zo meteen stofzuigen en de kattenren opruimen, bakken verschonen en de WC even een beurt geven.

Femke, jij schreef dat mijn tips simpel zijn en dat is inderdaad zo. Hoe simpeler, hoe beter vind ik altijd. Schoonmaken is makkelijk, als je een logische volgorde aanhoudt (eerst opruimen, dan afstoffen, klamvochtig reinigen (speciaal voor Deja vu), daarna stofzuigen en afsluitend dweilen). Maar voorál het opruimen (bedden opmaken, speelgoed in bakken, manden, kleding opbergen en in de was doen, kranten in een doos voor het oud papier, lege flessen in een krat, glasbakspul in een ander krat en dan op het balkon of in de schuur zetten en op de dag van boodschappen doen meenemen, gelezen boeken weer in de kast en niet op scheefzakkende stapels naast je bed, dát soort dingen), gaat je uiteindelijk bakken tijd schelen.

En het is wennen, het is anders denken, er is een omslag nodig maar het is mogelijk het je eigen te maken. Dat heb ik dus o.a. aan mezelf gezien.
Ik lees al een tijdje mee want ik wil graag van allerlei spullen af die ik niet meer gebruik. Dus opruimen zodat er eindelijk plek komt in de kasten en ohh verschrikkelijk, het rommelhok opruimen waar zich de puinhopen vrouwshoog opstapelen.

Ik probeer elke dag iets op te ruimen, tenminste 1 la, 1 doos, 1 map met papieren uitzoeken.

Ik had bedacht dat ik het liefst een soort van 'basisuitrusting' in mijn huis wil hebben en niet meer al die dingen van: wie weet hebben we het ooit nog eens nodig.

Maar sjeeeeee wat is dat soms moeilijk. Telkens vraag ik me af wanneer ik met een la/doos klaar ben: heb ik niet nog te veel bewaard? We hebben geen zolder dus ik moet wel opruimen. Zeker nu zoon verteld heeft dat mocht hij dit jaar zijn opleiding niet halen hij met al z'n spullen hier weer komt. (waar gaan we dat in hemelsnaam laten?? ) Dus ik heb een flinke stok achter de deur.

En ik heb naast mijn bed op het nachtkastje ook zo'n scheve stapel. Ik vind het heerlijk om voor ik slapen ga nog even wat weg te dromen bij een vtwonen of mooi interieurboek.

De tips van Leo vind ik goed!

Wasvouwen of snel even wat opruimen doe ik altijd tijdens de reclameblokken.

Goed, vandaag komen Carlien en Carlienman bij ons langs en ik mocht vooral niet schoonmaken enzo. (was ik ff blij met mijn opruimwoede de afgelopen weken. )

Allemaal hele fijne dag!
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Vandaag gedaan:

- handafwas gedaan (van gister laten staan, foei)

- was opgehangen

- schildpadden verschoond

Nummerzoveel, rottig dat je vandaag zo'n terugslag had! Ben benieuwd hoe bij jullie de half-uur-per-dagregel uit gaat pakken. Ik zal hier verslag doen over onze ervaringen ermee :-)
Jee wat een boel nieuwe meeschrijvers weer, alleen al in de paar dagen sinds ik hier zit!

het werkt hier aanstekelijk dat opruimerige gedrag, de dames zagen net dat het regende en dus gaan we niet naar het zwembad.

ik had een hoop protest verwacht maar ze zeiden: nou, dan gaan we lekker opruimen!

dan moet ik maar meedoen he?

de kledingkast van mijn oudste staat op het programma van vandaag.

denk dat als ik daarmee klaar ben dat ik al mijn verloren kleding ook weer terug heb.
Hahahaha Mamalief!

Kun je zelf weer de blits maken in je outfits!
Zo net even wat bezoek weg...dus de was draait en ehm ik wou de waterkoker even ontkalken...dus klein beetje azijn verdunt met water erin....gevolg een water ballet in de keuken....blijkbaar kon mn waterkoker hier niet tegen :-s Hij is lek nu...

Iemand soortgelijke ervaring?
ha ha, nee geen ervaring met lekkende waterkokers. sorry

Heb eigenlijk nergens zin in. Maar ga mezelf maar eens richting badkamer slepen om de afvoer te vernieuwen (zegt hobbybob)

Tuinbank valt af met dit weer, evenals onkruid weghalen.

Dus ik denk alleen de afvoer en commode zoon
koffie, zwart graag...
Waterkoker die niet tegen azijn zou kunnen? Klinkt erg raar!! Ik ben nooit zo flauw met azijn erin te knikkeren (vaak half water half azijn, evenals met de senseo).

Hier van de week ook al kledingkast uitgezocht, ik dacht nog 2 leuke spijkbroeken te hebben, maar helaas... de een was nog enger dan een legging (wheeee, ik wil mijn kilo's kwijt) en de andere kon nog net dicht, maar zat te strak. heb wel meteen 3 nieuwe broeken gekocht!

Vandaag een goede start gehad:

- vaatwasser ingeladen (nu klaar om uit te ruimen)

- beneden opgeruimd (lag echt nog veel zooi)

- gestofzuigd

- 2 wassen opgevouwen en opgeruimd

-

Wil vandaag nog:

- vloer dweilen (ga ik zo doen)

- vaatwasser uitruimen (doe ik het liefst tijdens het koken, eten pruttelt toch wel)

Als beloning ga ik straks lekker weer borduren. Moet echt af, wil dit geven op kraambezoek. Als het af is, ga ik een nieuwe bestellen. Zou het verslavend kunnen zijn???

Morgen staat er eerst ochtend werken op programma, 's middags boodschappen doen. Dinsdag werken (1/2 dag, de rest van de dag is nog niet ingevuld), woensdag hele dag werken.

Liefs MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
heb de afvoer vernieuwd en dozen uitgezocht.

Resultaat is dat de zolderkamer er nu uitziet alsof er een bom ontploft is

Ga vd week wel weer verder.

Heb nu echt nergens meer zin in. Vanavond ga ik nog koken.

Man heeft vaatwasser uitgeruimd en was gedaan.

Zoon is uitgeslapen dus nu eerst iets leuks gaan doen.
koffie, zwart graag...
goeie miss dubbelfris!! Nieuwe broeken kunnen kopen!

Ik heb r gisteren ook nog een gescoord.
koffie, zwart graag...
Wat een leuk topic dit!

Ik zal geen vaste meeschrijfster worden, want mijn 'huishouden' is een piece of cake, maar ik wilde toch even laten weten dat ik wél helemaal geïnspireerd raak door jullie!

Woon in een studentenkamer dus een huishouden kun je het niet echt noemen, buiten de wekelijkse keuken/badkamerbeurt om dan, maar die wordt afgewisseld met huisgenoten dus. Verder kwestie van eigen kamertje een beetje bijhouden, maar dat is in een halfuurtje gepiept .

Ik ga zo de keuken maar eens poetsen
Hier een verjaardag met tegen de 50 mensen (waarvan een groot deel peuters) achter de rug en het huis is alweer bijna helemaal schoon en opgeruimd. Morgen nog even dweilen, cadeaus wegbergen en afwasmachine leegruimen en dan er resten alleen nog maar foto's als souvenir aan een supermiddag.

Ook nog heel wat was weg te vouwen en te strijken, heb daar best zin in. Leuke klus die fijn voor de tv kan.

Leuk al die nieuwkomers. Ik hoop dat iedereen even enthousiast blijft meeschrijven. Veel succes met poetsen en opruimen!
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Toch nog vandaag (was de hele middag weg) een was gedaan, de wc schoongemaakt en afgewassen en opgeruimd.

Het lijkt wel of ik het leuk ga vinden. Moet toch niet gekker worden.
Leuk, al die nieuwe mensen!

Vandaag:

-gestofzuigd

-vaatwasser

-badkamer

Verder is man de logeerkamer + de toekomstige babykamer aan het opknappen. Helaas gaat het niet zo snel als ik zou willen en ziet het er nu uit als of er een bom is ontploft. Mag zelf niet schilderen, dus dat wordt man aansporen de komende tijd......
Druk aan het werk geweest en daarom alleen het bed verschoond & vuilnisbak geleegd. Morgen ook weinig tijd, misschien dinsdag even wat aan achterstallig onderhoud doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven