Een schoon, opgeruimd huis!

20-04-2009 20:27 1902 berichten
Zoals er meerdere lijn topics bestaan, weet ik dat er ook een 'opruim' topic bestaat. Heb er in het begin een tijdje geschreven, maar geen discipline, andere zaken aan mn hoofd, dus niet vol gehouden.

Nu echter gaat de knop om!

Ik wil een opgeruimd huis!

En ik ken mezelf, dat gaat zo niet lukken, ik heb een stok achter de deur nodig. Ik moet een lijstje hebben, waarbij ik kan afstrepen, of doelen stellen voor die dag.

Zondag al heel de dag in de tuin bezig geweest, die staat er weer oppietoppie bij Alleen lag daar mn prioriteit natuurlijk niet, maar je kent het, mooi weer, lekker buiten blablabla. Het eerste excuus dus.

Ik ben momenteel elke dag thuis, zou dus elke dag heel wat kunnen doen, maar juist door het elke dag thuis zijn ben ik een kei geworden in het uitstellen, wat ik vandaag niet doe kan morgen immers wel, met als resultaat dat ik einde van de week een dag bezig ben, terwijl het elke dag een uurtje zou zijn, bij wijze van spreken.

Wie doet er mee?!

Mijn doelen voor morgen zijn alvast:

* bijkeuken uitsoppen, onbruikbare dingen weggooien, mss practisch en opnieuw indelen.

(niet een te groot doel, ben heel de ochtend al bij mn oma aan het poetsen, en zo leuk vind ik dat poetsen nou ook weer niet )
Alle reacties Link kopieren
quote:maroon5 schreef op 20 april 2009 @ 21:28:

woon met Snaak alleen, dus alle taken zijn ook voor mij..

dat is bij mij ook het probleem, niet dat ik alles alleen moet doen want dat was eigenlijk al zo maar dat ik het "voor niemand" doe.

die drie draken van mij zal het echt een rotzorg zijn of het nou netjes is of niet.

niemand die zegt dat het zo netjes of juist zo'n zootje is.

ik heb denk ik die motivatie/schop onder de kont/stok achterdedeur nodig om in aktie te komen.
Hahahahaa Tinker_bell!

Ik heb ook bakken en manden en zo, met deksels en mijn dochter moet het zélf opruimen. Ze is nu vijf en ze heeft een pracht van een eigen kamer. Dáár staat het speelgoed. Ik vind het prima als ze eens lekker iets mee wil nemen naar beneden en in de huiskamer wil spelen maar als ze naar bed gaat, gaat het mee naar boven en hatseklats in de mand/bak/kast.

Wat ik aan speelgoed vind nog soms, neem ik mee naar boven voor ik ga slapen en dan zet ik het in haar kamer.

In ons vorige huis had ze beneden nog een speelhoek, in het nieuwe huis staat alles in haar eigen kamer en het werkt als een tiet.

Een keer in de maand ga ik door haar spullen heen en kapotte dingen, stukgespeeld spul, papierrommeltjes (mijn dochter spéélt met stickers die na verloop van tijd helemaal opgerold zijn en niet meer plakken) gooi ik weg. De rest sorteer ik dan weer een beetje. Ze helpt me er ook mee trouwens. We verschonen ook samen haar bedstee, dan haalt zij alle knuffels uit bed, haalt het onderlaken er af, helpt met het lappen van haar bedsteekastje en zo en samen maken we het bed dan weer op, waarbij ik haar als laatste alle knuffels weer aangeef die zij neerzet waar ze ze wil hebben.

Mijn dochter heeft trouwens een eigen prullenbak en een eigen wasmand in haar kamer wat mij heel goed bevalt. Ze gooit nu ook zelf dingen weg en stopt haar vuile was zelf in haar wasmand.

Een keer in de zes maanden verzamel ik de spullen waarmee ze niet meer speelt. Die gaan dan naar andere kinderen, of naar min neefje, of naar school of zo.
Maroon, is het een plan om je dochter een weekend uit te besteden, je huis écht goed aan te pakken en het dan bij te houden?

Je moet érgens beginnen......

Je kunt een lijst maken, er op zetten welke dag je wat gaat doen, aan je koelkast hangen en je zult zien, binnen de kortste keren weet je niet beter.
quote:mamalief schreef op 20 april 2009 @ 21:29:

tinkerbell, dat doet het ook hoor, eggiewaar!

ik heb twee weken terug de helft weggegooid en nu is er weer drie keer zoveel al seerst!

gek word ik er van, dat zichzelfvermenigvuldigende speelgoed!oh gelukkig. ik dacht dat dat alleen bij mij thuis gebeurde. :-)
quote:eleonora schreef op 20 april 2009 @ 21:34:

Hahahahaa Tinker_bell!

Ik heb ook bakken en manden en zo, met deksels en mijn dochter moet het zélf opruimen. Ze is nu vijf en ze heeft een pracht van een eigen kamer. Dáár staat het speelgoed. Ik vind het prima als ze eens lekker iets mee wil nemen naar beneden en in de huiskamer wil spelen maar als ze naar bed gaat, gaat het mee naar boven en hatseklats in de mand/bak/kast.

ja kijk en hier gaat het al mis bij ons. we hebben een klein huis met kleine slaapkamers, dus het speelgoed kan al niet allemaal op hun eigen kamer staan. misschien toch eens kijken of er meer naar boven kan, zodat er minder in de huiskamer staat.

Wat ik aan speelgoed vind nog soms, neem ik mee naar boven voor ik ga slapen en dan zet ik het in haar kamer.

In ons vorige huis had ze beneden nog een speelhoek, in het nieuwe huis staat alles in haar eigen kamer en het werkt als een tiet.

Een keer in de maand ga ik door haar spullen heen en kapotte dingen, stukgespeeld spul, papierrommeltjes (mijn dochter spéélt met stickers die na verloop van tijd helemaal opgerold zijn en niet meer plakken) gooi ik weg. De rest sorteer ik dan weer een beetje. Ze helpt me er ook mee trouwens. We verschonen ook samen haar bedstee, dan haalt zij alle knuffels uit bed, haalt het onderlaken er af, helpt met het lappen van haar bedsteekastje en zo en samen maken we het bed dan weer op, waarbij ik haar als laatste alle knuffels weer aangeef die zij neerzet waar ze ze wil hebben.

Mijn dochter heeft trouwens een eigen prullenbak en een eigen wasmand in haar kamer wat mij heel goed bevalt. Ze gooit nu ook zelf dingen weg en stopt haar vuile was zelf in haar wasmand.

Een keer in de zes maanden verzamel ik de spullen waarmee ze niet meer speelt. Die gaan dan naar andere kinderen, of naar min neefje, of naar school of zo.

dat moet ik ook maar eens gaan instellen. en wellicht kan er wat mee naar hun vader. alles wat ze daar krijgen, slepen ze toch weer mee naar mij.
quote:eleonora schreef op 20 april 2009 @ 21:20:

Ik heb wel vaste routines ja.

Zo doe ik 's morgens altijd de keuken. Als mijn dochter naar school is, huppekee, de keuken even lappen, afwasmachine uitruimen, fornuis schoonmaken, aanrecht aflappen, even een lap langs de kastjes en de greepjes enzovoort.

Het aanrecht maak ik per dag wel een keer of drie heel goed schoon maar ik heb dan ook heel erg veel katten (11).

Ik neem met de keuken 's morgens ook altijd de eettafel mee.

ik heb een stofzuigrobot, die doet de huiskamer 's nachts maar kan niet de meubelen doen en de ingewikkelde hoekjes. Die doe ik dus zelf. Ik woon in een splinternieuw huis, er ligt nog veel zand buiten dus stofzuigen moet iedere dag.

Drie keer per week maak ik het sanitair schoon. Sopje, doekjes en soppen maar.

Een keer per week reinig ik alles klamvochtig (sopje, lap die je heel erg goed uitwringt en dan lappen). De ene dag doe ik boven, de andere beneden.

Dweilen doe ik ook een keer per week, als het nodig is vaker. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een dweilrobot heb, die doet het grove werk, ik doe wederom de hoeken en de kieren en achter de bank en zo.

Na het opstaan 's morgens, neem ik de was mee naar beneden die in de wasmachine moet. Tussendoor doe ik die in de droger. 's Middags of 's avonds vouw ik de was en berg 'm op.

Om pakweg 5 uur vraag ik mijn dochter haar kamer op te gaan ruimen en dan ga ik zelf koken. Na het eten brengt mijn man mijn dochter naar bed en ik ruim beneden op. Als ik onze dochter naar bed breng doen we het andersom. Als degene die Fien naar bed heeft gebracht dan beneden komt gaan we lekker aan onze avond beginnen.

Boodschappen doe ik in principe één keer in de week, alleen verse dingen haal ik wel eens bij maar dat doet mijn man dan

Het lijkt veel maar dat valt mee. Ik ben per dag niet meer dan 2 uur aan het huishouden kwijt.

Ik heb en paar stelregels voor mezelf:

* Nooit met lege handen naar de keuken als er lege glazen o.i.d. staan.

* Afwas in de afwasmachine of netjes op het aanrecht neerzetten voor het afwassen en op een vast moment per dag die afwas dan ook doen (of de machine leegruimen/volzetten).

* Opruimen wat je gebruikt hebt. Niet denken, 'doe ik morgen wel', want morgen doe je het niet en voor je het weet kom je om in de troep.

* Oude kranten meteen in de oude krantenbak. Niet op scheefzakkende stapels ergens neerleggen, maar huppekee de schuur in en aan de straat zetten als de school of de padvinderij langskomt om ze op te halen.

* Spullen die naar boven moeten klaarleggen om mee te nemen (op de trap) en dan ook meenemen en meteen opruimen.

* Iedere dag je bed opmaken en vuile kleding in de wasmand, niet in je slaapkamer laten slingeren. Het is geen extra werk als je het meteen doet.

* Een keer per week met de antikal onder de douche en je douchehok schoonmaken terwijl je aan het douchen bent.

* Boodschappen doen op een vaste dag in de week, het is tijdrovend en je koopt vaak dingen die je niet nodig hebt als je vaker gaat.

Nah ja, zoiets, zo doe ik het in ieder geval. Er missen vast nog dingen maar dit is even een begin

Wow Eleonora, deze lijst ga ik uitprinten en dan eens kijken of dit mij ook gaat lukken

Ik vind 2 uur per dag aan het huishouden besteden best veel trouwens (ben nooit zo van het huishouden geweest). Werk jij ook ? (hoeveel uur per week?).
Nou, er komt nu al schot in de zaak

Net toch maar de afwas gedaan, en er wacht zo een lekker schoon en fris bedje op me, met schone lakens, ik had heel de dag al lekker het dekbed buiten hangen, een vooruitziende blik dus, haha.

Mss dat dat wel een goed idee is Eleonora, maar ik ben een koppige Fries, en vind dat dat ook allemaal wel kan als ze naar school is, nu alleen nog bewijzen dat dat ook daadwerkelijk lukt.

Hier gaat het bedden opmaken ook samen idd! Snaak doet het kussensloop eraf halen en nieuwe erop, samen de dekbedhoes, daar moet altijd even flink aan geschud worden voor het goed zit, hihi. En dan mag zij ook zelf haar knuffels etc weer goed neerzetten, werkt ook bij ons als een tierelier. Ook het speelgoed staat in bakken onder haar bed, per soort gesorteerd. Wil ze met de barbies spelen dan neemt ze de blauwe bak mee naar beneden, en wil ze met iets anders dan gaat de bak weer onder haar bed. Wat dat betreft heb ik dus wel structuur..
anoniem_63586 wijzigde dit bericht op 20-04-2009 21:56
Reden: zpelfaut,spelvout, verkeerd geschreven
% gewijzigd
Maroon 5, ik ben een tijdje lid geweest van zo'n MSN groepje 'het gezellige huishoudclubje' heette het geloof ik. Dan krijg je iedere dag een mail met schoonmaak-en opruimtaken voor die dag in je mailbox. Best handig om een beetje routine erin te brengen. MSN groepen bestaat niet meer, maar volgens mij zit het nu bij Clubs. (ms ff googlen).

Verder kun is er ook een amerikaanse site 'Flylady' waar veel goede tips op staan. Het is wel heel amerikaans, maar leuk om te lezen en er staan veel goede tips op.
@ Tinker_bell

En hoogslapers? Daaronder heb je fenomenaal veel opbergruimte. Worden veel tweedehands aangeboden op Marktplaats.

De bedbank van Ikea is ook een aanrader met de lades die onder het bed zitten.

Heb je een schuur?

Doe je kinderen een lol en berg eens wat speelgoed weg voor een paar maanden. In een doos, naam van het kind er op en dan in de schuur. Na een paar maanden ruil je het om voor het speelgoed wat er op dat moment staat. Lijkt het net nieuw!
quote:Patti70 schreef op 20 april 2009 @ 21:53:

[...]

Wow Eleonora, deze lijst ga ik uitprinten en dan eens kijken of dit mij ook gaat lukken

Ik vind 2 uur per dag aan het huishouden besteden best veel trouwens (ben nooit zo van het huishouden geweest). Werk jij ook ? (hoeveel uur per week?).

Ik werk (ik acteer en schrijf) maar grotendeels doe ik dat thuis.

Ook toen ik casting director was deed ik op mijn vrije dagen het huishouden en ik had toen een hulp.
Ik zit nu thuis met een baby (5 mnd). Had eigenlijk 1/4 weer moeten gaan werken maar ben ontslagen in mijn verlof. De baby vraagt zoveel tijd/aandacht (ze eet en slaapt slecht) dat ik echt nérgens aan toekom. En als ze dan slaapt, ben ik blij dat ik even kan bijkomen (forumhangen of bijslapen meestal hehe) en is het huis het laatste waar ik me mee bezig houd.

Mijn moeder haalt de kleine nu 2 dagen in de week op zodat ik het hoognodige kan doen, maar op de andere dagen is het weer een puinhoop en dat irriteert me mateloos.

Ik ga dit topic volgen, hopelijk kan ik er wat motivatie en tips uithalen
quote:layla1969 schreef op 20 april 2009 @ 22:17:

Maroon 5, ik ben een tijdje lid geweest van zo'n MSN groepje 'het gezellige huishoudclubje' heette het geloof ik. Dan krijg je iedere dag een mail met schoonmaak-en opruimtaken voor die dag in je mailbox.

aaaah ja, dat heb ik ook n tijdje gehad, werd heel erg dwars van die mails.

stonden altijd net de dingen in die ik nou net niet in mn planning had.

en van het woord taken krijg ik sowieso jeuk...

heb t dus maar gauw weer afgezegd, voelde me alleen maar nog meer n slechte huisvrouw omdat ik de taken van die mail maar overbodig vond.
Ik denk wel dat dat een belangrijk deel van het probleem is Mamalief. Dat je er 'dwars' van wordt. Omdat alles wat met huishouden, schoonmaken en taken vooral met 'moeten' te maken heeft. Het is al snel dwangmatig, als je volgens bepaalde stramiens gaat soppen.

Toch heb ik gemerkt dat het voor mij heel positief werkt als ik sommige dingen op een bepaalde, vastgestelde manier doe. Ik ben van mezelf helemaal niet zo'n sopper maar ik ben mezelf voor. Ik doe het, omdat ik zélf vind dat het moet. Omdat ik niet in een rotzooierig of vies huis wil wonen en omdat ik zuinig ben op mijn spullen.

Mijn huis is mijn tempel (en dat bedoel ik minder zweverig dan het er staat) de plek waar ik rust vind, waar ik me lekker voel en ik voel me niet lekker in de troep. Dat weet ik van mezelf en daarom, om mezelf een lol te doen en omdat ik het belang inzie van opruimen en schoonmaken, heb ik het mezelf aangeleerd.
Zit op de bank met laptop te kijken naar mijn stoffige houten vloer. Ga dus NU stofzuigen. Echt een goed topic dit.

@Eleonora: 'domestic goddess'! Je bent vanaf nu mijn lichtend huishoud voorbeeld!
Hahahaha Georgie! Een godess nog wel! Mijn man glundert er van!

Ik moet vandaag een hele berg was vouwen. Dat ga ik zometeen doen, na het verschonen van de kattenbak, de beneden WC soppen en het stofzuigen. Law & Order opgenomen en dan lekker vouwen op de bank. Als ik uitgevouwen en gekeken ben naar boven, was opruimen en dekbedden binnenhalen (die hangen te luchten uit het raam).

Wat gaan jullie doen?
quote:eleonora schreef op 21 april 2009 @ 08:48:

Hahahaha Georgie! Een godess nog wel! Mijn man glundert er van!

Ik moet vandaag een hele berg was vouwen. Dat ga ik zometeen doen, na het verschonen van de kattenbak, de beneden WC soppen en het stofzuigen. Law & Order opgenomen en dan lekker vouwen op de bank. Als ik uitgevouwen en gekeken ben naar boven, was opruimen en dekbedden binnenhalen (die hangen te luchten uit het raam).

Wat gaan jullie doen?eeeh .... weg van de computer en wassen draaien, ramen opengooien, stofzuigen, dweilen, bedden verschonen, opruimen, plees en badkamer schoonmaken en dan eens kijken waar ik nog zin in heb
Heb gestofzuigd (ook overal achter, dus nu eens niet met de franse slag), de wasmachine staat aan, heb de WC schoongemaakt en ga zometeen nog even de keuken doen, iig even het aanrecht & de kookplaat.

Had gisteravond ook de lege flessen nog even weggebracht en mijn bed verschoond, dus ik was gisteren ook al goed bezig.

Ken je trouwens the Perfect Houswive (de superhuisvrouw)? Zag ik ook gisteravond nog een stukje van... Zeer inspirerend in het licht van dit topic!
Hmmm dit is wel wat voor mij dit topic...

Een opgeruimd huis....een opgeruimd hoofd.

Vooral de keuken, zodra die schoon is is die binnen notime weer vies :-s

De afwasmachine die ik sinds 2 maanden heb scheelt al wel een heleboel, tenminste geen vaat meer op t (kleine aanrecht).

Hoe vaak stofzuigen jullie? Ik woon in een oud huis en kan blijven zuigen....

Balkon van het weekend schoongemaakt, peterselie/basilicum/en dergelijke zijn al kleine plantjes aan het worden....
Ja! Ik heb jullie nodig!!!

Ik heb nog helemaal niets gedaan (ok, een was erin, maar dat draait vanzelf) Strijken doe ik vanavond, tijdens de series op Net5.

Ik ga zo de afwasmachine uitruimen, de keuken opruimen, stofzuigen en dweilen.

Maar voordat die laatste 2 kunnen, moet ik al het speelgoed opruimen wat hier rondslingert. Ja, ook hier groeit het vanzelf...
Het is zo ondankbaar, man en kind denken dat je alles maar overal kan neergooien en als ik het dan niet opruim, blijf het dus liggen. Soms weet ik niet eens waar ik moet beginnen.
Heel goed meiden!

Ik heb:

* de keuken schoon

* de huiskamer inclusief alle meubelen gestofzuigd

* kattenbak verschoond

* kattenhuis opgeruimd, gestofzuigd

* WC beneden gesopt

* konijnenhok verschoond

* was in de machine

Nu ga ik zo lekker vouwen.

Ik heb er zin in en ben met frisse moed begonnen vandaag. Ik heb tot nu toe:

-boodschappen gedaan

-3 wassen gedraaid en opgehangen

-de badkamer grondig gesopt

Verder wil ik vanmiddag nog:

-de voortuin onkruid vrij maken

-gras maaien

@roosje: stofzuigen doe ik beneden iedere dag (soms twee keer).

Ik heb een kat en een kind dat buikschuivend het hele huis doorgaat, dus wel zo fris voor hem. Boven doe ik het (als het meezit) eens per week.
The time is now
Mac, je begint bij het begin.

Opruimen dus.

Eerst wordt het dan een troep, met stapeltjes en hoopjes en zo. Dan ga je dat scheiden. Het ene berg je op, stop je in de afwasmachine, het andere gaat in de wasmand, weer andere spullen gaan in de prullenbak, bij het oud papier, speelgoed in de speelgoedmande/dozen.

Dan afstoffen of klamvochtig de oppervlakten reinigen, WC/sanitair schoonmaken. Daarna stofzuigen en afsluitend dweilen.

Begin in een kamer en maak die af, qua opruimen en weggooien, scheiden en selecteren. Dat doe je vervolgens in alle ruimtes die je je voorgenomen hebt onder handen te nemen.

Doe op een dag beneden, een andere dag boven en sommige dingen iedere dag.

Laat je kinderen hun eigen speelgoed opruimen. Leer ze dat. Laat ze ook hun eigen was in de wasmand gooien. Geef ze een eigen wasmand desnoods. Geef ze ook een eigen prullenbak. Gespeeld? Opruimen vóór het avondeten! Het is trainen maar het lukt je.

Bespreek het met je man zodat jullie op één lijn zitten hierin. Iedereen moet meewerken en dan is het binnen no time routine.
Banba, goed van je!

Hoe voel je je nu?

Tijd besparen doe je op de boodschappen als je dat één keer per week doet, als het kan natuurlijk.

Mijn man doet ze voor ons meestal. Ik maak een lijst, hij haalt ze. Scheelt mij heel veel tijd.

Of je moet het heel leuk vinden, boodschappen doen. Ik doe af en toe de markt of zo, voor de gezelligheid.
Zo de keuken is weer toonbaar:

- gestofzuigd;

- gedweild;

- gasfornuis en andere oppervlakten afgenomen;

- magnetron schoongemaakt.

Nog te doen:

- bed verschonen...ben net ziek geweest (nog steeds een beetje verhoging), dus alle ziektekiemen eruit ;-);

- bureau opruimen;

- woonkamer/ eetkamer/ slaapkamer stofzuigen (etagewoning....dus alles gelijkvloers...das opzich wel weer handig);

- wc.

Hmmm hihi eigenlijk werkt t wel stimulerend....weten dat anderen ook bezig zijn!

Keep on going!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven