Ergernissen in andermans huishouden

10-05-2016 19:59 1269 berichten
Hebben jullie dat ook? (Onbenullige) ergernissen in andermans huishouden, waar hij/zij niets of minder om lijkt te geven, maar waar jouw nekharen van overeind gaan staan?

Ik ben geen ster in het huishouden, mijn eigen huishouden is soms een huishouden van Jan Steen. Maar er zijn toch een aantal punten waar ik echt niet tegen kan.

- Theedoeken die niet vers meer ruiken of op de verwarming hebben gehangen

- Opgedroogde of rondslingerende schoonmaakdoekjes

- Glazen die ondersteboven in de kast staan (glas met water dat muf ruikt..)

- Vette handvatten, deurklinken of glazen
Alle reacties Link kopieren
Oh, en mijn eigen huis... Tja... ik wil wel graag dat het schoon is en wat opgeruimd... maar op de een of andere manier is het altijd weer rommelig vlak na ik het heb opgeruimd en dan staat er toch wel ineens weer een koffiekopje op het aanrecht.

Of mijn vriend was toevallig buiten en heeft net door de modder gelopen en dus vervolgens met schoenen aan binnen gesjokt. En nee... die van mij laat zich niet temmen, die wil niet zonder schoenen binnen lopen.

Dus het zal bij mij best wel eens rommelig ogen in de ogen van een ander als ze onverwacht langskomen.

(Als ik weet dat ik visite krijg dan is het erg netjes opgeruimd en dan krijgt vriend ook niet de kans om met modderpoten binnen te komen want dan zorg ik ervoor dat hij niet door die modder loopt )

Maar goed... ik heb dus een huis waarin overduidelijk geleefd wordt. Ik vind er niks aan om schoon te maken, het is een noodzakelijk iets. Dus ik voel niet per se de behoefte om met een stofzuiger of swiffer achter mijn vriend aan te sjouwen. Hij zou het denk ik nog wel fijn vinden, maar ik niet
Wasmanden in de woonkamer! Dat zie je zo vaak, ook op foto's op Facebook.

Zet dat toch uit het zicht in je wasplaats, badkamer, berging, slaapkamer,... maakt niet uit, maar toch niet in je woonkamer? En zeker niet als je bezoek verwacht, dat staat zo ongezellig en rommelig.
quote:OldWood schreef op 11 mei 2016 @ 13:01:

Bij anderen erger ik me aan viezigheid, vies aanrecht, vieze tafels, lading stof, vieze wc, vieze wasbak, handdoeken, vaatdoeken of theedoeken die er langer dan een dag liggen.

Maar ik ben dan ook erg smetvrezerig, alles wil ik gepoetst en ontsmet hebben.

Schoenen komen hier niet binnen, gewoon de schoenen uit bij binnentreding van de woning hier, hoe 'schoon' de onderkant van de schoen er ook uit mag zien, uit die dingen.

Ja maar hoe gaat dat dan?

Stel ik ben van een organisatie en kom binnen om te praten. Ik heb niet met je geknikkerd. Zeg jij dan tegen mij: ho stop, schoenen uit.

Ik vind dat zo raar.

Stel ik heb echt gigantische meur poten, twee verschillende en kapotte sokken aan en jij wilt perse dat ik die uitdoe en ik wil dat niet. Schaamte. Te veel gedoe.

Mag ik dan het gebouw weer verlaten?

Kinderen banjeren ook in en uit. Ik blijf niet aan de gang

Schoenen aan, schoenen uit, schoenen aan, schoenen uit.

Zeker met dit weer.

Ik zuig elke dag en heb zo'n stoom ding. Ik geloof het allemaal wel
Ik vind iemand die mijn mes ongevraagd 'leent' ook rete irritant. En vies. Dan doop je mijn schone mes in de margarine (wat is niet lust dus). Ik ben echt wel vies van andere mensen. En nee daar ben ik absoluut niet trots op
Ik vind het juist altijd een beetje ongemakkelijk voelen als mensen hun schoenen bij mij thuis uit willen doen. Omdat ik zelf heel vaak op sokken loop (vrouw vindt schoenen uit binnen juist vanzelfsprekend) vragen mensen het vaak ook. 'Moet/zal ik mijn schoenen uitdoen?' Maar dat voelt dan eigenlijk soms weer net ietsje te vrij. Hoewel ik natuurlijk ook wel hoop dat mensen zich bij ons op hun gemak voelen, voelt schoenen uit dan ook weer een beetje of mensen zich lekker opgekruld op de bank kunnen nestelen, met sokken/blote tenen op de bank gaan zitten. Of dat ook doen. En dat zullen ze met schoenen aan dan weer niet snel doen.
Mijn oplossing: regelmatig naar Derde Wereld landen gaan, dan lijkt een Nederlands huishouden opeens brandschoon .

Ik ben overigens wel verbaasd over het grote aantal smetvrezerige reacties hier, want ik heb vroeger bij veel mensen thuis in hun vakanties op hun huisdieren gepast en 99% van die mensen leefden in chaos en viezigheid. Mijn indruk is dan ook dat veel Nederlanders met kinderen en huisdieren het niet zo nauw nemen met rommel en hygiëne. Daarin zijn Surinamers, Turken en Marokkanen i.m.o. toch een stuk schoner.
quote:iris1969 schreef op 11 mei 2016 @ 14:02:

Mijn oplossing: regelmatig naar Derde Wereld landen gaan, dan lijkt een Nederlands huishouden opeens brandschoon .

Ik ben overigens wel verbaasd over het grote aantal smetvrezerige reacties hier, want ik heb vroeger bij veel mensen thuis in hun vakanties op hun huisdieren gepast en 99% van die mensen leefden in chaos en viezigheid. Mijn indruk is dan ook dat veel Nederlanders met kinderen en huisdieren het niet zo nauw nemen met rommel en hygiëne. Daarin zijn Surinamers, Turken en Marokkanen i.m.o. toch een stuk schoner.Ik denk dat het er enorm aan ligt waar je komt. Ik ken best wel wat mensen waar het op zijn tijd rommelig is (gelukkig maar), maar niet zo ontzettend veel mensen waar het een viezigheid is.
quote:Yraatje schreef op 11 mei 2016 @ 14:10:

[...]

Ik denk dat het er enorm aan ligt waar je komt. Ik ken best wel wat mensen waar het op zijn tijd rommelig is (gelukkig maar), maar niet zo ontzettend veel mensen waar het een viezigheid is.Ik was ook verbaasd hoor. Ik kwam daar al huisdierenoppas in hun vakanties en dus bij allerlei typen mensen, maar ik heb me echt verbaasd over wat ik aantrof.
God ik val van de ene verbazing in de andere in dit topic. Ik ben geloof ik echt een smeerpoets in de ogen van veel mensen haha. Nou ja het kan me eigenlijk niet interesseren.
quote:iris1969 schreef op 11 mei 2016 @ 14:12:

[...]

Ik was ook verbaasd hoor. Ik kwam daar al huisdierenoppas in hun vakanties en dus bij allerlei typen mensen, maar ik heb me echt verbaasd over wat ik aantrof.Dat lijkt mij ook verbazingwekkend. Zoals ik al zei: ik ben geen poetserd... maar als ik een huisdierenoppas, of iemand anders in mijn huis heb als ik er zelf niet ben, dan maak ik van te voren alles nog wel eens extra schoon. Juist omdat het dan toch "vreemden" zijn in mijn huis.
quote:lonelyryder schreef op 11 mei 2016 @ 12:26:

[...]

Je staat er van te kijken hoeveel mensen zonder de kraan asn te raken het toilet verlaten.Ja, maar die gebruiken hun handen ook niet om met een plensje water hun kont schoon te krabben.
Ik heb idd schoonmaken en zelfs hygiëne niet echt van thuis meegekregen. Dat is wel een beetje genant. Maar mijn moeder komt uit een gezin met 12 kinderen en ging 1 keer in de week in de tobbe en toen ze zelf moeder was besteedde ze haar tijd aan totaal andere dingen dan aan het huishouden. Dus:

- met je handdoek moest je een week doen

- wij werden niet getraind in handjes wassen na toilet en voor het eten

- als mijn vader uit bad kwam gingen wij in hetzelfde water

- mijn moeder likte even aan haar vingers en wreef dan onze gezichtjes schoon

- ik heb nog nooit gezien dat mijn moeder de bank stofzuigde, wist niet eens dat dat kon/moest

- de was werd gesorteerd op bont en wit en verder niet. Alles wat je in de wasmand gooide, ook je angora vestje ging automatisch in de wasmachine en in de droger.

Ik heb het me allemaal zelf een beetje aangeleerd toen ik volwassen werd en ook wel dingen hier van het forum uit eerder soortgelijke topics geleerd.

Dat je deurklinken en lichtknopjes vaak moet schoonmaken bijvoorbeeld. Dat je als je met een uitgeknepen doekje stof afneemt je beter ook kun nadrogen met droge doek voor beter resultaat, dat je na het ramen lappen met een prop kranten kunt nageven voor streeploos resultaat, dat vaatdoekjes heel snel in een hete was moeten etc. etc.

Laatst hielp ik mijn moeder een keer met poetsen en toen was ze helemaal verbaasd over mijn professionaliteit.
Ik erger mij ook wel aan viezigheid bij anderen maar dat is vaak ook denk ik omdat je niet weet wat voor viezigheid het is. Dat wil zeggen, als mijn hele theedoek vol zit met vlekken van rode vruchten ofzo of iets dat er in de was niet uitgaat, wil ik hem thuis gerust nog gebruiken nadat ie gewassen is want dan is ie verder wel schoon, alleen verkleurd, maar kan me voorstellen dat dat er voor een ander extreem goor uitziet.

Verder 'erger' ik mij juist aan het huishouden van een vriendin die alleen maar de goedkoopste van de goedkoopste spullen heeft maar daarmee omgaat alsof ze van goud zijn. Plastic folie over de tafel van de kwantum, tapijt wordt opgerold als er bezoek komt, schoenen moeten uit, etc. etc. Ik heb juist geen dure spullen zodat ik er niet mee hoef te zitten als er iets op komt.

En ik erger mij aan mensen die in mijn huis komen 'helpen' in de keuken, bijv. bij een verjaardag. Goed bedoeld natuurlijk maar vaak lopen ze alleen maar in de weg.
quote:schaapjes schreef op 11 mei 2016 @ 14:47:

Ik erger mij ook wel aan viezigheid bij anderen maar dat is vaak ook denk ik omdat je niet weet wat voor viezigheid het is. Dat wil zeggen, als mijn hele theedoek vol zit met vlekken van rode vruchten ofzo of iets dat er in de was niet uitgaat, wil ik hem thuis gerust nog gebruiken nadat ie gewassen is want dan is ie verder wel schoon, alleen verkleurd, maar kan me voorstellen dat dat er voor een ander extreem goor uitziet.

Verder 'erger' ik mij juist aan het huishouden van een vriendin die alleen maar de goedkoopste van de goedkoopste spullen heeft maar daarmee omgaat alsof ze van goud zijn. Plastic folie over de tafel van de kwantum, tapijt wordt opgerold als er bezoek komt, schoenen moeten uit, etc. etc. Ik heb juist geen dure spullen zodat ik er niet mee hoef te zitten als er iets op komt.

En ik erger mij aan mensen die in mijn huis komen 'helpen' in de keuken, bijv. bij een verjaardag. Goed bedoeld natuurlijk maar vaak lopen ze alleen maar in de weg.Waarom zou je alleen maar zuinig mogen zijn op dure spullen? Ik vind het juist wel bewonderenswaardig als mensen zuinig zijn op hun spullen, druist lekker tegen de wegwerpmaatschappij in.
Ik was van de week bij een collega thuis en zij doen daar inderdaad de schoenen uit. Het was prachtig weer, ik had ballerina's aan en daar horen (althans bij mij) toch wel lichtelijke zweetvoetjes bij. Niet stinkend ofzo gelukkig, maar wel vochtig. Moet ik dan voetstappen gaan achterlaten op hun mooie stenen vloer? Heel awkward vond ik het.
Ik erger mij trouwens wel als ik ergens op bezoek ben en ik krijg niets te drinken aangeboden. Sommige vriendinnen vergeten dat blijkbaar gewoon en bij mezelf zit het zo ingesleten dat ik terwijl mensen hun jas nog aanhebben al hun bestelling voor koffie/thee/water/fris/bier/wijn of iets sterkers opneem. Maar als ik na een half uur nog steeds op een droogje zit dan vind ik dat wel vreemd.

En een houten tafel die in plastic folie was verpakt heb ik een keer gezien toen ik een huis bezichtigde dat te koop stond. Ik heb daar heel erg hard om moeten lachen (toen ik weer weg was) en ik snap er werkelijk helemaal niets van. Koop je een tafel die je mooi vindt, verpest je hem door hem in te pakken met folie/plastic. Ik kan er niet over uit. Vind het eerlijk gezegd een beetje bekrompen, in Amerikaanse films zie je ook dat de moeders/oma's/tantes van gangsta-rappers de bank in plastic hebben verpakt.

En nog eerlijker: ik vind dat hele erge poets-neurotische ook stiekem een beetje bekrompen en ongeemancipeerd. Zoals dat in de woonwagens ook alles zo helemaal spic en span is. Alsof er niet 100 interessantere dingen te doen zijn dan het huishouden.

Maar ik besef me ook terdege dat mijn intellectuele ouders eigenlijk gewoonweg smerig waren.
Hier in Saudi hebben alle wc's van die slangen er naast zodat je je kont kunt wassen en de wc erna. Maar openbare wc's zijn altijd een grote natte bende waar je Dan met je schoenen en abaya doorheen moet banjeren. Zelfs in de meest luxe winkelcentra. En soms drijven er dan uitwerpselen op de vloer.

Hoe bedoel je hygienisch?
quote:hiltje schreef op 11 mei 2016 @ 14:26:

[...]

Ja, maar die gebruiken hun handen ook niet om met een plensje water hun kont schoon te krabben.

Dat hoop je dan maar. Wie weet wat er allemaal achtet zo een deur gebeurt. En dan weer door naar de kantine.

Onbewust heb ik zo toch een weerzin tegen buffetten/wokrestaurants/uitgestald eten.
Maar die slangen zijn wel mini hogedrukspuiten. Goed om vieze remsporen weg te spuiten in de wc pot maar als je die tegen je kont houdt, spettert het water alle kanten op. Dus zit alles op de klep, op de muur, op je rug, op je kleding.

En je kunt ze niet regelen want ze hebben maar 1 standje.
quote:ibbeltje12 schreef op 11 mei 2016 @ 15:06:

[...]

Waarom zou je alleen maar zuinig mogen zijn op dure spullen? Ik vind het juist wel bewonderenswaardig als mensen zuinig zijn op hun spullen, druist lekker tegen de wegwerpmaatschappij in.

Daar heb je zeker gelijk in! Het is ook geen kwestie van niet 'mogen' maar vaak zijn mensen toch zuiniger op hele dure dingen dan op hele goedkope om de logische reden dat het gewoon veel meer geld kost om het te vervangen.

Maar wat ik me afvraag is wat er dan kan gebeuren met de tafel dat zo erg is dat 'ie in plastic verpakt moet worden. Je kunt ook onderzetters gebruiken voor je glazen als je bijv. bang bent voor kringen. Ik leg ook een placemat neer als mijn dochter gaat eten ter bescherming van de tafel en een placemat vind ik ook hygienischer dan onze tafel. Maar verder doe ik allesbehalve zuinig met mijn spullen en ze zijn echt nog helemaal prima. (Ik ga natuurlijk niet opzettelijk met mijn schoenen op de bank etc. maar dat begrijp je, binnen de grenzen van 'normaal gedrag' met kinderen blijft bij mij alles in huis acceptabel netjes en heb ik nooit de behoefte gehad iets in plastic te verpakken).
quote:hiltje schreef op 11 mei 2016 @ 15:09:

En een houten tafel die in plastic folie was verpakt heb ik een keer gezien toen ik een huis bezichtigde dat te koop stond. Ik heb daar heel erg hard om moeten lachen (toen ik weer weg was) en ik snap er werkelijk helemaal niets van. Koop je een tafel die je mooi vindt, verpest je hem door hem in te pakken met folie/plastic. Ik kan er niet over uit. Vind het eerlijk gezegd een beetje bekrompen, in Amerikaanse films zie je ook dat de moeders/oma's/tantes van gangsta-rappers de bank in plastic hebben verpakt.

En nog eerlijker: ik vind dat hele erge poets-neurotische ook stiekem een beetje bekrompen en ongeemancipeerd. Zoals dat in de woonwagens ook alles zo helemaal spic en span is. Alsof er niet 100 interessantere dingen te doen zijn dan het huishouden.

Haha ja in Amerikaanse films of series zie je het idd vaker. In ziekenhuizen zit ook de afstandsbediening van de tv vaak in plastic verpakt. Heel logisch natuurlijk maar juist de reden waarom ze in plastic zitten maakt dat ik er zo vies van ben dat ik hem eigenlijk uberhaupt niet meer durf aan te raken... slaat natuurlijk helemaal nergens op maar zo voelt het.

En ja met je eens, er zijn zeker veel interessantere dingen te doen dan het huishouden. En naast interessantere dingen om te doen zijn er ook nog andere verplichte dingen zoals werken waardoor je er ook niet altijd zoveel aan toe komt als je zou willen.
quote:tinnifin schreef op 10 mei 2016 @ 20:10:

Schoenen binnen aan...

Schoenen op vloerkleed......verschrikkelijkHeb het zelfde.
quote:schaapjes schreef op 11 mei 2016 @ 15:24:

[...]

Haha ja in Amerikaanse films of series zie je het idd vaker. In ziekenhuizen zit ook de afstandsbediening van de tv vaak in plastic verpakt. Heel logisch natuurlijk maar juist de reden waarom ze in plastic zitten maakt dat ik er zo vies van ben dat ik hem eigenlijk uberhaupt niet meer durf aan te raken... slaat natuurlijk helemaal nergens op maar zo voelt het.

En ja met je eens, er zijn zeker veel interessantere dingen te doen dan het huishouden. En naast interessantere dingen om te doen zijn er ook nog andere verplichte dingen zoals werken waardoor je er ook niet altijd zoveel aan toe komt als je zou willen.Zeker met dit weer. S zomers zitten we nauwelijks in de woonkamer. Die wordt dan ook wat minder vaak gepoetst.
Ik mocht vroeger thuis binnen mijn schoenen niet uit. Mijn moeder vond het afgrijselijk als iedereen op zijn sokken liep. Daar was ze heel streng in: hup, ga je schoenen aan doen, ik kan er niet naar kijken, dat geslof op die sokken....
quote:hiltje schreef op 11 mei 2016 @ 15:30:

Ik mocht vroeger thuis binnen mijn schoenen niet uit. Mijn moeder vond het afgrijselijk als iedereen op zijn sokken liep. Daar was ze heel streng in: hup, ga je schoenen aan doen, ik kan er niet naar kijken, dat geslof op die sokken....Haha omgekeerde wereld dus voor veel mensen. Bij ons vroeger was op sokken lopen ook uit den boze, wij moesten in huis altijd sloffen aan (aaaaaaaaaaaaaaaaaaltijd, mijn ouders waren HEEL streng in dit soort dingen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven