een tweede kat?

09-12-2013 21:38 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden!

Ik heb sinds een half jaartje een heel erg leuk katertje. We wonen samen in een appartementje met tuin en kattenluik. Dus hij kan naar buiten wanneer hij wil en als het regent ook weer lekker naar binnen. Er staan altijd wat brokjes en hij kan lekker op de bank liggen als hij moe is. Kortom een heus kattenhotel voor poeslief.

Ik werk 4 dagen in de week en vind het soms toch wel een beetje zielig dat poes alleen is. Als ik s avonds thuis ben (en in het weekend) drentelt hij dan ook steeds om me heen. Ik ben nu aan het twijfelen of ik er een tweede bij zal nemen. Het katje is nu nog jong en kan nu denk ik nog beter wennen aan jong gezelschap.

Echter weet ik niet of een kat het echt leuk vind om een huis en territorium te moeten delen..

Ik hoor vaak verhalen dat een van de twee de baas is en de ander toch een beetje "zielig". Ik heb geen zin in geruzie en gevecht in huis als ik er niet ben.. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar verhalen van mensen die twee katten hebben, die na elkaar gekomen zijn.

Als iemand verder nog voor- of nadelen ziet aan een tweede kat, hoor ik het ook graag.. wie weet kan ik dan een beslissing maken.. Alvast bedankt!
hier 2 katten lopen, maar dat is moeder en zoon

er is nog een 3e nieuwe geweest, ging op zich prima. Gewoon er bij in gezet. Geen kennismakingen via gesloten deuren, ramen enz. Binnen no-time aan elkaar gewend.

Soms als maatjes, soms elkaar stalkende. Soms het voor de 1 opnemen, dan de ander weer achterna jagen.

Nooit een knallende ruzie gehad tussen de 3.

In de tuin stonden ze overigens naast elkaar bij een indringer (hond of kat)

Het kan alle kanten wel een beetje op

Die nieuwe was trouwens de meest asociale kat, kende ook het samenleven an sich niet
Ja doen! Mijn ervaring is wel dat katers wat gemoedelijker zijn onderling.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb twee katten. Ondertussen zijn ze 4 en 3 jaar oud en mijn oudste kat was 7 maanden toen mijn Britje erbij kwam.

Ik was ook veel weg en vond het voor kater zielig dat hij zoveel alleen zat en daarnaast wilde ik heel graag een Britse Korthaar. Keus was dus snel gemaakt. Nu was en is mijn kater totaal niet dominant dus hier ging het heel goed maar dat zal per kat verschillen. Hier waren kater en kitten binnen de kortste keren de beste maatjes en zijn ze tot op de dag van vandaag nog steeds!

Hier dus een positieve ervaring maar ik heb twee zachtaardige katten. Je zal echt naar het karakter van je kat moeten kijken en dat geeft nog geen garantie dat hij het leuk zal vinden.

Succes met je keuze!
Ik heb 'Poes' 3 jaar geleden samen haar zusje uit hetzelfde nest in huis genomen. Zusje is helaas vrij snel onder een auto gekomen. Dat was eigenlijk beetje de 'leider'. Poes volgde blindelings op haar.

Bijna een half jaar heeft ze alleen gezeten. Toen vond ik het best wel zielig, ze sliep heel veel en ik dacht echt dat ze een maatje nodig had. Van dezelfde moeder uit een ander nest na een half jaar Puck er bij gezet. Poes was boos !!! Heeft dagen boven gezeten, blazen en grommen naar het kleine ding! Heeft echt wel een jaar geduurd eer ze elkaar konden verdragen. Ze liggen niet bij elkaar en wassen elkaar ook niet maar lopen geregeld wel samen over straat en hebben hun speelmomentjes binnen. Heel soms liggen ze samen maar dat is uniek. In mijn geval zijn het twee poezen, ondanks hun geruzie ben ik toch blij dat ze niet altijd alleen zijn!
Ik hb hetzelfde probleem alleen heb ik de kater nu..ander halve week hij komt uit een klein huis met nog drie katten..hij is niet gecastreerd. .nog niet..hij is heel rustig slaapt vaak af en toe spelen en dan wil hij weer eten..en dan loopt hij een rondje en dan slaapt hij weer.....nu ook ligt hij al weer ure te slapen na het eten..mist hij wat ik weet het niet..misschien denk ik het alleen maar omdat hij het gewend was..soms miauwd hij wel zo zielig en dan heeft hij geen honger want er staat eten..maar misschien vind hij het wel prima zo lekker rustig alle aandacht..voor hem..want hij was een jaloerse kat bij die andere mensen..
ik zou het niet doen!

hij kan buiten, dus haalt zijn vertier en kattengezelschap daar wel.

ik heb een tweede kat in huis gehaald omdat ik vreesde dat mijn binnenhuiskat ongelukkig was alleen (ik werk fulltime).

wat een ramp! ik heb twee kattengedragstherapeuten geconsulteerd & ben maanden bezig geweest om de relatie tussen beide een beetje goed te krijgen.

nu gaat het redelijk tot goed, maar had ik het geweten, ik was er niet aan begonnen

(maar mijn tweede katje weer herplaatsen is nooit een optie geweest, het is zo'n lief dutske dat ook nog speciale zorgen nodig heeft....)

ik denk écht niet dat een kat die vrije uitloop heeft, eronder lijdt dat hij overdag geen gezelschap heeft!

een tweede kat is leuk, versta me niet verkeerd: ik geniet echt van mijn twee (totaal tegengestelde) poezenbeesten!

maar je loopt echt wel een risico, ik zou het enkel doen als je denkt dat je kat echt ongelukkig is alleen.
Leuk om jullie reacties te lezen! Al maken de verschillende meningen het er niet makkelijker..

Aliva wat jij schrijft is n beetje mijn angst.. Al heeft mijn kat een lief en zacht karakter.. Hij komt uit t asiel en speelde daar met iedereen..
Het kan wel, neem een katsociale kat met ongeveer hetzelfde karakter. En dan wel goed introduceren, niet dat gedoe met bij elkaar gooien en het ze uit laten vechten. Door katten zomaar bij elkaar te zetten krijg je vaak permanente problemen tussen katten terwijl dat heel goed voorkomen had kunnen worden. Zo zonde.

http://www.mijnkatisagres ... ntroductie_van_katten.pdf
Wij hadden een poes en een je-weet-wel kater en kregen er een poes bij, niks aan het handje. Eerst een beetje op af stand en later wat snuffen, maar ze waren poeslief!

Nou waren de eerste twee natuurlijk ook al gewent aan een andere kat en hebben wij ook altijd lieve katten. Kregen een keer een terrorkat van iemand die er niks meer mee kon en bij ons was het echt een schatje. Hier hebben ze ook genoeg ruimte binnen en buiten, dat helpt natuurlijk ook.

Gewoon doen! (:
... high heels and a bad attitude
quote:cestoda schreef op 09 december 2013 @ 22:49:

Het kan wel, neem een katsociale kat met ongeveer hetzelfde karakter. En dan wel goed introduceren, niet dat gedoe met bij elkaar gooien en het ze uit laten vechten.

absoluut!

ik heb zo'n slecht advies gekregen van de (nochthans heel geëngageerde) opvang waar mijn tweede katje vandaan kwam

ik kende de 'langzame introductiemethode' wel, maar hun advies was: 'direct samenzetten en zelf laten uitzoeken'.

ik heb hun advies gevolgd, omdat ik redeneerde: als het niet lukt, moet het katje terug naar die opvang, en dus volg ik best hun methode.

had ik dat maar niet gedaan

mijn kater verdroeg het nieuwe katinnetje niet, en er is hier echt gevochten, de plukken haar vlogen in het rond!

ik heb de boel UITEINDELIJK (na heel veel stress en gepieker - het heeft mijn zomervakantie echt verpest) leefbaar kunnen maken door mijn kater (die dol is op eten) te belonen met snoepjes als zij in de buurt was.

nu gaat het samenwonen redelijk goed, op af en toe wat boze buien van de kater na.

het katinnetje laat het gelukkig niet aan haar hart komen, ze komt als de boze bui voorbij was, gewoon weer tevoorschijn.

ze blijft ook contact zoeken met mijn kater, en soms wordt ze afgelebberd, soms krijgt ze een pandoering.

maar ze neemt de occasionele pandoering sportief op en ze lijkt er echt niet door getraumatiseerd.

als zij er niet zo rustig mee omging, dan had ik haar herplaatst.

maar ik ben wel boos op het slechte introductieadvies dat ik heb gekregen
quote:aliva schreef op 09 december 2013 @ 23:02:

[...]

ik heb de boel UITEINDELIJK (na heel veel stress en gepieker - het heeft mijn zomervakantie echt verpest) leefbaar kunnen maken door mijn kater (die dol is op eten) te belonen met snoepjes als zij in de buurt was. Je hebt je kater geherconditioneerd...klasse gedaan hoor!
quote:cestoda schreef op 10 december 2013 @ 00:04:

[...]

Je hebt je kater geherconditioneerd...klasse gedaan hoor!

dank je!

gelukkig is hij heel erg gemotiveerd door voedsel, anders was het nooit gelukt.

dankzij die food-motivatie heb ik toen hij hier nog alleen was clicker-training met hem kunnen doen (pootje geven, high-five enz... heel leuk!)

ik heb dat gebruikt om hem idd te herconditoneren:

in elkaars buurt zonder ruzie: prijzen, clicken en snoepje!

even neuze-neuze doen: prijzen, clicken en snoepje!

zij kwam 'flemen" bij hem, hij begon haar kopje te likken: prijzen, clicken en snoepje!

ik sprong wel 20 keer per avond uit de zetel om snoepjes te geven; ieder contact zonder conflict werd beloond.

vermoeiend, stresserend, maar het resultaat is dat ze zonder al te veel problemen kunnen samenleven nu.

maar toch wou ik dat ik al die stress en zorgen had kunnen vermijden door een correcte introductie
moeilijke keuze,hoor.. ga van de week naar de dierenarts met m.. eens horen wat die ervan zegt. ik wil t dan volgende week (kerstvakantie) beslissen, anders vind ik dat mij katje te oud voor n tweede..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven