Ervaring triple glas
zaterdag 13 juni 2020 om 20:14
Wie heeft er ervaring met triple glas? En in combinatie met kunststof kozijnen?
Wij hebben een huis uit de jaren 70 met onder andere 4 grote ramen met enkel glas en houten kozijnen. Van deze ramen hebben er 3 een draairaam met daarboven een bovenlicht.
Wij hebben al dakkapellen met kunststof kozijnen met HR++ dubbelglas. Hier hebben wij dus al ervaring mee.
De houten kozijnen aan de achterkant op het zuiden zijn aan het rotten en er zit enkel glas dus in. Wij willen ze vervangen door kunststof kozijnen met HR++ dubbelglas of triple glas.
Er moet nog het nodige aan het huis gedaan worden. Omdat in de toekomst iedereen van het gas af zou moeten, ben ik voor diverse zaken aan het oriënteren wat handig is.
Ik ben daarom geïnteresseerd in ervaringen met triple glas t.o.v. HR++ dubbel glas.
Wij hebben een huis uit de jaren 70 met onder andere 4 grote ramen met enkel glas en houten kozijnen. Van deze ramen hebben er 3 een draairaam met daarboven een bovenlicht.
Wij hebben al dakkapellen met kunststof kozijnen met HR++ dubbelglas. Hier hebben wij dus al ervaring mee.
De houten kozijnen aan de achterkant op het zuiden zijn aan het rotten en er zit enkel glas dus in. Wij willen ze vervangen door kunststof kozijnen met HR++ dubbelglas of triple glas.
Er moet nog het nodige aan het huis gedaan worden. Omdat in de toekomst iedereen van het gas af zou moeten, ben ik voor diverse zaken aan het oriënteren wat handig is.
Ik ben daarom geïnteresseerd in ervaringen met triple glas t.o.v. HR++ dubbel glas.
zaterdag 13 juni 2020 om 20:27
Als huizenbezitter merk ik geen verschil (vorige huis HR++, huidige huis HR+++) qua isolatie.
Mijn broertje heeft een woning met bouwjaar 1952. Het verschil qua isolatiewaarde tussen HR++ en HR+++ was zo klein en de verschillen in plaatsing qua kosten zo groot dat hij heeft gekozen voor HR++. Veel huizen met een bouwjaar van voor de jaren ‘90 hebben ook nog allerlei versteviging nodig rond/bij de kozijnen omdat HR veel zwaarder is.
Mijn broertje heeft een woning met bouwjaar 1952. Het verschil qua isolatiewaarde tussen HR++ en HR+++ was zo klein en de verschillen in plaatsing qua kosten zo groot dat hij heeft gekozen voor HR++. Veel huizen met een bouwjaar van voor de jaren ‘90 hebben ook nog allerlei versteviging nodig rond/bij de kozijnen omdat HR veel zwaarder is.
zondag 14 juni 2020 om 11:24
Wij laten over twee weken een aantal ramen + kozijnen vervangen met triple glas.
De woning is van 1970. Er zit nu al wel oud dubbelglas is, maar de kozijnen zijn niet meer goed en een aantal ramen is lek. Wij hebben wel voor triple glas gekozen omdat het niet zoveel duurder was (ongeveer 5% meerprijs).
De woning is van 1970. Er zit nu al wel oud dubbelglas is, maar de kozijnen zijn niet meer goed en een aantal ramen is lek. Wij hebben wel voor triple glas gekozen omdat het niet zoveel duurder was (ongeveer 5% meerprijs).
zondag 14 juni 2020 om 13:42
@lemoos2
Er zal wel bekeken moeten worden of het huis geschikt is voor het gewicht van triple glas.
De muren zijn echter wel van zwaar beton.
@ Nummer*Zoveel
Ik heb de muren nalaten isoleren met glaswol. De spouw zal, denk ik, ongeveer 6 cm zijn. Dat zou een R-waarde van +/-1,6 en U-waarde van 0,625 kunnen zijn. Dat zou betekenen dat de isolatie van muur overeen komt met triple glas. Meestal is volgens mij het glas het minst geïsoleerde deel van het huis.
Er zal wel bekeken moeten worden of het huis geschikt is voor het gewicht van triple glas.
De muren zijn echter wel van zwaar beton.
@ Nummer*Zoveel
Ik heb de muren nalaten isoleren met glaswol. De spouw zal, denk ik, ongeveer 6 cm zijn. Dat zou een R-waarde van +/-1,6 en U-waarde van 0,625 kunnen zijn. Dat zou betekenen dat de isolatie van muur overeen komt met triple glas. Meestal is volgens mij het glas het minst geïsoleerde deel van het huis.
zondag 14 juni 2020 om 16:41
Glas was het minst geïsoleerd in vroegere tijden, toen we nog houten kozijnen met enkelglas en zonder tochtstrips hadden. Met dubbel HR++ is dat echt wel een stuk verbeterd.reneviva schreef: ↑14-06-2020 13:42.
@ Nummer*Zoveel
Het advies om alleen triple te plaatsen in nèt gebouwde supergeisoleerde woningen komt van mijn kozijnenboer. En die had er best flink aan kunnen verdienen als hij ons wel triple aan had gesmeerd. Ook wij hebben een woning waarvan de muren extra geïsoleerd zijn, maar alle extra isolatie in oude woningen haalt het gewoon niet bij hoe ze tegenwoordig kunnen bouwen. De kozijnenboer merkte daar nog bij op dat hij het zelfs niet adviseert voor gewone nieuwbouw, maar echt alleen voor woningen die heel bewust energieneutraal worden gebouwd.
maandag 15 juni 2020 om 08:46
We hebben 1 groot raam van ongeveer 2 bij 2 meter, en openslaande tuindeuren.
De overige ramen zijn wat kleiner. Ik heb er niet bij stil gestaan dat dit mogelijk te zwaar zou zijn, ik hoop maar dat het bedrijf weet wat ze doen.
woensdag 15 juli 2020 om 17:23
Zijn de nieuwe kozijnen al geïnstalleerd?asimov schreef: ↑14-06-2020 11:24Wij laten over twee weken een aantal ramen + kozijnen vervangen met triple glas.
En hoe bevalt het triple glas?
Bijvoorbeeld qua zicht en licht?