Emigreren wanneer?

03-08-2021 21:34 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af als je zou willen emigreren wanneer zou het dan gunstig zijn? Voor mensen die geëmigreerd zijn, wanneer en hoe maakte jullie de keus?

Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik weg wil uit Nederland, een plek met meer rust, natuur, geen plat landschap en een beter klimaat. Maar ja ga je die droom pas najagen als je met pensioen kunt? Er bestaat natuurlijk een kans dat je dat niet haalt, je weet niet hoe je dan bent. Ik heb het gevoel dat ik ontzettend spijt zou krijgen als ik iets zou gaan mankeren waardoor het niet meer kan en als ik het dan nooit heb geprobeerd. Echter als je met pensioen bent, heb je veel tijd gehad om te sparen en hoef je je geen zorgen te maken of je werk kunt vinden.

Of ga je eerder en proberen elders een carrière op te bouwen? Het kan mislukken maar dan ben ik misschien nog jong genoeg om hier weer aan een baan te komen. Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Ik heb een baan in de zorg richting, maar dan een waarbij ik vooral veel praat, ik zou natuurlijk direct met de taal beginnen zodra ik wat zekerder zou zijn van het land waar ik naartoe zou willen, maar of dat goed genoeg gaat zijn in korte tijd om het beroep daar uit te oefenen? Wel hoor je veel dat er tekort is aan medisch personeel.

Let op er is nog geen concreet plan het is slechts een gedachten, het gevoel om in een ander land te willen wonen is er wel al heel lang en nu probeer ik er wat serieuzer over na te denken.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Heb precies hetzelfde gevoel. Weet ook al wel in welke richting ik zou willen gaan. Maar om zo het huis te verkopen en mn baan op te zeggen vind ik echt spannend. Ook mn ouders achterlaten durf ik niet zo goed…
Tja, ik zou niet graag weggaan als mijn ouders nog leven want die zou ik te veel missen.

Ik zou mijn kinderen mee willen nemen maar die zijn inmiddels 18+ en nemen hun eigen beslissingen hierin. Ook die zou ik te veel missen.

Dus blijven we maar hier.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met mijn man gaan en wij zijn best wel loners, wat dat betreft is wat genoemd wordt geen reden voor ons om hier te blijven. Ook hij heeft trouwens hetzelfde verlangen maar beide vinden we het lastig wat hier handig in zou zijn.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvrouw schreef:
03-08-2021 21:37
Ik lees mee. Heb precies hetzelfde gevoel. Weet ook al wel in welke richting ik zou willen gaan. Maar om zo het huis te verkopen en mn baan op te zeggen vind ik echt spannend. Ook mn ouders achterlaten durf ik niet zo goed…

Welke richting denk je aan als ik vragen mag? En waarom is je keuze daarop gevallen?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn man zijn 10 jaar geleden geëmigreerd. Ik was 21 en mijn man 23. Wij wilden niet weg uit Nederland omdat we ontevreden waren, integendeel zelfs. Maar het land waar wij voor kozen bood ons mogelijkheden die er in Nederland niet waren.
Het is lastig geweest, maar we hebben ons doel bereikt en voelen ons nu helemaal thuis hier.

Ik zou zeggen, probeer het nu. Mocht het niet slagen ben je toch een fantastische ervaring rijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen emigratiewens, maar wel andere wensen. Omdat mijn beide ouders zestigers waren toen ze overleden, wil ik zelf dromen en wensen niet uitstellen tot 'mijn pensioen'.
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
03-08-2021 21:45
Welke richting denk je aan als ik vragen mag? En waarom is je keuze daarop gevallen?
Ik zoek ruimte en rust en natuur. Dat vind je in het noorden.. lijkt me heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
nova14 schreef:
03-08-2021 21:52
Ik en mijn man zijn 10 jaar geleden geëmigreerd. Ik was 21 en mijn man 23. Wij wilden niet weg uit Nederland omdat we ontevreden waren, integendeel zelfs. Maar het land waar wij voor kozen bood ons mogelijkheden die er in Nederland niet waren.
Het is lastig geweest, maar we hebben ons doel bereikt en voelen ons nu helemaal thuis hier.

Ik zou zeggen, probeer het nu. Mocht het niet slagen ben je toch een fantastische ervaring rijker.
Mag ik vragen waar jullie heen zijn gegaan? En waren dat juist mogelijkheden qua werk?

Dat vind ik het meest tricky, ga je er werk kunnen vinden.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvrouw schreef:
03-08-2021 21:55
Ik zoek ruimte en rust en natuur. Dat vind je in het noorden.. lijkt me heerlijk!!
Noorwegen dacht ik ook nog aan ondanks het ongunstige klimaat, maar volgens mij zijn daar de sociale voorzieningen goed en is er veel vraag naar medisch personeel en wordt er ook een vrij goed woord Engels gesproken. Rust, ruimte en natuur is er zeker ook. Maar dat zou ik alleen trekken als ik in de winter een maand ergens anders in de zon zou kunnen opladen. Wat misschien ook nog wel zou kunnen als we daar goede banen zouden kunnen vinden. :-?

We wouden eigenlijk dit jaar ook minimaal 4 weken in een land gaan kijken(Spanje of Italië(3x geweest) ) maar ja corona zorgt ook voor wat vertraging. Maar het is ook vrij lastig om een realistisch beeld te krijgen hoe het echt zou zijn om ergens te wonen.
kihei wijzigde dit bericht op 03-08-2021 22:06
8.63% gewijzigd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
03-08-2021 21:58
Mag ik vragen waar jullie heen zijn gegaan? En waren dat juist mogelijkheden qua werk?

Dat vind ik het meest tricky, ga je er werk kunnen vinden.
Wij zijn naar Zweden gegaan. Het waren inderdaad mogelijkheden qua werk. Mijn man is een eigen melkveebedrijf gestart. Ik heb zelf een baan in de zorg, daar is veel vraag naar.
Alle reacties Link kopieren
Je zouden ook een tussenstap kunnen overwegen ipv. definitief te emigreren.
Bijv. een uitzending voor 2,3 jaar voor een non-profit organisatie, bedrijfsleven, touristensector (post corona), bankwezen, VN organisatie (junior, trainee programma). Afhankelijk van jullie kennis en ervaring, zijn er mss mogelijkheden op medisch, ICT, logistiek gebied.
Voordeel contract en verzekering, vaak ook huisvesting, huis in NL eventueel verhuren. Proeven aan wonen en werken in het buitenland, ervaring rijker.

Google op vacatures bijv. Partos, Fondsen.org, EU, goede doelen enz.
Je kunt ook altijd je cv sturen naar een internationale org. / bedrijf, je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Succes!
Alles sal reg kom
Ik heb spijt dat ik het nooit heb aangedurfd. Oudste gaat bijna naar het mbo, die zou nooit met ons mee willen. Wij hebben nu het idee om flink te sparen zodat wij eerder met pensioen zouden kunnen en evt een vakantie woning aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet wachten tot na je pensioen. Want de kans dat je tegen die tijd iets gaat mankeren is nog best groot. En we mopperen er wel over, maar de gezondheidszorg is hier prima. Bovendien: hoe verstaanbaar kun jij je maken in het Frans, Spaans, Turks, Grieks, Italiaans?? En de talen buiten Europa zijn voor mij persoonlijk al helemaal een uitdaging. Ik heb wel eens te maken met Russisch, nou, veel succes.

Wij zijn ruim 15 jaar geleden uit Nederland vertrokken. Niet vreselijk ver weg, dus familie is nog makkelijk genoeg te bezoeken. Inmiddels spreken we de taal vloeiend maar als een monteur mij tot op het naadje gaat uitleggen wat er mis is met de auto, vraag ik toch om een uitdraai hoor. De 'kleine lettertjes' zijn in het Nederlands al lastig genoeg, voor elke andere taal moet je echt even gaan zitten.

Maar dat is allemaal prima te leren als je een fitte dertiger/veertiger bent. Na je pensioen, met wat pech ben je dan 70, wordt dat toch een tikje uitdagender.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
nova14 schreef:
03-08-2021 22:05
Wij zijn naar Zweden gegaan. Het waren inderdaad mogelijkheden qua werk. Mijn man is een eigen melkveebedrijf gestart. Ik heb zelf een baan in de zorg, daar is veel vraag naar.
Wauw, daar wil ik ook graag naartoe. Was toevallig vandaag aan het zoeken naar huizen. En een baan moet er natuurlijk ook komen. Zou je ooit terug willen naar Nederland? Hoe bevallen de donkere winters? Wil je delen waar je ongeveer woont?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet wachten tot je pensioen, je leeft nu en niet dan, als je dan nog leeft.

Wel zou ik, zoals boven aangegeven eventueel kijken hoe het is door een uitzending van een jaar of twee jaar. Op die manier kan je je 'veilige basis' in Nederland behouden en kijken of het bevalt. Dan kan je daarna besluiten.

Zelf wil ik niet emigreren, wel ga ik regelmatig (elke twee/drie jaar) een paar maanden weg, altijd naar dezelfde plek in Afrika. Vrienden en familie in Nederland mis in in feite niet, toch kan ik niet zonder bepaalde dingen hier. In de eerste plaats regen 🙈
Ook ben ik er door het heen en weer pendelen achter dat, zodra je daar een leven hebt opgebouwd, al het 'gezeur' wat je hier hebt als sociaal leven je dat daar ook krijgt. Je merkt dat minder als je op vakantie bent, zodra je ergens langer verblijft komt dat vaak wel naar voren.
Bij mij werkt het daar veel op vakantie gaan en soms langer die kant op goed.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens kijken naar zo'n uitzending, maar of dat voor 2 personen geschikt is en voor onze beroepen dat betwijfel ik, maar ik had daar nog niet eerder van gehoord dus ik ga het zeker checken. Alleen dan werk je dus een jaar vrijwillig begrijp ik dat goed of tegen woning? Dan moet je wel flink sparen om dan een jaar rond te kunnen komen, maar ja dan krijg je wel een realistisch beeld van een land. Ik denk alleen wel dat dit ook vooral in grote steden is? Ik ga er in ieder geval naar kijken, bedankt voor de tips!
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
03-08-2021 23:13
Ik ga eens kijken naar zo'n uitzending, maar of dat voor 2 personen geschikt is en voor onze beroepen dat betwijfel ik, maar ik had daar nog niet eerder van gehoord dus ik ga het zeker checken. Alleen dan werk je dus een jaar vrijwillig begrijp ik dat goed of tegen woning? Dan moet je wel flink sparen om dan een jaar rond te kunnen komen, maar ja dan krijg je wel een realistisch beeld van een land. Ik denk alleen wel dat dit ook vooral in grote steden is? Ik ga er in ieder geval naar kijken, bedankt voor de tips!
Kan allebei, in veel landen kan je ook betaald werk krijgen denk ik. Als je zoekt op internet zie je wel wat de mogelijkheden zijn denk ik. Richting zorg zou betaald werk in sommige landen geen probleem moeten zijn.
Op de bonnefooi heen gaan en ter plekke werk zoeken kan ook, mits je een buffer hebt om tot die tijd rond te zoeken natuurlijk.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Kihei schreef:
03-08-2021 22:03
Noorwegen dacht ik ook nog aan ondanks het ongunstige klimaat, maar volgens mij zijn daar de sociale voorzieningen goed en is er veel vraag naar medisch personeel en wordt er ook een vrij goed woord Engels gesproken. Rust, ruimte en natuur is er zeker ook. Maar dat zou ik alleen trekken als ik in de winter een maand ergens anders in de zon zou kunnen opladen.

Wat mij juist opvalt in het noorden is dat de winter lichter is ondanks het kortere daglicht. Ja het is koud, maar vaker heldere lucht dan in Nederland en daar weerkaatst de winterzon op de sneeuw. Je zou het eens kunnen nagaan met statistieken, maar zo heb ik het ervaren in Noorwegen.

De ziekenhuizen liggen vaak ver uit elkaar en op locaties buiten de stad, de zorg is lang niet zo fijnmazig als in Nederland dus realiseer je dat van baan veranderen daar meestal ook verhuizen inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwvrouw schreef:
03-08-2021 23:01
Wauw, daar wil ik ook graag naartoe. Was toevallig vandaag aan het zoeken naar huizen. En een baan moet er natuurlijk ook komen. Zou je ooit terug willen naar Nederland? Hoe bevallen de donkere winters? Wil je delen waar je ongeveer woont?
Nee, terug naar Nederland willen we niet. Natuurlijk is het soms lastig als je ver weg woont van familie en vrienden. Maar toch zijn we hier meer op ons plek.
Wij wonen tussen de 2 grote meren in. De donkere dagen vallen wel mee, vinden wij. Vaak is het mooi winterweer en helder overdag. Als er sneeuw ligt maakt dat ook een groot verschil.
Op de kortste dagen wordt het rond 08:15 licht en rond 15:30 donker.
Daar staan natuurlijk de heerlijke lichte zomeravonden en -ochtenden tegenover.

In welke sector ben je werkzaam?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb verschillende keren een jaar in het buitenland gewoond. Vond het altijd fantastisch, zou het ook zo weer doen, maar weet daardoor ook juist zeker dat ik niet (nooit!) zou willen emigreren.

Als je enige motivatie 'weg uit Nederland' is, krijg ik er ook een beetje een 'ik vertrek'-gevoel bij, met alle mogelijke factoren voor mislukking er bij inbegrepen.

Ik zou me dus eerst veel uitgebreider gaan oriënteren op wat je zoekt, waar je dat zou kunnen krijgen en wat je daar voor nodig hebt. Eerst eens een 'proefjaar' draaien in een land lijkt me daarbij ook geen slecht idee, dan leer je van jezelf hoe flexibel je bent in een andere cultuur/taal en hoe hard je wortels in Nederland (misschien onverwacht) aan je trekken. Of niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner en ik zijn van plan te emigreren, en willen dit eigenlijk op zo'n kort mogelijke termijn doen. Eerst de vereisten binnenslepen om een werk visum te kunnen krijgen, en daarna gaan. De voornaamste reden dat we niet lang willen wachten is omdat we idealiter daar kinderen willen krijgen, in plaats van hier in Nederland en dan meeverhuizen. Helaas gooit corona nogal roet in het eten, maar hopelijk duurt het geen jaren voor dit land weer "opengaat".
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen ervaring met emigreren, maar gevoelsmatig zou ik zeggen: zo jong mogelijk doen!

Zodat je je volwassen leven ook echt daar op bouwt, eventuele kinderen daar geboren worden, je een stevig sociaal netwerk opbouwt, meedraaien in de sociale voorzieningen van het land waar je heen gaat, tijd genoeg om de taal goed te leren.
Zeker als je geen familie dus om je heen hebt, is opbouwen van een netwerk extra belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
nova14 schreef:
04-08-2021 07:35
Nee, terug naar Nederland willen we niet. Natuurlijk is het soms lastig als je ver weg woont van familie en vrienden. Maar toch zijn we hier meer op ons plek.
Wij wonen tussen de 2 grote meren in. De donkere dagen vallen wel mee, vinden wij. Vaak is het mooi winterweer en helder overdag. Als er sneeuw ligt maakt dat ook een groot verschil.
Op de kortste dagen wordt het rond 08:15 licht en rond 15:30 donker.
Daar staan natuurlijk de heerlijke lichte zomeravonden en -ochtenden tegenover.

In welke sector ben je werkzaam?

Ik heb je een pb gestuurd
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Ik lees het allemaal graag, naar een ander land.

Een land van melk en honing bestaat niet. Waarom komen zoveel buitenlandse mensen naar deze contreien? Omdat het hier slecht is?

En klimaat is ook niet alles.

Jij wordt dan 'vreemdeling' in een ander land.

Maar aan jou te bewijzen dat ik ongelijk heb!

Succes met je plannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven